annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 437 gæster og 45 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 47 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 46 47 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15437 - 05/04/2013 08:48 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus revsede de mennesker, der nok efterlevede nogle forskrifter udadtil, men ikke havde hjertet med i det de gjorde. Jesus havde virkelig evnen til at udtrykke Guds bud og ord, så de gav resonans dybest i hjertet.

Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I giver tiende af mynte, dild og kommen, men I forsømmer det i loven, der vejer tungere, ret og barmhjertighed og troskab. Det ene skal gøres og det andet ikke forsømmes. I blinde vejledere, I sier myggen fra, men sluger kamelen.
- Jesus


Og hvor er det dejligt at se, at kampen endelig er stoppet på trosfrihed. Der har ikke været andet end kamp i årevis, og projektet med at give lyd for Guds Ord er altid blevet mødt med hån og kamp. Men nu er kampen stoppet, og nu kan det endelig få lov at blomstre. Måske det endda bliver muligt at se nogle konstruktive tråde i fremtiden, hvor folk kan debattere venligt med hinanden.

smiler
Top Svar Citer
#15439 - 05/04/2013 10:18 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Det her er virkelig guf for sjælen. Sand føde. At kærligheden kan være så stærk ...!

I har hørt, at der er sagt: 'Du skal elske din næste og hade din fjende.' Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!
- Jesus
Top Svar Citer
#15440 - 05/04/2013 10:42 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Den her må lige være "sjæleguf" for Hr. Madsen dér..;)

http://www.youtube.com/watch?v=gyX7n-n-LNQ

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15441 - 05/04/2013 10:59 Re: Af Guds Mund [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Nej, den slags er ikke lige mig, Simon. Måske er jeg for "tør" eller for "alvorlig". Njae, jeg kan faktisk godt lide at lave sjov. Men vores tos humor ligger måske langt fra hinanden.

Desuden var "visdommen" og "buldrende stemme" (hvis nogen altså har heddet det sidste) ikke den samme.

Kan du i øvrigt lide ordene om kærlighed? Du kan lide digte. Kan du også lide ord om kærlighed - siger de dig noget? Eller vender du dig straks bort fra dem, fordi du forbinder navnet "Jesus" med noget religiøst? Hvad nu hvis du aldrig havde hørt dem før, og en tilfældig mand - eller måske en digter! - gav dig sådan et ord i morgen, om at elske selv sine fjender f.eks. Ville du bryde dig om det, eller ville din modstand være lige så stærk?
Top Svar Citer
#15443 - 05/04/2013 11:27 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Ja, det et da en gevaldig stor og flot samling ord, du præsenterer.
Det samme gjorde Aldous Huxley, da han for mere end et halvt hundrede år siden behandlede dette emne, Philosophia perennis, som på engelsk blev til The Perennial Philosophy og på dansk til titlen på hans bog: Den Evige Filosofi - ISBN 87-87505-11-7 (Jeg kunne egentlig godt have ønsket overskriften Evighedens Filosofi i stedet).

Det, jeg nu synes, jeg savner, når jeg læser så mange af alle disse ord, som jeg orker, er det samlede billede, eller måske snarere et helhedsbillede, af alle disse ord.
Jeg tænkte så, at det nok var dét Huxley sluttede sin bog med, men nej, han slutter med at opfordre til kontemplation (klik), og så må man jo så nok selv søge at nå frem til denne helhed.

Dog skal det nævnes, synes jeg, at Huxley fortæller ganske meget herom i den indledning han har givet bogen, og hvorfra jeg har hentet følgende:
Citat:
Philosophia perennis: den metafysik (klik) der erkender en guddommelig Virkelighed bag tingenes, livets og sjælens verden, den psykoloogi som finder noget i sjælen der er beslægtet, ja identisk med den guddommelige Virkelighed, den etik der som menneskets endelige mål sætter kendskabet til alt værendes iboende og transcendente (klik) årsag - dette begreb er universelt og evigt.
Man kan finde rudimenter af den evige filosofi i den nedarvede lære hos primitive folkeslag i alle egne af verden, og i sine fuldt udviklede udtryk har den en plads i enhver af de højere religioner.

Udtryk som guddommelig, metafysisk og transcendent (og måske også universelt og evigt) er jo nok ikke hardcore rationalisters yndlingsbegreber (hånende ord såsom overtro er jo almindelige), men at der i store dele af klodens menneskehed eksisterer bevidsthed om en sådan "verden" eller "virkelighed", det kan vist ikke betvivles - og det er vel egentlig ret så fantastisk, at vi mennesker har sådanne evner - enten vi så hver især anser dem for pålidelige - eller det modsatte blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 47 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 46 47 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 11:38
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Nyheder fra Religion.dk