annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 55 af 68 < 1 2 ... 53 54 55 56 57 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13942 - 19/10/2012 13:32 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Thomas er altid leveringsdygtig i bekræftelser af mine analyser. Tak, Thomas, for din hurtige respons.

griner


Top Svar Citer
#14064 - 06/11/2012 18:18 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

Spørgsmålene: "Hvem er jeg?" og "hvem er Gud?", er to spørgsmål, som behandles først i Aldous Huxleys bog. Dernæst kommer temaer som: Lidelse, sandhed, kærlighed, ydmyghed, bøn, osv. Disse temaer oplyses stadig af strålerne fra de to første spørgsmål gennem hele bogen.

Hvem er jeg, og hvem er Gud? - Vi er dybest set ét ... om vi dog blot ville erkende det. Den forenende erkendelse! Den forenende erkendelse er intuitiv og forener "den der ser", "det sete" og selve "det at se". Der er intet lag mellem erkendelsen, den erkendende og det erkendte - end ikke rationel eller logisk tænkning, som selvfølgelig har sin enorme brugsværdi i denne verden. Hvor vi dog kan gøre meget med denne evne.

Jamen, hvad kan den forenende erkendelse så? Den tilfredsstiller sjælen, som er ét med Gud.

Har vi kun de logiske og rationelle puslespilsbrikker, så får vi et nogenlunde kohærent billede uden Gud. Får vi også de Åndelige puslespilsbrikker, så får vi et langt rigere billede af livet. I dette større billede passer de logiske og rationelle brikker fint ind. Det er kun i religion, at vi må give køb på logikken og den rationelle forståelse (og hvem gider det?). I sand spiritualitet derimod er der plads til alle dimensioner. For sand spiritualitet inkluderer og transcenderer dem alle.

Nu et par smukke ord om os og Gud:

"The eye through which I see God is the same eye through which God sees me; my eye and God's eye are one eye, one seeing, one knowing, one love."
― Meister Eckhart


"Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it."
- Jalal ad-Din Rumi


Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#14065 - 06/11/2012 19:34 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Får du aldrig kvalme af dit hykleri, Thomas? Hvorfor er du holdt op med at citere Ouseleys falske evangelium, som du ikke vil indrømme er dit trosgrundlag. Hvem tror du, at du kan narre, Thomas.

Dine tidligere mange pseudonymer, som du skjulte dig bag og naivt prøvede at benægte, afslørede alt om dit hykleri, når du udgav dig for at være "Sandheden" og "Visdommen". Der er hverken sandhed eller visdom i dine forsøg på at spille from. Jeg husker tydeligt dine løgne og dit gadedrengesprog, og jeg skal nok minde folk om dine falske påstande, hver gang du fører dig frem.

Du tror nok, at psykologi er ligesom et skakspil, men jeg skal nok sætte dig mat hver gang, du prøver at hykle dig til at få forbundsfæller. Du kan narre Arne, men det er kun fordi han ikke kan fordrage mig, at han hopper på dit hykleri. Men mig kan du ikke narre, for jeg kender alle dine tricks.

At bedrage andre ved at lade som om, at man deler deres tro, er den værste form for hykleri. Det er at håne deres ægte følelser.

:o)


Top Svar Citer
#14066 - 06/11/2012 20:59 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Efter at en vis herre (må man vel formode, at det er) med stor intensitet har spredt sin for mig ildelugtende snak til højre og venstre (projektioner? blinker ) - også i denne tråd - fryder jeg mig over at læse noget inspirerende fra dig.

Man kan jo dårligt kalde Eckhart (klik) et kirkeligt autoritært menneske, eftersom han nåede at dø inden den katolske kirke dødsdømte ham.

Og hvad sufien Rumi (klik) og sufismen (klik) angår, så er kærlighed jo ikke just noget fremmed her.

Jeg er enig i, at de begge er nær "den intuitive forenende erkendelse" - i hvert fald sådan som jeg ser og aner den.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14067 - 06/11/2012 21:31 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Intet lugter så ilde som hykleri, Arne, og at du er naiv (eller hadefuld) nok til at falde for Thomas smiger, er kun sørgeligt for dig selv.

Egentligt er det grinagtigt at se jer andægtigt citere Mevlana i betragtning af, at I ikke forstår sufismen, og slet ikke opfører jer som sufismen foreskriver. Jeg har været i Konya hos de dansende derwisher, besøgt Mevlanas grav og studeret sufismen ved kilden og hjembragt både deres fantastiske musik og en ney-fløjte, som jeg kan øve mig på.

Ingen af jer fatter en brik af sufismen, men hvad gør det, når ens liv er baseret på hykleri. Så har man jo ikke brug for den ægte vare. griner

Så fortsæt I bare jeres overfladiske liv og bild jer selv ind, at I går i dybden, for hvis I virkelig gjorde, ville det bare give jer åndenød. ler

:o)


Top Svar Citer
annonce
Side 55 af 68 < 1 2 ... 53 54 55 56 57 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk