annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 10 < 1 2 ... 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17892 - 02/07/2014 14:36 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hans,

Du citerer Paulus:

Citat:
Vi ved, at loven er af ånd. Men jeg er af kød, solgt til at være under synden. v15 For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg. v16 Men når jeg gør det, jeg ikke vil, giver jeg loven ret i, at den er god. v17 Men så er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

v18 Jeg ved, at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt. Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. v19 For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. v20 Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

v21 Jeg finder altså den lov, at jeg, skønt jeg vil gøre det gode, kun evner det onde. v22 For jeg glæder mig inderst inde over Guds lov. v23 Men jeg ser en anden lov i mine lemmer, og den ligger i strid med loven i mit sind og holder mig som fange i syndens lov, som er i mine lemmer.

v24 Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? v25 Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov.


Og hvordan skal så det forstås, at blive fri ved Jesus Kristus? Jo, lad os følge Paulus' ord yderligere:

For i Kristus Jesus gør det hverken fra eller til, om man er omskåret eller ej, men det gør tro, virksom i kærlighed.
(Galaterbrevet)


Javel, virksom i kærlighed! Sandelig, det er påbudt os at elske og gøre godt - og at afholde os fra synd. Lyt videre:

v5 De kødelige vil det kødelige, og de åndelige vil det åndelige. v6 Det, kødet vil, er død, og det, Ånden vil, er liv og fred. v7 For det, kødet vil, er fjendskab med Gud; det underordner sig ikke Guds lov og kan det heller ikke. v8 De, som er i kødet, kan ikke være Gud til behag.
(Romerbrevet)


... At være i kødet ... Ja, det har noget med lydighed eller mangel på lydighed at gøre - og med gerninger!

Brødre, så skylder vi da ikke kødet at leve i lydighed mod det. v13 Hvis I lever i lydighed mod kødet, skal I dø, men hvis I ved Åndens hjælp dræber legemets gerninger, skal I leve. v14 For alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn.
(Romerbrevet)


Vi er slet ikke frie til at gøre, hvad kødet vil. Vi skal handle ret!

For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. De to ligger i strid med hinanden, så I ikke kan gøre, hvad I vil.
(Galaterbrevet)


Det bliver ikke mere klart end i det følgende, hvor Paulus klart fordømmer visse handlinger og priser andre:

v19 Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, v20 afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, v21 nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.
(Galaterbrevet)


v22 Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod! v24 De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. v25 Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. v26 Lad os ikke bilde os noget ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden.
(Galaterbrevet)


Korsfæstet lidenskaberne og begæringerne, siger Paulus. Stærke ord - i tråd med Jesu ord fra de fire evangelier!!

Derfor påligger det os at beherske tungen her på Trosfrihed og kun ville hinanden godt. At velsigne, når vi forbandes - at prise, når vi fordømmes. Hold fast i læren i tålmodighed.
Top Svar Citer
#17900 - 03/07/2014 09:40 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Gud fri mig vel.

Hvis jeg vidste, at Paulus var på vej til at besøge mig, så ville jeg spurte ud af bagdøren. smiler
Top Svar Citer
#17905 - 03/07/2014 10:39 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: Michael]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
David Suchet (ham fra serien Poirot) han er lige så tosset med Paulus som Luther; Albert Schweitzer; Paul Tillich; Karl Barth; Rudolf Steiner og HansKrist mmfl.. Dog er der ingen af de nævnte der gør brug af Paulus som T thomas gør i en bibelfundamentalistisk sammenhæng (hvilket Paulus selv har umuliggjort).

For alle os nævnt gælder at vores livs turning point, omvendelsesbegivenheden (Damaskus erfaring), begivenheden Kristus i vores liv den finder vi suverænt becifret, beskrevet og implementeret i kultursfæren, ideesfæren, noosfæren, eller verden 3, af Paulus (her finder vi også Alain Badiou, også han finder at Paulus er suveræn og original i sit menneskesyn som den universalisme, de universelle sandheder og friheder der gælder for os alle her og nu og ud i al fremtid).


Men jeg mener at huske David Suchet siger (til trods sin fascination af Paulus) at han ikke ligefrem har Paulus først på listen over mennesker ved et veldækket bord han kunne tænke sig at få en længere konversation med.

Jeg kunne anbefale dig den Britiske dokumentar serie: "David Suchet og historien om Paulus". Du kan finde dokumentar udsendelsen på you tube, måske også dansk tv.

mange kærlige hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17947 - 08/07/2014 09:04 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Den sidste måneds debat har med al ønskelig tydelighed understreget det postulat, som jeg bragte i oplægget til denne debat. "Ordet" er bedragerisk i kommunikationsmæssig henseende, for vi har hver især en individuel opfattelse af de enkelte ords betydning. Vi deler kun simple begreber i hverdagssproget som f.eks. op/ned, varm/kold, ophidselse/ro o.s.v. Alle andre begreber fortolker vi individuelt, baseret på vore personlige erfaringer med de pågældende ord, og de er kun delvis sammenfaldende.

Men det er konsekvensen af dette bedrag, der er virkelig skræmmende. For det leder os jo til den erkendelse, at alle denne verdens alvorlige konflikter kan føres tilbage til sproglige misforståelser. Det er det skjulte budskab i pinsemyten. Fordi vi gennem sproget er blevet påduttet forskellige opfattelser af verden, bekæmper vi hinanden. Hvis vi forstod hinanden fuldstændigt, ville vi ikke have tusindvis af forskellige religioner og livsopfattelser.

Ordene har givet fantasien vinger, så de for de fleste er blevet genstand for en tilbedelse, der gør dem vigtigere end livet selv. De er blevet et middel for magtsøgende mennesker til at blokere tankefriheden og tvinge andre til at gøre som de ønsker. De indoktrinerer os med religiøse love, politiske paroler, løgnagtige reklamer, racehad, moralske fordomme, nationale "værdier" og drømme om et bedre liv, og de forsyner os med "berettigede grunde" til at slå hinanden ihjel i krige og terroraktioner.

Hvis vi vil have en mere fredelig verden med færre misforståelser mennesker imellem, så skulle vi måske lære vore børn ikke at tage ord alvorligt, og hele tiden huske på, at det er vore gennem handlinger, vi viser, hvem vi virkelig er. Det er det, den gyldne regel handler om, den hvis historie rækker længere tilbage end de ældste manuskripter:

Vær mod andre, som du ønsker, at de skal være mod dig.

Skrot alle bibler, koraner, toraher og andre "hellige" skrifter. De er alle kampskrifter vendt mod grupper af medmennesker og fyldte med magtmenneskers løgne og bedrag.

Har du behov for en tro, så tro på livet selv, som stræber mod en udvikling til mere vidende og forstandige væsener, der lever i forståelse med universets natur.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17948 - 08/07/2014 12:17 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole ka' jo ha' ret i, at ord ofte misforstås, men når mennesker mødes ansigt til ansigt, er der jo andet end ordene, der tæller - såsom mimik og kropssprog.

Opfører den ene sig øretæveindbydende, så risikerer han/hun - ja - jo - øh - øretæver blinker

Og så går det jo meget nemmere med Oles formaning:
Citat:
Vær mod andre, som du ønsker, at de skal være mod dig.

I skriftlig kommunikation alene, vil jeg derimod mene, at Oles "gyldne regel" meget vel kan fremme forråelse og nedrighed blinker

Og hvor har jeg nu dét fra? smiler

Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 10 < 1 2 ... 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk