annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 137 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 19 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#16824 - 01/04/2014 13:39 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Hej Zenia smiler dine ord giver god mening og finder jeg værende helt i tråd med hvad Tillich har forsøgt at udtrykke, som når du skriver:

Citat:
Et eller andet - som nogle vil kalde intuitionens røst og andre måske Guds Stemme - tilsiger én, at noget ser ud til at kunne "give noget brugbart" ... dernæst handler man på det ... og ud fra det resultat, man får, kan man mærke, om det fører til en form for ønsket udvidelse af horisonten, om man så at sige får det bedre - både fysisk, mentalt og evt. åndeligt i forhold til sig selv og ikke mindst i forhold til sine omgivelser.


intuitionens røst og andre måske Guds Stemme: her finder vi om noget Jung og hvad der er væsentligt i forbindelse individuations processen (forbindelsen mellem vores bevidsthed og det ubevidste).

det fører til en form for ønsket udvidelse af horisonten: her finder vi lige nøjagtig det forhold Tillich forsøger at udtrykke når han taler om fornuften og ekstatisk fornuft.


Siden jeg opgav min position, min dogmatiske teologiske rettroenhed (og debat terrorisme i den sammenhæng, hvor jeg var som en høg over alle der afveg bare en smule fra min dogmatiske teologiske rettroenhed), har jeg måttet sande en vis lighed, ja endda en stor lighed, mellem os to. Hvor seriøse dedikerede vi er i hverdagen, i vores praksis, den måde vi lever vores tro, walk our talk, og på den måde hvorpå vi ånder, drager og trække ånde, vores ånd og Guds Ånds (bevidstheden og det ubevidste) der altid står i en vekselvirkning.


Jeg læste ret tilfældigt et ældre indlæg, hvor jeg så hvor uforskammet jeg identitetsmarkerede overfor dig. Jeg må undskylde en dag tænkte jeg straks, og jeg siger hermed undskyld Zenia, det var mig der var en rettroenhedens inkvisitor djævel på mange måder dengang, et træk der nok til stadighed vil kunne skimtes hos mig, men som jeg ikke håber længere vil stå i vejen for den gode debat (som debattone) hvor vi formår i en samtale at uddybe sagen, de forhold, spørgsmål vi finder interessante, såvel spirituelle og religiøse eller bare eksistentielle mellemmenneskelige forhold udenom enhver form for religiøsitet. Og ja jeg må give Bjørn ret i, som nok også andre, da jungletrommerne nok har været i sving, at jeg bare kunne være for meget i min dogmatiske teologiske rettroiskheds -iver, hvor jeg identitetsmarkerede alt for unuanceret og aggressivt overfor mange af jer, så det gik ud over en uddybning af emnet, det vi debatterede.

Siden thomas påstod der var 3 debatterrorister her på stedet, HansKrist; simon og Bjørn, og jeg erkendte sandheden heri, da har jeg jo som alle har set forsøgt at få Bjørn og Simon i tale om hvorvidt vi ikke kunne gøre trosfrihed til en bedre debatportal.

Nok en dagsorden Bjørn har haft fremme før thomas. Så jeg tager bestemt ikke æren af at være den første. Jeg ønsker blot at den der OS IMOD DEM debatterrorisme må høre op. Selv har jeg følt det som en stor befrielse at opgive min stivnede OS IMOD DEM debatterrorisme.


mange kærlige hilsner HansKrist

og ha en rigtig go dag Zenia, jeg farer afsted i skoven nu, min løbetur skal overstås, da der skal bages kringel og ses Champions League iaften, jeg er fodboldgal som kun få.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16825 - 01/04/2014 13:54 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hvorfor inviterer du ikke dem du refererer til at debattere deres holdninger, nu du selv er holdningsløs Arne? ;)

Jeg skrev: "Det er med viden du kan holde dig sund og rask, rent empirisk velunderbygget viden Arne - religiøs dogmetro er det glade vanvid, men det ved vi jo i forvejen, så de penge ville være spildt".

"Den påstand vil sikkert interessere journalist på Videnskab.dk."

- Du ka' være sikker på, at bedre helse skyldtes større viden, og du ka videre være sikker på, at hverken bedre viden eller bedre helse skyldes religiøs dogmetro - ligesom du næppe får Thomas Hoffman til at agitere for hverken religiøse dogmer på videnskab.dk, eller for din gudetro, Arne smiler

Du må vise os undersøgelsens data Arne, det kan ikke nytte du bare henviser til at den findes - for derfor at "tro" lidt om konklusioner -, så ka vi evt. i fællesskab kigge den efter i sømmen. Der laves så mange statistikker, som i virkeligheden er designet mod konklusionen i præmisserne. Lad os derfor se hvad du har i ærmet til os. Og som sagt: tar du andres tro/meninger til dig, gør du indholdet til dit, og må selvfølgelig påtage dig at argumentere for meningsindholdet.

mvh
Simon



Redigeret af Simon (01/04/2014 14:07)
Top Svar Citer
#16826 - 01/04/2014 13:59 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Et eller andet - som nogle vil kalde intuitionens røst og andre måske Guds Stemme - tilsiger én, at noget ser ud til at kunne "give noget brugbart".

- Du er inde på Arnes tankegang her: intuitionen som telefonlinjen til gud, ja derfra er der ikke langt til en hyggelig sludder med de døde ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16827 - 01/04/2014 14:03 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Når jeg læser, hvad du skriver her - og i andre tråde - må jeg hver gang erkende, at jeg ikke rigtig formår at gribe dine ord - selvom jeg meget vel er klar over, at du gør en stor og flot indsats for at gøre dig forståelig.

Men sagen er vel, at oplevelser indenfor mystikkens verden er vanskelige at beskrive for mennesker, der ikke selv har oplevet.

(Når jeg tænker på de oplevelser, jeg har og har haft, foran en Kristus Ikon på en mindre bjergtop på en græsk Ø, og jeg ser mine forsøg på at beskrive, kan jeg jo godt se, hvor ynkeligt svagt det falder ud i forhold til virkeligheden - og mon ikke det er generelt for den slags oplevelser)

Dine ord om "det personlige livs helhedsskabende midtpunkt" forekommer mig imidlertid overbevisende som en særdeles mulig forklaring på de sundhedsmæssige forhold i forbindelse med det at tro, som videnskaben har påvist, men ikke forklaret.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16828 - 01/04/2014 14:13 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jeg glæder mig rigtig meget over dine ord:
Citat:
Et eller andet - som nogle vil kalde intuitionens røst og andre måske Guds Stemme - tilsiger én, at noget ser ud til at kunne "give noget brugbart" ... dernæst handler man på det ... og ud fra det resultat, man får, kan man mærke, om det fører til en form for ønsket udvidelse af horisonten, om man så at sige får det bedre - både fysisk, mentalt og evt. åndeligt i forhold til sig selv og ikke mindst i forhold til sine omgivelser. smiler
Og jeg er enig med dig i, at fornuft og tro kan være "hinandens hjælpende partnere".

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 19 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
11-årig piges fund af kæbeben stammer ..
18/04/2024 06:01
Storebæltsbroen er åben igen efter kor..
18/04/2024 05:16
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i vÃ..
18/04/2024 02:40
Nyheder fra Religion.dk