annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636203
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378582
Et andet syn 1987921
Jesu ord 1521553
Åndelig Føde 1506205
Galleri
Jorden
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Arne Thomsen, Hanskrist ,(1 usynlig), 105 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17821 - 20/06/2014 11:56 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

I tilslutning til pinsemyten er her en anden myte, som dog kun helligholdes af en enkelt mand så vidt vides.

Der var engang en halvstuderet røver, kaldet Krigshans, som læste nogle rejsebeskrivelser af missionærer, som havde rejst verden rundt for at udbrede kendskabet til Sandheden, som man jo kendte på Europas kontinent, og som resten af verden levede i uvidenhed om. Det fremgik af disse beskrivelser, at uanset hvor i verden man opholdt sig, så faldt ting ned på jorden, når man tabte dem.

Aha, tænkte Krigshans, det må skyldes en hellig kraft, som Gud står bag, for Gud opfylder jo både jorden og menneskenes tanker. Gud har givet mig forståelsen af denne kraft, som jeg vil give navnet "gravitation". Fra nu af vil alle derfor kunne forstå gravitation, for jeg har forklaret det for dem, så det ikke kan misforstås, og alverdens missionærer bakker mig op med deres beskrivelser af, at Gud lader ting falde til jorden. Selv spurve lader han falde, for det er hans vilje, at det skal de.

Men der var selvfølgelig en del mennesker, som gennem hele livet havde forsøgt at forstå, hvorfor nogle ting falder til jorden, medens andre som balloner stiger op. De sagde til Krigshans, du har jo ikke forklaret noget som helst, for gravitation har vi kendt til i tusindvis af år, og vi kan beskrive den meget mere nøjagtigt end du, men vi forstår stadig ikke, hvad der forårsager den.

I er blot misundelige på min store viden, sagde Krigshans, for jeg har gået flere uger på Undervisitetet og var den dygtigste af alle røvere. I prøver blot at belyve, beklikke og intimidere mig, fordi jeg behersker en masse fagord, som I overhovedet ikke forstår. Jeg er mindst halvtreds år foran jer, for Gud har åbenbaret den ekstatiske sandhed for mig, så I er kun uvidende barnlige tåber mod mig.

De vidensøgende rystede blot på hovedet og sagde. Det her kan vi ikke bruge til noget fornuftigt, og så gik de hver til sit. Krigshans affyrede igen en imponerende række fagudtryk, som han havde læst i en ordbog, og så løb Krigshans ud i skoven sammen med sin Gud. Sådan fortsatte de at leve lykkeligt til deres dages ende i hver deres form for uvidenhed. smiler

Det var som sagt kun en myte, og myter har det jo med kun at indeholde et gran af sandhed, så kloge mennesker foretrækker at beskæftige sig med virkelighedens problemer i stedet for at skabe flere myter på grund af misforståelser.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Min tid vil være meget begrænset i de næste 6 dage hvor jeg deltager i ESOF (EuroScience Open Forum 2014) i Carlsberg byen i København. Du kan læse mere om den her:

http://videnskab.dk/partner/euroscience-open-forum-2014





Top Svar Citer
#17824 - 21/06/2014 03:47 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
smiler
Top Svar Citer
#17831 - 26/06/2014 12:07 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Krigs -Hans, Krigeren Hans "in the zone", "krigs -zonen", se senere:



Kan man løbe fra ALT?

Ihvertfald kan man da prøve.

Just do it.

Hvis man kan gå fra forstanden, så skulle man da også kunne løbe fra forstanden.

Hvilken forstand? Den uudholdelige forstand!

Forstanden eller fornuften uden inspiration og uden ekstasen.

Ja løbefornuften er vores ekstatiske fornuft, kamp flugt sympatiske fornuft, hvor der findes en paradoksal refleks; spill over transcendens, kendt som "flow"; "runner's high" og man taler om at athleten nu er "in the zone". Midt i ens sympatiske kamp flugt frygt arousal stressende smertefulde løb, indfinder der sig en euforisk højdepunktsoplevelse af ekstatisk smertefri salighed eller lykketilstand, benævnt som "flow"; "runners high" hvor athleten siges at være "in the zone". Dette paradoksale skifte, 'spill over' transcendens refleks skifte, fra vores primære kamp flugt frygt stress (adrenaliniseret og corticoliseret) arousal sympatiske ANS fungeren til en på samme tid euforisk ekstatisk salighed (vi ellers normalt kun er bekendt med fra det parasympatiske ANS system i forbindelse absolut ro og hvile, dagdrømmeri som sex og spise, altså stor nydelse), grunder eller bunder i kroppens egen endorfinske (smertedæmpende peptider med morfin lignende virkning) såvel som anandamide (endocannabinoid), som også neurotransmitters som epinephrine, serotonin og dopamin er på spil i dette sindrige biokemiske lykke belønningssystem til at modvirke vedvarende stress. Når 'endorfinerne' og disse neurotransmitter udskilles, skaber det en følelse af at være ”høj” eller salig beruset og påvirket; hvilket altså omtales som "Runners High" som athleten der er "in the zone", i flow, der er 'høj', i en salig beruset lykkelig tilstand af højere eller udvidet bevidsthed.

Der findes ingen genveje til athletens "peak experience", højdepunktoplevelser, "in the zone" -ekstatiske flow -beruselse, hverken spiritus, hash, LSD, ecstacy og lignende må betegnes som genveje, men alene vildveje eller fordrejninger og forvridninger af disse unikke oplevelser og erfaringer, der netop er så fyldt med jordforbindelse (tyngdekraft og body (embodiment of mind and body)), som forklarelse, øget skærpet årvågenhed/vågenhed, højere former for skærpet bevidsthed.

Altså kun den nydelse der opnås gennem ægte ydelse, altså sund arbejdsvirksomhed må vi som kultur eller civilisation godkende. Altså kun gennem vore sunde aktiviteter og virksomhed i verden når vi lykken og saligheden, ellers vil det medføre eller afføde en misbrugsproblematik, hvor man passivt bliver afhængig, af stoffer lige fra søde sager til spiritus og cigaretter, over hash, ecstacy og lignende, til smertestillende medicin helt op til morfin lignende præparater. Vigtigt at forstå er at vi ikke må gøre os selv afhængige af genveje hvor vi passivt kan modtage salighed og lykke uden at yde. Ikke engang i forbindelse den sexuelle akt, også her må arbejdes for sagen. Selv kosten som er så rig en kilde til salig belønning som lykke, må vi forstå når os gennem jagt, røgt, jordbrug som dygtig tilberedning af maden.

Mennesket er født aktivt, rastløst virkelysten (mennesket er en kriger en jæger (en arbejder), eller en omsorgsperson), hvorfor ydelsen kommer før nydelsen, før den sunde nydelse. Apati skyldes oftest et liv i passiv nydelse (en oral receptiv neurose). Derfor er udtryk og virkelyst (kreativ virkelyst) så vigtige størrelser. Som Freud så smukt har sagt det, det sunde menneske er i stand til at arbejde og elske. Har man en neurose så skyldes det som oftest at man er havnet i passiv nydelse, man springer over hvor gærdet er lavest, eller man søger genveje til den salige belønning, lykken, gennem søde sager (trøstespiseri), drikkeri, rygning, eller man tar stoffer lige fra hash, ecstacy, og lignede, til man er blevet afhængig af medicinske smertestillende præparater. Selvfølgelig bliver pattebørn næret og belønnet med moders bryst, men disse former for oral passiv receptiv neurotisk adfærd må en dag høre op. Enhver misbruger er et pattebarn, der ikke selv er herre over sin eget liv såvel som hjernekemi. Vi må altid huske på at vi skal være de aktive virkelystne styrende aktører, altså direktører, i vores eget liv, vi udformer vores eget liv i forbindelse vore virksomheder og aktiviteter i verden, hvor vi må yde før vi kan nyde (arbejde og virke før vi belønnes), hvor ydelsen altid kommer før nydelsen, hvor den aktive indsats kommer før den passive belønning eller hvor belønningen og den sande lykke altid udspringer af vore kreative aktiviteter og virksomhed.

Handlekraft og aktivitetsniveauet, et menneskes kreative rastløse (spontane impulsive) virkelyst er så vigtig at få kigget på.

""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell".



Vi må lære at se og forstå mennesket som et aktivt virkelysten kreativ væsen. Buddhismen og mindfulness har overskredet sidste salgsdato, såvel som passive former for nydelser, som trøstespiseri; drikkeri, som rygning, som hash, ecstacy og andre hårdere stoffer, såvel som medicinske smertestillende præparater. To do, not to be! Endnu vigtigere end vores væren, at være, er det at se på vore virksomheder, vore aktiviteter, hvilke aktiviteter der fylder vores dag, hvordan vi arbejder, altså virker kreative i verden.

Hvad laver du? Jeg laver ingenting! Nej vrøvl og sludder, ingen mennesker her på jorden laver forhåbentligt ingenting. Alle mennesker er aktive, virkelystne og villende mennesker, nogle endda tænkende på samme tid.

Alle mennesker er dygtige og duelige, virkelystne og villende, og ja nogle endda tænkende på samme tid.

Et muntert virksomt liv er vigtigere end et liv fyldt med passive nydelser og afhængigheder, og i den sammenhæng kan vi sige at ledighed er roden til alt ondt. Jeg skal som det pattebarn jeg er, kun side på bænken hele dagen og søge nydelsen ved at fylde mig selv med spiritus, en anden skal spise søde sager dagen langen, en tredie søger nydelsen gennem hash og stoffer, en tredie er på lægeordinerede smertestillende præparater eller andet snyd. Helvede er et passivt liv i afhængighed. Helvede er at havne i passivitet, neurosen er dets navn og vi kender dette forhold fra søndagsneurosen, hvor vi ikke aner hvad vi skal stille op med os selv denne dag uden tvungen aktivering, arbejde tilrettelagt af andre for os.


Min krigs-erklæring lyder:

Al magten tilbage til vores virkelyst og handlekraft, ja mennesket, menneskets liv, skal forstås som et udtryk, et kreativt udtryk. Hvor er du i denne proces, udlevelsesproces, kreative udtryksproces? Er du overhovedet begyndt, eller lever du blot passivt sansende og nydende?

Mange kærlige hilsner HansKrigst
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17833 - 27/06/2014 10:18 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Interessant at høre at Hanskrist både har personlige erfaringer med hash, LSD, ecstasy og andre hårde stoffer, for det er jo forudsætningen for at bedømme, om rusfølelesen er forskellig fra den, som han oplever som "runners high".

Men måske udtaler han sig bare som i andre sammenhænge om emner, han ingen virkelig indsigt har i, men bare er noget han har læst om i populærvidenskabelige artikler, og derefter digter videre på nogle måske misforståede oplysninger.

Jeg skal senere bringe et billede af en plakat fra Århus Universitets hjerneforskningsstand på Euroscience konferencen med overskriften "Hjerneforskning i virkeligheden", der til overflod bekræfter, hvad jeg har sagt om den nyeste hjerneforskning. Men måske Hanskrist vil påtage sig at belære hjerneforskerne på Universiteterne verden over om deres "fejltagelser".

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Hanskrist, prøv at forklare os, hvordan man med to-foton mikroskopi kan undersøge den nyopdagede betydning af astrocyttenes indflydelse på vores tankevirksomhed. Det er jo en af de mest interessante opdagelser i moderne hjerneforskning, selv om den allerede har flere år på bagen. ler



Top Svar Citer
#17835 - 27/06/2014 12:25 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Hvad er det nu du forsøger at rode mig ind i???? Der er hverken hovede eller hale i dit indlæg, men det er helt klart et forsøg på at rode mig ind i noget, nemlig dine egne tågede forestillinger om hvad hjerneforskning er.


Du skriver:

Citat:
Jeg skal senere bringe et billede af en plakat fra Århus Universitets hjerneforskningsstand på Euroscience konferencen med overskriften "Hjerneforskning i virkeligheden", der til overflod bekræfter, hvad jeg har sagt om den nyeste hjerneforskning.


Jamen forvirret du har ikke sagt noget (1)* yeah det er det der er det sjove (at du intet endnu har sagt),, men du påstod at de neurobiologiske relevante og interessante sammenhænge der er fundet omkring stress som jeg redegjorde for alle var forkerte. Men du led et sviende nederlag og det endte med at du efter at have google og wiki studieret forholdet, måtte trække dine ord i dig igen.

Og stadig så siger du ikke en hujende fis, selv om du skriver: "to-foton mikroskopi kan undersøge den nyopdagede betydning af astrocyttenes indflydelse på vores tankevirksomhed".
Er du slet ikke klar over at du intet siger eller redegør for??? Du redegør ikke for en skid (du taler bull shit sort snak) og vil du have respons må du som minimum redegøre for interessante forhold, eller forhold du finder relevante som interessante. Dernæst hvad pokker har dette at gøre med vores verserende debat omkring stress???? Vil du påbegynde en ny debat om noget, og i fald du får dig taget sammen dertil, hvem siger så at vi to så skulle være uenige i det nye du påtænker at fremføre?

(1)*:

Senere kom du med følgende kluntede generelisering om hvad hjerneforskning er (der afslører at du lever i et mørkt ingenmandsland, hvor hjernen stadig er en total ukendt black box stort set, men dette er ikke tilfældet idag):

Citat:
forskellige sansestimuleringer aktiverer dele af hjernen, for gennem disse mønstre at danne sig et indtryk af hvilke områder af hjernen, der deltager i forarbejdningen af bestemte sansepåvirkninger




Du er en plakatkunstner eller gøjler bjørn, men jeg har ikke min viden omkring hjerneforskning fra plakater som du har.

Du ser modsætninger og uoverensstemmelser (spøgelser og modstander der skal bekæmpes) overalt, blot jeg nævner Susan Hart; Eric Kandel; Kjeld Fredens; Poul Videbech og andre, så farer du løs med personlige intimideringer og beklikkelser disse personer, hvis troværdighed straks skal undergraves så man ikke kan have tillid til hvad de skriver. Men hvorfor dog bjørn, du kender jo ikke engang hvad de står for (ud over din få sekunders googlen og wiki studier af dem). Hvorfor altid personhetz fra din side bjørn??? Hvad er det lige du har gang i altid???? Hvad disse mennesker er beskæftiget med interesserer det dig slet ikke??? Og hvordan kan du udtale dig om folk hvis publicerede materiale du slet ikke er fortrolig med?


mvh HansKrist.


PS:

forskellen på "flow" og "runners high", den ekstatiske beruselse og eufori, glæde og lykke, jeg beskriver og så den der fås gennem alt muligt forskelligt lige fra spiritus (alkohol indtag), rygning (cigaretter), hash, LSD, ecstacy og andre rusmidler såvel som smertestillende helt op til morfin præparater, er følgende; det sidste opnås passivt ved en tilførelse, indtag, af et rusmiddel, modsat mine eksempler der alle opnås udenom tilførelse og indtag af noget, men de opnås alle igennem sport, jagt/krig og arbejde (især samarbejde), gennem menneskets kreative aktiviteter og virksomhed, også intellektuelle af slagsen (utallige videnskabsfolk har berettet herom), såvel som kunstneriske (utallige kunstnere har berettet herom).

Kort for den tungnemme, forskellen er om det opnås i forbindelse en menneskelig kreativ aktivitet og virksomhed, eller det passivt indtages som et rusmiddel (et stof og kunstigt middel til/for rus).

Hvori består forskellen, jo i det sunde eksempel opnås belønningen og rusen, gennem en for mennesket såvel som civilisationen og kulturen nyttig kreativ beskæftigelse og virksomhed, hvor altså disse nyttige (evolutionsbiologisk set og kulturelt som civilisations mæssigt set) kreative virksomheder og beskæftigelser belønnes; altså det er det aktive og duelige, dygtige kompetente kreative arbejdende virksomme menneske der belønnes. Det middel der gir rusen og belønningen, er altså nyttige (evolutionsbiologisk set og for kulturen og civilisationen set) kreative virksomheder.

At blive belønnet gennem vore sunde og nyttige aktiviteter og virksomheder, kan aldrig være det samme som at blive belønnet i forbindelse oral receptiv passivitet via tilførte stoffer, der ovenikøbet er sundhedsskadelige. Og man skal passe på med at lege med hjernens belønningssystem som Peter Lund Madsen siger, det er nemlig en dødelig leg, hvilket han allerede forstod som medicin studerende hvor han stod med et par friske eller røgfrie lunger i den ene hånd og et par kol ryger lunger i den anden hånd.

Uanset om selve den euforiske lykketilstand skulle have nogle af de samme oplevelseskvaliteter over sig, så er der den afgørende forskel at de sunde og nyttige som jeg er fortaler for, at disse opnås gennem vores kreative aktiviteter og virksomheder. Altså der vil altid være den oplevelseskvalitetsmæssige forskel at i det ene eksempel er det et menneske i aktivitet der belønnes og i det andet eksempel er det et menneske i passivitet der belønnes, og i det første eksempel lærer man at midlet til lykke er gennem at være produktiv, kreativ aktivt virkende skabende arbejdende til i verden og i det sidste tilfælde sker belønningen gennem et stof som man bliver afhængig af, der ovenikøbet er sundhedsskadeligt, som det er dyrt, koster mange penge. Det første eksempel skaber samfundsværdier, det sidste eksempel koster samfundet dyrt såvel som det koster den enkeltes liv og sundhed.


Jeg har aldrig taget noget hårdere end hash, og det kun 4 gange. De to første gange var oplevelsen meget positivt, men trods dette blev jeg ikke fristet overhovedet, fordi det til trods ikke kunne sammenlingnes med den lykke og eufori jeg fandt eller opnåede når jeg vandt cykelløb, kørte først over målstregen efter mange kilometer på landevejen med mange konkurrenter; som det ej heller kunne måle sig med den euforiske begejstring og entusiasme psykologistudiet var for mig såvel som dette at skrive opgaver; som det ej heller kunne måle sig med den euforiske begejstring jeg fandt i forbindelse forelskelsen og kærligheden; som det ej heller kunne måle sig med den eufori og lykke jeg fandt når jeg som jord og betonarbejder i samarbejdet med en række andre håndværker nåede det mål vi havde sat os for dagen gennem dedikeret hårdt arbejde som udvist gåpåmod og spirit/gejst. For ikke at tale om den milde form for eufori (mindre ekstatisk) jeg altid har erfaret gennem mine dagdrømmerier, min intuition som skabende fantasi og aktive imagination. Ja ved siden af alle disse forhold var hash for mig at se en latterlig infantil form for overspringshandling.

Den følsomme hjerne: fyldt med smag og mund; som duft og næse; som lys syn og øje; som rytmer og bevægelser der nærmest sagt høres, hvorfor det bindes til talen, sproget, gennem toner og sang såvel som musikken. For ikke at tale om os, de pattedyr vi er, der kærtegner og nusser hinanden i den rede vi i verden kommer til live i en familie, mens vi snuser hinandens molekyl biologi for at holde sammen i kærlighed.
Senere skal vi lære aggressivitet, at arbejde som at være fyldt med gåpåmod, virkelyst som præstationslyst; såvel som sexualiteten, den modne store kærlighed og forelskelse mellem to voksne jævnaldrende (modsat den i reden hos familien hvor vi stadig er unger) der overgår alt fordi den gennem pubertetens hormonfrigørelse modner og ommøbelerer hjernen vildt meget.


PPS:

jeg troede kun bjørne gik i hi og lukkede øjnene, såvel som sig selv ned for den hårde vinter, jeg vidste ikke at de også gik i hi for hjerneforskningen. Er du da bange for hjerneforskningen bjørn, siden du forsøger at sove dig væk fra den, lukker dine øjne for den? Men det glæder mig at jeg har vækket dig i den sammenhæng da jeg redegjorde for de neurobiologiske relevante forhold såvidt stress. Ihvertfald sporer jeg et fornyet håb hos dig, grundet den neurogenese du nu er blevet opmærksom på. Og måske du skulle anskaffe dig et par for dig afpassende studiebøger om den ny hjernevidenskab. Der er nok også nogle der er tilpasset dine forudsætninger.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 10 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
16/04/2024 12:02
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Mette Østergaard stopper på Berlingske..
16/04/2024 09:51
Børsens kobbertag gør brandslukning va..
16/04/2024 09:49
Ministre reagerer på branden: '400 års..
16/04/2024 09:04
Brand i Børsen: Politiet fraråder unø..
16/04/2024 08:55
Arrivederci til Arriva! Togselskab dropp..
16/04/2024 07:23
Nyheder fra Religion.dk