annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689441
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382369
Et andet syn 1991953
Åndelig Føde 1525882
Jesu ord 1523571
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
0 registrerede 425 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 10 < 1 2 ... 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1209 - 04/07/2008 21:26 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

"Hvad du har skrevet og undladt at skrive kan læses sort på hvidt, Thomas, så dine forsøg på bortforklaringer hjælper ikke et dyt."

Hvad jeg har skrevet kan læses sort på hvidt, Ole. Så dine forsøg på at lyve om mig hjælper ikke et båt.

"At du mener at være bedre i stand til at skelne mellem sandt og falskt end størstedelen af verdens troende kristne og alverdens uddannede teologer viser kun din enorme selvovervurdering."

De er ikke troende.

"Du kan ikke dokumentere en eneste løgn fra min side"

Du kan ikke føre belæg for en eneste af dine løgne om mig.

"Påstanden om at Ouseley's evangelium er en afskrift af et urevangelium er en løgn. Selv Ouseley kunne ikke bevise det, hvilke ville have været en smal sag for ham, hvis det var sandt."

Der er ting, der ikke kan bevises, om end de er sande. Der er også ting, der kun kan fattes af den enkelte, men ikke kommunikeres i form af et bevis eller en argumentation. Men vejen kan enhver gå på - den er KÆRLIGHED.
Top Svar Citer
#1210 - 04/07/2008 21:41 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Lidt om urevangeliet hentet fra Jesusnet.dk :

Findes andre end Bibelens 4 evangelier?

Spørgsmål:
Jeg har på biblioteket fundet en bog, beskrevet sådan: Urevangeliet, et fuldstændigt, aramæisk evangelium. Opdaget og udgivet på engelsk af Rev. G. J. Ouseley. Ved Klaus E. Berger og forlaget IKAN.

Det beskriver Jesu liv og gerninger, og medtager ting som de fire andre ikke gør. Forfatteren gør også opmærksom på at det har været grundlag for de fire andre: Hvad gør jeg med det?

På samme hylde lå et evangelium som hed: Thomasevangeliet. Jeg lånte det godt nok ikke med hjem, men er der mange flere evangelier end de 4 fra NT?

Svar:
Det er velkendt, at der findes apokryfer (ikke autoriserede skrifter) til Gammel Testamente. De findes i en ny dansk oversættelse, som kan købes separat eller sammen med Bibelen. Mindre kendt er det, at der også findes apokryfer til Ny Testamente. Det er tekster, som ligner dem, som vi finder i Ny Testamente, men som ikke blev optaget i Bibelen. De blev ikke anerkendt som autoritative og apostoliske skrifter, som skulle danne grundlag for kirkens forkyndelse og undervisning.

De apokryfe skrifter er af forskellig alder. Nogle er næsten ligeså gamle som de kanoniske (bibelske) skrifter, mens andre er meget yngre. Oldkirken anerkendte ikke disse skrifter. Derfor er de ikke særligt meget udbredt, og vi kender dem først fremmest gennem oplysninger hos kirkefædrene, når de polemiserede imod disse skrifter, og gennem nyere fund, f.eks. det såkaldte Nag Hammadi bibliotek, som blev fundet i 1945 (52 koptiske skrifter)

De nytestamentlige apokryfer er en broget samling litteratur. Der findes apokryfe evangelier, apokryfe breve, apokryfe apostel-gerninger og apokryfe åbenbaringsskrifter.

Thomas-evangeliet er et af de ældste. Det er karakteristisk ved at være en samling ord, som siges at stamme fra Jesus. Disse ord kommer som perler på en snor. Men der findes ikke nogen sammenhængende beretning og ingen fortællinger af betydning i Thomas-evangeliet. Vi hører ikke om Jesu fødsel og liv og heller ikke om Jesu død. Nogle af de 114 udtalelser er i indhold nært beslægtet med dem, som vi finder i Ny Testamente, mens andre afslører et slægtskab med den afvigende lære, som kaldes gnosticisme. Thomas-evangeliet stammer sikkert fra 100-200 e.Kr. og kan egentlig slet ikke kaldes et evangelium. Det er bare en tilfældigt ordnet samling af ord, som tilskrives Jesus.

Af andre apokryfe evangelier kan nævnes de såkaldte barndoms-evangelier, f.eks. Jakobs Protevangelium, Thomas' Barndomsfortælling og det uægte Matthæus-evangelium. De vil skildre Jesu barndom, og de er fyldt af legendariske fortællinger, som kan være meget underholdende, men uden historisk værdi, hvis man vil vide noget om den jordiske Jesus.

Der findes også fremstillinger, der vil beskrive den voksne Jesu liv, f.eks. Ebjonitter-evangeliet, Egypter-evangeliet, Hebræer-evangeliet, Nazaræer-evangeliet, Filips-evangeliet og Peters-evangeliet. Vi kender ikke disse skrifter som samlede fremstillinger. De er udelukkende overleveret i brudstykker. I Nag Hammadi blev der også fundet evangelie-skrifter, foruden Thomas-evangeliet også Filips-evangeliet og f.eks. Sandhedens Evangelium. Det er altsammen skrifter, der er yngre end de fire evangelier i Ny Testamente, og de blev af oldkirken ikke anerkendt som apostoliske og autoritative skrifter.

Noget helt andet er, at der dukker såkaldte evangelier op i de nyreligiøse bevægelser. Nogle udbreder deres lære ved at affatte et skrift, som man så kalder et helt nyt evangelium, som netop er blevet opdaget. Sådanne nye evangelier gør almindeligvis krav på at være ægte. De siges at være fundet i nogle arkiver eller ved udgravninger. Det er der mange eksempler på. Der forekommer f.eks. et vandmands-evangelium (1911). Der findes også et vegetar-evangelium, nemlig "Evangeliet om det fuldkomne liv" eller "De tolv helliges evangelium". Det skildres som "et nyopdaget, fuldstændigt, aramæisk urevangelium". Det er oprindeligt udgivet af G.J. Ouseley og findes i flere udgaver i dansk oversættelse. Jesus gøres her til talsmand for dyrene og for en vegetarisk livsform. Nogle af udgaverne er udgivet med støtte fra dyreværnskredse, hedder det i et forord! Men det er altsammen en forfalskning. Det er snyd og plattenslageri.

Peter V. Legarth


Jeg har pt. ikke tid til at deltage i en evt. debat om dette "urevangelium", men når Thomas skriver "Der er ting, der ikke kan bevises, om end de er sande", må jeg som troende sige ja - ellers gav min tro ingen mening. "De tolv helliges evangelium" - også betegnet som urevangeliet - er tydeligvis præget af forfatternes tros- og livssyn på samme måde (dvs. en gnostisk tankegang), som Mattæusevangeliet er præget af træk fra jødedommen. Urevangeliet er blot affattet på et langt senere tidspunkt og falder ikke just under kategorien "evangelium", som jo betyder budskab (det glædelige budskab om Jesus Kristus).

Spørgsmålet er, hvad "sand kristendom" er. Det er ikke et spørgsmål, jeg stiller, for at kaste rundt med sandhedsdefinitioner er jeg gerne fri for blinker

Mvh
Anne


Redigeret af ALH (04/07/2008 21:43)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1211 - 04/07/2008 21:54 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, det var det. Det glædelige evangelium om Jesus Kristus. At vi skal elske hinanden, det er glæde. Men glæden kommer når vi lever i forbindelse med omverdenen. Når vi derfor kommer hinanden ved, bliver vi glade i livets evige bevægelse.

Det er derfor op til os selv om vi bliver glade og lykkelige. Det bliver vi ved at komme hinanden ved.

Det er en ubønhørlig lov at vi høster som vi sår og nåden er at vi ikke bliver stillet til regnskab for fortiden. Tilgivelsen er at ingen spørger os hvor vi kommer fra eller hvor vi går hen.

Man behøver ingen evangelier for at kende sandheden og kærligheden. smiler
Top Svar Citer
#1212 - 04/07/2008 21:55 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: ALH]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Det, jeg har noget imod er, at man kalder det for "urevangelium", idet man hermed siger, at det er det ældste evangelium.

Vi kalder heller ikke Q-kilden eller andre Jesus-ord for evangelium, idet det er alt for svært at sige noget sandsynligt om de første kilder. Men ok, nok for nu blinker
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1213 - 04/07/2008 22:21 Re: DEN "SANDE" TRO? [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Jeg har jo ført bevis for en af dine løgne, Thomas, den om urevangeliet.

At du udnævner det til "en sandhed, der ikke kan bevises," er det rene pjat. På den måde kan enhver udnævne hvad der passer ham som sandhed, ligesom du har udnævnt dit postulat om, at jeg lyver. Det kan du nemlig heller ikke bevise, for det gør jeg ikke.

Nu kommer du så med en ny grov løgn. At alverdens teologer ikke er troende. Du er efterhånden havnet helt ude i hampen, så hvis ikke du kan undskylde dig med, at du er døddrukken eller har røget dig fuldstændig skæv, så må man vist konstatere, at dine religiøse postulater og personlige anklager i særklasse er de mest utroværdige indlæg, der er forekommet i denne debat.

Eller for at sige det på jævnt dansk. Du gør dig helt til grin for alverden, Thomas.

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 10 < 1 2 ... 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Nyheder fra Religion.dk