annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 10 < 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1173 - 02/07/2008 09:14 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: Michael]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Ja, man genkender det som bor i ens hjerte.


Nemlig!

Derfor er historiciteten heller ikke så vigtig, for NT er skrevet for at give genklang i vore hjerter til ihukommelse af Jesus. Et vidnesbyrd kan vi enten afvise eller tro på. Og den pointe har ole bjørn ikke fået med i sin tråd.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1174 - 02/07/2008 09:20 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: ALH]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Anne.

Du var helt klart meget søvnig, da du skrev din kommentar, for vi siger jo stort set det samme. Symbolet "Jesus" er ikke bare vigtigt. Det er selve grundlaget for den kristne tro, at guddommen antog menneskelig skikkelse og påtog sig verdens lidelser. Om historierne om ham er sande eller ej er i den forbindelse ligegyldigt, for det handler jo om tro.

Skal man sig det populært (og psykologisk), så er det underliggende budskab, at menneskelige lidelser ikke er en bagatel i guddommens bevidsthed, men noget han har sat sig personligt ind i og tager alvorligt. Det er en seriøsitet, som mennesker kan forholde sig til. Når man samtidig tager den gamle livsvisdom og lægger den i gudens mund, så ophøjes den til en "guddommelig sandhed", som børn og andre uvorne elementer værsgo' har at følge.

Det er også ulige lettere at tilbede et "håndfast" symbol end en ubegribelig ånd. Gud bliver afbildet som en patriarkalsk skikkelse, Jesus som et krucifiks, som man kan bære med sig, og bønner rettes til Gud eller Jesus, men ikke til Helligånden, som jo ellers skulle være ligeværdig.

Katolikkerne går et skridt videre og slikker tæer på helgenstatuer, hvis ikke de er så heldige at få lov til at kysse fiskeringen på pavens hånd. Buddhisterne klasker bladguld på buddhastatuer, og intet ordentligt kinesisk hjem uden et husalter med buddhafigur og gerne også figurer af Konfutze og Laotse og Darduse. Indianerne har deres totem'er, afrikanerne ligeså og aboriginerne deres klippemalerier på hellige steder.

Kun de stakkels muslimer er ligesom jøderne blevet nægtet afgudsbilleder, så de har efterlignet jødernes hellige toraruller og gjort koranen hellig, endda så hellig at det nærmest er blasfemi at lade en vantro røre ved ens eget eksemplar.

Behovet for hellige genstande og rituelle handlinger er et must i enhver religion. Ord alene kan ikke gøre det. Både ånder og dæmoner må have noget håndfast, de kan besætte, selv om det bare er så lidt som noget sort krimskrams på et stykke vidt papir.

Vogt jer i vantro, for Guds ord skal komme efter jer, som Gud selv har befalet. vred

Mvh

Ole Bjørn ;)

.

Top Svar Citer
#1176 - 02/07/2008 09:41 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej med dig Ole Bjørn.

Dit sidste indlæg til mig bekræfter min vurdering af din opførsel og dit debatniveau - lige som det bekræfter, hvad jeg nu efterhånden har set adskillige gange - også på den gamle debat: Det er når du står svagt i en debat, du ikke ka' la' være at skeje ud.

Jeg kan forestille mig, at det ikke må være rart at skulle fremture med så megen selvros og så mange grovheder i trængte situationer, men det er jo så din sag.

Farvel med dig Ole Bjørn.

Arne cool


Redigeret af Arne Thomsen (02/07/2008 09:41)
Top Svar Citer
#1177 - 02/07/2008 10:35 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Så har du med al tydelighed demonstreret Arne, at du kun er i stand til at se på en sag fra én side - din egen.

Hver gang du har kommenteret et af mine indlæg, har jeg været meget omhyggelig med at svare pænt, og undertrykt min erfaring om, at du før eller siden vil komme med ringeagtsytringer om mine synspunkter og min debatform. Det ender uvægerligt med at du hælder en skidtspand ud over mig. Det er så din debatform.

Det faktum, at jeg kan føre lange saglige debatter med andre, som er uenige med mig, uden at det ender i klammeri, er åbenbart undgået din opmærksomhed i din subjektivitet. Ligeså det faktum, at det aldrig er mig, der begynder på personlighederne. Det fremgår også af denne debat, hvor jeg endda er neutral i mit første svar på din personkritik. Men da du fremturede, blev jeg så nødt til at reagere.

Trist, at dit udtrykte ønske om en saglig debat ikke er et ideal, som du selv kan leve op til - hverken med mig eller andre. Du har åbenbart et så stort behov for at være uenig med alle andre, at det lukker for enhver koncensusløsning.

Der er et godt gammelt ord der siger; Fej for egen dør først! Det skulle du lægge dig på sinde inden du farer frem med bål og brand mod andre debattører, her såvel som i andre debatter.

Mvh

Ole Bjørn ;)

.

Top Svar Citer
#1178 - 02/07/2008 11:02 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Dit sidste indlæg til mig bekræfter min vurdering af din opførsel og dit debatniveau - lige som det bekræfter, hvad jeg nu efterhånden har set adskillige gange - også på den gamle debat".

- Ku' du ikke bare ligesom Ole o.a. forholde dig til indholdet i argumenters vægt, i stedet for denne evindelige jamren over debattører bag indlæg - ku' du ikke slutte denne altid fornærmede attitude, overfor mennesker du alligevel ikke kender? For ser du, dét er et trist syn, på en debat...

Det er ofte befriende og herligt at læse Ole, der i større grad forstår at brede det ud, som du indskrænker - Ole får ofte det med sig, som du får imod dig. Og det skyldes måske netop et fokus på indholdet i det der leveres, fremfor et fokus på den der leverer. Prøv nu at skærp dig lidt, vis du ikke er en stor fornærmet dreng!

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 10 < 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk