annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 353 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17024 - 21/04/2014 19:08 Re: At være ateist [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Jeg modsiger ikke Gyldendal, fordi deres forklaringer er gode nok. Det er dine mistolkninger af dem, jeg modsiger. Tror du virkelig, at du kan bilde folk det modsatte ind".

- Det ville jo sikkert være ham en lise, hvis du havde flyttet fokus til hullerne i osten, forstår du nok - at han også har brugt dén metode til det kedsommelige indser han heller ikke, suk.

Der er bare intet Arne i betragtningerne, han er debatmæssigt grundlæggende meningsløs, desværre.

mvh
Simon



Redigeret af Simon (21/04/2014 19:09)
Top Svar Citer
#17036 - 22/04/2014 10:37 Re: At være ateist [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Når jeg gennemlæser denne tråd, finder jeg det påfaldende, at hverken Ole, Simon eller Treram reelt har forholdt sig til disse ord fra Gyldendals leksikon om ateisme:
Citat:
I 1920'erne brød den deterministiske årsagsforklaring sammen i kvantefysikken. Dermed begyndte grundlaget for den videnskabeligt funderede ateisme at smuldre. Naturvidenskabens resultater kunne tolkes både religiøst og ikke-religiøst.
En række krumspring er forsøgt:

- Pålideligheden af Den Store Danske blev betvivlet, men dette blev efterfølgende opgivet.

- Så blev der argumenteret med at ordene var en "idéhistorisk opfattelse af begrebet ateisme", men artiklen og den citerede udtalelse blev i øvrigt ikke kommenteret.

- Ligså blev der argumenteret med at citatet på misvisende vis var taget ud af en større sammenhæng, men ordene blev fortsat ikke kommenteret i, hvad I måtte påstå at være en korrekt sammenhæng.

Faktum er, at I ikke har forholdt jer til Gyldendals artikel i Den Store Danske om ateisme (klik) og slet ikke til ordene i ovenstående citat.

Det er ganske tankevækkende, synes jeg blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#17041 - 22/04/2014 11:21 Re: At være ateist [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Troen eller det religiøse spørgsmål, altså teologien, i en efter Kant-iansk sammenhæng.

Mange mennesker er ateister selv om de har religiøse (transcendente erfaringer (erfaringer af noget der overgår vores hverdagsbevidsthed)), forstået som også spirituelle - mystiske erfaringer. Disse religiøse (spirituelle mystiske) eller trancendente erfaringer, sætter ikke vores sunde fornuft ud af funktion eller fortrænger denne. Deres ateisme går på at de ikke kan tilskrive en gud (eksisterende uafhængig af mennesket og det menneskelige bevidsthedsliv) som værende årsag til disse erfaringer, her vil de hellere være åbne og forsøge at finde en naturlig forklaring og gerne videnskabelig forklaring hen af vejen, efterhånden som videnskaberne bliver i stand hertil. Og hvor disse ateister kigger hen i den sammenhæng er neurotheologien, som bygger på neuropsykologi som neuropsykiatri efter min mening.

Altså religion (religiøse, spirituelle mystiske erfaringer) forsvinder ikke som en fagvidenskabelig disciplin selv om man er ateist, religion har stadig substans og er væsentligt betydningsfuldt at være beskæftiget med selv som ateist.

Er religion så lig med en verdensforklaring (at forklare den verden vi har adgang til og kan undersøge; altså at forklare det kendte med noget ukendt)? Nej ikke siden Emmanuel Kant har dette været tilfældet indenfor teologien, måske nok primitive religioner (fundamentalisterne) kan give sig af hermed uden at det dog er det essentielle i forbindelse religiøse spirituelle mystiske erfaringer.

At blive klogere på naturen sker ved at vi studerer og undersøger naturen i vores praktiske såvel som teoretiske (videnskabelige) omgang med denne. Og troen har intet at gøre med at forklare naturen. Der er ingen konkurrence eller strid mellem naturvidenskab, som astrofysiske forhold eller evolutionsbiologiske forhold, og så troslivet, det religiøse, spirituelle mystiske. Her foregår ingen sammenblanding til trods for at utrolig mange troende og religiøse mennesker sammenblander og forvirrer disse forhold, men jeg taler her kun om den teologi og religionsfilosofi jeg kender fra Kant og frem, altså moderne teologi på kontinental europæisk grund, eller som har afsæt heri (Tillich bragte fx denne tradition til usa).

Moderne troende frister den ene og samme virkelighed som alle andre mennesker, selv ateister, og de har ingen alternative forklaringer på naturen, hverken astrofysik eller evolutionsbiologien.

Troslivet, det religiøse liv, med religiøse spirituelle mystiske erfaringer, drejer sig alene om at forstå os selv, hvem vi er, og hvem vi kan blive (karakter såvel som personlighedsudvikling i forbindelse en åndelig, eller spirituel religiøs mystisk form for selvrealisering)). Her siger troende at vi er spirituelle væsner og at vi via ånden har en lang række transcendente som ekstatiske erfaringer af noget der bryder med vores hverdagsbevidsthed, det normale; nemlig det ganske anderledes (det er et brud på vores sædvanlige væren og bevidsthed).

Disse religiøse spirituelle mystiske erfaringer har psykologien og psykiatrien gjort til genstand for deres forskning og undersøgelse i mange mange år. Og i moderne tid er der med neurotheologien og neuropsykologien (eller neuropsykiatrien som jeg personligt ka li at betegne de discipliner der støtter op om neurotheologien) sket et revolutionerende fremskridt på naturvidenskabelig grund, nærmest et paradigma skifte indenfor teologien.

Ateismen, der ikke er et entydigt begreb, må selvfølgelig hele tiden defineres påny. Ateismen er et dynamisk levende begreb der hele tiden er i udvikling. En del af disse brydninger i kulturlivet som ateisme forståelsen er skyld i skyldes selv sagt Dawkins; Dennett og deres slæng. Men det skyldes i endnu højere grad det paradigma skifte som neurotheologien er, hvor mange der før så sig selv som ateister, nu opfatter sig selv som troende, eller religiøse i den moderne kontekst og forståelse heraf. Neurotheologien kaster et nyt forståelsens forklarelsens lys over hvordan vi må forstå fx den spiritualitet, gejst (ånd (menneskets ånd)) såvel som ekstatisk begejstring (Ånden (den guddommelige Ånd)), fornuft såvel som ekstatisk fornuft, vi finder hos Paulus (brevlitteraturen) såvel som urkirkens spiritualitet og kristne religiøse mystik. Allerede før neurotheologien var det lykkedes Badiou og Zizek med flere at forstå de paulinske urmenigheder ud fra en theopolitisk vinkel eller forståelseramme.

Flere og flere ateister frasiger sig nu Dawkins ateisme felttog, som er et radikalt forsøg på at få udryddet enhver form for religiøs, spirituel mystisk engagement hos det moderne menneske. I dokumentar udsendelsen på DR2 fornylig der er fra 2013 skimtes for første gang, via små sidebemærkninger (han sagde dog eksplicit intet derom) at Dawkins er blevet klar over neurotheologiens revolutionerende indflydelse på teologien, men til trods opfordrede han til at man også skulle droppe disse moderne retninger indenfor teologien, hvor tro ikke er overtro, eller en tro på noget som helst der ikke er erfaringsnært eller som opfattes som værende spirituelt, altså vedrørende vores åndsliv, bevidsthedsliv. Også teologen D. Bonhoeffer mente at religion var fortid og ville forsvinde i moderne tid, og ja Dawkins kæmper ivrigt for at det skal blive tilfældet. Berdyaev sagde nej, han spående en religiøs renæssance, som han i begyndelsen af 1920 -erne påstod at europa stod over at skulle igennem en forfærdelig mørk tid i menneskehedens historiske udviklingsvej, men altså at herefter ville en ny autentisk religiøs søgen se dagens lys.

mvh Hanskrist

PS:

link til tro's, eller det religiøse, spørgsmålet i en moderne kontekst:

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topi....html#Post16759


http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topi....html#Post16879
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17044 - 22/04/2014 11:38 Re: At være ateist [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

For at sige det på troldesprog: Det kan ikke være Gud, for han kalder ikke på nogen, så det må være Hansetrolden der kalder os tilbage i den mørke kontinentale middelalder under teologiens tyranni. griner

:o)

Top Svar Citer
#17045 - 22/04/2014 11:51 Re: At være ateist [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
kunne du bjørn, som simon, ikke spare os for jeres svar/kommentarer hvis nu emnet, sagen, de spørgsmål der står til debat, ikke har jeres interesse overhovedet.

hvordan er det lige du selv definerer troll eller trolde virksomhed på internettet???

en person der slet ikke er interesseret i debat, men som blot hærger internettet med useriøse indslag der ofte er personforfølgende intimiderende overfor dem man svarer

mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Bombetrussel i Billund Lufthavn: Termina..
20/04/2024 11:34
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk