annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 560 gæster og 213 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15688 - 27/05/2013 14:33 Re: Gud som helhedens arketype [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Pudsigt nok har også Religion.dk (klik) fået den idé at fremhæve C.G. Jungs idéer om det religiøse.
Om deres konklusioner er holdbare?
Ja, det er jo op til enhver at vurdere blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15689 - 27/05/2013 20:14 Re: Gud som helhedens arketype [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
nej, han har ikke ret, C.G. Jung.

Og at gøre Gud til en helhedens arketype er rendyrket ateisme, menneskeligt hovmod, som kun kan sammenlignes med det videnskabelige hovmod, som giver sig udtryk i, at tro, at man har fundet ''Guds''partikel eller at tro, at forståelsen af et umådeligt univers kan rummes i en lille menneskelig hjerne.

man kan ikke samle Pauli brudstykker til en helhed for dette ''man'' som forsøger derpå..

..er selv et brudstykke. smiler
Top Svar Citer
#15691 - 27/05/2013 22:45 Re: Gud som helhedens arketype [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Hvis C.G. Jung kan udlægges sådan, som du skriver:
Citat:
Og at gøre Gud til en helhedens arketype er rendyrket ateisme, menneskeligt hovmod, som kun kan sammenlignes med det videnskabelige hovmod, som giver sig udtryk i, at tro, at man har fundet ''Guds''partikel eller at tro, at forståelsen af et umådeligt univers kan rummes i en lille menneskelig hjerne.
så er jeg meget enig med dig.

Men det er nu heller ikke sådan, jeg forstår Jungs arketyper (hvis jeg overhovedet forstår noget) blinker

Ord som:
Citat:
The archetype is like a black hole in space: You only know its there by how it draws matter and light to itself.
se her klik - og det sidste afsnit her (klik) siger vel ganske meget om, hvor ufuldkomment vi evner at opfatte - og selv dét gør vi vel ikke engang blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15700 - 30/05/2013 11:26 Re: Gud som helhedens arketype [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej, lige kort her før rejsen til Alanya, så har jeg set på i hvilken forstand det giver mening at kunne tale om 'Gud som helhedens arketype' og vender tilbage efter ferien med mere.

I skraldespanden, 'hvad de dog skriver' (05/29/13 02:07 PM) har jeg redegjort for 'ego-self' aksen's eller strukturens betydning for Jung. Stadigvæk mener jeg at nogle af de mest interessante tanker formår at komme frem på chat boxen i forbindelse vores chat og small talk polemik omkring vores forskellige ståsted (ser bort fra personforfølgelserne som er uinteressante og snart burde høre op, men tænker udelukkende på den seriøse small talk polemik på chatten, hvor vi uddyber hvori de principielle forskelle er at finde i vores forskellige ståsted og virkeligheds syn, syn på vores eksistens).


her efterfølgende en godbid til arne og kræn-p, der nok af alle er den der bedst forstår at nyde denne godbid

C. G. Jung and Nikolai Berdyaev, 'individuation and the person' af Georg Nicolas:


Citat:
For Jung, just as for Berdyaev, Kant's philosophy becomes a turning point, where the alienated objectifying rational consciousness returns to a higher, participatory form og knowing (i.e. in the language of Berdyaev's philosophy, the person who has overcome the condition of objectification and entered into a condition of existential, participatory knowing).

Kant's 'Copernican revolution', his decisive turn towards the subject, is founded by both Berdyaev and Jung in a deeper, more fundamental dimension of subjectivity. For Berdyaev, this is the dimension of 'transcendental man' given in existential/spiritual experience, while for Jung it is the objective psyche given in psychological experience.

Whereas Jung clearly affirms the inaccessibility and unknowability of the 'archetype as such', Berdyaev affirms the assessibility of the noumenon through integral, existential intuition. 'Things-in-themselves', he affirms, 'are entities and their existence.... the thing-in-itself... is freedom, not a cause; and as a result of a certain line of direction taken by freedom it gives rise to the world af appearances' Berdyaev).

While for Berdyaev the psychological becomes integrated into the spiritual as apprehended in existential intuition, for Jung the spiritual becomes integrated into the psychological.



det med rødt fremhævede kan siges at være den måde jeg kreativ etisk forsøger at udforme min personlighed (meontisk numinøs ekstatisk frihed), i forbindelse en fortløbende samtale min den gode samvittigheds indre stemme (tiltale) og hvad mine drømme viser og fortæller mig, vinker til mig. Altså en slags autonom theonomi, hvor theonomien er relateret til Platon, Jung, og ja de numinøse arketypiske størrelser givet vores bevidsthed.


mvh HansKrist.

PS:

hvis jeg skulle falde ned med det billige fly til Alanya, så er det Kræn-p der skal ha æren af at skrive nekrologen over vores debatkollega HansKrist. Jeg ved godt at simon meget gerne ville skrive denne nekrolog og engang for alle få klappet kistelåget i herfra. Ellers vender jeg stærkt tilbage efter ferien fra Tyrkiet i fin løbe cykle og ikke mindst svømmeform, elsker vandet, at svømme og med 50 meter ned til den skønneste strand der bliver svømmet et par kilometer hver dag.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15708 - 05/06/2013 07:58 Re: Gud som helhedens arketype [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Arne præsenterer her samme historie som utallige gange før, også her uden egentlig personlig stilling, og man undres derfor stadig mere over de manglende kritiske variationer indenfor hans tilbagevendende tema:

”Og hvis C.G. Jung har ret i, at vi i os - i det kollektive ubevidste - har det arketypiske "Selvet" og "Gud" så rimer det jo meget godt med de ofte brugte ord: "På bunden af dit hjerte finder du Gud". Det kan vi selvfølgelig godt fornægte, men dermed forsvinder det jo ikke - i hvert fald ikke hvis det er medfødt”.

- Det morsomme med henvisninger til forfattere som fx. Jung, er nu mere, hvorfor disse forfattere mon altid søgte at forklare de kulturelle replikationer (mémet) ved bare indføring af guder som deus ex machina, hvilket endvidere stadig efterlader Arne ved begyndelsen af sine pers. forklaringsproblemer:

1) hvorfor selv søge at forklare det kendte med det ukendte, og hvorfor optræder disse ukendte aktører mon altid kun som repræsentanter for fantasifulde påhit?
2) Skal guder i det ukendte altså stadig stå som udtryk for Arnes eget nyttige forsøg på en sandsynlig forklaring, og på hvad? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/06/2013 08:17)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 03:47
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at ..
15/05/2024 02:59
Efter brokollaps i Baltimore: Containers..
15/05/2024 01:41
For tredje gang ligger der en haj på fo..
15/05/2024 00:41
Tidligere advokat for Trump grillet unde..
14/05/2024 23:47
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:38
Nyheder fra Religion.dk