annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 434 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 16 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17896 - 02/07/2014 18:03 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Som du dog kan blive ved, Arne.

Problemet er stadig dit Arne, for du har ikke givet os en begrundelse for, hvordan spørgsmålet om verdens eksistens kan være meningsfyldt. Dine følelser ændrer ikke noget ved det faktum, at hverken du eller andre nogensinde kan besvare spørgsmålet. Dine følelser lægges ikke til grund for alle andres opfattelse af begrebet meningsløshed.

Du forsøger heller ikke at besvare det andet tilknyttede spørgsmål, som jo lød:
Citat:
Er negationen til et meningsløst spørgsmål pr. definition meningsfyldt, eller er det også meningsløst og vice versa?
Det var jo affødt af din egen begrundelse for at anse dit spørgsmål for meningsfuldt. Men det er du også krøbet udenom, for det vil ville vise, at din begrundelse også er meningsløs.

Så nu vi er tilbage på startfeltet, Arne. Du bombarderer os fortsat med det samme spørgsmål, som hverken du eller vi kan besvare. Hvorfor Arne? Hvad håber du at få ud af det? Du kan jo ikke kalde det et udtryk for en frodig og berigende debat, når du er revnende ligeglad med, hvad vi synes om dit meningsløse spørgsmål.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. De digte af Mevlana (i vesten kendt som sheik Rumi), som blev bragt af Thomas og dig i denne tråd, er overhovedet ikke skrevet af Mevlana.


Top Svar Citer
#17897 - 02/07/2014 21:04 Re: Universets kærlighed [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Jeg tager ikke stilling til Oles skiftende holdninger til deltagelse i denne tråd, men vil påpege, at Oles ikke underbyggede påstand:
Citat:
De digte af Mevlana (i vesten kendt som sheik Rumi), som blev bragt af Thomas og dig i denne tråd, er overhovedet ikke skrevet af Mevlana.
bestemt ikke kan bekræftes af bogen af universitetslektor Franklin D.Lewis: "RUMI før og nu øst og vest (Jalal al-Din Rumis liv, lære og digtning) udgivet af Carsten Niebuhr Afdelingen ved Københavns Universitet, ISBN 978-87-7695-054-5, hvor digtet:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på Sandhedens mirakel
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige Sandheder.
ses allerede i prologen på side 11 blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#17898 - 03/07/2014 07:35 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Nu må jeg altså kvittere Arnes intuifantation med en krumme virkelighed:

Det hedder sig godt nok, at de mere kloge narrer de mindre kloge – sludder, er de virkelig mere kloge, så narrer de ikke. Så det er rent snyd, for kun mindre kloge narrer de mindre kloge. Ak ja, meget er for skønt til at være sandt, som det jo hedder sig, men mere er vist for sandt til at være skønt; og for øvrigt, nu vi er ved det skønne, hedder det sig jo også, at nød lærer nøgen kvinde at spinde, men sandt at sige er nøgne kvinder sjældent er i nød, desuden har den der ler sidst bare opfattet vitsen senest, så sku’ vi ik’ lige ta’ den her:

Uden tvivl er man ikke klog
Man er ikke klog uden tvivl
Man er uden tvivl ikke klog
- faktorernes orden er ikke helt ligegyldig!

mvh
Simon
Top Svar Citer
#17899 - 03/07/2014 07:41 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Jeg kan jo godt se, at min oplevelse af verden meget vel kan være en illusion".

- Ja, men det er så sandelig netop din opgave at undersøge, om din intuifantation dér holder vand, om der er grundlag for slet ikke at gentage hvad andre har fortalt dig af skrøner, før du sætter dig til tastaturet - ja måske endda intuitionen sku' undersøges for fantasimulige hittepåsomheder? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#17901 - 03/07/2014 10:06 Re: Universets kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

Det er jo indlysende, at en person, der stiller et spørgsmål, som den anonyme gør, anser sig selv for at være nået til gnosis, hvad det så er. Er det på nogen måde attråværdigt at nå dette og hvad indebærer det?

Du citerer i slutningen af dit indlæg et eller andet digt. Jeg forstår det ikke, det ligner volapyk for mig. Eftersom du citerer det, kan du måske fortælle mig hvordan det skal forstås.

Hvad er "Sandhedens Mirakel" og hvad er "De Evige Sandheder"?

HansKrist er bekymret for min tavshed, men når man læser overskriften på denne tråd så burde man spørge sig selv om man overhovedet ønsker at diskutere på dette niveau. (Undskyld, men dette var en sandhed, om den er evig ved jeg ikke). smiler

Selvom alting er bevægelse (det, som vi kalder for energi), så bliver denne energi til stof når den fungerer indenfor de rammer, som vi kalder naturlovene. Dette er materien og materien kan ikke elske.

For mig er spørgsmålet snarere, hvordan livet kan opstå af denne materie. Først det biologiske og siden det åndelige og sociale liv.

Med det åndelige liv mener jeg stort set selvbevidstheden og ikke en masse esoterisk vrøvl.

Kærlighed hidrører udelukkende fra det voksne, modne menneske, som er helt bevidst om sig selv og som kan se på verden direkte som den er.

Ikke fra det menneske, som betragter verden gennem et slør af illusioner (maya). Ordet illusion henviser til den måde vi fortolker det værende på. Vi betrager virkeligheden gennem et slør af fejlagtige opfattelser i stedet for, i sandhed, at betragte det, som er og lade vores tanke forme ud fra denne iagttagelse.

Denne menneskelige kærlighed har ingen substans, som man kan sidde og "gasse" sig i. Den kommer kun til udtryk gennem handling. Der findes intet som handling. Prøv engang og konstater det selv og lær selv et af livets mest fantastiske elementer at kende.

Begrebet sandhed skrives altid med lille "s". Læser jeg en bog hvor sandhed skrives med stort, smider jeg den væk og går min vej.

mvh



Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 16 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
25/04/2024 16:23
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Nyheder fra Religion.dk