annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
0 registrerede 51 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12139 - 02/02/2012 10:44 Arnes misforståelser. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg fokuserer på dig, Arne, fordi mit emne er de misforståelser og mistolkninger, der præger alle dine indlæg. Det fremgår også klart af mine overskrifter.

At du med et nyt forsøg på ordkløveri forsøger at fastholde en af dine løgne om mig er ret patetisk. Jeg tror ikke, at nogen her andre end dig er så dårlige til dansk, at de har opfattet mine ord som om, at jeg anser læserkommentarer som en konkurrence mellem læserne og forskerne.

Din fremhævelse af visse kommentarer er i allerhøjeste grad en farvning på basis af din egen tro. De fleste af de citerede placebo forskere nævner overhovedet ikke begrebet kærlighed, og det ser du heller ikke i nogen videnskabelige forskningsrapporter. Du fremhæver altså nogle journalistiske misforståelser som værende forskernes opfattelse, og det er groft citatfusk.

Jeg er heller ikke en "selvudråbt repræsentant" for naturvidenskaben. Min holdning til naturvidenskab er selvfølgelig til diskussion for alle, der har lyst, og jeg har da livet igennem været involveret i mange diskurser med andre forskere, som har differerende opfattelser. Det er netop gennem konstruktiv kritik af hinandens arbejder, at videnskaben udvikler sig, så din påstand er blot en ny løgn, som du har føjet til de mange løgne om mig, som du har fremsat gennem tiden.

Jeg bliver hverken ophidset, sur eller fornærmet over kritik, for mine argumenter hviler på konstaterbare fakta, og de er svære at komme udenom for en, der kun har en urealistisk tro at komme med, og i tilgift har problemer med sprogforståelse. griner

Jeg har heller aldrig sagt, at jeg har været "lærer i 60 år", for det har jeg ikke. Løgn på løgn på løgn Arne. Har du virkelig ikke andet at komme med? ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12140 - 02/02/2012 10:58 Re: Kærlighed. [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne og Zenia

Ja, selvfølgelig betyder opmærksomhed, omsorg, nærvær og kærlighed da noget, og det for både dyr og mennesker. Det er kærligheden, der får os til at kæmpe, kærligheden til og fra andre mennesker (og dyr) og kærligheden til livet som sådan. Det er den, der skaber mening i livet.

Men kan man kalde kærlighed og omsorg for placebo? Kærlighed og omsorg er en behandling i sig selv, en tillægsbehandling" som altid vil gi' livskvalitet, glæde og velvære ... og derfor også må ses som værende en del af behandlingen.

Men er det det, man forstår ved placebo?

... men kærlighed og omsorg er en ikke helt uvæsentlig faktor i mange behandlinger smiler

Kærlige tanker fra RoseMarie

Top Svar Citer
#12141 - 02/02/2012 11:42 Re: Arnes fallit. [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

"En gang for et par år tilbage besøgte jeg familien, hvor deres Gizmo ikke var helt på toppen. Efter at være blevet budt velkommen, satte jeg mig ned i en stol, og Gizmo strøg omgående hen og satte sig mellem mine ben og kiggede appellerende op på mig. ... Jeg var ikke et eneste øjeblik i tvivl om, hvad den "sagde", nemlig: "Heal mig, please!!!". Og det gjorde jeg selvfølgelig, og vi blev begge siddende helt stille i temmelig lang tid: Jeg healende og Gizmo med tungen hængende langt ud af munden og (bilder jeg mig ind) kiggende tilbedende opad. Min svigersøn, som kom ind, kiggede et øjeblik på dette i hans øjne mærkelige scenarie, hvorpå han sagde: "Hvad i alverden er der i vejen med Gizmo?". Så ja, alting afhænger af øjnene, som ser, tænker jeg bare".

- Og efter vapper blev udsat på lidt håndspålæggelse, blev han helt rask igen med kold våd snude, næsten som en hel lille "placebobehandling"...ja, det var da en sød lille historie..;)

mvh
Simon

Top Svar Citer
#12143 - 02/02/2012 12:37 Re: Kærlighed. [Re: RoseMarie]
Anonym
Uregistreret

Jeg tror, at en del af artiklen skulle forstås sådan, at de relationelle kompetencer styrker placebobehandlingen - og at man kan uddrage af placebobehandling, at det er relationen - omsorgen, kærligheden - der er altafgørende.
Top Svar Citer
#12145 - 02/02/2012 13:16 Re: Kærlighed. [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Rosemarie.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Men kan man kalde kærlighed og omsorg for placebo?
og du tilføjer:
Citat:
Kærlighed og omsorg er en behandling i sig selv, en tillægsbehandling" som altid vil gi' livskvalitet, glæde og velvære ... og derfor også må ses som værende en del af behandlingen.
Det tror jeg, du har megen ret i - og da der ikke indgår "snydemedicin", kan kærlighed og omsorg vel næppe kaldes placebo-behandling.

Men det spændende er vel, om forholdet to mennesker imellem kan påvirke forløbet af den enes sygdom (og selvfølgelig også meget andet) - eller det ikke kan.

Globalt set har vi jo sådan noget som shamaner, "heksedoktorer" o.m.a. - bl.a. Vodoo
http://da.wikipedia.org/wiki/Voodoo

Nu er det jo ikke så let at anstille videnskabelige blindforsøg (helst dobbelt-blind-forsøg) på den slags, men det at det er påvist, at placebo-effekten faktisk eksisterer, og ikke bare kan ignoreres som "selvsuggestion" uden objektivt målelig effekt, det antyder vel, at der er et stort område her, som vi mennesker i den vestlige verden måske har overset.

Selvfølgelig er der frit spil for al slags ikke virksom humbug, men vi begår åbenbart en fejl, hvis vi tror at det altsammen alene er humbug.

Så spørgsmålet kunne måske være: Lider vi af kulturelt snæversyn på disse områder?

Hvis svaret er Nej, så fint med det.
Men hvis svaret er Ja, så åbner det jo rige og i første omgang forvirrende muligheder smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/02/2012 13:53)
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA..
18/05/2024 23:24
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Nyheder fra Religion.dk