annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 68 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12736 - 07/04/2012 10:56 Re: Den Evige Filosofi [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

"Måske er der en mening med, at vi har født med to ører - og een mund, som måske også kan bruges til at spørge til andre med?".

- Når nu du skr. som du her gør, ku' du så ikke prøve at forklare mig, hvordan du forstod det jeg skrev og evt. med nogle citater til noget specifikt? - som ikke skyldes problemer med genkendelighed.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12737 - 07/04/2012 11:33 Re: Den Evige Filosofi [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Hej Simon,

Jeg tror, min tankevirksomhed - og mit indlæg - blev sat i gang ved det, du skriver omkring den ansvarsforflygtigelse, som automatisk opstår, hvor mennesker bor rigtig mange sammen - og derfor har sværere ved at komme hinanden ved. smiler...

Min bemærkning, som du studser over, er ikke specifikt henvendt til dig ... men lige så meget til mig selv. ...

Tænker lidt over, om det dog er den rigtige vej, det hele går, når strømmen af flytninger sker - som nu - så meget fra land til by?

På en tur til Mors for et par år siden husker jeg, at det gjorde et stort indtryk på os, at vi oplevede den smukke ø i en sådan grad affolket. ... Vi kørte gennem den ene lille landsby efter den anden, hvor rigtig mange huse var til salg, hvor der ingen skole var mere, og ingen butikker overhovedet. ... Er det dog den rette udvikling, også når vi tænker medmenneskelighed???

Fortsat god påske fra en mindre by i provinsen - hvor der i dag er højt til loftet - sol og blå himmel.

Zenia
Top Svar Citer
#12738 - 07/04/2012 13:48 Re: Den Evige Filosofi [Re: Simon]
Thomas
Uregistreret

Kære Simon,

Citat:
Saglighed er hvad debatter handler om, ikke at lulle hinanden i søvn med skinhellige ord om kærligheden (til bl.A. himmelnisser) der klarer alt. Det er virkelige problemer mennesker rundt dig har i denne verden, Thomas, ikke problemer med kærlighed hinanden imellem. Det synes jeg for det første du skulle bestræbe dig lidt for at forstå.


Hvis du gerne vil sagligheden, så må du stoppe med at pådutte dine meddebattører holdninger (om bl.a. "himmelnisser"), som de ikke har. Vi kan ikke opretholde en dialog, hvis du ikke vælger at lytte til, hvad dine meddebattører rent faktisk fortæller.

En yndet form for polemik
består i det probate trick
at dutte folk en mening på,
hvis vanvid alle kan forstå!
(Piet Hein)

Derfor har jeg spurgt mig selv, om jeg skal tage en forsøgsvis dialog med dig. Det er gået op for mig, at jeg nok ikke får overtalt dig til at give afkald på dine nedladenheder, som du allerede afslører i dit første tekstafsnit. På den anden side repræsenterer du de mest stereotype misforståelser i diskussionen mellem ateister og spirituelt søgende mennesker. Så skal du have lov til dialogen på dine personkonfliktorienterede præmisser, eller skal du have en tænkepause? Hmm ...

Det er egentlig ærgerligt at stoppe dialogen, for i enkelte stykker af, hvad du skriver, bestræber du dig virkelig på at skrive om din overbevisning. Men din samtidige nægten af at låne øre til, hvad andre skriver - så dine misforståelser af deres holdninger kan gå op for dig - er samtidig så bastant, så vedholdende.

Så derfor vælger jeg at give dig en tænkepause. Jeg vil dog bruge dine misforståelser i nogle af opsamlingerne, da dine misforståelser er så stereotype, at de på en let og enkel facon - ved at fejlen ved dem bliver afsløret - kan producere et pædagogisk resultat for den videre forståelse.

Men indtil du besinder dig og tager dialogen alvorligt med dine meddebattører, vil jeg ikke svare dig direkte. Jeg ønsker kun dialog på konstruktive præmisser.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12739 - 07/04/2012 15:29 Re: Den Evige Filosofi [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

”Tænker lidt over, om det dog er den rigtige vej, det hele går, når strømmen af flytninger sker - som nu - så meget fra land til by?”.

- Det kan man vel ikke sige, fortrinsvis er det nok af nødvendighed tilflytning mod storbyer sker, behovet for arbejde og besparelser på stigende befordringsudgifter m.v. Det er selvfølgelig fornuftigt nok i lyset af en noget anstrengt økonomi og en reel arbejdsløshed politikere sørme gør deres for at skjule omfanget af. Men det er jo et virvar af impulser og indtryk mennesker flest måske ville ha’ bedre af lidt afstand til. Jeg vil gerne tro de færreste der trives og har et langt liv bag sig udenfor byerne, ja i særdeleshed på øerne, som nævnt i forbindelse med nærheden, der jo besværliggør anonymiteten på godt og ondt hvorfor man nærmere bliver en del af hinandens problemer og glæder, for man kan ikke sådan skjule sig selv og sin elendighed dér - men der ka’ jo også være en fandens snageri og sladder i de små bygder og ø-samfund, som man også med god grund kan ønske en afstand til, der er bare en mentalitetsforskel. Det lader sig nemlig ikke sådan gøre at overskue et alt for omfattende bysamfund som fællesskab, og sindet påvirkes jo også uden man nødvendigvis selv bemærker det af de kolossalt mange og altid nærværende indtryk fra alle hjørnerne. Så mange blokader er skam nødvendige forsvar, men er ikke udtryk for en egentlig selvtilstrækkelighed. Derfor oplever de der kommer udefra med glade smil og åbenhed, naturligvis også masser af goodwill, overskud og hjælpsomme menneskers gode intentioner, men det er jo lidt som at få gæster, ude godt, hjemme bedst. Alle sætter stor pris på at hvile ørerne lidt. Man bliver ikke nødvendigvis dårligere til at være menneske af livet i storbyer, der er sørme mange gode sider, men der er grænser for hvad vores sind klarer med en konsekvent topbelastning, og det er måske for mange dér det gode ved livet udenfor byerne befinder sig, at komme hjem i roen hvor man kan puste ud og samle de adspredte tanker, efter en lang dags arbejde inde i storbyen. Du kender garanteret til oplevelser med den maskinsnakkende københavner ell. århusianer, der lige skal ha’ nogle uger at falde ned på i mødet med stilheden udenfor..;)

Men altså, det er jo ikke alt vi skal blande os i og gå op i hos andre mennesker, og jeg mener virkelig at nogle af disse stærkt troende, der ikke ka’ åbne munden uden at der kommer et vandfald af ”søde ord” om (næste-)kærligheden, simpelthen forgriber sig på medmenneskers privatliv udfra en kærlighedshunger der mere afspejler deres eget end medmenneskers problemer med kærligheden. Vi hverken ka’ eller skal forvente at løse vore problemer med endnu mere tryk på sanseapparatet, nogle missionærer har det bare med at fise bagom, for på den måde at tilrane sig adgang til menneskers følelsesliv med finurlige påhit, idet de i hoveddøren oplever ikke at være leveringsdygtige med fornuftige forklaringer på deres overtros anvendelighed og nødvendighed. Det var lidt af meningen der lå i det skrevne.

M.h.t. turen din tur til Mors, er det jo selvsagt lidt umuligt at opleve medmenneskelighed i et egnsområde hvor folk næsten helt er fraflyttet. Men det er et stort og nærværende problem at være nødt til at flytte til storbyer for at finde arbejde og dermed overlevelse for familien. Dermed affolkes jo landområder der ellers byder på gode og rolige opvækst- og livsbetingelser for både børn og de mange der gerne ville nyde alderdommen, uden at være ude af sig selv i stress og jag. Man ka’ blive rigtig rasende på de forbandende yuppiedrenge og piger der fungerer som igler i samfund verden over, og som i stor grad har været skyld recessioner grundet grådighed i storbanker og topposter i erhvervslivet, ja sågar i kommuner og regioner ser vi, hvordan folk lænser mill. og atter mill. af kroner hver gang de ser deres snit. Det er jo ikke helt uden grund at velfærden spiller fallit, når de mange i årevis skal betale til de fås kolossale årsgager og bonuser her og dér. Det er en farlig og dårlig moral fra noget der ku’ minde om en ”internatonal nå-generation”. Så det bliver svært at komme ovenpå igen Zenia, at få genetableret bysamfund her og dér, tilliden til politikere, banker, kommuner og regioner, det vil tage mindst en generation. Alene tanken om de mange der var "nødt" til at købe alt, alt for dyre huse på enorme lånesummer, og nu må slide sig selv i småstykker for at kunne tilbagebetale - hvis de da ikke får gældssanering med endnu et økonomisk pres der ender hos lavtlønnede skatteydere. Der er så meget svindel til Zenia, i den forbindelse ønskede jeg gerne en bedre moral omkring os, men den forventning er der næppe politisk opbakning omkring..;)

Mvh & fortsat god påske..
Simon


Redigeret af Simon (07/04/2012 15:45)
Top Svar Citer
#12740 - 07/04/2012 16:05 Re: Den Evige Filosofi [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Tak Simon, fordi du deler dine tanker her. ...

Nu bliver det jo sørme helt religiøst oven i købet, for indenfor i hvert fald den katolske kirke ér grådighed jo en af dødssynderne.

Men, men og men igen: De yuppier, du omtaler er jo måske heller ikke spor religiøse. smiler

Mon det ville hjælpe på sagen, hvis de havde en tro på andet end eget velbefindende. ??

Dét var (igen) et lille sidespring.

m.v.h. ... og lidt i hast
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 68 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk