annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 12 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14417 - 20/12/2012 10:28 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Harly]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Harly.

Du erklærer jo så nu ligeud, at du vil være moralens vogter - dine medmenneskers morals vogter - når du skriver:
Citat:
Så hvad galt er der i, at opfordre andre til, at behandle hinanden ordenligt og respektfuldt? Og er det ikke netop det, som denne tråd handler om, Arne?
Og du har på forhånd - helt egenrådigt og helt uden hensyn til, hvad andre mener - fastlagt, hvordan denne moral skal være - for os alle!
Det er der, mildt sagt, ikke megen blomstrende trosfrihed i, skulle jeg mene blinker

Du kan åbenbart heller ikke se, at du drager en falsk konklusion angående min moral (som er mit anliggende og ikke dit), når du skriver:
Citat:
Så du er altså ikke enig i, at man skal behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet, og undgå dets modsætning - er det det du siger?
Hvis du ikke selv kan indse, at du er på vildspor her, så tror jeg ikke, at ord fra mig kan hjælpe dig.

Jeg vil foreslå dig, at du vogter din egen moral, undlader at dømme/fordømme andres - eller med andre ord at vi hver især støtter os til vores egen samvittighed.

For ifølge din leveregel fra Lukasevangeliets kapitel 6, så opfordrer du jo os andre - nu hvor du er fordømmende - og missionerende - til at vi andre skal fordømme dig og skal forsøge at ændre din holdning.
Det vil jeg ikke være med til.
Dét, jeg vil være med til, er at vi på lige fod diskuterer moralspørgsmål, såsom de Jesus-ord, du har fremhævet:
Citat:
"Gør mod andre mennesker sådan, som I vil, at de skal gøre mod jer."(Lukas 6,31)
Her stillede jeg dig nogle spørgsmål, som du øjensynlig ignorerer:
Citat:
Hvad siger det dig?
Hvorfor overbeviser de ord dig?
Hvilken ret har du til at forlange, at andre skal leve efter dem?
Eller er det ikke dét, du forlanger?
Og hvis ikke, hvad er det egentlig da du vil?
Eller vil du blot prale af, at du mener, at du selv efterlever dem?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14419 - 20/12/2012 10:54 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Arne Thomsen]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
"Hvem gør du dig selv til?"
Jesus svarede: "Hvis jeg ville give mig selv ære, ville min Ære ikke være noget værd; men nu er det min Fader, som giver mig ære, ham, om hvem I siger: 'Han er vor Gud,' skønt I aldrig har kendt ham; men jeg kender ham. Og hvis jeg ville sige: "Jeg kender ham ikke," så ville jeg være en Løgner ligesom I; men jeg kender ham og holder fast ved hans ord."(Joh. 8,53-55)

"Om nogen elsker mig, vil han holde fast ved mit ord; og min Fader skal elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham. Den, som ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord."(Joh. 14,23-24)

"Himmelen og jorden skal forgå, men mine ord skal ingenlunde forgå. Men den dag eller time kender ingen, ikke engang englene i Himmelen, ja, ikke engang Sønnen, kun Faderen."(Markus13,31-32)
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14421 - 20/12/2012 11:03 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Harly]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Harly.

Du skriver:
Citat:
"Hvem gør du dig selv til?"
Jesus svarede: "Hvis jeg ville give mig selv ære, ville min Ære ikke være noget værd; men nu er det min Fader, som giver mig ære, ham, om hvem I siger: 'Han er vor Gud,' skønt I aldrig har kendt ham; men jeg kender ham. Og hvis jeg ville sige: "Jeg kender ham ikke," så ville jeg være en Løgner ligesom I; men jeg kender ham og holder fast ved hans ord."(Joh. 8,53-55)
Mener du, at du er stedfortræder for Jesus?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14422 - 20/12/2012 11:13 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Harly]
Thomas
Uregistreret

Kære Harly,

Citat:
Hej Thomas!

Har du set den besked, som jeg sendte til dig privat? Og er det fordi du lige skal "tygge lidt på det", at du ikke har svaret mig endnu? for det kan jeg så også godt forstå, på grund af indholdets karakter. blinker

Forøvrigt, er det et godt initiativ, som du har gang i her! smiler

En lille "reminder" til de deltagende debattører herinde:

"Gør mod andre mennesker sådan, som I vil, at de skal gøre mod jer."(Lukas 6,31)


Jeg takker dig for dine beskeder smiler

Her på Trosfrihed gør nogle af debattørerne det, som jeg har nævnt i et tidligere indlæg: De tolker andres intentioner. Dette er helt naturligt, det gør vi mennesker. Men fremhæver man Jesu ord, så bliver intentionerne ofte tolket negativt. Og det er frygteligt ubehageligt at få at vide, at man kun bringer et Jesus-ord grundet hykleri eller andet af samme skuffe.

Jeg har ikke selv påstået, at jeg følger Jesu ord. Men jeg har altid påstået, at de vækker noget i mit hjerte. Grunden til, at jeg bringer dem, er derfor ikke for at ophøje mig selv, men fordi jeg tror, at de også vil kunne vække noget hos andre. Dette er den primære grund.

Sekundært: Jesus associeres i dag mere til overtro og kirkelige ritualer end til de ord, der tilskrives ham i en ganske lille del af Det Nye Testamente, som igen kun er en mindre bid af biblen. Denne association betyder efter min erfaring, at mennesker sjældent får at høre, hvad han sagde. Jeg tror ikke, at dette er nogens skyld. Det er vores menneskenatur ikke at ville lytte til krav, hvor vi skal gøre en ekstra indsats (som f.eks. at handle efter Jesu bud). Vi vil hellere lytte til sentimentale historier hen over julen - også selv om de er fulde af overtro.

Tilbage til ordene: Hvis Jesus intet sagde - hvis han slet ikke fandtes - så får vi mennesker stadig sjældent at høre de ord, som tilskrives ham, de ord som er lige sande, uanset hvem pokker der har sagt dem.

Så hvad er mit fokus? Det er tofold: Mit fokus er på ordenes virkning på hjertet (uanset hvordan pokker de er blevet nedfældet), og på at de kommer "for dagens lys"/at folk får at høre (for det er ikke nok, at de står i en lukket bog).

Alligevel bliver jeg anklaget for at "ophøje mig selv" og for at nære kærlige følelser for en "jesus-figur". Begge dele er forkert. Den første anklage er et stærkt emotionelt angreb på mig som person. Det andet angreb viser en manglende forståelse for, hvad der rent faktisk er mit ærinde ved at bringe ordene, der tilskrives Jesus. Og jeg siger "tilskrives", fordi det for mig IKKE er afgørende, om det er en Jesus, der har talt dem. Om ordene så var skreget i mulm og mørke af et kor af rotter, så ville de dog stadig være lige sande.

Mine forholdsregler:
I forlængelse af ovenstående gælder derfor, at jeg på den ene side konstant skal forsvare "min person". På den anden side skal jeg konstant forsvare "min sag". Jeg har dog opgivet at gå i defensiven og vælger i stedet for at ignorere visse debattører måneden ud, som det nu er tilfældet med Ole - eller permanent som det er tilfældet med Michael. I sidstnævnte tilfælde åbner jeg dog for dialog igen, hvis jeg ser en forandring over et længere tidsinterval (men altså ikke automatisk). Disse forbehold tager jeg for at sætte en grænse i forhold til mig selv og i forhold til debatten.

En klokkeklar løgn er, at "Thomas" skulle være "SagtModig". Denne løgn blev tilbagevist. Men hvad med alle de andre løgne? Det er også blevet sagt, at jeg har været "Sandheden" og alle mulige andre, som jeg bare ikke har været. Her på Trosfrihed er løgnen åbenbart gældende, indtil den er blevet tilbagevist. Den anklagede er skyldig, indtil det er bevist, at han er uskyldig. Det er den omvendte verden, men kaldes altså (tros)frihed og "ingen stram censur". Der er sandelig nogen, der udnytter det! Jeg vender ikke den anden kind til mere, end at jeg håber, at det kraftigt har undergravet deres troværdighed.

Hvad ellers:
Mit personlige forhold til ordene er nu anderledes, end det var engang. Mere om dette i et senere indlæg. Ellers bliver det her for langt.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#14425 - 20/12/2012 12:55 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du har stået for de værste svinerier og de groveste løgne om andre debattører, Thomas, både her og på KD debatten. Dine forsøg på at spille forfulgt uskyldighed preller fuldstændigt af på os, der kender til dit synderegister.

Du hykler en tro på Jesus, som du ikke har, for din opfattelse af Jesus kommer fra Ouseleys falske urevangelium, som er i fuldstændig modstrid med den bibelske Jesus. Dit hykleri er kvalmende.

Men vi er nogle stykker her, som kender dine tricks, og vi skal nok sørge for, at du og Harly ikke får held med jeres luskede foretagender, og det passer os fint, at du ignorerer os, så dine løgne ikke kan så tvivl om, hvad vi fortæller om dine svinerier.

Mod solide beviser kæmper alle hyklere forgæves. griner

Ole Bjørn :o)

P.S. Selv Arne synes nu at få øjnene op for jeres virkelige natur. ler


Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 12 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk