annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660879
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380393
Et andet syn 1989734
Jesu ord 1522509
Åndelig Føde 1515643
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 373 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 38 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17644 - 02/06/2014 00:56 Re: Hvad er kristendom? [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

”Simon har nu produceret 3 indlæg, hvor han "tilbageviser" alt, hvad jeg ved om samfund, biologi, Dawkins, teologi og om hvordan en debat skal foregå. Utroligt så klog han er på næsten alle områder”.

- Det er kort sagt bare en omgang sludder du får skrevet tilbage i tråden, hvor demokratiet, evolution og Dawkins tilføres dine egne idéer, som jeg nu engang synes du selv skal argumentere for værdien af, i stedet for at pålægge andre dem. Ingen er desuden fri for at sludre engang imellem, vi er bare mennesker og dette er en debat, ikke en undervisningssituation..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (02/06/2014 00:57)
Top Svar Citer
#17645 - 02/06/2014 01:01 Re: Hvad er kristendom? [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Det ser ud til, at der af en eller anden grund er faldet et stykke ud af min kommentar til treram.

Der skal stå: "og at en roman af Maria Helleberg forklarer demokratiet langt bedre end han kan".

- Romanen Valeria af Helleberg, handler slet ikke om demokratiets væsen, og det var heller ikke pointen i min reference, Ole!

mvh
Simon
Top Svar Citer
#17646 - 02/06/2014 01:06 Re: Hvad er kristendom? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Men jeg nyder alligevel skønheden, den ufattelige storhed - og følelsen af lykke. Og det kan vel ikke gøre så farlig megen skade".

- Næh, det er jo også en beskrivelse af en oplevelse, og når bare vores oplevelser af det at evne at være eksistenser ikke forveksles med verden omkring os som en fantasi, da sku' vi være nået et pænt og fornuftigt stykke væk fra kristendommen o.a. religiøse idéer om naturen i og udenfor mennesket, ja vores placering i en fælles verden som vi jo må forsøge at forstå - hvis vi fx skal skabe et liv med mulig lykke - ikke sandt? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (02/06/2014 01:21)
Top Svar Citer
#17647 - 02/06/2014 07:45 Re: Hvad er kristendom? [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Et eller andet sted undervejs er kæden hoppet af for dig, Simon. Jeg skrev jo klart og tydeligt, så det ikke kunne misforstås:
Citat:
For mange år siden opstillede jeg et dictum på basis af min forskning: Ethvert fænomen kan studeres separat, men kun forstås i sammenhæng med det øvrige univers.

Du har begrænset dig til den første del, så derfor slutter min argumentation her. Jeg ser intet kvalificeret modspil i dine tanker om verden, så der er ingen grund til at fortsætte diskussionen. Jeg kan ikke som du og Hans tilbyde en færdigsyet forklaring på, hvordan verden er indrettet, end ikke på isolerede fænomener som teologi eller samfundsdannelse.

Du skriver nu, at en debat ikke er en "undervisningssituation", og det står ganske klart for enhver, at du ikke mener at kunne lære noget af en debat, for hvad alle andre mener (inklusive Dawkins og Mogens Herman) er åbenbart kun sludder i dine øjne.

Du bidrager heller ikke selv med noget af værdi for andre, bortset fra at citere nogle store digtere, som du kan lide, men i modsætning til RoseMaries citater er dine citater tilfældige og irrelevante, og der følger ingen argumentation med om hvordan du mener, at digtet skal forstås.

Tilsyneladende er en debat for dig blot en lejlighed til at fortælle verden, at enhver, der giver udtryk for en anden opfattelse end dig, er en idiot, der kun kommer med sludder. Jeg har en helt anden opfattelse end dig, Simon, så derfor anser jeg en debat med dig som både ufrugtbar og komplet nyttesløs. Selv Hanskrist forsøger i det mindste at argumentere for rigtigheden i sine påstande ved at henvise til hans fortrukne teologers udtalelser.

Er det efterhånden sivet ind, Simon, eller skal jeg klippe det yderligere ud i pap? Du har i mine øjne intet positivt at komme med.

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17651 - 02/06/2014 14:26 Re: Hvad er kristendom? [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

Hvis vestlige demokratier havde bygget på en arbejdsfilosofi om selve individets lykke, havde ethvert vestligt demokrati naturligvis indarbejdet lykken i arbejdsplaner indenfor ethvert arbejdsområde i demokratiske samfund, men det er slet ikke tilfældet Ole – og er jo ikke hvad repræsentative demokratier rundt omkring os handler om! Og dét er grundlæggende hvad jeg har skrevet til dig. Men for det første begriber jeg ikke hvor du har fået den skøre idé fra, og for det andet ikke hvordan du dog havde forestillet fri demokratier udvirke sig med slige dogmer i blyhatten – der jo viser meget mere om tanker man havde tilbage i enevælden. Så hvor har du fået den idé fra, at demokratiers formål er at skabe lykke og hvor ser du en sådan lykke defineret for individet i noget vestligt moderne demokrati?

Hvad angår tankeforholdet mellem moderne demokratier og evolution, ja så er det eneste tankeforbund selve artsmangfoldets (og derved individets) overlevelse gennem stærke kulturformer, der kan associeres til små kultursamfund i naturen i øvrigt, men altså også dér en driftsøkonomi med overlevelse som formål og ingen defineret form for individuel lykke.
Det ville selvsagt også være yderst problematisk at skematisere lykken i fast form, da den kan opstå ganske uafhængig af samfundets art og som konsekvens af tilfældet – ja det nærmeste vi kommer den slags, må være når ”livsstilstosser” sætter sig for at udråbe verdens lykkeligste land, hvilket jeg overhovedet ikke kan forbinde med det vidde livssyn du tidligere har udtrykt dig om på debatten; ja faktisk har jeg tværtimod forstået dit menneskesyn mere komplekst, ku’ man måske sige.. ;)

Jeg synes vi idet mindste skal være glade for ikke at generere politikere der blander sig i menneskers lykke, at de afholder sig fra at blande sig i privatlivet, nu vi har rigeligt med realistiske forventninger at forestille dem, ikke sandt?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (02/06/2014 14:42)
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 38 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Nyheder fra Religion.dk