annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 193 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 47 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 46 47 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15423 - 03/04/2013 11:30 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Citat:
The human form is a microcosm of the universe. All that supposedly exists outside us in reality exists in us. The world is in you and can become known in you, as you.
- Jean Klein


Interessant synspunkt som jeg har været inde på i flere år her på debatten, fordi det står centralt hos Berdyaev og Tillich, og Morin gennemgår det i sin antropologiske erkendelsesteori.

Men vi kan ikke lære universets hemmelighed at kende, ved at kende os selv, dette er popsmart og et meget langhåret synspunkt og en utilladelige monisme, hvor al biologi (det biologiske selvstændige individ) forsvinder og drukner i astrofysik. Vi kan kun lære universets hemmelighed at kende gennem videnskabelige studier, og det er meget hårdt arbejde.

Fx er menneskets og andre landlevende dyrs evolutionsbiologiske reaktioner på tyngdekraften; knoglerstruktur og muskulær bevægelsesapparat med sene og led. Altså der er ingen 1 - 1 identitet, evolutionsbiologien siger netop at vi som levende væsner overlever i vores fysiske omgivelser, ved at udvikle en reaktion gennem tid, på vores fysiske omgivelser. Således bliver tyngdekraft til knoglestruktur og muskulær bevægelsesapparat med sene og led. Og i forhold til ilt udvikler vi lunger. Og sådan kunne man blive ved. Dette viser os at biologi er levende væsners reaktion på de fysiske omgivelser, og ikke de fysiske omgivelser der oversvømmer os, svømmer os over, med dets fysik, så der er altså ikke tale om en monofysitisme mellem biologi/os og universet, vore fysiske omgivelser. Og således kan vi ikke lære noget om universet blot ved at kende os selv, men vi kan lære noget om den biologiske menneskelige natur når vi lærer os selv at kende, dette er kendt indenfor psykoanalysen, det var her Freud var banebrydende.

Men ikke desto mindre er mennesket et mikrokosmisk væsen med egen indre verden der står i relation, gensidig vekselvirkning, til den ydre verden (tyngdekraft, ilt, føde mmm fx), fordi det er her vi evolutionsbiologisk er opstået ved at kunne klare os, overleve, i den ydre verden (ellers havde vi jo ikke været her).

Menneskets "inner world", mikrokosmiske verden, er det den medicinske og biologiske forskning (inklusivt ikke mindst videnskaben om hjernen) tar sig af. Men der er ikke en 1 til 1 lighed mellem mikrokosmos og makrokosmos, men der er en hyperkompleks relation som er kommet i stand via den evolutionsbiologiske udvikling, hvor ethvert levende væsnen er afgrænset i forhold til de objektive omgivelserne, og altså er et subjekt.

Epistemologi er knyttet til subjektet og ontologi er fejlagtigt knyttet til noget objektivt i kosmos, universet. Dette var fejlen ved middelalderens metafysiske græske tænkning, som først Kant formår at sætte en ny og bedre dagsorden omkring. Derfor skal vi være efter Kant og ikke i "før Kant -ianske" religiøse falske metafysiske betragtninger såvidt ontologiske spørgsmål, som new age og østens filosofi er det i vore dage, en stor fejl.

Nå men dette her med mennesket som et mikrokosmisk væsen burde have sin helt egen tråd.

mvh HansKrist.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15424 - 03/04/2013 11:49 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jeg forstår dit svar sådan, at du ikke føler dig i stand til at underbygge din påstand af 01/04/2013 (for det var vel ikke aprilsnar) blinker :
Citat:
Det utrolige er jo, at disse mystikere er enige på tværs af tid og sted.
Det forsøgte Huxley ellers, men det ser jeg så nu, at du afstår fra.
Hvor meget bliver der så egentlig tilbage af denne din påstand (som i øvrígt meget muligt er sand)? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15426 - 03/04/2013 13:40 Re: Af Guds Mund [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Du er da i din gode ret til at vurdere, både hvad jeg gør, og hvad jeg er i stand til/ikke i stand til. Jeg vælger at undlade at forsvare mig. Dette er til dels, hvad stilhed betyder for mig; ikke-kamp.
Top Svar Citer
#15427 - 03/04/2013 13:43 Re: Af Guds Mund [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hanskrist,

Netop her adskiller vores perspektiver sig. Du vil videnskaben, og jeg vil visdommen.

Og min invitation er stadig åben: Hvis du opretter en tråd, deltager jeg gerne på dine præmisser, hvilket vil sige, at jeg vil forholde mig videnskabsteoretisk til dine argumenter.
Top Svar Citer
#15428 - 03/04/2013 13:46 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Hvem er Gud? Jeg ved ikke noget bedre svar end: Han som Er. Intet passer bedre til den evighed som Gud er. Hvis du kalder Gud god eller stor eller velsignet eller vis eller noget andet af denne art, indeholdes det i disse ord, nemlig: Han Er.
- Bernhard af Clairvaux


Dette "bud på Gud" afviger efter min opfattelse stærkt fra de "pådutninger", som personer, der kun ønsker at kritisere, pådutter spirituelt søgende mennesker.
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 47 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 46 47 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Kroatiens konservative danner regering m..
08/05/2024 20:59
Nyheder fra Religion.dk