annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 19 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16738 - 16/03/2014 11:27 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Desværre Arne. Jeg kan nok ikke hjælpe jer.

Jeg tror ikke på noget som helst. smiler
Top Svar Citer
#16739 - 16/03/2014 12:47 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.
Tak for korrektionen.

Det var, da jeg læste f. eks. dit: #15331 - 30/03/2013 00:23:
Citat:
Der findes intet andet end det, som er lige nu. Dette er, er ikke stilstand men konstant bevægelse. Ikke alene naturen, universet, bevæger sig konstant, det gør vore indbyrdes menneskelige forhold også. At manøvrere i disse menneskelige forhold er at leve.
og
Citat:
Vi er et resultat af alt det, som er gået forud, fortiden. Det er det, som vi kalder tanken. Denne tanke må være stille som mening, synspunkt, holdning for at vi kan se og opfatte det ny og ukendte.
at jeg mente, jeg kunne sammenfatte din "tro"/opfattelse/erfaring - eller hvad du nu vil kalde det til:
Citat:
Vær helt dig selv i Nu'et.
Beklager at have fejlet - men finder stadig dine ord inspirerende blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16741 - 17/03/2014 06:04 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"ikke mindst fordi Afrodite sagde, citat: Mennesket skal jo have et eller andet at tro på og holde sig til - eller hva'? Sådan er det!".

- Ser pointen: intet er mere tillidsvækkende end en mand der citerer guder, ja det sku' da lige være hvis han var agnostiker..;)
Pssst Arne!: féer, trolde og påskeharer ka' heller ikke sige noget ;)

mvh
Simon




Redigeret af Simon (17/03/2014 06:05)
Top Svar Citer
#16742 - 17/03/2014 12:09 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Michael du skriver:

Citat:
Desværre Arne. Jeg kan nok ikke hjælpe jer.

Jeg tror ikke på noget som helst



Michael dette forhold har jeg konstateret (for lang tid siden) og det gør mig ondt på dine vegne at det er sådan fat med dig.

Jeg ville ønske meget for dig at du måtte fatte tro, mod og håb, som optimisme, til dit livs mange muligheder. Der er noget at leve for og kæmpe for og derfor en fremtid at tro og håbe på igennem vore "kampe", engagement, kan realiseres, virkeliggøres.

Du skriver: "jeg tror ikke på noget som helst" og ja det har jeg bemærket og taget til mig, og ja det bekymrer mig og gør mig ondt på dine vegne. Da jeg ser så mange muligheder, der blot skal kæmpes for, som du blot skal engagere dig i forhold til.

Sådan ser vi på det i vesten grundet vores spiritualitet som stammer fra det engagement som blev grundlagt i og med kristendommen og dens grundlæggeres personligheder. Men du tilhører desværre mere østens pessimisme, den østen som gav afkald på den bevidste stræben og store politiske engagement. Håber ikke du bliver alt for sur over min konstatering her omkring øst og vest, men det er nu tydeligt, ud fra hvad du skriver, at du er et barn af østens pessimisme og kun sådan kan jeg forstå dine humørsvingninger såvel som din udtalelse her:

Jeg tror ikke på noget som helst

mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

tæl til 10 før du "farer i flint", op i det røde felt, over at jeg nævner igen det med øst og vest.

Kan du hører Buddha sige: "Jeg tror ikke på noget som helst"?

ja det kan vi rent faktisk, i forhold til en bevidst villende stræben, engagement

her er afkald og forsagelse


Kan du høre Jesus sige: "Jeg tror ikke på noget som helst"?

nej ikke i forhold til bevidst villende stræben og engagement.


også derfor at nogle karakteriserer kristendommen som viljesmetafysik, eller "at ville" ontologi

viljen, aktiv vilje og stræben, er så central og helt essentielt indenfor kristendommen,

brændende iver, hvidglødende entusiasme og engagement, er en del af den kristne spiritualitets DNA

og vi er altid engageret i forhold til de ubetingende anliggende, såvidt vores liv, troen dækker over, er et udtryk for
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16743 - 17/03/2014 14:04 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Simon]
Zeff
Uregistreret

Hej Simon

"- Ser pointen: intet er mere tillidsvækkende end en mand der citerer guder, ja det sku' da lige være hvis han var agnostiker..;)
Pssst Arne!: féer, trolde og påskeharer ka' heller ikke sige noget ;)"


Afrodite har sandeligen (som du påpeger) aldrig ytret en stavelse og Arnes 'ultrakorte tros-sammenfatninger' er ikke accepteret her - men at respondere på hans nonsens er tidsspild.

"… og siden ingen endnu har protesteret - eller redigeret - må man vel indtil videre antage, at mit sæt ultrakorte tros-sammenfatninger er accepteret: … - Arne

Dette at tage tavshed som samtykke er ofte en fejltagelse.

Arne skriver ofte, noget i stil med understående:

"Det ville være dejligt, hvis vi alle kunne finde ud af at respektere - eller blot acceptere - hinandens forskellige meninger".

Man respekterer andres (menneskers) ret til at have deres mening/meninger. - Meningen i sig selv har ikke nogen ret.
- (Det er svært, når man skal skære tingene ud i pap, hvilket jeg prøver, ikke for din skyld, Simon - men på et offentligt forum kan man forvente at alle læser med, selv dem med læse/ forståelsesvanskeligheder)

De fleste af os (mennesker) affinder sig med at der er andre, der er anderledes end os (sig selv). Det ligger i vore gener (pattedyr, der lever i territoriale grupper).

(Det er bl.a. denne iboende egenskab hos Homo Sapiens, politikerne tror, de kan korrekse os ud af. - De erstatter kristendommens 'universelle kærlighed' med 'universel tolerance').

Vi accepterer, for det meste, ting der ikke er alt for afvigende fra os selv og det vi kender.

Respekt (ofte forvekslet med frygt, desværre!) er en helt anden ting, den skal fortjenes.

Jeg vender tilbage Simon, jeg har nogle betragtninger til dine foregående indlæg til mig; men ting tar' tid …

Fortsat god dag …


Zeff


"Never argue with an idiot. They drag you down to their level and beat you with experience." - Anon
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 19 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk