Godmorgen, god dag, der i Sverige Ole.
Mit bud:
Et velfungerende skolesystem, uddannelsessystem der munder ud i at den enkelte på et tidspunkt får muligheder for at specialisere sig og dygtiggøre sig indenfor netop de områder der har vedkommendes interesse såvel som det måske matcher vedkommendes evneprofil og medfødte anlæg, som særlige begavelse. Skab en god vekselvirkning mellem teori og praksis hele vejen igennem uddannelsessystemet.
Giv mennesket matematik og musik og alle kendte fagvidenskaber som fysik, kemi, og biologi som de vigtigste, lær dem sprog (introducer til litteratur og filosofi) og dette at skrive som at holde en spændende tale som at forstå dialogen og samtalen med andre; og ikke mindst lær børnene som de unge at reflektere, dette at tænke dybt over tingene er vigtig (fordybelse er så vigtig), og da især i vor moderne medie tid med de visuelle tv og internet medier hvor mange bare ser billeder og videoer. Giv dem idræt, med et bredt vifte at tilbud.
Værn om menneskets begejstring (gode humør) og virkelyst som kreativitet. Hold øje med unge mennesker der ikke trives eller som kommer på afveje ind i misbrugsproblematikker som kriminalitet (et kæmpestort problem i vor moderne samfund af idag). Hold øje med de unges socialitet og samfundssind.
Udstyr mennesket med værdighed, selvværd og selvtillid hele vejen igennem uddannelsessystemet der skal varetage karakterens og personlighedens dannelse. Masse af psykologi, neurovidenskab og filosofi (+ litterære værker af høj kvalitet) på undervisningsskemaet er i den sammenhæng påkrævet, så vi undgår grådighed som tankeløshed når de en dag som voksne slippes fri ude i det store samfund. Ingen mennesker efter uddannelsesforløbet bør have sin identitet i forbindelse statussymboler og overdreven materiel velstand som forbrug, nej identiteten som selvforståelsen må bygge på hvad kan jeg gøre for samfundet, hvordan yder jeg bedst en indsats, og her er det vigtig at kigge nedad imod mennesker uden midler såvel som dem der er i en fastlåst situation. En stor stor indsats skal gøres i forhold til børn og unge der mistrives såvel som kommer på afveje, ud i misbrug, vold og kriminalitet.
Som verden ser ud idag er der brug for kritisk religionsundervisning, hvor eleverne lærer at reflektere og tænke kritisk om de forskellige religioner (og glem ikke folkereligiøsiteten new age), som at forstå hvilken funktion religion spiller, som at drøfte religions eventuelle berettigelse i et moderne samfund hvor alle gennem uddannelsessystemet har erhvervet sig en fornem karakterens og personlighedens dannelse (et Kant'iansk Goethe Grundtvig Russell oplysningens dannelsesideal måske). I så fald der finder undervisning sted i de højere forberedelsesklassertrin i kristendom, så introducer dem til den ny Paulus, vis dem at kristendommen i Nye Testamente har en revolutionær moderne tænker, så folk kan opdage at kristendom ikke er som min far siger, et folk bestående af hængehoveder.
Igen som verden ser ud idag, grundet industrialismen (kapitalismens dødsensfarlige økonomiske logik om vækst), står vi overfor meget alvorlige miljøkatastrofer lige om hjørnet, som vi allerede står midt i dem, en luftforurening uden lige som folk dør i epidemisk stride strømme af, som en forurening af jorden, vore ferskvande og ikke mindst verdenshavene, der som konsekvens har at vi undergraver vore muligheder for sunde fødevarer som drikkevand. I den sammenhæng er det pinedød nødvendigt at vi appellerer til religionerne der altid har formået at være beskæftiget med vore "ultimate concern", hvorfor vi må appellere til vores kosmiske religiøse instinkter, hvor mennesket ser og opfatter sig selv som værende i hus og hjemme i naturen, en ny følelse af det hellige i forbindelse biologi (meget mindre astrofysisk tågesnak, mere biologisk bevidsthed og forståelse af at alt biologisk liv er helligt). Albert Schweitzer der er kendt for sin "Ærefrygt for al livet etik" siger:
”Jeg er liv, som vil leve, midt iblandt liv, som vil leve”.
"Sandt etisk er et menneske kun, når det redder alt liv, som det kan hjælpe, og undlader at skade noget levende. Livet er i sig selv helligt. Etik er det til det grænseløse udvidede ansvar mod alt, som lever."
Indfør et fag der hedder konfliktløsning eller håndtering. Undervisere der mangler moralsk integritet som courage, vil ikke kunne stoppe mobbekultur såvel som utilpassede adfærdsforstyrrede elever med en udadrettet aggressiv adfærd. Hvorfor læreruddannelsen må opprioriteres på dette punkt (som nødvendige ressourcer i forbindelse ekstra job/stillinger (om inklusion er godt, tror jeg ikke, det er vist en sparerunde)). Vi kan ikke invistere nok i skolesystemet og uddannelsessystemet for det er her at den sociale arv skal knækkes som det er her vi karakter og personligheds -danner og uddanner næste generation til en ansvarlig og kompetent samfundsindsats som virke til gode for alle, og da ikke mindst fører imod fredelig sameksistens mennesker imellem.
mange kærlige hilsner HansKrist.