annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 407 gæster og 187 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 32 af 47 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 46 47 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15410 - 02/04/2013 22:25 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Being silent for me doesn't require being in a quiet place and it doesn't mean not saying words. It means, "recieving in a balanced, noncombative way" what is happening.
- Sylvia Boorstein


Hanskrist greb tidligere fat i et citat om "stilhed", men brugte ordet på en helt anden måde, end jeg forstår det. Ovenstående citat viser, hvor jeg står - og hvordan man kan opfatte "stilhed".
Top Svar Citer
#15411 - 02/04/2013 23:21 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Den Kristne Hans ser livet
spejlvendt fra et åndslys i ro,
en tunge der jokker i ”sjælens”
knudrede, brosten af overtro.

Måske den kristne Hans på sin vej en dag jogger ind i Dawkins: ”ohøj stygge Dawkins, du aner ikke hvilke ridt på den mare du, Ole og Simon har tilført mig!; men upsedasse lille Dawkins, sig mig nu lige engang: kunne du ik’ være en rar mand og omskrive alle de svære ord om naturens virke, ja din kritik af religioners overtro til søde bibelske salmevers, ja måske endda i en lille billedbog, thi de to varyler bestiller ikke andet end drille mig p.a. min uvidenhed?”...jah, en tanke så nuttet og sød, fra en lommepsyk’ med hovedet i blød? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15412 - 02/04/2013 23:27 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Du bringer et citat:

Citat:
Being silent for me doesn't require being in a quiet place and it doesn't mean not saying words. It means, "recieving in a balanced, noncombative way" what is happening.
hvilket - primitivt oversat - for mig bliver til noget i retning af:
Citat:
At være stille kræver ikke et stille sted og det betyder ikke at undlade at sige noget. Det betyder, "at opfatte på en balanceret, ikke krigerisk måde" hvad der sker.
Du hævder så, at det siger noget om, hvor du står.

Mener du virkelig - i ramme alvor - at det at "bombardere" denne tråd med masser af ikke begrundede og ikke kommenterede citater, er en form for "being silent"?
For mig ligner det mere at være "højtråbende på en autoritær måde" - og det er synd for citaterne, synes jeg blinker
Jeg tvivler ikke på, at du har de bedste hensigter og masser af godt at byde på, men jeg tvivler på, at du når dem ved denne din fremfærd.
For mit vedkommende får jeg meget mere ud af at læse dine egne ord (helst uden fremmedord) om hvad du egentlig mener.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15414 - 03/04/2013 02:03 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Prøv at lytte til HansKrist og alle hans mange ord.

Prøv at lytte til alle de mange citater, der sprøjter ud på vores debat.

Vi vil så gerne have en rettesnor, at leve efter, men det er dog fortabelsens vej.

Når tanken er stille er der noget andet. Dette andet er opmærksomheden. Denne opmærksomhed er fuldstændig uden for jegets (dvs. Frygten og begærets) rækkevidde, "man" kan ikke vælge den. Ethvert valg er en viljeshandling og ikke opmærksomhed. At koncentrere sig er en viljeshandling, som udgår fra jeget. Koncentration er ikke opmærksomhed.

Alle de religiøse, som ikke forstår sig selv misforstår hvad det vil sige, at være uden jeg. I deres manglende selvforståelse gør de dette, at være uden jeg til noget særligt.

Eller også gør de dette, ikke at være noge,t særligt, til noget særligt. smiler

At glemme sig selv - er det hvad du gør.

Jesu betydning var først og fremmest, at Han gennemsyrede vores begrebsverdenens med begreber som barmhjertighed, forståelse, tilgivelse og kærlighed.

Hans død på korset var det ultimative offer, nemlig offeret af egoet.

Derfor må vi alle dø hver dag idet vi ofrer vores ego. Hvis vi fastholder vores ego så vil vi forblive evindelig døde, men hvis vi ofrer vort ego, så vil vi vinde livet og os selv.

Vi træder ud af modsætningernes korridor.

Opmærksomheden er ikke en opnåelse. Opmærksomheden er det eneste der eksisterer, den højeste intelligens. Hvis vi i sandhed er fuldstændig blottet for forfængelighed, så går en dør op og vi vil sande hvad kærlighed og barmhjertighed er.

Stilheden er heller ikke en illusion. Den fylder rummet og det sind som er uden svig danser i den, for det meste uden selv at vide det.

Hvis du ønsker at forstå sandheden, så læs det stykke i Johannes Evangeliet hvor Gud overgivet al magten på Jorden til sin Søn. "Thi således elskede Gud verden, at Han gav sin Søn, den enbårne..."

Og hvad siger den enbårne?

Han fortæller os, at de, som er af Gud træder frem i lyset, så at alle kan se, at de er af Gud og de taler frit, mens de andre dukker deres hoved. Løgnen søger altid mørket, som Kain bukkede sit hoved, da han af misundelse havde dræbt sin broder. Gud behøvede blot at kaste et blik på hansdukkede hoved og hans vigende øjne for at forstå, at han skammede sig over sig selv.

Der har aldrig været og vil aldrig være andet end det nuværende.

Vi mennesker er et resultat af fortiden. Fortiden manifesterer sig som tanke, som erindring. Denne tanke, erindring er det, som vi er og den reagerer på enhver udfordring.

Men dette er en dobbelthed, en adskillelse, for vi, iagttageren er selv et resultat af denne tanke. Vi behøver derfor slet ikke at reagere som tanke. Det er der altsammen, lige nu. Tilstede i det, som vi kalder os selv.

Alfa og Omega, min ven. Du vil ikkeblive målt udfra din formidable viden men udelukkende udfra hvordan du behandler denne dissemindste af Mine små. Behandl dem med venlighed og forståelse, siden du nu påkalder dig denne Min egenskab.

Opmærksomhedens ingredienser er at se og lytte. Og den smalle dør er det evige nu, som konstant unddrager sig vores fastholdelse.

Hvert øjeblik dør vi fra fortidens forstyrrende indflydelse som tanke. Hvert øjeblik vifter vi tanken væk mens vi blot ser det, som er.

Det kaldes meditation og selvom det er det sværeste der findes, så kræver det ingen anstrengelse overhovedet. smiler










Top Svar Citer
#15415 - 03/04/2013 05:48 Re: Af Guds Mund [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Jesu betydning var først og fremmest, at Han gennemsyrede vores begrebsverdenens med begreber som barmhjertighed, forståelse, tilgivelse og kærlighed”.

- Mich’ for fanden da!, det var jo bare retorisk finte fra apologeterne: først plantede de en ubegrundet skyld i mennesket, hvornæst de med et snuptag befriede mennesket fra den. Menneskets evne til at nære kærlighed blev bare misbrugt af apologeter i samtlige tilbageværende store religioner, til at få internaliseret overtroen i menneskets selvsyn med tonsvis af eksegese. Disse simple tricks troede jeg faktisk du havde gennemskuet, men åbenbart ikke; at de ”misbrugte” her ikke har, er vist tydeligt for enhver..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 32 af 47 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 46 47 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk