annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15205 - 21/03/2013 17:47 Er du troende eller dansker?
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Religion.dk bringer i dag en artikel med denne overskrift (klik) skrevet af en mand, der hedder Lars Mollerup-Degn (klik).

Det er sjældent, jeg ser noget på Religion.dk, som jeg finder læseværdigt, men her er det anderledes.

Ord som:
Citat:
I den forstand er tro noget andet end viden. Troen knytter sig til håbet, til visionerne og drømmene - alt det, vi sætter vores lid til en dag vil være virkelighed i en sådan grad, at alle ved om det og kan se det. Indtil da er det en tro og et håb
viser for mig både kvaliteten og sårbarheden af det, vi kalder tro (selv om visioner for mig mere drejer sig om her og nu end en fjern fremtid).

Ligeså dette:
Citat:
Også på det åndelige eller religiøse område står det svagt til med de store fortællinger, de livsforklarende og værdigivende livsanskuelser og i det hele taget troen på noget større og vigtigere end mig selv og mine nærmeste. Vi har mistet forståelsen for, at noget er helligt, at noget er ukrænkeligt og har uendelig værdi.

Jeg opfatter ganske vist ikke mig selv som "troende", men ord som helligt, ukrænkeligt og uendelig værdi kan jeg ikke være kold overfor blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17785 - 14/06/2014 14:06 Re: Er du troende eller dansker? [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Jeg er begge dele. :))

Det ikke åndelige menneske tror, at der findes indskrænkninger i den virkelige verden, og at der trods visse beviser for mirakler ikke er grund til at opfatte dem som andet end tilfældige fænomener, som er tilstødt nogle få, heldige mennesker.

Det åndelige menneske tror på mirakler og på sin evne til at modtage kærlig vejledning og opleve en verden af virkelig magi.

M.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#17789 - 16/06/2014 08:06 Re: Er du troende eller dansker? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Du er både troende og dansker (skriver du).
Det kan jeg ikke påstå, at jeg er.

Men tilværelsen, det at verden og os selv, at vi er. Det er for mig det helt store og uforklarlige - miraklet over alle mirakler! engel

Ja, det er jo så stort, at vi end ikke kan forestille os dets modsætning: ikke-væren
blinker

Så jeg er enig med dig i, at hvis man alene støtter sig til sin fornuft ("det ikke åndelige menneske", som du kalder det), så synes jeg, at man har et helt utilstrækkeligt livsgrundlag.

Vores fornuft er fantastisk imponerende, ingen dyreart har så forholdsvis stor en hjerne som "homo sapiens", og ingen dyreart har formået at dominere kloden, som vi gør.
Men at "stirre sig blind" på vore bedrifter, det er efter min opfattelse at misforstå tilværelsens mirakel yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17795 - 16/06/2014 17:31 Re: Er du troende eller dansker? [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Tak Arne for din overvejelse her, som jeg ikke ser nogen uenighed i. ...

Egentlig vil jeg dog gerne korrigere mig selv, for når jeg taler om åndelig contra ikke åndelig er det jo egentlig - som jeg ser det - forskellig fra troende contra ikke troende. ...?

Som jeg ser det, er alle og enhver, som er i live smiler åndelige - mens det at være troende har en anden dimension?

Så for en ordens skyld vil jeg hellere bruge ordet troende.

Det ikke troende menneske opfatter intuition som en "god idé" - affødt af ens fornuft - måske en tilfældig indskydelse, som af og til kan dukke op i ens tanker. ...

Mens det troende menneske oplever intuitionen som uendelig meget mere værd end tilfældige indskydelser. ... Den lyttes der efter med både længsel, ydmyghed og lydhørhed, når man TROR. smiler

Tænker jeg bare. smiler
m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#17798 - 17/06/2014 11:41 Re: Er du troende eller dansker? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Ja, her rammer du jo noget, hvor jeg står svagt, for jeg kan jo ikke sige, at jeg er ”troende” blinker

At bekende sig, at være overbevist af – eller troende på – diverse religiøse dogmer, såsom kristendommens hellige treenigheds/trefoldigheds mystik, det kan jeg ikke.

Ikke at jeg fornægter de religiøse dogmer, endsige håner dem – nej tværtimod – de rummer for mig stor skønhed og også megen sandhed, men i forhold til, hvad jeg tror, der er sandheden selv, så slår de efter min mening ikke til cool

Jeg tror ikke på, at vi mennesker evner at se sandheden.
Er det ikke storhedsvanvid at tro, at vi kan det? smiler

Dertil kommer, at sandheden efter min mening nok er alt for stor og vidunderlig til at selv en begavet dyreart som vores kan fatte den.
Tænk bare på hvor fantastisk den del af verden er, som naturvidenskaben kan se – og læg så oveni, hvad den ikke kan se blinker

Almindelig fornuft siger mig, at her har vi ikke "skyggen af en jordisk chance" blinker

Alligevel holder jeg meget af de kristne (og andre) dogmer - som de begavede tilnærmelser til ”det hellige” - den hele og den heldbringende sandhed - som jeg intuitivt føler, at de er engel

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk