annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 193 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 28 af 68 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12840 - 26/04/2012 13:48 Re: Den Evige Filosofi [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg godkender ikke på forhånd dét, du citerer Kierkegaard for, ej heller dét, jeg læser hos Aldous Huxley, men lige her ser jeg nu ingen modsætning.

I øvrigt har jeg det sådan, at jeg stoler på mine egne oplevelser - mere end på, hvad alverdens kloge mænd og kvinder vil ha' mig til at tro blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12841 - 26/04/2012 14:32 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
det er sørme ikke et spørgsmål om hvad du godkender eller ikke godkender,, , det er et spørgsmål om at forstå forskellen på de to forskellige former for syn på tiden og evigheden.

Du kan så sige, jeg vælge den ene frem for den anden, men at tale om hvad du godkender og ikke godkender, ændrer ikke på religionshistorien og religionsfilosofien og forskellen på kristendommen her og østens religioner mht til de her omtalte forhold.

og nej du stoler tilsyneladende ikke en skid på din egen ikon oplevelse eller erfaring, snart udsiger den noget om det forunderlige i at VERDEN ER, og det bliver endda præciseret at dette er nok for dig, det forunderlige i at verden ER. Så går der et par år, så bliver oplevelsen pludselig kodet som en "JEG ER" erfaring/oplevelse, noget du førhen ellers har fordømt i hårde vendinger ved næsten enhver lejlighed og gjort tyk grin med. Endvidere misbruger du oplevelsen til at få det til at se ud som om du står ortodoks kristendom særligt nært. Igen dette er grotesk da du er så langt fra som man næsten kan komme med dine mærkværdige panteistiske tilbøjeligheder, hvilket du da også har skrevet om at du mere eller mindre frasiger dig kristendommen. Du er slet ikke fast forankret arne, og det skyldes netop at du er et offer for snart den ene tale og så en anden tale fra verdens kloge mænd. Ligeledes er du offer for at du gerne vil gøre dig selv interessant omkring en ikon erfaring/oplevelse der skal få dig til at fremstå som en mand der har været tæt på noget helligt og stort. Men da din erfaring/oplevelse tilsyneladende er sket under subjekt og objekt niveauet, under forstandens niveau, kan du ikke beskrive, becifre og kontekste den ind religionsfilosofisk og religionshistorisk.

du søger og du søger arne, et menneske i din alder bør ikke være så meget i vildrede og tvivl med sig selv, men den åndelige karakterstruktur og personlighedsdannelse allerede være vel konsolideret. Ikke så mærkeligt du sværmer omkring østens upersonlige panteisme og pessimisme omkring vores egen personlige konkrete liv, som om du betragter sengen/hvilestedet som vigtigere end manden der sover i sengen.

Mvh Hanskrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#12842 - 26/04/2012 15:33 Re: Den Evige Filosofi [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Hans..

Jeg spurgte dig: Men ok, lad os gøre en undtagelse og ta' dig på ordet; forklar os her lidt om værker du har læst og sat dig ind i af Eric Kandels?

Er det virkelig muligt, at du end ikke forstår disse simple linier?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12843 - 26/04/2012 15:51 Re: Den Evige Filosofi [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver:
Citat:
det er sørme ikke et spørgsmål om hvad du godkender eller ikke godkender -
Jo, det kan du ganske roligt regne med, at det er - for mig!

Der er ganske meget religiøst, filosofisk og psykologisk sludder (set med mine øjne), som jeg kasserer - og det ganske uanset, om du forsøger at gøre dig til dommer her eller ej.
Dommer kan du være for dit eget vedkommende, men ikke på mine vegne blinker
I øvrigt skrev jeg ikke "godkender" men "godkender på forhånd".

Du har da ret i, at jeg ikke er fastlåst, men tværtimod stadig er "på vandring" - mod noget, som jeg oplever som stadig mere berigende - og rummeligt - samtidig med at jeg godt er klar over, at jeg kun er "på vej", og at jeg kan "fare vild" smiler

Aldous Huxley's bog fra 1945: Den Evige Filosofi har overrasket mig, fordi den siger så mange ting, jeg selv har søgt at formulere - eller kun har opfattet uklart - og fordi den tillige gi'r mig en masse ny inspiration - lige nu især at "jeg er" supplerer "verden er", så begge får langt videre horisonter og meget stærkere intensitet, end jeg før har kunnet opfatte - også selv om det faktisk var indeholdt i mine Kristus Ikón oplevelser, men uden at jeg opdagede det.
Ikón-budskabet er, synes jeg, helt enkelt og ligetil, tilgængeligt for enhver - direkte til hjertet - og alligevel er det fantastisk, så meget det rummer.
Der er i hvert fald min oplevelse.

Jeg har ingen hensigter om at "gøre mig interessant", men skriver om, hvad jeg oplever - og det hjælper mig videre - det gør også mange af de kommentarer, jeg får.

At det åbenbart irriterer dig, er jo beklageligt, men du har jo den mulighed at undlade at læse, hvad jeg skriver blinker

Desuden ser du jo ud til at være meget begejstret for dine egne overbevisninger.
Så må det vel være til at udholde, at andre kan være lige så begejstrede - blot med et andet indhold blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12844 - 26/04/2012 16:01 Re: Den Evige Filosofi [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

Tja, et trist syn der står ens øjne i møde, og ved løselig gennemlæsning blir det nok læsere flest klart, hvorfor hverken enkle spm. eller forklaringer hjælper på sagen. Der er ikke andet at gøre end lade det ligge.

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 28 af 68 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Syv personer anholdt i antiterroraktion ..
24/04/2024 10:11
43 ansatte i miljøvirksomhed genoptager..
24/04/2024 09:55
Forsyningsformand i Odsherred trækker s..
24/04/2024 09:49
Byen Baltimore har sagsøgt ejer af skib..
24/04/2024 09:17
To kvinder anholdt for ulovligt arbejde ..
24/04/2024 09:15
Nyheder fra Religion.dk