1
registreret Arne Thomsen
13
gæster og
105
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#13747 - 26/09/2012 13:02
Re: hvad de dog skriver
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
HansKrist: stegt flæsk og jordbærgrød er konsumeret og nu står den på kringel bagning og kæresten kommer og sover her i nat når hun er færdig med at føjte rundt i byen RoseMarie: ... varme dunser og rødkål her RoseMarie: ... og stærk sennep [x] Hanskrist: så lånte jeg lige en kagerulle,, eller sådan en til at rulle dej ud med [x] Hanskrist: af mine overboer [x] Hanskrist: dunser, er det frikadeller RoseMarie: Ja ... frikadunser Simon: Fornuften er ikke ekstatisk, den er ligeglad med følelsesudbrud - men måske det snart var på tide at denne Jonna selv kom på banen, det er da ikke særlig spændende at høre om et menneske der ikke selv kommer til orde? ;) Simon: Er der mon stadig en "dellebod" med god dunst på strøget i Århus? Dér købte man delle i bolle m/rødbeder - tænderne producerer jo selv rødkålen..;) Simon: RM: nu ska' du få min mormors delle- opskrift, så ka' du se om den matcher favoritdunserne dine: i selve farsen (fra et ½ kg. kalv/flæsk m. lidt havregryn, æg, mel, hakket løg, lidt dansk vand, salt og peb'ser), kommer du en teske fuld Allehånde du støder Simon: mel god hånd. - søster og jeg, har en sjov mangeårig kamp om, hvem af os der ka' komme smagen fra mormors nærmest, hvilket indlysende er sjov og ballade; men det er imponerende som smagen ændres i kraft af måden man håndterer ingredienser på, Simon: og så selvfølgelig mængden af krydderier - jeg støder Allehånden og svitser den i olie, og hele baduljen blander jeg i de hakkede løg, som så kommes i farsen. Simon: Prøv selv - de er goe...og rødbederne/rødkålen er bare et must! ;) Simon: Måske det forresten var endnu en god tråd: "Mine foretrukne madopskrifter"...? ;) Simon: Vi ku' også lave én der hed "Ånden i maden" - erindringen om sig selv, udtrykt gennem krydrede sanser; eller måske: "ånden" = sanseapparatets akkumulerede erindringer, på en tallerken? ;) RoseMarie: Der er nu ikke noget som at vågne op med et smil om læben og erindringen af delleboden i Århus ... med stærk sennep, remoulade, rødbeder ... og HAPS ... en himmerigsmundfuld ... UHMmmmmm ... og dunserne dine er meget lig mine (og min oldemors) RoseMarie: ... dog har jeg ikke prøvet den med allehånde ... det tror jeg, jeg vil forsøge næste gang, jeg svinger dellefarsen [x] Hanskrist: nej selvfølgelig er fornuften ikke ekstatisk, det er jo netop pointen,,, men den ekstatiske fornuft er ekstatisk,, derfor findes der fornuft og der findes ekstatisk fornuft,,, alle har prøvet dette [x] Hanskrist: og følelser er ikke mere tilknyttet ekstatisk fornuft end fornuften,,, også fornuften hviler på følelser, hvilket moderne neurovidenskab for længst har bevist og psykoanalysen påpeget for længst [x] Hanskrist: det du kalder følelser er subjektivitet, altså mangel på objektivitet,, og der mangler ikke objektivitet i ekstatisk fornuft [x] Hanskrist: følelser understøtter fornuften og enhvor form for forstandsarbejde,, og da især objektivitet, som er drevet af frygt, agtpågivenhed, opmærksomhed, skærpet opmærksomhed [x] Hanskrist: som dawkins og dennett orienteret burde du da om nogen forstå de her evolutionsbiologiske forhold, hvilket du tilsyneladende slet ikke gør,, [x] Hanskrist: jeg har altid skattet og vurderet dawkins og dennett højt og været vildt interesseret i evolutions biologien og psykologien [x] Hanskrist: adrenalin og noradrenalin spiller en stor rolle i hjernens modning og udvikling [x] Hanskrist: store videnskabelige arbejder og gennembrud er i voldsom grad understøttet af ekstatiske forhold, begejstring og stor motivation, dag og nat ud gennem flere måneder, ja endda år for newtons og einsteins vedkommende [x] Hanskrist: netop det der adskiller dem fra os mere end noget andet ole bjørn: Du fantaserer som sædvanligt, Hansemand. [x] Hanskrist: ja det kan du sige,, du kan som simon skyde mig alt muligt ubegrundet i skoene,,, men I kan ikke tekstnært overhovedet give mig en kvalificeret kritik [x] Hanskrist: og hvis der sad fagfolk og fulgte vores debatter (dem mellem dig og simon på den ene side og mig den anden side),, da ville dig og simon blive til grin,, selv dawkins ville holde med mig,, og sige I er for langt ude og blot forfølger manden [x] Hanskrist: dawkins ville endda kunne redegøre for jeres trang til at projicere og putte mig en kasse og skyde mig alverdens ting i skoene, frem for saglig debat [x] Hanskrist: derfor bamse er det også noget vrøvl at du har læst psykologiske rapporter om menneskets tankeformer,,, eller i fald du har, ,så har du ikke kunnet bruge det på dig selv [x] Hanskrist: det er overhovedet ikke saglig debat det I fører overfor mig,,,, ingen sproganalytiske begrebsbestemmelser foretar I jer omkring det vi drøfter [x] Hanskrist: det I drøfter med arne,,har jeg givet jer,, dig og simon og arne løsningen på for længst og alligevel fortsætter I alle 3,, [x] Hanskrist: så stop dog disse åndssvage debatter der kører i ring [x] Hanskrist: nøjagtig som dengang med einsteins debatten hvor jeg satte alt på plads mellem jer 3, fordi jeg gider tænke og begrebsanalysere hvad pokker det er vi taler om [x] Hanskrist: det er rigtig de religiøse troende ofte er faret vild i subjektivitet,,, men det er sgu også rigtig at dig og simon overhovedet ikke gider en begrebsanalyse og saglig tværvidenskabelig perspektiv på det vi drøfter [x] Hanskrist: og om noget simon er i sine følelsers vold,, det ser vi jo gang på gang her på debatten,, han er så styret af aversion og idiosynkratisk hysterisk allergi overfor det han selv maler på væggen,, altså selv projicere ud på folk [x] Hanskrist: nøjagtig som treram [x] Hanskrist: hverken simon eller treram kunnne leve uden disse projektioner,,, [x] Hanskrist: at komme kvit disse projektionsmekanisme r er en del af enhver sober terapi, og ingen har som Jung påpeget dette forhold i menneskets psyke [x] Hanskrist: jeg mangler virkelig at du bjørn og simon I tar arbejdstøjet på og dropper de her pseudodebatter [x] Hanskrist: ånden i maden har at gøre med forholdene omkring vores gamle lugtehjerne og dets forbundethed hippocampus, hvorfor lugt, duft og smag om noget aktiverer vores erindringer,, hukommelsen [x] Hanskrist: noget man idag bruger "terapeutisk" overfor alzheimer pt og alders betinget demens [x] Hanskrist: simon kan ikke engang skelne mellem følelser og subjektivitet,, der er sgu en verden til forskel [x] Hanskrist: psykoanalysen og moderne neurovidenskab (Damasio ikke mindst) har for længst bevist at det er en god kontakt til følelserne der giver den bedste forstandighed, el "fornuft", evne for nøgternhed og objektivitet [x] Hanskrist: man kan faktisk karakterisere freuds arbejde for en stor del gående ud på netop at forstå dette forhold [x] Hanskrist: altså hans kritik af fornuften,, rationalitet og intellektualitet, den tids fornufts dyrkelse [x] Hanskrist: iøvrigt ryger man hvis man er bange for bestemte følelser,,, netop når noget i sociale situationer skal gøres bevidst følelsesmæssigt,, springer man dette punkt over og tænder en smøg,, det har mænd gjort i århundrede, siden tobakken [x] Hanskrist: mænd har gjort dette grundet deres angst og forvirring og manglende forståelse for kønsrolle mønsteret [x] Hanskrist: at rygning oveni også er dopamin betinget og derfor er stærkt vanedannende gør det så endnu sværere at holde op ole bjørn: Åh gud, nu kaster Hansemand sig også over begrebsanalysen, selv om sporene fra Ipso Factos vildfarelser burde skræmme. Det er næsten ikke til at bære, at vi skal igennem det samme vrøvl.
begrebsanalysen er nødvendig for at undgå rationalisme [x] Hanskrist: ikke et forsvar for rationalisme [x] Hanskrist: eller ukritisk brug af deduktion ole bjørn: Dine fantasier om rygningens årsager er virkelig morsomme. Hvor får du det dog fra, Hansemand? [x] Hanskrist: jeg har været seriøst beskæftiget hermed siden jeg var ganske ung,,, så jeg har haft min forstand, opmærksomhed på forholdet i hele mit voksne liv stort set [x] Hanskrist: mange mænd har haft lyst til at slå mig ihjel så meget har jeg provokeret dem, men idag takker mange af dem mig ole bjørn: Og din manglende viden om gastronomiens gåder vil få enhver molekylær gastronom til at trække på smilebåndet. [x] Hanskrist: og siger at det er det bedste de har gjort for deres helbred at stoppe rygning ole bjørn: Hvor meget har du røget, Hansemand? [x] Hanskrist: i få perioder har jeg købt cigaretter og altså røget i det daglige,, ellers i mange år købte jeg kun cigaretter til weekender og fest,,, og så har jeg været selskabsryger i to forhold, hvor kvinderne røg [x] Hanskrist: hvorfor røg jeg så, hvad fik mig til at ryge,, at jeg lod mig påvirke af de andres ulyst og deres neurose ole bjørn: Hvordan kan de sparsomme erfaringer gøre dig til ekspert i rygningens årsager og problemer? [x] Hanskrist: som den dag jeg gennemskuede big other illusionen i at ryge,, altså tegn værdien, eller symbolværdien i at ryge,, da var det let at holde op [x] Hanskrist: jeg har bestemt ikke sparsomme erfaringer,,, men er måske det menneske der mest af alle har haft min forstand, opmærksomhed, på de her forhold [x] Hanskrist: at rygning er stærk vanedannende afhængighed grundet dopamin betingningen ved alle der interesserer sig for neurobiologi ole bjørn: Hvorfor vender rygetrangen tilbage ca. et kvarter efter, at man har slukket en cigaret? ole bjørn: Et lille tip. Det har intet med dopamin at gøre. [x] Hanskrist: arrrgh,,, det er næppe dopamin uafhængig, men ikke dermed sagt at andre forhold ikke også spiller med ole bjørn: Jamen Hansemand, hvis du har studeret emnet, må du da have denne velkendte effekt som paratviden. [x] Hanskrist: umiddelbart ville jeg tro det har at gøre med nikotinens aftagende virkning [x] Hanskrist: men ellers må du da gerne forklare mig det ole bjørn: Hvordan aftagende, Hansemand? Hvad foregår der biokemisk? [x] Hanskrist: biokemisk mht nikotins nedbrydning,, eller hvad mener du [x] Hanskrist: men fortæl gerne, jeg ved ikke hvad dette kvarter går på, men det gør du [x] Hanskrist: så det vil da være ganske naturligt og simpel at du redegør herfor,, jeg kunne aldrig finde på at holde min viden tilbage for nogen,, så fortæl blot bamse [x] Hanskrist: har aldrig hørt om dette kvarter,, men det har du,, og måske du kan henvise, har link ole bjørn: Den korte version er, at nikotinmolekylet har samme form i den ene ende som en receptor (D5) i hjernens nerveceller. Det knytter sig derfor til receptoren og blokerer dermed for signalfunktionen. [x] Hanskrist: at der er biokemiske vanedannende forhold på spil ved vi alt om idag,,, men mennesket er i et og alt underlagt en lang række biokemiske vanedannende forhold,, så det jeg mest har interesseret mig for er de psyko-sociale forhold [x] Hanskrist: ja og det der kvarter,,hvor kommer det ind i billede ole bjørn: For at kompensere for dette, åbner hjernen nogle nye receptorer og producerer flere signalstoffer, men hvor disse slipper efter at have afleveret deres information, så bliver nikotinmolekylet hængende et kvarter. ole bjørn: Når de så begunder at falde af, har neuronerne for mange receptorer og der er for mange signalstoffer i omløb, og det øger stressniveauet. ole bjørn: Den eneste måde at stoppe ubehaget på, er at tilføre nyt nikotin, som kan blokere for en del af receptorerne. Dette er blot en lille del af de komplicerede biokemiske og psykiske faktorer, som gør folk afhængige. [x] Hanskrist: dette er skøn skøn naturvidenskab, som at rygning koster minimum 10 år af vores liv (statitisk set) og oftest medfører den forfærdelige KOL lidelse og død [x] Hanskrist: om jeg forstår dawkins,, skal vi ha mere og mere naturvidenskab af den slags [x] Hanskrist: som vi med vores fornuft skulle kunne leve op til at leve efter, efterfølge i livsstil [x] Hanskrist: øh knudret sætning ole bjørn: Hvis en storryger skal afvendes, er han oppe mod fire stærke kræfter, og det hjælper ikke at bekæmpe en enkelt. Derfor hjælper nikotinplastre ikke, for det flytter blot afhængigheden til et andet produkt. [x] Hanskrist: det ku jeg være ganske enig i [x] Hanskrist: de tre andre kræfter man er oppe imod [x] Hanskrist: der må være noget socialt der er så stærkt, så stærkt
der må være noget socialt der er så stærkt, så stærkt ole bjørn: Jeg var storryger i 30 år, indtil jeg for mere end 30 år siden stoppede totalt, og satte mig ind i alle aspekter af problemet. Jeg overlevede, fordi jeg startede med en fabelagtig god kondition som barn og ung. [x] Hanskrist: hvor fik du overskuddet og viljen til at bryde eller trodse de 4 store kræfter du var oppe imod [x] Hanskrist: var det en vision [x] Hanskrist: jeg har altid sagt at vi mennesker ikke kan ændre os bare når vi lyster det eller ønsker det, men at der findes Kairos øjeblikke i vores liv, altså timing, den rette timing, der skal udnyttes ole bjørn: Efter at have prøvet forgæves at holde op flere gange, faldt alle ting pludselig på plads i den ideelle situation, og til min overraskelse var det intet problem at stoppe. Det fik mig til at undersøge problemet og udvikle en effektiv kur. [x] Hanskrist: når disse åbne vinduer (kairos muligheder) er der,, så skal man handle ole bjørn: Den har siden hjulpet mange, som heller ikke har kunnet stoppe. Det er forbløffende let for de fleste, når bare man ved hvordan. [x] Hanskrist: kan du følge mig i at den ideelle situation ikke er noget vi råder over døgnets 24 timer eller hver dag,, men at ideelle situationer, timing, eller åbne vinduer for at ændre adfærd,, er noget der gives os specielt, ole bjørn: Det er noget, der opstår tilfældigt, men man kan også skabe dette "tilfælde" selv, hvis man forstår problemet. [x] Hanskrist: at kunne skabe dette tilfælde (tilfældige tilfælde) selv,, at man selv kan være stærkt medvirkende til at udforme sin personlige skæbne og sine vaner, adfærd, og dermed natur,, biologi,, lyder som sød musik i mine øjne ole bjørn: Men det er "for silde" at fortsætte diskussionen lige nu. [x] Hanskrist: ja men jeg glemmer aldrig vores snak om gunstige øjeblikke, som vi måske selv kan være medskaber af [x] Hanskrist: kan man fremskynde gunstige øjeblikke, timing for positive forandringer og nye tiltag i sit liv [x] Hanskrist: grækerne talte om Kairos,, [x] Hanskrist: hvis man først en gang har prøvet dette (som du prøvede det, da du stoppede med at ryge) da har man set friheden,, eller man er begyndt på en rejse som fri mand eller fri kvinde,, [x] Hanskrist: iøvrigt er det hvad eksistentialisterne arbejder seriøst med,, fx Heidegger og Tillich og Berdyaev,,, Heidegger ud fra paulus, hvor han kommer på sin tidsforståelse, der oprulles i væren og tid [x] Hanskrist: tiden/tidsforsåelsen (og historicitet) er hos paulus og heidegger og tillich en ganske anden end hos vore dages new age buddhisme og mindfulness [x] Hanskrist: som den er hos Bergson,, så jeg spår disse en renæssance engang snart, efter at denne elendige forkerte forståelse af NU'et i vor tids ånd, har sluppet taget i folk og de finder ud af at de har taget fejl, er havnet i feminin passivitet, havnet i rummet [x] Hanskrist: at havne i rum og sanselighed er det Bergson gør endeligt op med [x] Hanskrist: Bergson gir os tiden tilbage,, og da tid lig med liv, gir han os vores liv tilbage [x] Hanskrist: mennesket lever ikke i det matematiske rums tid, men i eksistentiel historisk/metahistor isk tid med sig selv og hinanden [x] Hanskrist: vi ser det i hvordan fylogenetiske forhold spiller en mønsterfuld rolle i den ontogenetiske udvikling [x] Hanskrist: at mennesket undgår rummet og finder ind til eksistentiel tid, elan vital eller de kreative frie ekstatiske forhold her hidrørende de gunstige øjeblikke vi talte om foroven, er det afgørende hos eksistentialisterne [x] Hanskrist: simon er som michael med sin vægt på perceptioner også havnet passivt i rummet og han har svært ved at tænke tiden med ham simon [x] Hanskrist: i den forstand, set i eksistentialistisk lys, er de begge fortabte, eller frister de en passiv tilværelse i uegentlighed [x] Hanskrist: Bergson, Tillich, Berdyaev, Heidegger mfl har gjort alt for at forstå menneskets tidsdimension,, som Rollo May, som Viktor Frankl og andre psykiater er inde på det,, så har psykotiske pt ofte mistet forholdet til fremtiden deres [x] Hanskrist: dengang de udtalte sig, kendte man ikke hippocampus's rolle, det gør vi idag, og da især når folk bliver stresset og ikke kan finde rundt i deres eget livs tids -struktur,, de kan ikke huske rækkefølgerne af hændelser fx [x] Hanskrist: ikke at miste hukommelsen er selvfølgelig at bevare sin fortid først og fremmest [x] Hanskrist: mange mennesker bliver så overvældet af NU'et og presset her og omstillings parathed mm, at de mister deres hukommelse, altså de kan ikke længere trække på deres erfaringer og viden,, [x] Hanskrist: hvorfor jeg påstår at som kunsten er et symptom på tidsånden, så er den nyreligiøse vildt overdrevne orientering imod NU'et også et symptom på vor moderne livsstil, hvor man skal være omstillingsparat fx [x] Hanskrist: Bergson's varen er så smuk og han er filosoffen over alle filosoffer til at forstå hippocampus's rolle i vores liv,, [x] Hanskrist: Bergson fandt og faldt over hippocampus førend vi neurobiologisk anede noget om denne ole bjørn: Nuet er uinteressant, bortset fra som udgangspunkt for en simulering af fremtiden, for det er den, som afgør resten af vores liv. [x] Hanskrist: hvorfor jeg har døbt min egen hippocampus Bergson [x] Hanskrist: enig bjørn ole bjørn: Fortiden er også uinteressant bortset fra at erfaringerne og især fejltagelserne kan vise os de veje, som vi ikke skal gå-. [x] Hanskrist: okay,,her kan vi nok ikke blive enige,, jeg skatter fortiden meget højt
[x] Hanskrist: jeg mener meget i vores fortid, barndom skal genoptages i vores alderdom ole bjørn: Klynger du dig til fortidens tanker, klynger du dig til en række fejltagelser grundet på manglende viden. [x] Hanskrist: hvordan fører vi barndommens nysgerrighed og ungdommens vitalitet med ind i vores alderdom eller manddom ole bjørn: Ganske simpelt. Vi skal undgå voksendøden. [x] Hanskrist: og her må du da være enig med mig,, du nævnte det selv omkring din rygestop [x] Hanskrist: to sjæle samme tanke [x] Hanskrist: også jeg tænkte på dit begreb voksendøden ole bjørn: Det er der, du er røget af sporet, Hansemand. [x] Hanskrist: din dit rygestop,, sorry, men I har vennet vendet jer til mit sprog [x] Hanskrist: ha ha fnis ole bjørn: Jeg så faren, inden jeg døde, så derfor er jeg stadig i live.
ole bjørn: I øvrigt hedder det vænnet. [x] Hanskrist: nå det gjorde jesus ikke, så faren før han døde [x] Hanskrist: (vænnet) æv tænkte det nok ole bjørn: Næh, og heller ikke alle dine afdøde idoler. [x] Hanskrist: bjørn grin nu for helvede,, jeg var hyle morsom
ole bjørn: Ja, men på en måde, du ikke selv forstod. [x] Hanskrist: hvor tæt knytter du voksendød og depression [x] Hanskrist: identisk eller hvordan ser du på det [x] Hanskrist: vil du kæde voksendøden sammen med livets midtvejskrise for os alle ole bjørn: Med hensyn til at skabe de rette betingelser, så påvirkes vi af alt i vore omgivelser, men vi har en vis grad af frihed til at vælge vore omgivelser, og vi kan også påvirke dem til at udgøre de rette betingelser. ole bjørn: Voksendøden indtræder for de fleste, når man bukker under i pubertetens frigørelsesproces. Alt derefter, både glæder og depressioner, er et pseudoliv. [x] Hanskrist: altså modsat freud (med fokus på ødipus perioden ca 5 - 7 år) så finder du at neurosen grundlægges i puberteten først og fremmest ole bjørn: Næh, den grundlægges gennem hele opdragelsesprocessen , som egentlig burde kaldes en neddragelsesproces. [x] Hanskrist: Erik H Erikson er inde på lidt det samme,, ihvertfald er han inde på den helt afgørende betydning intimitet og sexualitet til et andet voksent menneske betyder for vores psykiske sjælelige sundhed,, [x] Hanskrist: jonna (undskyld simon din tørvetriller) hun opdrager og opdager mig dag for dag ole bjørn: Han interesserer mig ikke. Mine egne erfaringer er de vigtigste. Jeg lever ikke mit liv gennem andre menneskers erfaringer. Det gør kun voksendøde. [x] Hanskrist: genopdrager og genopdager [x] Hanskrist: nå for pokker,, hvis jeg skal nå mine minimum 10 km løb her langs med fjorden i nørresundby og at komme til badminton i svenstrup kl 17 på cykel,, jeg må lette røven fra stolen her,, hygge hejsa [x] Hanskrist: simon kig i papirkurven,, du bliver udstillet og er rent til grin [x] Hanskrist: simon er bare for nem [x] Hanskrist: molekylær gastronomi,, var den debat tråd simon efterlyste,, så det vil han nok hilse velkommen og kunne bidrage med sammen med RM [x] Hanskrist: filosofi og teologi magter han ikke, da han ikke mener mennesket kan vælge fra og til her i livet, men er syltet i natur fra morgen til aften [x] Hanskrist: kunne vi bare fortælle simon at fornuft også indebærer at man formår at lytte til hvad fornuften fortæller en [x] Hanskrist: hvis man ikke formår at lytte til fornuften, lever man i konflikt med sit højere sjæleliv eller fornuft,, altså man lever med dårlig samvittighed, der nager en hver dag,,, tag dog for pokker for din egen skyld den beslutning at stoppe
|
|
|
|
#14026 - 01/11/2012 11:42
|
veteran
|
|
|
Hanskrist: hvem tror I at simon har identificeret sig med,, hvordan tror I hans overjeg er konstrueret??? [x] Hanskrist: og simon gør grin med de religiøse,, lol,, så sidder han selv med en cigaret i munden for at identificere sig med big other,, ha ha [x] Hanskrist: det er så hylemorsom,,, fej for egen dør simon [x] Hanskrist: der er så megen på lacansk vis gud i simons liv at han er parat til at betale med 10 år af sit liv, for at tilbede og identificere gud big other [x] Hanskrist: det hele er så grotesk, så grotesk,, hvorfor fejer manden ikke for egen dør og får undersøgt ubevidste big other i sit eget liv [x] Hanskrist: om han så bare selv skulle betale prisen, men når vi ved hvor meget passiv rygning skader,, så tar han jo andre med i sit religiøse big other idioti,,, [x] Hanskrist: du bestemmer, det er dig der siger at du kan se jeg ikke overhovedet forstår filosoffernes tanker og ideer,,,du siger jeg kun søger information på nettet,,, fx tror jeg aldrig jeg nogensinde har haft Heidegger på Wiki åbnet endsige Paulus,,eller søgt info [x] Hanskrist: jeg har engang lavet studier over rubæk og jmp/michaels meninger om paulus,,, og fandt en række you tube klip hvor muslimer rasede imod paulus nøjagtig som rubæk og michael/jmp ole bjørn: Msser af fantasifulde postulater, Hansemand, men ikke antydningen af bevis for, at noget af det er rigtigt. [x] Hanskrist: meningsløs udgydelse fra dig af bamse,, gå nu tekstnært til det jeg skriver,,, skulle det være så svært,, hvorfor tør du ikke???? enhver kan jo påstå hvad han vil om et andet menneske, men forhold dig nu til hvad jeg skriver,,, [x] Hanskrist: jeg glæder mig til den dag du eller simon kopiere hvad jeg skriver og gennemgår dette og piller det fra hinanden og med lethed viser at jeg hverken argumenterer eller har forstået det jeg skriver om, åh det bliver så sjovt, så sjovt, og jeg venter spændt [x] Hanskrist: I vil i den grad begge to få jeres røv på komedie [x] Hanskrist: det er selvfølgelig også grunden til at I ikke tør og aldrig har forholdt jer tekstnært til det jeg skriver [x] Hanskrist: som små børn at sidde år efter år og påstå at ham der han vrøvler og har ikke forstået de tænkere og filosoffer han indimellem præsenterer os for,,, denne jeres infantile meningsløse adfærd her på debatten gør I jer selv til grin med ole bjørn: Der er jo ikke noget at pille fra hinanden, Hansemand, for dine kommentarer indeholder jo ingen dokumentation. Men jeg har da påpeget flere gange, at din slyngen om dig med selvkonstruerede "faglige" udtryk ikke er korrekt for faget. ole bjørn: Er det tekstnært nok for dig, at påvise din manglende viden? ole bjørn: Og forklar os så lige, hvorfor din teologi skulle være bedre og mere rigtig end alle andre teologier? ole bjørn: Og hvad er det, som jeg "uberettiget" har skudt dig i skoene, som ikke fremgår af dine egne tekster? [x] Hanskrist: skal du bamse og simon ha det ind med skeer? åbenbart,, men nu skal jeg så lære jer hvad I skal gøre, for at I to ikke bare skal ende op som værende til grin og som to der blot forfølger personer og ikke debatterer overhovedet [x] Hanskrist: simon siger jeg konstant vrøvler om filosofferne når jeg præsenterer dem,,, du siger at jeg blot postulerer og ikke forsøger at begrunde mine påstande,, etc [x] Hanskrist: hør nu godt efter I to fars kulturradikale dængserøve [x] Hanskrist: når I to i min tekst finder eksempler på det I påstår om mig,, så tar I et kopi af det tekststykke hvor jeg ifølge jer går galt i byen [x] Hanskrist: simon påviser tekstnært at jeg misbruger og misforstår de filosoffer jeg fra tid til anden præsenterer jer for [x] Hanskrist: dette må være en smal sag for simon at påvise [x] Hanskrist: du bjørn kopierer fra min tekst de mine fremførte påstande som du ikke mener jeg har begrundet,, [x] Hanskrist: eller som du kan tilbagevise måske som forkerte,, og vi har en sober debat kørende med hinanden [x] Hanskrist: guderne skal vide at jeg er nytænkende, og som en af mine akademiske venner sagde,,, det er netop det du alle dage har været kendt for og som gør at du kan sætte liv i et selskab og få folk op af stolene [x] Hanskrist: den modvind jeg møder fra dig og simon, har jeg mødt alle mine dage på universitetet og min omgangskreds,, og min nytænkning har alle dage skabt megen opstandelse, hidset folk op [x] Hanskrist: hvis jeg havde haft muligheder for at forfølge mine hypoteser fra der op i 80-erne skulle jeg ha været til stockholm flere gange for at modtage nobel prisen indenfor medicin [x] Hanskrist: eller ihvertfald mange af de forhold indenfor psykosomatik man idag har kunnet føre bevis for på medicinsk neurobiologisk grundlag,, dem havde jeg godt og grundigt fat der i 80 erne [x] Hanskrist: her på mine gl dage (56 om det er nogen alder) er noget af det der glæder mig mest, at se hvordan mine mange hypoteser dag for dag bliver bekræftet af den medicinske videnskab [x] Hanskrist: jeg glæder mig også til at vi når frem til at flere og flere kan se at Bergson netop har fundet hippocampus normale sunde funktioneren i forbindelse hans syn på stof og hukommelse, i forbindelse hans Tids-forståelse i relation til vores bevidsthed [x] Hanskrist: Bergson's eksistentielle tid og tidsforståelse har at gøre med hippocampus's gode form og tilstand og man kan takket være Bergson rent faktisk undgå stress, det der får hippocampus til degenere [x] Hanskrist: ingen her på stedet har fremsat så mange nye opsigtsvækkende hypoteser og påstande som jeg har,,, jeg begrunder dem,, men de kan som den naturvidenskabelige af observans person jeg er,, tilbagevises,, de er åbne for at kunne "falsifiseres" eller korrigere [x] Hanskrist: nu nævner jeg der min Bergson hippocampus hypotese,, men guderne skal vide jeg har 100 vis af lignende interessante hypoteser [x] Hanskrist: og nu vi taler så meget om hvad der gør os lykkelige,, så vil jeg lige sige at den lykke der griber mig når jeg pludselig opnår det intellektuelle gennembrud der gør at jeg indser min Bergson hippocampus hypotese er nærmest ubeskrivelig [x] Hanskrist: fra den dag af hvor jeg "får" min Bergson hippocampus hypotese øger jeg mine studier og indkøb af bøger eller lån af bøger fra biblioteket [x] Hanskrist: i en sådan retning at jeg dag for dag vil blive bedre og bedre til at argumentere for denne min hypotese [x] Hanskrist: eller måske det hele ender i en blindgyde og jeg må forkaste min ide, hypotese (fremførte påstand) [x] Hanskrist: dette er min måde at arbejde på, studere på, og det siger sig selv at wiki ikke for mig er til nogen hjælp [x] Hanskrist: til simon kan jeg sige at jeg lige på begge mine computer har været inde på de sidste 3 ugers oversigt, og der er ikke et eneste wiki besøg at finde [x] Hanskrist: jeg troede engang jeg kunne forvente et spændende modspil fra simon omkring filosofferne og filosofiens historie, men dette har vist sig ikke at være tilfældet,,, simon har endnu ikke magtet noget i den sammenhæng, blot påstår han at jeg vrøvler, men han [x] Hanskrist: endnu ikke en eneste gang taget et kopi af mit vrøvl og påvist hvor jeg misforstår filosoffernes tanker,,, og det skuffer mig, og har fået mig til at indse at der slet ikke gemmer sig det i simon jeg troede af kvalificeret modspil til mig [x] Hanskrist: i den sammenhæng lidt ros til dig bamse,,, alt tyder på at det vil komme fra dig, det kvalificerede modspil jeg savner,,, når en dag din tåbelige aversion imod filosofi, psykoanalyse og teologi den ophører,, da vil du være yderst spændende at drøfte mange [x] Hanskrist: forhold med ole bjørn: Du begrunder aldrig dine påstande med alment kendt viden, Hansemand, så at copypaste dem alle, vil blot være en vanvittig gentagelse af dit vrøvl. Prøv nu at forstå, hvad jeg skriver, og forhold dig til det. [x] Hanskrist: er det ikke alment kendt viden at hippocampus spiller en central rolle i forbindelse vores hukommelses mæssige orientering [x] Hanskrist: og at stress som får hippocampus til at degenere har som følge dårlig hukommelsesmæssig orientering [x] Hanskrist: er det ikke igen kendt at Bergson i stof og hukommelse og sin tidsmæssige forståelse af den sunde bevidstheds fungeren har en metode der tilgodeser hvordan hippocampus arbejder på naturlig sund vis,, altså hvor man ikke tænker som stressede personer tænke ole bjørn: Hvis Bergsons fantasier var et virksomt middel mod stress, hvorfor har lægevidenskaben så ikke afskaffet stress? Det er jo et kæmpe problem for alle vestlige samfund. Hvorfor arbejder verdens lægevidenskab ikke efter Bergsons (og dine) postulater? ole bjørn: Mener du at Bergson og du er klogere end alverdens læger? Mener du at Bergson og du er klogere end alverdens læger? ole bjørn: Vi andre kan skam godt se, at det kun er noget, du bilder dig ind. Det er alment kendt viden her på sitet. [x] Hanskrist: ja men det er da værst for jer selv, at I ikke magter en spændende kvalificeret debat med mig, og derfor vælger at putte mig i en kasse hvorpå der står fantasifuld vrøvl fra ende til anden [x] Hanskrist: neurovidenskab de siger selv at de vil komme til at skulle bruge filosofferne mere og mere for at forstå hjernen og bevidstheden, vores tænkning ole bjørn: Kassen er du selv krøbet ned i, Hansemand. Vi har blot sat en etiket på, hvad den indeholder, så vi ved, hvor den skal arkiveres. [x] Hanskrist: ja og det er da også derfor I er til grin, dig og simon, I er begge et par latterlige kulturradikale fars dængserøve i jeres ordinære tænkning [x] Hanskrist: I er virkelig rundet af en bestemt tids tænkning ole bjørn: Har du nogen efterviselige fakta, du kan henvise til, for at begrunde dit seneste postulat om neurovidenskaben? ole bjørn: Og hvem i neurovidenskaben henviser til Bergsons teorier? [x] Hanskrist: endnu har jeg ikke fundet nogen,, det har jeg jo sagt dig,, så lyt dog efter mand ole bjørn: Jamen så bekræfter du jo, at du ikke kan begrunde din og Bergsons fantasi med nogen alment kendt og accepteret viden. [x] Hanskrist: som jeg lige har forklaret dig er mange af mine hypoteser så meget tværvidenskabelig nytænknig at der går år-tier før de vinder frem [x] Hanskrist: idiot, tåbelige idiot,, jeg har sgu da lige ovenfor begrundet [x] Hanskrist: enhver kan falsificere min begrundelse og ja dermed måske min påstand, hypotese [x] Hanskrist: dog kan hverken du eller simon,, I har simpelthen ikke den nødvendige tværvidenskabelige forståelse af emnet ole bjørn: Så du og Bergson står altså alene med jeres fantasi overfor resten af verden og neurovidenskaben. Tænk hvor må i være kloge, eller også tage grusomt fejl. [x] Hanskrist: igen en ommer bjørn,, jeg og bergson står ikke alene overfor resten af verden og neurovidenskaben,,, for jeg er den første tænker der stiller det op [x] Hanskrist: du forstår ikke en hujende fis bamse [x] Hanskrist: du er så ordinær og åh åh så kedelig at drøfte med [x] Hanskrist: selv om du dog er en af de mest interessante ole bjørn: Men du skal da have tak for, at du bekræfter, at du ikke kan begrunde dine fantasier, så det er med fuld ret, at vi kan betegne dem som fantasier om egen klogskab. [x] Hanskrist: hvis du opgav din modstand imod mig fx og imod psykoanalyse og filosofi og teologi,, du ville få et skønnere liv, og blive meget mere lykkelig og ja kreativ [x] Hanskrist: igen idiot bamse du er,, jeg har ovenfor begrundet [x] Hanskrist: dit problem er at du ikke har tværvidenskabelig tæft og overblik til at indgå i en debat og eventuelt falsificere det jeg skriver [x] Hanskrist: endsige kritisere det jeg skriver [x] Hanskrist: på samme måde er det med simon norge ole bjørn: Mit liv er skam lykkeligt, Hansemand, for jeg har ikke dine problemer med at forstå både videnskaben og andre menneskers tankegang. [x] Hanskrist: du kan ikke på en fornuftige og velargumenteret måde gøre noget som helst ved min hypotese, du kan kun som simon og som små børn sidde og postulere jeg vrøvler, men hvem kan ikke dette, det kan alle ole bjørn: Man må beundre din dybtgående interesse for et enkelt emne. Kun trist at emnet er dig selv, for det flytter jo ingen pæle hos andre. [x] Hanskrist: fordi simon og dig ikke magter at give mig kvalificeret modspil, bliver det fra jeres side til ad hominum argumentation [x] Hanskrist: ha ha,, flytter ingen pæle hos andre,,, om noget min hypotese vil hos enhver tværvidenskabelig lærd, flytte pæle og jeg vil ha fanget deres interesse
|
|
|
|
#14181 - 04/12/2012 12:43
|
veteran
|
|
|
Michael: jeg tror nok, at Han sagde at den som fornægter Ham overfor menneske vil Han også fornægte i Himmerige. Jeg er ligeglad med Himmerige men jeg ønsker ikke at fornægte Ham, så det gør jeg ikke. [x] Hanskrist: tænk, det siger du ikke Simon: ole skr.: "Det er ikke mig, der fastholder et synspunkt i 8 år og praler af det. Kan du ikke selv se, at det står i voldsom kontrast til, at du påstår, at det er mig og Simon, der "sidder fast". Simon: Hej Ole, det er jo det rene knald i potten, nærmest håbløst at trænge igennem dér - Hans har pr. def. vist, ikke at ha' begreb om noget af det han snurrer rundt i. Det drejer sig kun om, Simon: at fremstille sig selv som belæst, vidende, ja nærmest en nødvendighed for selve evnen til tænkning; åh herregud, sjældent har man set så tydelige beskrivelser af mindreværdskomplekse r, og hva' ska' man så bruge dét til? Simon: Jamen du stille Mith, tavshedens lille profet og debattens oratorium - du store drøm...;) Simon: Mitch: du ka' slet intet 'op-leve', uden at tænke - uden tænkning, intet liv, slet ingen opmærksomhed...;) Arne Thomsen: Ak ja, der er nogen, der ikke ved bedre [x] Hanskrist: det er dig simon der tekstnært skal kunne bevise jeg vrøvler (at jeg ikke har begreb om det jeg taler om),, det er dig der er "hovedet" der kan se det og siger det, hvorfor det må være en smal sag for dig velargumenteret at påvise [x] Hanskrist: simon jeg venter stadig, men du tør ikke, og det af 2 grunde: 1): du er slet ikke velorienteret i filosofien; 2): du ved du vil få din røv på komedie, da wiki oplysninger om Heidegger og Bergson eksempelvis ikke er nok til at du kan indgå i en debat [x] Hanskrist: jeg sætter mig selv på spil gang på gang, blotter mig fx, og du påstår jeg vrøvler og misforstår de filosoffer jeg indimellem præsterer jer for, men har endnu ikke en eneste gang tekstnært påvist forholdet [x] Hanskrist: og nu der er gået så mange år, må jeg kunne konkludere at du ikke magter det, for om du kunne, der ville ikke være noget du hellere ville,,, men da du ikke kan dette, har du kun din favoritdisciplin tilbage, at gå efter manden, sværte manden til [x] Hanskrist: i den sammenhæng er du så ynkelig simon at jeg vitterlig har lidt ondt af dig, og hvor ville jeg gerne for debattens skyld og din egen skyld at du i det mindste kunne bare lidt filosofi, var så velorienteret her, at du kunne argumentere for at jeg vrøvler [x] Hanskrist: og misforstår de filosoffer jeg bringer på bane af og til [x] Hanskrist: nøjagtig hvad jeg har skrevet til mich år efter år, det gentar du nærmest ordret som her: [x] Hanskrist: Mitch: du ka' slet intet 'op-leve', uden at tænke - uden tænkning, intet liv, slet ingen opmærksomhed...;) citat slut [x] Hanskrist: vær ikke så tilbageholden simon,, når du ser jeg misforstår de tænkere jeg præsenterer jer for eller vrøvler om et forhold, så springer du bare til tasterne og tar et kopi af mit vrøvl og du redegør med argumenter hvor det er jeg misforstår og vrøvler [x] Hanskrist: sådan gør vi andre, sådan gør jeg konsekvent overfor alle jeg er i livlig debat med,, ekim folket fx, thomas, arne, michael, mmfl, det er eneste rigtige måde at debattere på, fordi man derfor bliveer fri for alene personangreb, men der bliver kød på [x] Hanskrist: at du blot år efter år kør på mine evner, at jeg vrøvler og direkte misforstår de tænkere jeg indimellem hiver frem og at jeg aldrig har studeret dem, men kun læst på bagsiden bøgerne og kun wiki,, dette er jo for dum af en voksen mand at du ter dig sådan [x] Hanskrist: dig der har så let ved at se jeg vrøvler og misforstår dem jeg hiver frem, det burde ingen sag for dig være at påvise dette, og så ville der være kød på og vi ville blive fri for din evindelige person forfølgelse,, år for år [x] Hanskrist: jeg fortsætter mine studier og mine skriverier, for når du ikke en eneste gang har været inde og påvise jeg vrøvler og misfortår, er der jo for mit vedkommende intet at ta hensyn til og tænkere nærmere over [x] Hanskrist: dog synes jeg det er en underlig måde du debattere på simon, blot at gå efter mig som person (mine evner) og så alle de tåbeligheder du skyder mig i skoene [x] Hanskrist: gå dog tekstnært til sagen og påvis med velbegrundede argumenter at jeg vrøvler, sådan gør vi andre der debattere da [x] Hanskrist: engang havde jeg respekt for dig og dine ord, meninger, det har jeg bestemt ikke mere,, ja jeg må konstatere at du blot har pustet dig selv op overfor mig, som om du vidste noget om filosofi, om Heidegger etc,, men du har jo intet magtet at præstere [x] Hanskrist: helt seriøst, hvor ville jeg gerne vide hvor jeg vrøvler og misforstår, det ville være yderst interessant for mig at få at vide konkret, tekstnært, lige hvor det er jeg misforstår sagen og en tænker eksempelvis [x] Hanskrist: år efter år har jeg blot fået dette stukket i hovedet af simon, aldrig har manden kunnet sætte en finger præcist på noget [x] Hanskrist: netop Heideggers forståelse af tiden, som det senere bliver præsenteret for os i Væren og Tid, tar sin begyndelse i de analyser i forbindelse tid og kairos han finder hos Paulus, [x] Hanskrist: hvor han stiller sig kritisk overfor nærværets (eller NU-ets) for ham at se misforståede aristoteliske græske metafysiske tænkning om tid og tiden [x] Hanskrist: hvilket medføre Heideggers anti-michaelske opfattelse som: "mennesket er til som nærværende ved altid at være fraværende i det, vi kalder nu'et" [x] Hanskrist: altså hos grækerne er fokus på nærværet når de forstår tiden, vores tidslighed, hvorfor vores historicitet udebliver og vi havner i naturen, eller historieløs naturlighed [x] Hanskrist: hvorimod hos paulus Heidegger finder at tidsligheden, eller tiden opfattes ganske anderledes da der her tænkes ud fra Kairos på en sådan måde at de 2 vigtige fraværsmomenter i den temporale tidsbevægelse, nemlig fortiden og fremtiden tænkes med [x] Hanskrist: og som alle eksistentialister så har hovedeksistentialet 'eksistens" fremtiden som sit tidslige aspekt [x] Hanskrist: det er dette vi finder så udtalt hos jøderne og paulus og dermed i kristendommen, tidens fremadrettede eschatologiske dimension, som vi igen finder hos marx [x] Hanskrist: en nærværets ontologi (som i new age, som fx mich, eller som i den græske tænkning) fanger ikke mennesket som i historien bestemt eller stemt, men forfalder til at bestemme mennesket alene som værende i naturen, og værende uden historiskhed, tiden [x] Hanskrist: mennesket både har tiden (tiden er i mennesket) og mennesket er i tiden, [x] Hanskrist: hvorfor også nærværets fænomenologi ikke formår at bestemme mennesket ifølge Kant, fordi den ikke kan redegøre for vores i praksis, i historien, numinouse handlen og ageren [x] Hanskrist: som frie væsner [x] Hanskrist: selv i antropologien omkring cro magnon mandens succes har man fundet nøjagtig de samme forhold, at netop cro magnon manden ikke var prisgivet en nærværets fænomenologi, men at han/hun kunne forestille sig en anden fremtid, hvor alting er anderledes [x] Hanskrist: mange tror at værens glemsel står for det forhold at vi ikke magter nuet, at være nærværende, men hos Heidegger betyder det nærmest det stik modsatte [x] Hanskrist: ihvertfald står eksistentialisterne så langt fra new age buddhismens filosofi og østens nyåndelighed som man kan komme [x] Hanskrist: som jeg for ca 30 år siden spåede paulus en renæssance hos naturvidenskabelig orienterede akademiker og ateister, så spår jeg at de kontinental europæiske eksistentialisterne fra mellemkrigstiden får en renæssance [x] Hanskrist: der er en græsk logos linie og en kairos linie i kontinental europæisk filosofi, og til den sidste hører paulus, Kant, Nietzsche, Berdyaev og ja eksistentialisterne [x] Hanskrist: det er netop den græske logos linie der med en utilstrækkelig epistemologisk forståelse af nærværets fænomenologi medførte den falske naiv naturalistiske metafysiske tænkning [x] Hanskrist: derfor er Kant filosofiens revolutionerende vendepunkt, fordi han som ingen andre kan redegøre for nærværets fænomenologi, dets begrænsninger og dets mangler, og hvor man slutter falsk, begynder at tænke falsk metafysisk om tingene [x] Hanskrist: dawkins er ikke rundet af den kontinental europæiske filosofiske tradition til at tænke så dybt over de her forhold, også derfor Badiou og Zizek (der begge er ateister) siger fra overfor dawkins, fordi de har et alternativ at byde ind med som dawkins [x] Hanskrist: ikke kan se, få øje på, fordi han ikke kender den diskurs [x] Hanskrist: nøjagtig samme forhold, at einstein også var fortrolig med den kontinental europæiske filosofiske tradition siden Kant, der gjorde at han ikke ville spændes for ateisternes felttog [x] Hanskrist: der findes så mange positivistiske naturvidenskabelige orienterede ateister fra de engelsk "sprogede", talende, lande som ikke forstår de her omtalte forhold særligt dybt, grundig [x] Hanskrist: og det skyldes altsammen at de er hjemfalden til en ukritisk falsk nærværets fænomenologi, der ikke fanger mennesket i dets historiskhed, i dets praksis nej hvor bliver det spændende at se om den torsk til simon tør bide på krogen. Nej selvfølgelig er simon klog nok til at han ikke skal i en tekstnær kritik med med mig, han kender resultatetet, wiki kan ikke hjælpe ham igennem en debat med mig [x] Hanskrist: så simon må nøjes med trivielt som gennem de sidste mange år, blot at sige jeg vrøvler og misforstår tingene, men hvori jeg vrøvler og misforstår, det får vi aldrig, ALDRIG, at vide [x] Hanskrist: men personfnidder er simon leveringsdygtig i som ingen andre Michael: Hold da op hvor er du klog, HansKrist. Har du nogensinde tænkt over hvorfor Han har skult sandheden for dig og åbenbaret den for dem, som er knapt så kloge, som dig? Michael: Jesus, Hanskrist,. Ikke Paulus. [x] Hanskrist: nu får du lige noget Heidegger Michael, : talen er det der bestemmer både beFINDligheden og forståelsen [x] Hanskrist: talen er forståelighedens artikulation [x] Hanskrist: befindlighed og forståelse er liegoprindeligt bestemt gennem talen [x] Hanskrist: sjovt at du og Heidegger mener det stik modsatte hele vejen igennem om alt Michael: Bøvl. Vær stille og lyt. Kun når man er stille og lytter går sandheden op for én. Michael: Når sandheden går op for én er man overhovedet ikke i tvivl. [x] Hanskrist: sandheden? hvad mener du, nu har du nævnt sandheden i mange år, og du har aldrig fortalt hvad du mener med sandheden,, og du kan være sikker på at alle der hører ordet, opfatter noget forskelligt dermed [x] Hanskrist: at være stille og lyttende er at være passiv, og jeg tvivler på at mennesker er passive, ja jeg mener alle mennesker er ude på noget, har noget for, etc [x] Hanskrist: tænkning er ikke bundet op på fortiden, tværtimod er tænkning meget mere bundet op på fremtiden, nemlig vores forestillingsliv og hvordan vi løser konkrete opgaver,, fx at nedlægge de byttedyr vi jagter etc [x] Hanskrist: befindlighed og forståelse er ligeoprindeligt bestemt gennem talen; talen er forståelighedens artikulation; talen er det der bestemmer både beFINDligheden og forståelsen,,, sådan har det været for vores forfædre,,og sådan er det idag, vi lever i det samme [x] Hanskrist: sproghus, ellers kunne vi ikke kommunikere med hinanden [x] Hanskrist: alle dine fejlagtige udsagn michael skyldes at du ikke aner hvad tænkning er, du forbinder tænkning med vores fortid, erindringerne,,, men dette er mere erindring og har ikke meget at gøre med tænkning [x] Hanskrist: tænkning opstår i forbindelse med at vi skal kunne forestille os noget, løse opgaver, hvordan overlever vi, hvad skal vi gøre for at sikre os overlevelse [x] Hanskrist: før du udtaler dig om tænkning skal du lige vide hvad tænkning er [x] Hanskrist: uden frygt, uden plask eller forskrækkelse, kan tænkning slet ikke foregå,, også derfor at om ikke mennesket havde været et jaget byttedyr ville vi aldrig ha udviklet vores store hjerne, hvor netop tænkning som vores kommunikative forestillingsevne hører [x] Hanskrist: uden frygt ingen stor hjerne og ingen tænkning [x] Hanskrist: vi kender dette forhold fra nattens drømme [x] Hanskrist: frygt er livets inderste kerne, eller livets flamme [x] Hanskrist: frygt arousal og vågenhed, var det første jeg mødte på psykologistudiet fordi vores lærer Boje Katzenelson havde skrevet en fremragende bog om emnet [x] Hanskrist: han tilhører kredsen omkring antropologisk psykologi [x] Hanskrist: jeg siger stadig, EKIM er det mest løgnagtige der findes, hvis vi samstiller EKIM, med hvad vi ved fra evolutionsbiologien og antropologisk psykologi [x] Hanskrist: EKIM er som østens filosofi og religion, en benægtelse vores vitale affekter, motiver, emotioner etc, det er en benægtelse alt det der gør mennesket levende og robust, vital og livlig, rask og stærk [x] Hanskrist: da jeg af og til løber i skoven når der er mørkt, så kender jeg om noget dette at mærke nakkehårene rejse sig, adrenalin kick [x] Hanskrist: og jeg kan kun være enig med vores afghanistan soldater, jo flere adrenalin kick man kan rumme, jo skarpere bliver både ens sanser og ens tanker, jo bedre bliver ens forestillingsevne til at forudse fremtiden [x] Hanskrist: tænkning er fremtidsorienteret, det er at kunne foregribe begivenhedernes gang, det er at kunne forestille sig noget [x] Hanskrist: man ved at passive mennesker der blot ser og lytter, de bliver mere og mere fanget af fortiden, erindringerne fylder mere og mere, fordi de har mistet forbindelsen til fremtiden [x] Hanskrist: de har ikke flere projekter, disse gamle mænd og kvinder på plejehjem eller på otium [x] Hanskrist: og at leve og ha liv, er at ha fremtid eller at have med fremtiden at gøre [x] Hanskrist: det er eksistentialisternes fortjeneste rigtig at have forstået dette forhold (Heidegger; Rollo May, Viktor Frankl; Tillich mmfl) [x] Hanskrist: Bergson er også vigtig her, "tiden er tilværelsens hjerte" (som Bergson har sagt, og ikke Rollo May som mange refererer det) [x] Hanskrist: når filosofferne (Heidegger; Tillich; Berdyaev; Leif von der Wehl Mikkelsen) taler om menneskets vertikale dimension er det tiden der er på tale [x] Hanskrist: igen er Bergson her af uhyre vigtighed, selv om Høffding og Heidegger, for blot at nævne to, kommer alt for let forbi Bergson [x] Hanskrist: forelskelse, glædelig overraskelse, og frygt, de har alle at gøre med tidens dimension, de bryder med vores vanlige trivielle klokketid i rummet, og vi vågner op til eksistens og liv, til live igen, vi lever op igen som autentiske personer eller hin konkr [x] Hanskrist: hin konkrete enkelte for hvem livet har uendelig betydning [x] Hanskrist: alle mennesker burde finde deres eksistentielle tid og liv, deres kald, [x] Hanskrist: mennesket er nervøs, pirrelig, spændt, liderlig, stemt etc etc, og alle disse forhold bestemmer vores i verden væren, tilstedeværen, måden vi er til på [x] Hanskrist: vi er behovsdyr, sultne, tørstige, måske forfrosne, der søger ly, læ, varme, ja en lang række vilkår og betingelser gælder for os [x] Hanskrist: så ideen om passivt at se og lytte den overgås af vestens dynamiske antropologi og forståelse af mennesket [x] Hanskrist: kort og godt er mennesket på arbejde, hårdt arbejde og michael din modstilling Jesus contra Paulus gir ingen mening, du misforstår hvad sagen drejer sig om, du kan modstille de paulinske breve med evangelierne, men dette er noget helt andet end modstillingen jesus paulus [x] Hanskrist: fagfolk, eksperter og historiker er alle enige om at vi er tættere på den historiske jesus i paulus brevene end vi er i evangelierne,,, tættere på den historiske Jesus end de paulinske breve kommer vi ikke [x] Hanskrist: vil vi tæt på jesusbevægelsen eller urkristendommen da er paulus brevene vores vigtigste dokumenter,,, ingen steder fortælles der så grundigt om hvad der gjorde sig gældende for urmenighederne, deres tro, ethos og tænkning og samværs former [x] Hanskrist: man kan ikke udlede noget som helst af evangelierne, det er noget tivoli agtig sluder for børn, det er ikke for voksne mennesker, deri har jeg altid været enig med Badiou [x] Hanskrist: politikken finder vi hos paulus [x] Hanskrist: som Badiou siger, den politiske revolutionære figur vor moderne tid så meget står og mangler er en Paulus -figur, og at iklæde sig Kristus er at turde denne politiske form for aktivisme som Badiou efterlyser
|
|
|
|
#14184 - 05/12/2012 12:24
|
bor her
|
Registeret: 23/06/2008
|
|
Citat: [x] Hanskrist: Mitch: du ka' slet intet 'op-leve', uden at tænke - uden tænkning, intet liv, slet ingen opmærksomhed...;) citat slut Citat slut Der er betydelig forskel på at tænke og at opleve. Når man tænker er det hele ens viden, den døde fortid, som er aktiv i billeder og først og fremmest ord. Det kaldes fortolkning og dit indlæg er et meget godt eksempel på denne bevægelse fra fortiden. Evigt fortolker fortolker tanken det, som den oplever udfra sin egen begrænsede baggrund. Den vejer og sammenligner konstant og føjer det til, som den kan bruge og smider det væk som ikke understøtter den holdning, som den engang har etableret. I oplevelsen derimod er tanken fuldstændig stille og klar over sig selv som den begrænsede fortids reaktion. Tanken, som hele tiden taler, måler og sammenligner udfra sin begrænsede baggrund er dumhed, som ikke er opmærksom på sig selv som dumhed. Tanken, fortidens reaktion, som er stille, derimod er det, som vi kalder den fuldstændig vågne forstand. Det er når den samlede sum af alle erfaringer møder det det ukendte, at dette ukendte gøres kendt og tager sin rette plads i dette kendte. Men hvis det bliver der, så er det lige så dødt som resten af fortiden for livet er en konstant bevægelse af nyt og ukendt som strømmer os i møde. Møder man dette nye med det gamle, allerede kendte, tanken, så vil man ikke være i stand til at rumme det. Tænker man, så bevæger man sig rundt i det allerede kendte, ser og lytter man så møder man konstant det nye, livet, med hele sit beredskab, den stille tanke. Forstanden. 
|
|
|
|
|
#14186 - 05/12/2012 12:59
|
veteran
|
|
|
du spør ind til litteratur om Heidegger jeg har været beskæftiget med simon:
Væren og tid (den danske oversæt), Sproget og Ordet; Til sagen for tænkningen; Hvad er metafysik, alle Heidegger selv,,
om Heidegger:
Søren Matthiesen: den sidste gud,,,
HC Winds to bøger
Rüdiger Safranski, Heidegger og hans tid
Kim Gørtz: Tankens åbenhed
Rune Fritz Nicolaisen: At være undervejs, introduktion til Heideggers filosofi (fremragende værk)
dette er bare nogle af dem jeg har i mit eget "bibliotiek,,, så er der alle de bøger om heidegger jeg har lånt fra det offentlige biblioteks system
et utal af filosofihistorier og deres gennemgang af Heidegger glemte jeg at nævne,,, har i mange år samlet på "filosofi historie" el filosofiens historie,, [x] Hanskrist: hos Tillich og Løgstrup kan man ikke undgå at møde Heidegger [x] Hanskrist: i øjeblikket er Heidegger lokums -læsning, og jonna sagde den anden dag, laver du ikke sudoku længere, siden der ligger et par bøger af Heidegger nu på toilettet [x] Hanskrist: har haft en sudoku bog ude på toilettet hvori der var 4 stjernede (challenging) og 5 stjernede (really difficult) og 6 stjernede (diabolical),,, 150 sudoku'er at løse,, jeg løste alle 5 stjernede,, og begyndte på de 6 stjernede og det gik bare rigtig godt [x] Hanskrist: så ville jeg gå tilbage til et par 4 stjernede (nu jeg havde løst samtlige 5 stjernede og de første 6 stjernede bare kørte for mig) men tænk dig så, jeg kan simpelthen ikke løse de 4 stjernede jeg har tilbage, derfor blev jeg så sur at jeg smed Heidegger [x] Hanskrist: ud på toilettet [x] Hanskrist: så nu er det ham jeg hygger mig med, og jeg ved ikke hvornår jeg går tilbage til mine sudoku'er i forbindelse mine højt elskede lokumsbesøg,, som min onkel siger, så gider han ikke himlen, fordi man der ikke kan gå på lokum og skide [x] Hanskrist: men ellers har jeg lige læst "Det fælles bedste" introduktion til personalismen (du kan orientere dig på www personalisme dk) [x] Hanskrist: personalismen er om noget mit filosofiske ståsted, har kendt disse tænkere i mange år og jeg kender som ingen andre Nicolai Berdyaev, har stort set alle hans værker, bøger og en del bøger om ham [x] Hanskrist: undrede mig over at Tillich stort set aldrig nævnte Berdyaev, når jeg nu fandt at Tillich stod i så stor gæld til Berdyaev [x] Hanskrist: men så fandt jeg endelig sagens sammenhæng, Tillich oversatte en lang række artikler af Berdyaev og præsenterede dem for det amerikanske publikum i tidsskrifter og ja Tillich har endda begået en længere afhandling om Berdyaev [x] Hanskrist: men Tillich er ikke flink til at give referencer til Berdyaev, når han tydeligvis af ham har ladet sig inspirere [x] Hanskrist: på samme måde med Karl Barth, jeg kunne se at han også var påvirket af Berdyaev (mere end dette at de begge var opdraget i den kontinental europæiske filosofiske tradition og end dette at de begge har Kant som deres udgangspunkt) [x] Hanskrist: men endelig langt om længe fandt jeg forbindelsen, ud over Berdyaev sundays i paris hjemme hos Berdyaev, hvor Mounier, Maritain, Marcel, Gilson mmfl mødtes, så havde Berdyaev også været igangsætter til en lang række seminar rundt i europa hvor Karl Barth [x] Hanskrist: havde deltaget, og ja Jung var også inde over [x] Hanskrist: Berdyaev har om noget påvirket fransk filosofi ikke så lidt, og jeg har haft planer om at skrive til Zizek og Badiou for at spørge dem mht Berdyaev, ihvertfald er de også i en lang række spørgsmål, især zizek, stærkt under indflydelse af Berdyaev [x] Hanskrist: første gang jeg mødte Berdyaev var i "den ny middelalder" og jeg blev rystet over hvordan han i 1924 beskrev hvilken mørk mørk tid europa var på vej imod og som den skulle igennem førend en lutring og bedre tider ville vise sig [x] Hanskrist: hans præcise profetier og så den levende måde han skrev på, gjorde mig interesseret og siden har jeg anskaffet mig 20 af hans værker [x] Hanskrist: og ja de er læst, ikke fra ende til anden, men nogle af hans bøger er læst 3 gange fra ende til anden, og nogle er læst og bliver brugt igen og igen som studiebøger,, der er store fordele i at have bøgerne i sit bibliotek,,, og jeg bruger flourecerde text [x] Hanskrist: marker, og mine bøger ligner jeg ved ikke hvad i farvelade,,, og det gør jeg selv om bøgerne er splint nye og koster 400 kr eller om de er antikvariske og koster over 1000 kr [x] Hanskrist: det er vigtig at forstå jeg er den glade amatør både når jeg skriver og tænker (her er jeg meget påvirket af Berdyaev) og også når jeg dyrker sport, jeg går mine egne veje og folk de kritiserer mig vildt for at trodse al sund fornuft, som da jeg dyrkede [x] Hanskrist: tri i århus 1900 og som nu hvor jeg løber langt, uden fx at drikke og i de samme sko som jeg har løbet næsten 6000 km i nu [x] Hanskrist: hele tiden vil folk ha fat i mig og korrekse mig,,, vejlede mig, men jeg er og bliver en enspænder, der er ligeglad med den gængse gældende mening på området, jeg vil primært være fri og at være skabende og kreativ til i verden, jeg er eksistentialist [x] Hanskrist: det vigtigste for mig er at udforme karakter og personlighed på en sådan måde at man bliver herre over sin egen biologiske skæbne [x] Hanskrist: spiritualitet er for mig ikke new age østens filosofi og religion, men al ægte og autentisk spiritualitet finder jeg i den vestlige filosofi, især eksistentialismen,,, [x] Hanskrist: jeg påstår at Sartre og Heidegger er mere spirituelle, eller der er mere spiritualitet at finde hos dem end i vore dages nyreligiøsitet, new age google buddhisme eller hvad pokker det er [x] Hanskrist: kræn-p; michael, thomas, arne og esther og jan sero, er alle stærkt påvirket af vore dages nyreligiøsitet,, som de er tilhænger af de meditations former der klassisk anvendes her [x] Hanskrist: dette betyder de er "bange" for el forsøger at undertrykke sindsbevægelserne, forsøger at praktisere "ikke tilknytning", de forsøger at undgå tænkning, fordi tænkning stiller sig i vejen for os, i vores bestræbelser på et lykkeligt og fri liv [x] Hanskrist: heroverfor står jeg som eneste repræsentant for den vestlige spiritualitet som vi især finder hos de kontinental europæiske eksistentailister og ikke mindst personalisme bevægelsen [x] Hanskrist: her er sindsbevægleserne og rørelserne af vital betydning for mennesket, her knytter man sig, i kærlighed og engagement man er ikke bange for at knytte sig, og de lidelser (den sorg) der er en nødvendig risiko i den forbindelse [x] Hanskrist: her er talen, sproget og tænkningen ikke noget der står en i vejen, men en fuldt integreret del af vores fornuft såvel som vores ekstatiske fornuft [x] Hanskrist: det der er lidt trist, er når du og bjørn gør mig til en religiøs fantast som den nævnte gruppe jeg står i modsætning til,,, al min tænkning igennem de sidste mange mange år, har udgangspunkt i Kant, som Berdyaev, som Tillich, som Heidegger, ja alle store [x] Hanskrist: det kan godt være jeg har svære tunge begreber i mine skriverier, som gør at folk siger bøvl som michael siger det, eller som får dig og bjørn til at påstå jeg vrøvler [x] Hanskrist: men guderne skal vide det gør jeg ikke, min tænkning og min brug af begreber er på ingen måder vilkårligt, der ligger mange timers intens studier bag [x] Hanskrist: ikke dermed sagt at jeg aldrig har misforstået noget eller aldrig skulle være kommet til at sige noget lidt forkert, men jeg arbejder intenst på at dette ikke skal være tilfældet [x] Hanskrist: jeg kender flere akademiker der har følt sig inspireret af mig og det jeg læser, men som efter nogen tids møje med litteraturen har meldt tilbage, at deres hovede ikke er konstrueret til at forstå disse tunge værker [x] Hanskrist: hvis nu fx du og bjørn forsøgte jer seriøs med fx Tillich's "systematic theology" (for ikke at nævne Barth's Church dogmatic) så ville I også få jer nogen af en opvågning, wake up call,, selv Dawkins her indrømmet dette forhold [x] Hanskrist: en gang har jeg set Dawkins udvise ydmyghed [x] Hanskrist: for min skyld må ateister da være kun interesseret i fysik, og være totalt ligeglad med biologi, og biologi og psyke el psykologi, biologi og bevidsthed, som bjørn har en tendens til [x] Hanskrist: men immerværk så er der andre videnskabelige discipliner her i verden end den fysiske videnskab,,, fx som jeg nævner ovenfor alt indenfor biologi, og medicin og psykiatri [x] Hanskrist: biologi er netop interessant, fordi fx "tyngdekraften" ikke får lov at være enerådende, skabe en monofysistisme i forhold til et biologisk individ, der jo netop svarer igen på tyngdekraft, men knoglestruktur og bevægeapparatets muskel og nervesystem [x] Hanskrist: på ilt har vi svaret igen med lunger og mitochodrier, etc etc [x] Hanskrist: på artikulation, lyd og tale, "skrig", har vi svaret igen med vores big brain, så vi idag har sproget og tænkningen i hus [x] Hanskrist: det vil sige et biologisk individ er mere end natur, det er natur der i umwelt, i den fysiske fakticitet, har svaret igen på disse fysiske faktiske forhold, og dermed sat helt nye naturlove (de biologiske) i kraft [x] Hanskrist: hvad gør et biologisk individ, lader det sig overmande, oversvømme i en monofysitisme af tyngdekraft, nej det imødegår tyngdekraft med som sagt, knoglestruktur og bevægeapparatets muskel og nervesystem [x] Hanskrist: at være så interesseret i astrofysik som arne og bjørn er, fatter jeg ikke,, ikke at jeg ikke er interesseret i astrofysik (en af mine gode venner fra århus uni underholder mig altid dermed) men det er ikke altid relevant i de debatter vi har her på stede [x] Hanskrist: kræn-p's og bjørn og arne's reduktionisme, gir jeg ikke fem flade ører for, front forskningen i fysik kan rende mig et vist sted hvor solen aldrig skinner,,, det er et falsk argument at komme med i tide og utide [x] Hanskrist: på artikulation og kommunikation, lyd, tale, "skrig", jubel mmm har vi svaret igen med vores big brain, så vi idag har sproget og tænkningen i hus (vigtig at få kommunikation med) [x] Hanskrist: alle de her evolutionsbiologiske forhold der igennem hele mit liv, allerede i folkeskolen har stået mit hjerte nært, dem har om noget dawkins og dennett styr på, og ja de var mine helte under medicinstudiet [x] Hanskrist: upps simon,, jeg er kommet til at chatte så meget at mit svar på dit spørgsmål om Heidegger begynder at forsvinde her i chat vinduet,, derfor om du er interesseret så gå ned i papirkurven under tråden hvad de dog skriver
upps simon,, jeg er kommet til at chatte så meget at mit svar på dit spørgsmål om Heidegger begynder at forsvinde her i chat vinduet,, derfor om du er interesseret så gå ned i papirkurven under tråden hvad de dog skriver [x] Hanskrist: ha ha michael du er morsom,,, min kritik er gået hårdt ind på dig, og du ændrer månede eller år for år på det du skriver,, for ikke at blive alt for meget fanget og udstillet af mig for dine mange fejl [x] Hanskrist: men heldigvis har jeg kopier og det har trosfrihed og religions -debatten også af alt det du har skrevet igennem de sidste mange år,,, så enten må du indrømme at du har korrigeret rigtig meget hvad du sagde for år tilbage og så hvad du siger nu, eller du [x] Hanskrist: risikerer at få smidt hvad du igen og igen sagde for år tilbage lige i hovedet, blive konfronteret hermed [x] Hanskrist: men du vrøvler stadig ikke så lidt, fordi du ikke gider studere fx psykologi og neurovidenskab og antropologi og her finder hvad man har fundet om tænkning, sproglighed (kommunikation og tale) [x] Hanskrist: prøv fx at studer tænkning ud fra et evolutionsbiologisk perspektiv, istedet for ud fra mystik og krishnamurti og østens forældede filosofi [x] Hanskrist: det du siger om tænkning som fortidens reaktion, er så fyldt med faktuelle fejl, når børn møder matematik, eller problemer der skal løses på deres livets vej, er det så fortidens reaktion de møder??? [x] Hanskrist: og jeg gir simon ret i at du overhovedet ikke kan opleve noget sanseligt udenom og fri af tænkning, beregning, en aktiv hjerne, udenom din hjernes tilegnelse og brug af former og kategorier, som altsammen har rod i vores sproglighed, begreber og begrebsd [x] Hanskrist: begrebsdannelsen [x] Hanskrist: hvis du kunne opleve eller erfare noget sanseligt udenom din tænkning, din forstandighed og sproglighed, ville du være inde i demens og psykosen,,, ikke dermed sagt at der ikke forekommer æstetisk skønhed, det gør der [x] Hanskrist: men selv i æstetikken er forstandens former og kategorier aktive [x] Hanskrist: du nævner hele tiden forstanden, men du bruger ikke forstanden og du nægter forstanden plads i din tænkning [x] Hanskrist: du kalder endda gud for forståelsen, men dette passer ikke med at forstand, forstandighed og forståelse nægtes adgang til din nu-mystik, der er meget fejlagtig og en forkert forståelse af tidsligheden [x] Hanskrist: du har slet ikke fremtiden med i din tænkning, som du selv er totalt opløst i pessimisme og nirvane, har du netop ej heller øje for fremtiden, da du vil være fri forløst fra liv og ikke ha en forløsning af livet [x] Hanskrist: sådan er det med alle jer new age folk der er så syltet i østens filosofi og religion,, som ikke stemmer med vestens tankegang [x] Hanskrist: nå men jeg tror nu den kritik du møder fra simon er meget hans egen, nemlig vil alle der forstår at der findes en hjerne bag øjnene, vores sanser, netop kritisere dig som jeg gør det michael, derfor vil den kritik du møder være ret lig min gennem mange år [x] Hanskrist: og det skyldes altsammen en vis E. Kant i filosofiens historie, at du ikke med dit mystiske østlige filosofiske religiøse syn på meditation får et ben til jorden hos almindelige vesterlandske bare lidt filosofisk dannede mennesker
men jeg hilser dig velkommen som aktiv, støjende og ikke stille, men debatterende, altså tænkende, menneske igen [x] Hanskrist: vi mennesker er kommunikerende sprogbrugende sociale væsner og ja det er blandt andet derfor big brainy, derfor vi har vores store hjerne [x] Hanskrist: hvis ekim (frygt eksiterer ikke, alt er kærlighed) og du michael med dit syn på tænkning, havde ret, ville vi idag slet ikke stå her som homo sapiens med vores store hjerne [x] Hanskrist: opgiv dog for pokker at tale usandt (og imod bedre vidende) hele tiden michael (dette var pay back til alle de gange du har sagt jeg taler usandt) [x] Hanskrist: hvordan går det med tillich, du sagde højlydt på religionsdebatten til fl vang, at nu ville du lige sætte HansKrist på plads mht Tillich, som du pludselig var blevet ekspert i ved blot at have læst 1 - 2 bøger af, ha ha [x] Hanskrist: slog du større brød op end du kunne bage michael??
|
|
|
|
annonce
|
|