annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16950 - 15/04/2014 06:22 Re: Den historiske Jesus [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Alt har en årsag og hvorfra kommer så din skaber? skabt ud af ingen ting, eller er den selvskabt?

Hvor er det let at sige at den har styr på det hele, hvorfra ved du det?
Denne gud har ikke styr på noget som helst, er ikke videnskabeligt bevist, er kun et misfoster vokset frem af fantasi fulde menneske hjerner, hjulpet godt på vej af selvudnävnte gejstlige forbrydere, der så chancen til at kunne få magt over sine medmennesker.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16951 - 15/04/2014 08:13 Re: Den historiske Jesus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jeg glæder mig over, at du deltager i denne debat.

Jeg tvivler imidlertid på, om dine ord:
Citat:
Ifølge den ateistiske/materialistiske tilgang er verdensaltet opstået ud af intet -
har tilslutning fra de mennesker, der har denne holdning.

Mit indtryk er, at de simpelthen slet ikke har noget svar på spørgsmålet om: En første årsag - og at tilslutte sig idéen om en skaber, det er der vist ingen tvivl om, at det gør de helt bestemt ikke blinker

Mit gæt er, at netop dét er en væsentlig årsag til, at ateismen står så forholdsvis svagt, og at de mange religiøse tanker og idéer står så relativt stærkt - se f.eks. dette (klik), som set med mine øjne hører til de mere begavede idéer (Martinus, Spinoza), og som vel ligger ret nær dine tanker?

Min egen holdning er den, at hele dette emne ligger udenfor vi menneskers fatteevne. Vi mennesker er ganske vist via særdeles gunstige mutationer højt begavede, men derfra og til at tro, at vi kan rumme den fundamentale gåde om verdens væren, det er for mig at se storhedsvanvid smiler

Tilbage står så (for mig) kun dét, at verden - og vi - ER (det er i hvert fald dét, vi oplever), og det kan jeg kun opfatte som et vidunder
yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16952 - 15/04/2014 09:17 Re: Den historiske Jesus [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Arne Thomsen: [i]"..Jeg tvivler imidlertid på, om dine ord: ”Ifølge den ateistiske/materialistiske tilgang er verdensaltet opstået ud af intet…” har tilslutning fra de mennesker, der har denne holdning. Mit indtryk er, at de simpelthen slet ikke har noget svar på spørgsmålet om: En første årsag - og at tilslutte sig idéen om en skaber, det er der vist ingen tvivl om, at det gør de helt bestemt ikke…”[/i]

Det er rigtigt, som du nævner, at andelen af erklærede ateister er begrænset. Men tilsyneladende er det en almindelig udbredt folkelig opfattelse, at naturvidenskaben kan ”forklare alt”, så eksistensen af en skabergud henregnes som virkelighedsfjern overtro.

Ordvalget er her vigtigt: Hvis vi i stedet for skabergud (eller Bibelens Gud) siger almagt, åbnes for en ny synsvinkel: Det må være åbenlyst for enhver, at vi er underkastet denne anonyme almagt, for eksempel: Vi er indrettet (skabt og dømt) til at leve under en bestemt tyngdekraft i en atmosfære med en bestemt sammensætning – og vi er underkastet entropien (henfald og død). Denne virkelighed er i overensstemmelse med Bibelens ord om syndefald og dom.

I den kristne teologi er det et vigtigt princip, at Gud er den anonyme almagt i naturen. I skaberværket er det ”kun” Guds gerninger, der er åbenbaret, mens Guds vilje er åbenbaret i evangelierne.

Arne Thomsen: ”…ateismen står så forholdsvis svagt, og at de mange religiøse tanker og idéer står så relativt stærkt - se f.eks. dette (link), som set med mine øjne hører til de mere begavede idéer (Martinus, Spinoza), og som vel ligger ret nær dine tanker..?”

Så vidt jeg ved, står Martinus og Spinoza for det, der betegnes panteisme, idet naturen (skaberværket) opfattes som en del af gud. Den tankegang har bestemt ikke min sympati. Ifølge den bibelske/ kristne teologi er Gud en suveræn gud, der er udenfor og derfor uafhængig af skaberværket.

Med venlig hilsen
Anonym (indtil videre)

NB: Det er tilsyneladende besværligt at blive registreret medlem af dette forum.
Top Svar Citer
#16953 - 15/04/2014 09:36 Re: Den historiske Jesus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym (indtil videre).

Hvis du har besvær med at registrere dig, kunne du måske kontakte Admin på: webmaster@trosfrihed.dk

Dine ord:
Citat:
Så vidt jeg ved, står Martinus og Spinoza for det, der betegnes panteisme, idet naturen (skaberværket) opfattes som en del af gud. Den tankegang har bestemt ikke min sympati. Ifølge den bibelske/ kristne teologi er Gud en suveræn gud, der er udenfor og derfor uafhængig af skaberværket.
kalder vel på en afklaring af dit gudsbegreb, men det skal vel vente på, at du har registreret dig?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16954 - 15/04/2014 09:41 Re: Den historiske Jesus [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du spørger:
Citat:
Alt har en årsag og hvorfra kommer så din skaber? skabt ud af ingen ting, eller er den selvskabt?
Har du selv en holdning her?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk