annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 38 < 1 2 3 4 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17417 - 14/05/2014 14:24 Re: Hvad er kristendom? [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
kort sagt så har kristne fået en bibel de ikke kan bruge til at slå andre i hovedet med

bibelen peger ikke på sig selv

Citat:
Vær ikke noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker har opfyldt loven...
og et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: "Du skal elske din næste som dig selv." Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde. Rom 13.




https://www.facebook.com/#!/TheGoodLordAbove/photo...4785956/?type=1

aner ikke om det link ovenfor virker

mvh HansKrist.

ingen mennesker kan tage bibelen som deres gidsel og bruge imod andre, bibelen er for alle, ikke kun for nogle der læser den specielt (også for dem) men også for alle andre
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17420 - 14/05/2014 15:22 Re: Hvad er kristendom? [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist,

Tak for dit bibelcitat, som jeg ikke opfatter som "et slag", men - og dette gælder alle citater fra NT - som et visdomsord.

Jeg holder selv meget af Paulus.

"Om man er omskåret eller ej, betyder ikke noget, men det gør lydighed mod Guds bud."
- Paulus


T.
Top Svar Citer
#17422 - 14/05/2014 15:42 Re: Hvad er kristendom? [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
ja Thomas smiler bedst er det når Bibelen slår og rammer, først og fremmest de mennesker der vælger at læse i den

på den måde i Frihed (eneste sted hvor Ånden kan være tilstede) kan vi lade os opbygge

mvh HansKrist

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17429 - 15/05/2014 12:11 Re: Hvad er kristendom? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej T.

Til dit spørgsmål: "Hvad er kristendom?" Har jeg et ret så enkelt svar, som er hæftet til ordene:
Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn -, som det kan læses i Johannesevangeliets kapitel 3 vers 16:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
og ordene:
Du skal elske Gud og din næste som dig selv, som det kan læses i Lukasevengeliets kapitel 10 vers 27:
Citat:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.

Det er for mig det mest centrale i kristendommen, og jeg synes, det er vidunderlig smukt og skønt.
Jeg kunne ønske at tilslutte mig de ord, men har nogle (måske knap så væsentlige) indvendinger:
- Ordet, begrebet "Gud" er for mig både for klart og for uklart, men hvis der i stedet havde stået: Sandheden bag verdens væren (som jo er totalt ukendt for os) eller noget i den retning, kunne jeg godt have accepteret.
- Ordet, begrebet "Søn" er jo noget af det samme, og jeg kan ikke finde et egnet ord for dét, at vi mennesker - helt ufatteligt - kan opleve denne kærlighed.
- Endelig er det, set med mine øjne, for snæversynet alene at elske os mennesker - og der er jo også det, at det er verden, der er elsket.

Med de forbehold/indvendinger er kristendommen for mig en skøn og lykkebringende inspiration til det smukkeste i verden: Kærlighed smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/05/2014 12:30)
Top Svar Citer
#17430 - 15/05/2014 14:24 Re: Hvad er kristendom? [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jamen ohøj Thomsen..

”Hvad er kristendom? Der tegner sig et meget forskelligartet billede inden for denne religion, om end Jesus er central”.

- Egentlig er det jo en række elegier om mennesket, der som væsen hæves opover naturens foranderlighed alene ved idéer med uforgængeligheden som stedet hvor tanken kan stedes til hvile, men i en tid hvor hurtig og brutal død med et snuptag slog ned i kraft af krige, mord og hæmoragisk sygdom ingen forstod, men som altså fratog nogen deres dyrebareste eje: historien de selv var del af sammen med familiemedlemmer, venner og deres elskede de kendte så godt, men som ved et solstrejf bare kunne forsvinde i skyggen og glemmes. Derfor alle mindehøjtidelighederne, maskerne af de døde i skabe og sange om dem, elysium og hvad man ellers kunne opfinde med det særlige formål, at give døden et ansigt – evt. som ham på korset, besunget med værdisyn for også senere troende, der med dette symbol så skulle bære visheden om døden ind i idéen om evigheden.
Religionen er egentlig bare retorik, mens selve meningen med retorikken er det væsentlige, enten at forholde sig til og internalisere eller afskrive som ganske uvæsentligt. For det handler selvfølgelig om hvordan nogen tackler visheden om de næres såvel som egen død, og dette på en måde så visheden netop ikke forpester levetiden og lægger en skygge over de bånd mennesker knytter. Og da bliver kærlighed altså ved med at være et forhold mellem mennesker med særlige følelser for hinanden, ikke til en Luthersk nationalkomedie om kærligheden som en hellig guddommelig farce, hvor måske særlig mennesker der ikke aner hvor de skal anbringe deres stærke følelser, bare projicerer dem ud på medmennesker stemplet som en guddommelig idé. Men dette spørgsmål har du fået svar på i utallige andre tråd med samme spørgsmål, men der er måske kommet nyt fra gud? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (15/05/2014 14:28)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 38 < 1 2 3 4 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk