annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 68 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12660 - 28/03/2012 20:29 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

"Vis mig dit oprindelige ansigt, før dine forældre var født."

Eksisterede du da? Hvem var du? Hvad var du? Hvem er du egentlig? Er du din krop - eller er du "noget spirituelt", der har en kropslig oplevelse?

Jesus:
"Sandelig, sandelig siger jeg jer: Jeg er, før Abraham blev født."

Se her i denne korte og letfattelige video, hvorfor dette gælder alle:

http://www.youtube.com/watch?v=BA8tDzK_kPI

I ønskes alle en fredfyldt aften i stilhed og indre bøn, og når natten melder sig en vidunderlig og rolig søvn.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12691 - 31/03/2012 16:17 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

En BBC-dokumentar om Pam Reynolds viser en NDE (near-death-experience)/nærdødsoplevelse under kliniske forhold.

http://www.youtube.com/watch?v=WNbdUEqDB-k

Der skulle en hjerneoperation til for at redde hende, men operationen krævede, at hun var klinisk død i en time. Pams hjerte og vejrtrækning stoppede, hendes hjernebølger blev "flade" på monitoren. Hun var uden hjerneaktivitet. Blodet blev drænet fra hovedet.

Wikipedia, udpluk:
Citat:
Reynolds was under close medical monitoring during the entire operation. During part of the operation she had no brain-wave activity and no blood flowing in her brain, which left her clinically dead. She made several observations about the procedure which later were confirmed by medical personnel as surprisingly accurate.

This famous near-death experience claim is considered by many to be proof of the reality of the survival of consciousness after death, and of a life after death.

During this procedure, also known as a standstill operation, her body temperature was lowered to 60 °F (16 °C), her breathing and heartbeat were stopped and the blood was drained from her head. Her eyes were closed with tape. Small ear plugs with speakers were plugged in her ears. These speakers emitted audible clicks which were used to check the function of the brain stem to ensure that she had a flat EEG (a non-responsive brain) before the operation proceeded.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pam_Reynolds_%28singer%29

Tilfældet med Pam Reynolds viser, at de modeller, der forbinder bevidsthed strengt med det materielle, hjernen, er utilstrækkelige.

Undervejs i afsnittet fortæller Pam ...
Pam oplever lys i sin klinisk døde tilstand og spørger pårørende (sjæle), om det er Gud. Hun får svaret, at lyset er det, der sker, når Gud trækker vejret. Og det går op for Pam, at hun står i Guds åndedræt.

Eftertekst fra afsnittet:
This experience had a profound effect on Pam.

She told she became more idealistic and less judgemental. Once a colorful dresser, she chose more subdued clothing. A self-described born again liberal christian, she said she did not pretend to know the nature of God. "But I know for a fact that God exists and permeates everything", she said.

Mr. Lowery (Pat's husband) said his wife got a highly developed sense of empathy. "She could be standing in line in a grocery store and detect people there who was troubled, some of them so much it could move her to tears", he said.

Mike Dyche, a fellow singer-songwriter: "After her near-death experience she would call me from time to time to found out if something was bothering me and she would be right! In her phone conversations, she would describe the rooms of my house even though she'd never been in it."


Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12692 - 31/03/2012 18:45 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
He Thomas.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Tilfældet med Pam Reynolds viser, at de modeller, der forbinder bevidsthed strengt med det materielle, hjernen, er utilstrækkelige.
Det skriver du umiddelbart efter et link, du henviser til, som dog ikke virker direkte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pam_Reynolds_%28singer%29

En søgning på dit link v.hj.a. kopier/sæt ind i Google giver imidlertid øverst dette link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pam_Reynolds_(singer), som man så blot kan kikke på, og som netop er opdateret (den 29. i denne måned).

Afsnittet her: "Critical Analysis" starter med disse ord:
Citat:
Pam Reynolds' NDE is sometimes seen as evidence of the survival hypothesis. Critics have brought forward several points which attempt to refute this interpretation.
Min kommentar:
Idéen om, at menneskets bevidsthed overlever døden, har vist nok eksisteret de sidste 40.000 år (shamanismen), og den blomstrer stadig "i fuldt flor" f.x. i Den tibetanske dødebog (DØDEBOGEN v. Erik Meier Carlsen, Borgen, ISBN 978-87-21-03353-8), men så vidt jeg kan se, er bevidsthedens overlevelse hverken bevist eller modbevist.
Min fornemmelse - men det er jo kun en fornemmelse blinker - er, at det er mere væsentligt at leve "godt", "ægte", "rigtigt" - frem mod en forhåbentlig dermed mere harmonisk død - "og så ta'r vi den derfra", som politikerne siger blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12693 - 31/03/2012 19:04 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Linket virker fint på min computer, når jeg skriver det ind i browseren. Men ganske rigtigt så ændres det (af sig selv) til det link, du viser. Måske det virker anderledes på din computer, så tak for dit link.

Det afsnit, du refererer til - "Critical Analysis" - begynder faktisk med ordene:

Citat:
This article's references may not meet Wikipedia's guidelines for reliable sources. Please help by checking whether the references meet the criteria for reliable sources. (November 2009)


Det er jo ikke altid, at de kritiske røster er særligt kritiske. Og det er ikke altid, at de, der påstår at være videnskabeligt anlagte, rent faktisk er det.

Hvordan folk end tager imod Pam Reynolds historie, så finder jeg den smuk - og hendes ord finder jeg inspirerende for hjertet. Og et rent hjerte - tror jeg - fører til den forenende og direkte erkendelse af Gud.

"Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud."
(Jesus)


Du skriver:

Citat:
Min fornemmelse - men det er jo kun en fornemmelse blinker - er, at det er mere væsentligt at leve "godt", "ægte", "rigtigt" - frem mod en forhåbentlig dermed mere harmonisk død - "og så ta'r vi den derfra", som politikerne siger blinker


Jeg er enig med dig i væsentligheden af at leve et "godt, ægte og rigtigt" liv, men ikke fordi formålet nødvendigvis skal være en "mere harmonisk død".

Jeg tror på, at et "godt, ægte og rigtigt" liv er for andres skyld, hvilket også tjener ens egen egentlige essens, vores essens, som er ét med Gud - en essens som er evig og overlever den fysiske død. Eller med andre ord: Elsker vi andre, elsker vi hinanden, så ærer vi ikke bare vores medmennesker, men også menneskeheden og den egentlige (med)menneskelighed i os selv.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12694 - 01/04/2012 09:17 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du har jo ret i, at ”Critical Analysis” i Wikipedia-artiklen ta’r det forbehold, du peger på, men det ændrer jo nok ikke ved, at der faktisk er usikkerhed om emnet (om bevidstheden kan overleve døden), og at det vel derfor – som så meget andet – fortsat må forblive et trosspørgsmål - i hvert fald indtil videre.
Imidlertid er det jo, en vidunderlig smuk vision, synes jeg – også selv om inkarnerede skeptikere sikkert vil kalde det ”naive, sukkersøde og overtroiske ønskedrømme” eller noget i den retning.

Når jeg skrev, som min mening, at det er væsentligt ”at leve "godt", "ægte", "rigtigt" – frem mod en forhåbentlig dermed mere harmonisk død” så var det ikke ment småligt á la ”noget for noget” (en god død som belønning for gode gerninger), men mere á la Piet Heins lille digt:
Citat:
Husk at glemme bagateller.
Husk at nemme hvad det gælder.
Husk at elske, mens du tør det.
Husk at leve, mens du gør det.
http://www.lystrupkirke.dk/carpediem-gribdagen-afhansboas.php
(Det ser ud til at dette link virker direkte, så man kan nøjes med at klikke)

Jeg tror imidlertid heller ikke på, at det gode liv primært skal være for andres skyld, som når du skriver:
Citat:
Jeg tror på, at "et godt, ægte og rigtigt" liv er for andres skyld –
Det kan for mig let komme til at lyde moraliserende og missionerende – som en pligt, som et påbud og ikke, som noget naturligt.

Jeg tror snarere, at næstekærligheden kommer af sig selv – indefra – når man har overskud til at finde sin indre harmoni – og kan nærme sig ”hjertets renhed”.

For den rene af hjertet vil jeg tro, at næstekærlighed (og kærlighed til alt værende) er en simpel selvfølge, en spontan livsytring – som K.E. Løgstrup ville sige.
(Så egentlig tror jeg slet ikke, vi er uenige blinker )

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 68 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk