annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17769 - 11/06/2014 10:13 Forklaringen på pinsemyten.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvis man spørger mennesker, hvorfor man i kristendommen fejrer pinse, bliver de fleste svar skyldig. Nogle få har en vag opfattelse af, at det er noget med Helligånden, der kom til jorden, men hvad det så betyder, har de ingen klar fornemmelse af. Kun mennesker, der har studeret religion, kan bidrage yderligere til opklaringen, som regel dog kun med indviklede teologiske forklaringer, der savner forbindelse til virkeligheden.

Faktisk er det ganske enkelt, for det står i biblen, klart udtrykt uden omsvøb. I "King James Bible", som er en af de bedste klassiske oversættelser af evangelierne, er Helligåndens "mirakel" beskrevet således.
Citat:
Parthians and Medes and Elamites and residents of Mesopotamia, Judea and Cappadocia, Pontus and Asia, Phrygia and Pamphylia, Egypt and the parts of Libya belonging to Cyrene, and visitors to Rome, both Jews and proselytes, Cretans and Arabians, we hear them telling in our own tongues the mighty works of God.

Den beskriver i al sin enkelhed drømmen om at kunne forstå hinanden på tværs af alle sprogbarrierer. Dette mirakel tilskrives den imaginære Helligånd, men som det tydeligt fremgår af verden både i dag og dengang, så er det kun en drøm. Miraklet er udeblevet, strandet på de sproglige problemer som ethvert forsøg på oversættelser møder.

Vi taler ikke samme sprog, hverken fra land til land eller fra menneske til menneske. "Ordet" er bedragerisk, så bibelens budskab; "I begyndelsen var ordet", burde i virkeligheden skrives; "I begyndelsen var bedraget, og bedraget var Gud".

Tyg lige lidt på den, inden du falder i svime over en "helligånd", som blot er en frase for en drøm om et fællesskab, der ikke eksisterer. Man behøver blot at læse et tilfældigt udsnit af indlæggene på debatterne her, for at få det bekræftet. Alle religioner er blot rammer om et indbildt fællesskab, som skal skjule den ubehagelige sandhed om, at vi alle er helt alene i vores tankeverden.

Men drømmen lever i bedste velgående hos alle, der ikke har modet til at se virkeligheden i øjnene.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17775 - 12/06/2014 11:35 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Bjørn,, tydeligvis har du god styr på det med Helligånden.

Citat:
Alle religioner er blot rammer om et indbildt fællesskab, som skal skjule den ubehagelige sandhed om, at vi alle er helt alene i vores tankeverden.




Jeg vil nøjes med at se på det her forhold:

"den ubehagelige sandhed om, at vi alle er helt alene i vores tankeverden".

Kun til en vis grad kan jeg følge dig, dog er min konklusion en ganske anden end din, ja jeg finder netop ikke at vi i vores tankeverden er helt alene.

Vores tankeverden er det mest levende af alt der findes som det også er via tankerne at jeg formår at komme tættere på Jung; Tillich; Nietzsche; Schopenhauer og Paulus end fx min egen mor og far eller bror. Netop takket være gennem tankerne der kan kommunikeres via sproget (og andre udtryk, kunstneriske som musik og malerkunst mfl fx) føler jeg mig ikke alene som åndelig tænkende væsen, homo sapiens.

Selvfølgelig kender jeg min far, mor og bror rigtig godt, og på mange måder bedre end de 5 nævnte tænkere, fordi jeg er fortrolig med deres eksistens, da vi i mange år udgjorde en familie, fx hjemmets familieliv, som vores ferierejser sammen mmm.. Men åndelig set eller 'tankeverdens mæssigt set', der kender jeg på mange måder de 5 nævnte meget bedre. Alle 5 har de bragt mig tættere på mig selv end min far, mor og bror har kunnet gøre det.

Noget af det bedste ved Trosfrihed er også at jeg her har mødt en tænker som dig bjørn. Du har stået for høj kvalitet, sat overlæggeren, niveauet, tilpas højt. Jeg har haft dig (og ja andre, som Fl Vang og Kræn-p med flere) i min tankeverden gennem flere år, endda uden at have ænset dette, været bevidst herom. Men I har været der, og jeg kan ikke sige hvordan mit liv ville ha været uden de tanker og ideer vi har delt med hinanden.

Og da især hvor vi har været meget uenige, haft meget forskellige opfattelser af det mest væsentlige ved virkeligheden såvel som vores eksistens, også der mener jeg at vi har beriget hinanden, i den grad vi har valgt at argumentere for vore synspunkter, frem for at mene det menneske der opfatter virkeligheden såvel som eksistensen anderledes end vi gør det er syg i sjæl og sind som han/hun er en bedrager som en grinagtig ringe person uden værdi.

Du skrev noget om hvad du havde lært af forskellige debattører på trosfrihed, men jeg mener at du var alt for flink overfor en række personer. Ihvertfald mener jeg ikke at alle dem du nævner kan lære dig noget som helst, men mere omvendt, det er dig der har noget at lære dem. Ikke dermed sagt at du intet kan lære af disse personer. Problemet er at vi mennesker ikke er på samme niveau, og det grundet en lang række forhold som alder, uddannelse, gunstig skæbne som intelligens (indenfor et af de 7 - 9 eller flere intelligenser fx Howard Gardner opererer med).


I selskab med andre mennesker har jeg ofte følt mig alene, men aldrig i min tankeverden, aldrig i ånden, her har der altid for mit vedkommende været meget livlig tænkning som kommunikation og tale, dialog. Jeg har også ekstrem høj frontal lap aktivitet, forhjerne aktivitet (tænkning) med inde over mit liv, som noget tyder på at jeg hører stemmer altid (uden at dette overhovedet er sygeligt), hører nogen tale altid til mig og med mig (har altid følt mig talt til, tiltalt), det sidste forhold har at gøre med temporal og parietal lapperne og gør at man ikke i forbindelse transcendentale religiøse åndelige erfaringer mister sig selv og sit ego (1)* . Jeg er meget introvert som Jonna siger. Et træk mine forældre kan berette om, at jeg allerede som dreng udmærkede mig ved at kunne underholde mig selv, være alene med mig selv og tydeligvis beskæftiget i hovedet med et og andet meget tilfredsstillende og fornøjeligt at dømme efter mit udtryk, humør og gemyt (jeg var et barn der stod godt selv, altså meget selvstændig (hvilket står sort på hvidt i min realskole udtalelse hvorfor det altså har fulgt mig), jeg hvilede i mig selv, var i balance og harmoni med mig selv). Idag kan jeg se at der hvor mine jævnaldrende var afhængige af at være i selskab med andre, der gik jeg ofte på opdagelse i naturen alene dreng, ofte med min egen hund eller mine bedsteforældres 3 hunde. Nu går Hans på opdagelse sagde de voksne altid, og så kunne de se mig forsvinde ned mod bækken ud i engen og mosen og op på den anden side imod heden og skoven, hvorefter jeg forsvandt ud af syne og kunne være væk i timervis. Jeg kunne finde på at stå op midt sommernat, samle hundene (hvilket der nu ikke var de store problemer i, de vidste nøjagtig hvad der forestod), og drage afsted på opdagelse/eventyr. Jeg har gentagne gange fortalt Jonna at jeg umuligt som barn kunne ha opholdt mig så mange timer alene i Guds Natur uden at kede mig, om det ikke har været fordi jeg netop oplevede disse indre samtaler, dialoger og kommunikationer (internal dialogue with God/Ånden eller mig selv), som jeg husker så godt. Ja intelligente mennesker keder sig aldrig. Altså jeg var der som dreng, i selskab, i tale, i indre dialog. Jeg har alle dage følt mig tiltalt, talt til og i denne tiltale (samtale/dialog) lever jeg mit liv.

(1)*:

Citat:
Our brain-scan studies of contemplative forms of Buddhist and Christian meditation show that when activity in the parietal areas decreases, a sense of timelessness and spacelessness emerges as a sense of a loss of self-consciousness. This allows the meditator to feel at one with the object of contemplation: with God, the universe, peacefulness, or any other object upon which he or she focuses.

However, when Pentecostals speak in tongues, parietal activity increases. This gives them the sense that a separate entity is communicating with them.

Thus, they do not report the experience of feeling at one with God. Since the parietal area also plays a role in language formation and articulation, it makes sense that we would see this type of activity during the Pentacostal experience.

We don't fully understand this phenomenon, but we suspect that one would need to maintain a strong sense of self in order to maintain an internal dialogue with God. Andrew Newberg.


Sammenhold dette med hvad Albert Schweitzer her skriver:

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


bemærk farverne blå rød og grøn, som værktøjer til at sammenligne forskellen på Paulus og pinsefolket (som lille HansKrist) på den ene side og så på den anden side de mediterende Buddhister som mediterende kristne . Langt om længe mener jeg at have fundet det neurobiologiske forklarings -grundlag på hvorfor jeg altid kommer i opposition til Jes Bertelsen folket i Nørre Snede Vækstcenteret; som Evolutionary Enlightenment folket (Peter Bastian folket) som mindfulness folket; og ikke mindst til Zenia; Arne; T. thomas og vores egen Michael som Kræn-p i sin tid mmfl.


Vigtig at bemærke:

If you decrease activity in your parietal lobe through meditation or intense prayer, the boundaries between you and God dissolve: "a sense of a loss of self-consciousness as a sense of timelessness and spacelessness emerges". Netop dette sker ikke i den Paulinske Kristusmystik som Albert Schweitzer påpeger det, og som Newberg har fundet at det ej heller sker hos pinsefolket (den Kirkeretning mere end alle andre Paulus har så meget til fælles med), fordi der hos dem, Paulus, pinsefolket (som lille HansKrist) ikke finder decrease activity in parietal lobe, men der er tværtimod tale om her en øget, styrket, livlig aktivitet i dette parietal lobe område, der opretholder jeg og du (establishes a relationship between the two objects known as "you" and "God" (Jung ville sige mellem egoet og Selvet, det ubevidste), eller selvet og verden som Tillich kunne finde på at udtrykke det.

Jeg indrømmer det er svært stof, og at det kræver en større mental anstrengelse at forstå hvad det er jeg forsøger at sige i det her indlæg. T. thomas kan om han gider anstrenge sig forstå hvad det er jeg siger og det kan du også du Ole Bjørn (og Kræn-p kunne om han havde været her, som Ipso Facto kan). Ikke at andre ikke også ville kunne, men de har endnu aldrig udvist så stor motivation (lyst) som koncentrationsevne mental indsats at de har virkelig læst hvad det er jeg skriver, så de får skovlen under det.

Mange kærlige hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17777 - 12/06/2014 16:48 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du bedrager dig selv, Hans, men det gør de fleste mennesker også, så det vil jeg hverken bebrejde dig eller andre for. Det skyldes især, at vi lægger alt for stor vægt på den sproglige kommunikation.

Alle mennesker har en medfødt iboende længsel efter fællesskab med andre, og det er blevet endnu tydeligere med udbredelsen af mobiltelefonerne. Store dele af nutidens ungdom kan ikke udholde at være alene mere end få minutter ad gangen. Så de ringer til vennerne og udveksler oplysninger om totalt ligegyldige ting, for så føler de,at de er "i kontakt".

Men som jeg skrev, er "ordet" bedragerisk. Hvert enkelt menneske har en individuel opfattelse af hvert eneste ord i sproget, baseret på de personlige erfaringer vi har med ordets brug, og de erfaringer er forskellige fra menneske til menneske. Vi har ingen mulighed for at afgøre, hvordan et andet menneske opfatter verden, men vi har forlængst bevist, at vi hver især har vores egen opfattelse af, hvad ordene betyder.

Prøven er ganske enkel. Stil det samme enkle spørgsmål om et begreb til to mennesker, der tilsyneladende deler både sprog, uddannelse og tro, og bed dem begge om at svare på spørgsmålet om hvad begrebet betyder ved hjælp af andre ord. Det viser sig så, at de bruger ordene vidt forskelligt.

Endnu værre bliver det, hvis de hverken deler sprog eller uddannelse. Så vil de beskrive deres trosgrundlag så forskelligt, at man ikke skulle tro, at de talte om det samme. Derfor kan jeg sige med sikkerhed, at hvad du forstår ved Helligånden eller ved vertikalitet eller ved "at iklæde sig Kristus", er noget ganske andet end hvad Anne, Flemming Vang eller Tillich forstår.

Jeg ser det især ved din brug af naturvidenskabelige fagudtryk, som end ikke nærmer sig det sprog, som forskere bruger indbyrdes til at gøre sig forståelige. For dem viser det, at du end ikke har forstået grundbegreberne i deres fag. Selv de videnskabsjournalister, som prøver at popularisere forskningen, og som selv har en vis grad af videnskabelig uddannelse, laver kæmpe brølere gang på gang til forskernes store irritation.

Jeg har brugt 60 år på at forske i disse tværfaglige misforståelser i et forsøg på at bidrage til løsningen af livets gåde, så jeg kender alt til de vanskeligheder, som sproget medfører, for det verbale sprog er ikke medfødt men noget tillært, i modsætning til f.eks. mimik og dele af vores kropssprog, som gør det muligt for os at kommunikere til en vis grad med en kineser, en eskimo eller en pygmæ i Afrika, selv om vores opvækst har været totalt forskellig.

Du deler hverken sprog, tro eller personlighed med nogen af de teologer, hvis tanker du hylder, og heller ikke med Einstein, Freud, Jung eller Marx. De er lige så fremmede for din tankeverden, som Arne, Zenia, Simon og din Jonna. Så prøv at forstå, Hans, at du er lige så alene i din tankeverden, som du var som barn, når du gik på opdagelse i skoven. Min barndom har mange similariteter med din, men jeg forstod tidligt, at jeg var "alene i verden", mens det åbenbart ikke er gået op for dig endnu efter 50 år.

Det samvær vi har med andre mennesker, og som udfylder vores savn helt eller delvist, bruger andre sprog end de verbale. Det viser sig gennem vore handlinger, for kun herigennem kan vi kompensere for vores ensomhed.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#17779 - 13/06/2014 11:16 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej bjørn,

tænkte det nok, det neurovidenskabelige interessante, sprang du let hen over. Det var ellers det mest spændende.

Du skriver bjørn:

Citat:
Men som jeg skrev, er "ordet" bedragerisk. Hvert enkelt menneske har en individuel opfattelse af hvert eneste ord i sproget, baseret på de personlige erfaringer vi har med ordets brug, og de erfaringer er forskellige fra menneske til menneske. Vi har ingen mulighed for at afgøre, hvordan et andet menneske opfatter verden, men vi har forlængst bevist, at vi hver især har vores egen opfattelse af, hvad ordene betyder.


Lige kort: selvfølgelig har vi en individuel cognition (erkendelsesarbejde at gøre), men forhåbentlig render vi ikke rundt hver især med vores egen opfattelse af hvad ordene betyder som du skriver (kender kun mich der havde isoleret sig selv fra andre menneskers brug af ordene).

Eksempler på at det slet ikke er så slemt som du beskriver det: hvad skal jeg når jeg kommer til rødt lys, ja så skal du stoppe, så må du ikke køre over. Hvornår kommer toget, kl 10 minutter over 9. Jeg er træt og går i seng nu (så bliver der jo ikke sagt, jeg er sulten og går ud i køkkenet nu). Jeg kunne blive ved og ved med millioner af dagligdags eksempler.

Hvordan tror du jeg har fået mine gode karakter på medicinstudiet i fagene biofysik, kemi og genetik fx, fordi jeg kunne læse og forstå spørgsmålene (min opfattelse af ordenes og de matematiske tegns betydning var den samme som dem der havde formuleret spørgsmålene), og derefter finde de rigtige løsninger.

Hvis ord bruges bedragerisk, vil det blive afsløret før eller siden, det retter sig efterhånden som man opdager at ord bedrager. Vi har en lang lang skoling til at korrigere og tune os ind på den rette anvendelse af ord og begreber. Men at der er et problem vil jeg ikke benægte, tænk fx bare på Dawkins forkerte brug af begrebet Gud, fordi han bruger begrebet som børn tænker. Dog afstedkommer dette en begrebsafklaring på verdensplan, hvad der menes med Gud, hvordan, i hvilken sammenhæng, det giver god mening at bruge begrebet Gud.

Lad os kigge på det mere vanskelige som her: "Vi har ingen mulighed for at afgøre, hvordan et andet menneske opfatter verden". Jo jo da, ellers ville psykiatri og psykologi være en umulighed. Ellers ville samspillet mellem mor og barn hurtigt blive alvorligt forstyrret som mellem et ægtepar. Vi konstruerer vores virkeligheds som verdens opfattelse i fællesskab med andre og i forbindelse vores kulturelle dannelsesliv, som vores videnskabelige skoling og uddannelse. Og det går fantastisk med at forstå hinanden, så den ene forsker bygger videre på de andres opdagelser.



Du skriver:

Citat:
Jeg ser det især ved din brug af naturvidenskabelige fagudtryk, som end ikke nærmer sig det sprog, som forskere bruger indbyrdes til at gøre sig forståelige. For dem viser det, at du end ikke har forstået grundbegreberne i deres fag.


Du vrøvler, her er det dig der er svagt begavet, du mangler i den grad up to date forståelse af de begreber der idag bruges, som hvordan tingene hænger sammen omkrign stress amygdala og hippocampus og forhjernen, det så vi tydeligt da vi to talte neurovidenskab, du har ikke det der ligner nogen up to date forståelse. Og din tåbelige ide med at surfe og google dig frem til hvordan universiteterne beskrev det neurovidenskabelige arbejde de var beskæftiget med, har ikke en dyt med en sådan hel konkret sag som vi to drøftede med hinanden at gøre.

Jeg beskrev noget så konkret at det kan falsificeres til enhver tid (om du husker vores tale om stress amygdala og hippocampus). Du påstod at der intet overhovedet var om det jeg skrev og at det var et klart bevis på at jeg slet ikke forstod noget som helst af neurovidenskab (du gav lidt prøver selv, men dette var mere end 30 års gammel forlængst overhalet hjerne opfattelse -tale du kom med). Jeg gav dig den mulighed at tilbagevise min påstand, hvor det var jeg var fuldstændig forkert på den, som at komme med din mere rigtige redegørelse for forholdet. Ikke et ord er der siden kommet fra dig, hvorfor, jo fordi jeg så ville inddrage Kjeld Fredens til at afgøre om det var dig eller mig eller en hel tredie version der var den sande. Du ved godt du blot fabler nonsense af dig bamse fra tid til anden, og det er lidt synd for dig at du ikke formår at trække en sund kritisk grænse overfor dig selv når du åbner kæften om noget du ikke har en dyt forstand på, for der er jo så meget du dog trods alt ved noget om. Men jeg og andre, vi falder ikke på røven for dig længere når du tar munden for fuld, du er gennemskuet, du udtaler dig gang på gang bombastisk om ting du ikke har styr på. Sådan er det når man bevæger sig ind på andres kompetencer områder, så kommer man til at afsløre sig selv, og det har du gjort ved flere lejligheder.



Så for din egen skyld, nøjs med eventuelt at udtale dig skråsikkert om det du ved noget om. Du gør dig selv som trosfrihed en bjørnetjeneste når du udtaler dig som efterfølger

når du skriver som her

"Jeg ser det især ved din brug af naturvidenskabelige fagudtryk, som end ikke nærmer sig det sprog, som forskere bruger indbyrdes til at gøre sig forståelige. For dem viser det, at du end ikke har forstået grundbegreberne i deres fag".

ved du godt at du lyver, men du ved så også at der kun er et fåtal (eller ingen) af de tilstedeværende debattører der kan gå ind og afgøre om din løgnepåstand om mig holder vand. Men det gør den ikke for det er ren bluff fra din side, og du ved også selv at du er ude i en gråzone, dummere er du sgu ikke, men du tænker, der er nok ikke nogen der opdager det (så jeg beklikker lige og belyver hanskrist (havde vi haft en ekspert på området, havde du aldrig turde skrive at der ingen sammenhæng var mellem amygdala hippocampus og forhjernen og stress)). Stop med det fis bamse, om du ønsker at blive taget seriøs igen som debattør, ellers får du røven på komedie. Men vi kunne jo ta sagen op igen, og sende til fagfolk eller stille det som et spørgsmål til videnskab dk, hvor jeg kommer med min påstand og du påstår at der intet overhovedet er om det jeg siger.

Jeg kunne jo blot spørge om der er en sammenhæng mellem amygdala og hippocampus og så stress? Alene en bekræftelse heraf, er nok til at du har tabt bamsebjørn da du påstod denne sammenhæng ikke fandtes. Kom der så endda en præcisering af at det endda ses at hippocampus skrumper ved stress, er du da totalt til grin. Jeg kunne sige endnu mere om forholdet, da jeg ved en hel del om forholdet. Hvilket du til min store forbavselse ikke gjorde. Så jeg var ret forundret over at du faktisk ikke aner noget om moderne neurovidenskab, bare til en begyndelse, for det er faktisk noget af det mest udbredte og kendte. Og rent faktisk troede jeg du vidste en hel del om neurovidenskab, men det ved jeg så nu at det er så som så med det.



Du skriver:

Citat:
Jeg har brugt 60 år på at forske i disse tværfaglige misforståelser i et forsøg på at bidrage til løsningen af livets gåde.


ta det roligt bamse, men vi kvitterer med en dansende banan yeah

Ihvertfald forstår du ikke den ny videnskab om hjernen og de utallige frugtbare tværvidenskabelige opdagelser denne videnskab kaster af sig dagligt. Du kunne ikke engang koble stress til hjernen og dens strukturer som amygdala, hippocampus og frontal lapperne. Så stik lige piben ind, din tværvidenskabelige forståelse på ovennævnte område er slet ikke eksisterende.


Du skriver:

Citat:
Du deler hverken sprog, tro eller personlighed med nogen af de teologer, hvis tanker du hylder, og heller ikke med Einstein, Freud, Jung eller Marx. De er lige så fremmede for din tankeverden, som Arne, Zenia, Simon og din Jonna.


Du er et vrøvlehovede at høre på bjørn for om noget jeg deler sprog og tanker med de nævnte (derfor behøver vi ikke være enige, have samme virkelighedsforståelse eller verdensforståelse, såvidt det derude og os selv herinde (selbstwelt eller eigenwelt forståelsen)). Fx har jeg lært utroligt meget af Tillich, og det har 100.000 vis af teologi interesserede også, og ja et endnu højere antal mennesker der har læst hans populærvidenskabelige bøger gennem et par generationer. Men selvfølgelig arbejder alle menneskers hjerner forskelligt, unikt cognittion eller erkendelsesmæssigt, fordi vi benytter hver vores hjerne dertil, som vi har forskellige livserfaringer (qua vores unikke individualitet) at kontekste alt i forhold til af det vi lærer af andre, men derfor kan vi stadig lære noget af andre, det være sig Freud eller Jung også, som da især Jonna som jeg deler så meget med, har så stor fællesskab som samliv med (følelsesmæssigt som intimt, såvel som i åndelig sammenhæng, hvor vi deler med hinanden vore tanker om stort set alt).

Vanskelighederne er der, men de er ikke så store som du gør dem til bjørn. Tværtimod må vi sige at det er mere fantastisk at vi kan forstå hinanden så godt som vi kan tværs alders kultur som livsopvækst -forskellighederne, men også folk der levede for mange mange år siden dem magter vi ofte at forstå og det fordi uanset vores eksistentielle (især økonomiske og materielle) vilkår er forandrede ret så radikalt, så deler vi stadig de eksistentille menneskelige grundvilkår (noget teologien alle dage har været optaget af, men andre videnskaber er begyndt at deltage også og bidrager ligeledes til vores forståelse her).

I min ånd, i mit sind, foregår der rigtig mange ting, så på den måde er jeg ikke alene (nemlig er jeg uanset hvor alene jer er, "altid alene med mig selv" og 'selvet' er undersøgt af Freud og Jung fx og ja bliver undersøgt af moderne psykologi). Fx kan jeg tænke og jeg kan forestille mig en hel masse, som jeg har en hel række grundfølelser (angst, vrede, sorg, glæde, overraskelse og væmmelse) altså vi rummer en lang række fællesmenneskeligt gods eller almen menneskeligt, ellers ville der ej heller kunne konstrueres en almen psykologi.

Der hvor jeg er alene og du og andre ligeså, er at vi er individer og at der ingen er som mig, som der ej heller er nogen der er som dig og andre, vi er alle unikke og usammenlignelige, der findes ikke et kopi nogen steder, som at ingen hjerner arbejder ens i forbindelse med at et begreb eller udsagn (som digt) skal forstås, men derfor er det sgu også så desto meget mere fantastisk at vi forstår hinanden, eller at det lykkes os så godt at forstå hinanden, det er her det forunderlige er og ikke i din ide om at stort set ingen forstår hinanden eller at vi ikke kan dele med hinanden, som lære af hinanden, som blive præget af hinanden. Dersom ord var bedrageriske ville de hurtigt blive opgivet, menneskerne ville opdage at de ikke virkede efter hensigten og det ville ophøre med at bruge dem eller også lave nye og bedre forklaringer som ord og begreber på området.

At der findes andre måde at kommunikere end verbal kommunikation er jeg med på.

Afslutningsvis skal siges at for en umiddelbar betragtning er vi alle alene, med os selv (men selvet er blevet til igennem samliv med andre, fylogenetisk såvel som ontogenetisk). Endvidere som Darwin har skudt sig ind på det har vi ihvertfald 6 grundfølelser (angst, vrede, sorg, glæde, overraskelse og væmmelse) og som Jung har vist det er vi sprængfyldt med fylogenetisk arvegods, arketyper, arketypiske motiver, ideer, billeder og forestillinger, som vi er fyldt med inner voice, indre tale, dialog (også det vi kalder tænkning). Vi føler og sanser en samhørighed med alt levende fordi vi selv er levende væsner, ellers ville jeg som purk, lille dreng, ikke kunne ha vandret så meget alene, uden andet selskab end dyr og kryb som naturen. Ja pointen er fra min og andres side, at vi netop jo ikke er alene (der er altid en der følger os, der er liv derinde, åndeligt liv er et faktum (et helt andet spørgsmål er om det slutter ved døden, men det er ej vores emne her)), uanset hvor alene vi er eller må føle os at være.

Du vil påpege hvor alene vi er (og det gør du godt ved at overdrive) jeg vil påpege at vi ikke er alene men at vi er fyldt med sjæl (arketyper) og liv (følelser og sansninger fx), som tanker, ideer og forestillinger.

Jeg kender min solitude, frydefulde alenehed, men jeg er netop ikke ensom i denne min alenehed, her føler jeg netop måske stærkest en samhørighed med fx alt liv, eller med min intuition, de ubevidste tilskyndelser, som måske den ægte kærlighed til et eller flere andre mennesker.

Det drejer sig meget om tabula rasa teorien, hvor jeg selvsagt som Jungianer, har opdaget at den teori ikke holder en meter. Et menneske som mig der har levet i nøje kontakt til det ubevidste, mit ubevidste sjæleliv, ikke mindst det kollektive ubevidste sjæleliv, jeg vil jo altid være klar over at jeg i min solitude er fyldt med samhørighed naturen; alt levende, som dyrene ikke mindst; men også andre mennesker, altså menneskeheden, gennem arketyperne, men ikke mindst gennem tænkningen, hvor jeg deltager eller participerer i andre menneskers liv og ånde (følelser som lidelser), som tanker og ideer.


Hilsen HansKrist.

PS:

du er aldrig mere alene end at du er alene med dig selv

og sådan begyndte al teologisk granskning, for teologi er den videnskab der skal kaste lys over dette selv vi aldrig kan komme udenom er der, og ikke mindst er der i vores alenehed (solitude), ja som er der tydeligst når vi er alene, hvor vi netop er alene med os eller vores selv. Dette selv har fået navnet eller betegnelsen Gud.

Freud begyndte en forståelse som en kritik (som mange andre før ham), hvor Jung dog formåede at tænke mere vidtrækkende på en lang række områder.

Vores sjæl eller sind psyke er ikke en tabula rasa, men vi har en fantastisk fylogenetisk arv med os ontogenetisk set. Dawkins blander konstant fylogenesen med ontogenesen når han er beskæftiget med sin religionskritik, men som evolutionsbiolog han af alle burde aldrig blande disse forhold, men sjovt nok det gør han som sagt i sin religionskritik. Grundet Dawkins ateisterne og de religiøse bibel fundamentalister forestår der et oprydnings som stort afklarings -arbejde, for igen at få styr over den teologiske såvel som religiøse diskurs, hvor meget roder hos lægmand og lægkvinde flest, men ikke hos filosofferne og teologerne, disse faggrupper er nærmest upåvirket af al den virak der foregår omkring Dawkins og de religiøse fundamentalister han henvender sig udelukkende til. Indenfor filosfien og teologien er dawkins religionskritik en tynd kop te, men selvfølgelig burde evolutionsbiologien som -psykologien, kunne bidrage til en skarp og lærerig, udbytterig religionskritik, men det kikser i alt for høj grad for dennett og dawkins og de andre. Neurotheologien løser tingene meget mere tilfredsstillende end det uvidenskabelige baserede syn på religion, de religiøse, spørgsmål, end dawkins og hans bestseller slæng af tilhænger, der ikke videnskabeligt overhovedet har forsøgt at underbygge deres påstande om at religion er skadeligt.

At vi med vores nye forhjerne kan vende os imod os selv, er al teologis arbejdsgrundlag!
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17780 - 13/06/2014 13:32 Re: Forklaringen på pinsemyten. [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hans,

Hvor er jeg glad for dig!

Jeg er glad for, at du - ja, vi her på Trosfrihed - er så forskellige. Diskussionen af de forskellige positioner hjælper til at præcisere den enkelte position.

Dine ord om ensomhed vs. alenehed rammer også lige plet i mig. Det er en skelnen, der siden mine teenageår har haft en betydning for mig.

T.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk