annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 12 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14405 - 19/12/2012 23:16 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Harly]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Harly.

Jeg ser, du skriver:
Citat:
En lille "reminder" til de deltagende debattører herinde:

"Gør mod andre mennesker sådan, som I vil, at de skal gøre mod jer."(Lukas 6,31)
Det skrev forfatteren til Lukas evangeliet, så vidt vi ved, at Jesus sagde.
De ord kan du naturligvis godt gå ind for, men du kan ikke gøre dem til dine!

Og at "slå andre mennesker oven i hovedet" med din "reminder" er efter min mening at nægte andre mennesker retten til selv at tage stilling.
Du er ikke nogens formynder, vil jeg hævde! blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14406 - 19/12/2012 23:46 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Arne Thomsen]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Arne!

Hvad snakker du egentlig om her?
Citat:
Det skrev forfatteren til Lukas evangeliet, så vidt vi ved, at Jesus sagde.
De ord kan du naturligvis godt gå ind for, men du kan ikke gøre dem til dine!

Jeg minder folk om Jesu ord fordi, de understreger debattens opfordring. Hvad galt er der i det?
Og hvis de ord er i mit hjerte, fordi jeg elsker dem, er de så ikke også gjort til mine; til en del af mig?
Desuden, hvornår er det blevet forbudt, at citere fra Bibelen, ifølge dansk lovgivning? for det har jeg da ikke selv hørt noget om!

Citat:
Og at "slå andre mennesker oven i hovedet" med din "reminder" er efter min mening at nægte andre mennesker retten til selv at tage stilling.
Du er ikke nogens formynder, vil jeg hævde!

Føler du dig da "ramt" af det gode budskab om næstekærlighed, Arne? Gør det da ondt, at se velviljen i ord. Det var bestemt ikke tilsigtet, tværtimod: Jeg mente det jo netop godt! Kan du virkelig ikke se det?

Du kender jo godt udtrykket: Sandheden er ilde hørt! Og hvis du tolker det gode som værende af det onde, så har du da virkelig et problem! Tolker du virkelig Jesu ord, som værende af det onde, Arne? Det kan du da ikke mene!?

Så du er altså ikke enig i, at man skal behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet, og undgå dets modsætning - er det det du siger? Jeg er godt nok ikke helt med på, hvad du egentlig mener, med det du skriver!


Redigeret af Harly (19/12/2012 23:48)
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14407 - 20/12/2012 01:18 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Harly]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

For en gangs skyld er jeg helt enig med Arne. Det er ikke din og Thomas opgave et revse andre med hykleriske bibelcitater. Her har vi frihed til selv at afgøre, hvad vi skal mene om hinanden og hvad vi vil skrive. Den ret har du og Thomas selvfølgelig også.

Men når I så bruger den som I gør, og skaber endnu mere splid i debatten, så må du finde dig i, at vi følger din opfordring, og gengælder din kritik med kritik, for det er jo konsekvensen af din egen opfordring, hvis den var ærlig. Men I dyrker åbenbart dens modsætning, at behandle andre som I ikke selv vil behandles.

Nej, de ord er absolut ikke i dit hjerte, Harly, det er bare mere af dit sædvanlige moralske hykleri, og hvis du nu også vil hykle forargelse over dette, kan jeg kun sige: Sandheden er ilde hørt. griner

Ole Bjørn :o)

Meget betegnende for jeres indstilling er, at I ikke på noget tidspunkt har vist den mindste form for anger over jeres tidligere svinske behandling af andre debattører.



Top Svar Citer
#14409 - 20/12/2012 02:15 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Harly]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Harly.

Tag nu ikke fejl! Det er selvfølgelig ikke Jesus-ordene, jeg kritiserer, det er måden, du bruger dem på.

Det er jo ikke dig, der har skabt de ord, du gentager dem blot - fuldstændig ureflekteret - så det alene ligner en løftet pegefinger cool
Selv en præst i folkekirken ville ikke kunne slippe afsted med en sådan efterabelse!
Han/hun ville anstændigvis være nødt til at fortælle, hvad de betyder for hende/ham.
Citat:
"Gør mod andre mennesker sådan, som I vil, at de skal gøre mod jer."(Lukas 6,31)
Hvad siger det dig?
Hvorfor overbeviser de ord dig?
Hvilken ret har du til at forlange, at andre skal leve efter dem?
Eller er det ikke dét, du forlanger?
Og hvis ikke, hvad er det egentlig da du vil?
Eller vil du blot prale af, at du mener, at du selv efterlever dem?

Faktisk forekommer dit Lukas-citat mig noget "snusfornuftigt" i forhold til budskabet i beretningen om den barmhjertige samaritaner i Lukasevangeliets 10. kapitel:
Citat:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv
(Hvor jeg i stedet for "Herren din Gud" i stedet vil sige: "Verdens sande væren og dens mulige årsag")

Hvorfor mistænkeliggør du mig med ordene:
Citat:
Føler du dig da "ramt" af det gode budskab om næstekærlighed, Arne?
Er dét at følge de smukke og gode ord om "at gøre mod andre -" osv.
Hvad bilder du dig egentlig ind at tillade dig at stille mig et sådant spørgsmål?
Den spanske inkvisition, heksebrændinger osv. er faktisk afskaffet her i landet!
Jeg følger min egen samvittighed og ikke dine slet skjulte anklager og hvor godt det lykkes mig er min sag - ikke din!

Jeg har ikke lyst at mistænkeliggøre dig, men vil derimod med dette svar søge at gøre dig opmærksom på nogle virkninger - i hvert fald på mig - som jeg tror og håber ikke er din hensigt blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/12/2012 02:22)
Top Svar Citer
#14413 - 20/12/2012 09:21 Re: Lad Trosfrihed blomstre! [Re: Arne Thomsen]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Arne!

Hvilken del, af det følgende, som jeg skrev, forstår du ikke?:
Citat:
Jeg minder folk om Jesu ord fordi, de understreger debattens opfordring. Hvad galt er der i det?

Og:
Citat:
Føler du dig da "ramt" af det gode budskab om næstekærlighed, Arne? Gør det da ondt, at se velviljen i ord? Det var bestemt ikke tilsigtet, tværtimod: Jeg mente det jo netop godt! Kan du virkelig ikke se det?

Og så spurgte jeg bl.a. om dette, som du jo ikke har svaret på:
Citat:
Så du er altså ikke enig i, at man skal behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet, og undgå dets modsætning - er det det du siger?

- fordi du jo netop betragter citatets indhold som det, "at blive slået oven i hovedet".
Så hvad galt er der i, at opfordre andre til, at behandle sine medmennesker ordenligt og respektfuldt? Og er det ikke netop det, som denne tråd handler om, Arne?

Det var jo dig, Arne, der startede med, at tolke mine intentioner som værende af en negativ karakter. Hvilket jeg så understregede, ikke havde sin rigtighed; for jeg mente det jo godt!

Hvis nogen føler sig ilde tilpas, når de bliver mindet om næstekærlighedens budskab, så kan det jo være fordi, de bliver mindet om, at de ikke selv forsøger at leve op til det, som budskabet indeholder. Og en sådan indstilling bedrøver mig; for, det er jo netop det der var, og er, meningen med Jesu virke: At opfordre folk til, at udøve næstekærligheden i praksis - så det vil jeg hermed også opfordre dig til, Arne: Følg Jesus ved, at praktisere næstekærligheden sådan, som han viste os, at den skulle udøves i praksis! Følg Jesus, i stedet for, dogmatikken!

"Vil nogen tjene mig, da skal han følge mig, og hvor jeg er, der skal også min tjener være; vil nogen tjene mig, ham skal Faderen ære."(Joh. 12,26)

"Men vil I ikke tro, så tro for selve gerningernes skyld. Sandelig siger jeg eder: Den, som tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, han skal gøre endnu større gerninger."(Joh. 14,11-12)


Redigeret af Harly (20/12/2012 10:13)
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 12 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk