annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 202 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 34 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17218 - 03/05/2014 08:29 Re: Debat-etik? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du har efter min mening nogle gode og væsentlige pointer her, især synes jeg godt om disse ord:
Citat:
- det er spørgsmål om liv og død, hjerne og hjerteblod såvel som liv og ånde.
Og når du tillige skriver:
Citat:
I intellektualiserer hvor vi andre thomas, zenia og undertegnede praktiserer, hvor det for os er et 'ultimate concern issue' et spørgsmål af altafgørende betydning for os.

Vi er de eneste 3 der uden blusel tør bekende os til en spirituel religiøs praksis og at vi dedikerer vores liv til Gud eller at vi tar Gud med ind over vores liv i praksis og ikke som evindelige trivielle intellektualiserende debatter kun.
så kunne jeg have tilsluttet mig, hvis du i stedet for ordet "Gud" havde skrevet: "virkelighedens inderste væsen" smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17220 - 03/05/2014 10:28 Re: Debat-etik? [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Først til HansKrist:
Gør mig tanker omkring den udvikling, som er sket igennem de år, jeg har læst det, du har skrevet, og ender egentlig med at tænke, at det - for mig - bekræfter den udvikling vi alle - i disse år - er inde i - og tør jeg sige: bliver udsat for af Universets kræfter. smiler

Som jeg ser det, bliver vi alle i disse livets storme - og hjulpet godt på vej af klodens urolige tilstand - ligesom stillet i en situation, hvor vi må begynde at tage stilling til livets allerstørste og altafgørende spørgsmål:

"Findes der noget, som er større end os små mennesker - Vel at mærke Noget, som vil os det allerbedste - og TØR vi "gå på vandet" og have tillid til disse kræfter ... og lade os lede af dem i vore liv - eller m.a.o. tør vi begynde at tro på Enhed mennesker imellem i stedet for større og større adskilthed" ??

Alfa og Omega - for mig - er, om vi tør tro på det Gode i Gud/Universet eller hvordan man nu måtte benævne det. Herunder også Arnes "virkelighedens inderste væsen" - og ligeså på det gode i ethvert menneske. ??

TØR vi det - når vi måske til at lade alle og enhver være i fred i sin personlige udvikling - og med Martinus´ kloge ord tænke: Alt er såre godt. smiler

Problemet for mig at se består i høj grad i at ønske at omprioritere fra at ville forstå alt med sin fornuft og sit hoved til at begynde mere og mere at lytte til hjertets intelligens og iboende kærlighed. ...

God week-end - og i eftertanke
m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#17224 - 03/05/2014 14:15 Re: Debat-etik? [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Alfa og Omega - for mig - er, om vi tør tro på det Gode i Gud/Universet eller hvordan man nu måtte benævne det. Herunder også Arnes "virkelighedens inderste væsen" - og ligeså på det gode i ethvert menneske?”.

- M.a.o. et parameter for samfundsborgeres evne til at se udover sig selv, belyst ved menneskets vilje til at se sit inderste væsen som et guddommeligt ophav? ;)

Ellers tak Zenia, god etik og moral skabt længe før kristne spejlede sig i deres gudebilleder har været virksomt i generationer, og en frikirkegængers mysticisme om virkelighedens beskaffenhed, ville ej tilføre samfundet som væsen noget godt eller nyt. Tværtimod bidrog menneskets frigørende evne til selv at tænke til en mere positiv udvikling, hvor selv- og medansvarlighed er en vedvarende del af samfundsudvikling vi hele tiden må være obs. på.

Vi stred ved Armageddon for frihed og for fred,
men bag vor ryg de solgte vor frihed, mens vi stred.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (03/05/2014 14:19)
Top Svar Citer
#17225 - 03/05/2014 15:10 Re: Debat-etik? [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg finder det ganske morsomt, Hans brøleabe, at du forsøger at trække Zenias tro ind i dit eget trosbillede. Går du som hende ind for Martinus kosmologi, numerologi som fik Esther til at blive til Zenia, og hendes håb om, at alle, også du, vil lade alle og enhver være i fred i deres personlige udvikling. Det lever Zenia selv op til, så derfor kalder jeg hende en ærligt troende i modsætning til dig og Arne, som med alle midler prøver at få andre til at tilslutte sig jeres tro.

Du mangler stadig at forstå, Hans brøleabe, at næsten ingen har brug for eller lyst til at høre om din tro og om dit liv. Hvis du vil missionere, så køb dit eget domæne at gøre det på i stedet for at misbruge andres.

:o)

Top Svar Citer
#17228 - 04/05/2014 04:32 Re: Debat-etik? [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Jeg forsøger ikke at trække Zenias tro ind i mit eget trosbillede, men vi har en hel del til fælles (du kender den fællesmængde der opstår når 2 områder krydser ind over hinanden). Det vi har til fælles er at det er praksis for os begge, ja det åndelige, det spirituelle, er for os noget erfaringsnært og ganske konkret. Begge er vi ikke bange for at sige vi kender Gud (et særsyn her på trosfrihed, hvor ingen tør dette), vi lever med Gud og har Gud med inde over vores liv, ja vi hengiver os til Gud og Gud Helligånden med hele vor legeme og sjæl, altså vores bønsliv og inderlighedsliv, som vi mediterer derpå, lever i andagt. Altså der er en forholdsvis stor fællesmængde sådan som vores 'trosliv' krydser ind over hinandens hvor vi kan mødes og hvor vi trods alt forstår hinanden.


Citat:
hendes håb om, at alle, også du, vil lade alle og enhver være i fred i deres personlige udvikling. Det lever Zenia selv op til, så derfor kalder jeg hende en ærligt troende i modsætning til dig og Arne, som med alle midler prøver at få andre til at tilslutte sig jeres tro.



Jeg takker fordi du synes at Arne og jeg prøver at få andre til at tilslutte sig vores tro. Jeg går ud fra at du ser os som en trussel, forstået sådan at du mener en og anden kunne blive inspireret af det Arne og jeg skriver og taler for.

Men alle midler bruger vi nu ikke, overfor nogen, fx modsat dig, lobbyarbejder og jungletrommer vi ikke, og forsøger vi ikke sætte debattører op imod hinanden. Nej sådanne midler kunne vi slet ikke finde på at bruge, vi har den største respekt for på den måde ikke at overskride folks moralske grænser. Som vi ej heller bevidst beklikker og belyver nogen, som vi ej heller stiller alt hvad der foregår her på trosfrihed op i en OS IMOD DEM (troldene) personforfølgende intimiderende dagsorden, hvor folk groft bevidst mistydes hvad de skriver for at kunne ringeagtes og latterliggøres konstant døgnets 24 timer.

Vi er på en debat hvor vi drøfter holdninger og synspunkter som indimellem religiøse trosspørgsmål. Vi bliver mere angrebet af jer ateister end vi angriber jer (det kan overhovedet ikke sammenlignes så stor er forskellen), blot må vi vel på en debat have lov til at forsvare os imod de meget voldsomme angreb der kommer fra jer ateister, ellers fatter jeg ikke hvad debat skulle dække over, hvis du kalder dette at vi missionerer, så missionerer alle mennesker da. Men vi har læst at du helst vil ha os fjernet (da vi af alle ødelægger debatten på trosfrihed), men hvis dette ikke lader sig gøre, så må man ifølge dig, personforfølge os og intimidere (latterliggøre og ringeagte) os mest muligt for at holde os nede (rystende uhyggelige mindelser om progromer'ne (her så internet progromer rettet imod dem du definerer som trolde)), for ifølge dig fortjener vi det, for vi gør os skyld i at ødelægge debatten på trosfrihed. stortchock


Citat:
Du mangler stadig at forstå, Hans brøleabe, at næsten ingen har brug for eller lyst til at høre om din tro og om dit liv. Hvis du vil missionere, så køb dit eget domæne at gøre det på i stedet for at misbruge andres.


Du mangler stadig at forstå, Hans brøleabe, at næsten ingen har brug for eller lyst til at høre om din tro og om dit liv. yeah

Tydeligvis føler du dig truet bamse, såvel som simone. I føler jeg går jer i bedene og at noget skulle blive taget fra jer. Simon har i over 10 år villet optræde som den filosofiske kompetente af alle, men han kan når det kommer til stykket stort set intet filosofi. For ham må jeg være en frygtelig trussel. Og du bamse der gerne ville være åh ja så original en naturvidenskabelig tænker, du føler og ser, hvordan jeg dag for dag overgår dig her i originalitet.


Ingen missionerer mere end du og simon gør fx, og det endda i ekstrem grad, hvor I er hysteriske og sårbare som vi kun ser det hos de religiøse fundamentalister og fanatiker verden over. I har tilsluttet jer vor tids aggressive ateister og der er sgu ikke noget bright over jer to. Du italesætter ekstremistiske trolde progromer på internettet som skal gå ud over thomas, arne og hanskrist. Og ja ingen brøler højere end du gør bjørn og du er endda vulgær i den sammenhæng.


Modsat dig og simon, som er trivielle at høre på (I siger det samme nu på 10. år, den samme plade fra de varme lande og endda i samme rille), så siger jeg faktisk fra tid til andet noget interessant som ihvertfald en hel del mennesker finder interessant. Også af dem du kender som debattører gennem tiderne, kunne fx nævne Kræn-p; Anne; Fl Vang og Thomas (alle er de en klasse eller to over dig og simon både i sober debatstil, såvel som det indholdsmæssige faglige niveau af deres religionskritik).

Dog vil jeg sige om I formår at droppe jeres OS IMOD DEM (troldene) personforfølgende intimiderende amygdala automatisme debatstil (hvor jeres pis ikke bare bliver sat i kog, men vi skal endda overdænges hermed), så kan I begge være et plus for en debat, men som I har opført jer igennem de sidste par år, I er med til at spolere trosfrihed debatportalen.


Hilsen HansKrist

der efter en dag i Rold Skov med madklub vennerne, der sluttede af i Mosskov Pavillionen, med kammuslinger blandt andet, er vågnet med røde birkepollen øjne. Så mens det falder til ro, kan jeg lige svare dig bamse.

og jo noget af det bedste ved trosfrihed er at vi kender hinanden lidt som mennesker, privat mennesker, også. Det gir respekt at finde et menneske bag alle de der ord og intellektuelle abstrakte debatter.

Jeg ønsker ikke at optræde umenneskelig, så af den vej, forsøger jeg at sætte ansigt, person og det menneskelige på i forbindelse min profil. At det vil byde nogen meget imod, har jeg altid været klar over, men det er et bevidst valg fra min side, også fordi jeg er anti-akademiker til fingerspidserne, hvilket virker meget skræmmende på især simone der er neurotisk angst for her at falde ved siden af.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 34 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 33 34 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Nyheder fra Religion.dk