annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683607
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381898
Et andet syn 1991544
Åndelig Føde 1524281
Jesu ord 1523334
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 219 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 68 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13247 - 15/06/2012 13:06 Re: Oles tro [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Så må det vist være endeligt fastslået, at Ole ikke kan bekvemme sig til at forholde sig til ordene fra Gyldendal om: Uenigheden i såvel filosofiske som naturvidenskabelige kredse om hvor meget den menneskelige viden afslører om naturen - og slet ikke konsekvenserne heraf.

I stedet hengiver Ole sig - i et hav af misforståelser - hvis ikke bevidst falske påstande - til byger af nedværdigende (og ubegrundede) udtalelser om, hvordan jeg opfatter tilværelsen.

Dette debatniveau ligger så lavt, set med mine øjne, at jeg ikke vil spilde mere tid på Oles ord cool

Arne.
Top Svar Citer
#13248 - 15/06/2012 13:44 Re: Oles tro [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

For fjerde gang, Arne. Jeg er helt enig i alt, hvad der står i Gyldendals artikel om erkendelse.

Hvordan du kan få det til, at jeg ikke vil forholde mig til en del af indholdet, er dit eget forklaringsproblem. Jeg tror ikke, at nogen andre her kan få min klokkeklare udtalelse til at betyde, at jeg ikke vil forholde mig til indholdet, og at det er et udtryk for et lavt debatniveau. griner

Du har virkelig massive forståelsesproblemer, Arne. griner


Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13249 - 15/06/2012 16:20 Re: Oles tro [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Det må jo så - bl.m.a. - betyde, at Ole er enig i den vurdering, som står i Gyldendals artikel:
Citat:
- inden for filosofiske som naturvidenskabelige kredse er der langt fra enighed om, hvor sikker den menneskelige viden er, og hvor meget den afslører om naturen.
Det er jo den usikkerhed, jeg meget, meget længe har været opmærksom på, og som her på debatten af nogle er blevet opfattet som et angreb på naturvidenskaben - hvad det selvfølgelig ikke er.

Men konsekvenserne af denne usikkerhed er jo ganske alvorlige, for hvis den menneskelige viden er usikker og kun delvis afslører naturen, så er det jo naivt at støtte sig til naturvidenskaben alene - også selv om alt andet er endnu mere usikkert blinker

Disse konsekvenser forholder Ole sig fortsat ikke til.
I stedet fortsætter han med sine "svinerier", som jo placerer ham på det niveau, hvor han åbenbart hører hjemme cool

Arne.
Top Svar Citer
#13250 - 15/06/2012 16:42 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Citat:
Det er ikke svært, synes jeg, at følge din kritik af mange ateisters argumentationer.
Men udover den rene logik kunne det vel også tænkes at være følelser involveret.

Jeg tænker på, at vi vel alle har et behov for tryghed og kontrol over vore omgivelser. Følte vi ikke dette behov, ville vi mennesker nok ikke have overlevet som dyreart.
Når nogle så begynder at "fable" om noget udenfor det kendte, noget, der er umådeligt meget større end en selv, ja, så er det vel naturligt, at man "er på vagt".


Ja, og ikke blot det. Personlig udvikling og det at vokse som menneske, også spirituelt, vil altid - i hvert fald i perioder - blive mødt med modstand (fra personen selv).

Forandringer må imødekommes skånsomt. Men nogle "sidder fast" og har svært ved at "bryde barrieren", hvilket ellers ville løfte dem op til et nyt niveau, hvor der er nye horisonter at skue og udforske. Disse mennesker kan, hvis de udfordres, blive fjendtligt stemte og handle ubehageligt (f.eks. med løgne og personangreb), som det ses her på debatten.

Citat:
Har du en formuleret gudsforestilling?


Jeg vil - i hvert fald til at begynde med - svare ved at citere Ken Wilber:

"I would say meditation is spiritual, but not religious. Spiritual has to do with actual experience, not mere beliefs; with God as the Ground of Being, not a cosmic Daddy figure; with awakening to one’s true Self, not praying for one’s little self; with the disciplining of awareness, not preachy and churchy moralisms about drinking and smoking and sexing; with Spirit found in everyone’s Heart, not anything done in this or that church."
- Ken Wilber


Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#13251 - 15/06/2012 17:56 Re: Oles tro [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Beklager Arne, det er åbenbart stadig ikke sivet ind i knolden på dig. Du er vel efterhånden så indsyltet i dit eget citatfusk, at du ikke længere kan skelne mellem fusk og fakta. Men så prøver vi igen med pap og saks.

Ja Arne, jeg er enig med leksikografens oplysning om, at der hersker uenighed om erkendelsesbegrebet. Det har der været i flere tusinde år, og er der fortsat den dag i dag.

Nej Arne, jeg er ikke enig med dem, der mener at den naturvidenskabelige viden er usikker, for det er den ikke, eftersom den stemmer overens med vore observationer, og er i stand til at forudsige udfaldet af en række processer med stor sikkerhed.

Og nej Arne, jeg er heller ikke enig med dem, der mener at vi skal basere dele af vores viden på følelser og fantasier. Som artiklen også fremhæver, så kan den slags ikke begrebsliggøres, og er derfor værdiløse for alle andre end den følende og fantaserende selv.

Både Einstein og Bohr baserede deres teorier på observerbare fakta, men selv om de var meget uenige om erkendelsesteori, så fungerer deres teorier fint side om side. Ingen af dem er nemlig baseret på ikoner eller andre "damaskusoplevelser" for så er vi tilbage i overtroens verden.

At du kalder min afsløring af din manglende evne eller vilje til at forstå for svinerier, ved jeg jo, er en del af din ligeledes manglende debatkultur, så det tager jeg ganske let, for du vil jo samtidig gerne fremstå som svinenes beskytter. griner

Selvfølgelig har videnskaben også ubehagelige konsekvenser. Den har f.eks. forsynet dig med en computer, så du kan sidde i din hule og kværulere over mennesker langt borte fra dig, og som ikke har den mindste lyst til at være sammen med dig.

Konsekvenserne af religiøs tro er dog meget værre. Den leder til nedslagtning af uskyldige mennesker og små børn verden over med stor brutalitet. Det er endnu en grund til at lade videnskaben vejlede os, og ikke lade følelserne bestemme over, hvad vi skal tro og tænke. ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 68 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 19:53
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Den uvildige Elbit-undersøgelse bliver ..
24/04/2024 18:58
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Nyheder fra Religion.dk