annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16964 - 16/04/2014 07:32 Re: Den historiske Jesus [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg gider virkelig ikke finde alle de ubesvarede spörgsmål frem, som jeg har stillet dig, men jeg mener der er mange som du ikke har besvaret og istedet for stiller et nyt modspörgsmål.

Og nej jeg ved ikke hvordan det hele er skabt, muligvis via The Big Bang til andet bliver bevist, men jeg kommer ikke med nogle "hjemmestrikkede" mystiske historier om en skaber, som er slet skjult i dine forklaringer.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16966 - 16/04/2014 12:50 Re: Den historiske Jesus [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, når du ikke gider at huske, hvad du vil have mig til at svare på, og når jeg ikke kan finde dine spørgsmål, så har jeg jo intet andet valg end at lade det ligge blinker

Men hvis det er spørgsmålet, du stillede til Anonym, du har i tankerne:
Citat:
Alt har en årsag og hvorfra kommer så din skaber? skabt ud af ingen ting, eller er den selvskabt?
Så er mit svar, at jeg ikke har "en skaber" i mit billede af verden (selvom du uden grund vedbliver at påstå det om mig).
Mit bedste gæt er, at en sådan tankegang nok er alt for primitiv, og hvis der er et svar, så tror jeg, det ligger udenfor menneskelig fatteevne.

Så for mig er verden - egentlig meget enkelt - et ufatteligt og vidunderligt mysterium (jeg havde lyst at skrive mirakel, men undlader det, fordi du vel så ikke kan skille det fra gudsbegreberne).

Jeg respekterer naturligvis, at du bruger mange kræfter på at bekæmpe vel alle former for religiøsitet - eller er det alene guder? (som en anden "korsridder") blinker

Imidlertid synes jeg, det er meget mere interessant at gå fra det nemme, dét du siger NEJ til - og over til meget vanskeligere, dét du siger JA til.

Om sidstnævnte får jeg det indtryk, at du er meget tavs.
Det undrer mig.

Det er da ellers her, vil jeg mene, det rigtig kunne blive spændende - og måske endda inspirerende - her på Trosfrihed.dk.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16967 - 16/04/2014 15:20 Re: Den historiske Jesus [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

treram: ”Alt har en årsag og hvorfra kommer så din skaber? skabt ud af ingen ting, eller er den selvskabt?”

Det er ikke første gang, nogen stiller dette velkendte spørgsmål. Fagfolk (teologer) har nogle svar, der måske er mindre kendt:

Det er vigtigt at forstå, at Bibelens Gud er en almægtig gud. Derfor er Gud sin egen årsag, idet Gud er uafhængig af og uden for universet, altså uden for tid og rum. Teologer understreger også, at Gud er en alvidende gud. Det betyder, at intet menneske kan gennemskue Gud. Hvis Gud var begribelig, kunne Han ikke være Gud, men menneskers jævnbyrdige.

De ”læresætninger”, der her nævnes, er ikke trosspørgsmål, men eksempler på teologiske antagelser/opfattelser. Når det gælder troen, henvises til evangelierne.

treram: ”Hvor er det let at sige at den (almagten?) har styr på det hele, hvorfra ved du det?”

Spørgsmålet kunne også lyde: ”Hvordan kan Gud være god og kærlig, når Han er almægtig og derfor kan forhindre det onde, hvis Han vil.” Spørgsmålet kan ikke besvares, da svaret er udenfor fornuftens rækkevidde. Det hænger sammen med, at intet menneske kan gennemskue Gud.

Med venlig hilsen
Anonym
Top Svar Citer
#16970 - 16/04/2014 20:26 Re: Den historiske Jesus [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Og nej jeg ved ikke hvordan det hele er skabt, muligvis via The Big Bang til andet bliver bevist, men jeg kommer ikke med nogle "hjemmestrikkede" mystiske historier om en skaber, som er slet skjult i dine forklaringer".

- Sagen fagligt set er også den, at uvidenhed ikke skaber belæg for at fantasere guder ind i forklaringsmodeller - BB og astrofysik, er viden (dvs. teorier) bygget på fakta, ikke fantasier som dem Arne svælger i af følelsesmæssige årsager.

Hvad Arne spørger om, er slet ikke interessant i et videnskabeligt lys, for det interessante består i at undersøge og forklare hvordan verden, naturen, universet, mennesket osv. fungerer, opfører sig og er indrettet. M.a.o. ka' man ikke bruge teologi til noget som helst, slet ikke til at forklare verden med, og det er dét Arne prøver på til han er blå i hovedet ;)

mvh & god påske Treram.

Simon
P.s.: du får selvfølgelig ikke svar på spørgsmål fra Arne, det er ikke før observeret som muligt - og skyldes udelukkende, at svarene ville indikere hans religiøse livssyn, og det skal han nok vare sig med her! ;)


Redigeret af Simon (16/04/2014 20:28)
Top Svar Citer
#16971 - 16/04/2014 20:37 Re: Den historiske Jesus [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Det er selvfølgelig også fuldstændig knald i potten at tale om en "historisk Jesus", idet fænomenet der fremkommer fra kristne tilbage i tiden netop er myter. Det eneste interessante kunne være, hvorfor jesusmyter interesserer netop Arne? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk