annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
0 registrerede 432 gæster og 145 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12066 - 28/01/2012 18:36 Kærlighed
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland

»Dybest set handler det om kærlighed,« sagde hun.
Det var akupunktøren, der blev takket for helbredelser, som hun med sikkerhed vidste ikke kunne skyldes akupunkturen.

Det er dagbladet Information, der i dag bringer en længere artikel om placebo-medicin ("snydemedicin")
http://www.information.dk/291834#
Citat:
Det er en kraft, der er i os, og som kan skabe ændringer i hjernen, lindre smerter, hjælpe depressive, alzheimerpatienter og parkinson-ramte. Forskere i hele verden arbejder hårdt på at få flyttet forståelsen af placeboens kraft og taler om noget, der ville blive grinet af for 20 år siden: At bruge placebo i behandling. Medicinsk.
citerer artiklens forfatter, journalist Lasse Lavrsen sin læge for.

Citat:
»De fleste mennesker responderer positivt alene på tanken om at få behandling. Det har vi vidst i årevis,«
forklarer professor Ted Kaptchuk fra Harvard til Information.

Og det er endnu mere raffineret:
Citat:
Der er lavet en større undersøgelse i USA, hvor man har givet folk placebomedicin, som de så har fået en virkelig god effekt på. Herefter har man fortalt forsøgspersonerne, at pillen var lavet af sukker, men samtidig vist dem med scanninger og skemaer, hvor god effekten er. Lige bagefter lavede man nøjagtig det samme studie, med nøjagtig samme patienter, og det viste sig, at man kunne opnå nøjagtig samme niveau.
fortæller cand.psyk. og lektor ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet Lene Vase.

Og hvad det egentlig er for en helbredende eller lindrende kraft, vi har i os, og som kan aktiveres på forskellige (kærlige) måder, det er stadig kun meget lidt afklaret.

Men det er da dejligt, at vi har den smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12068 - 29/01/2012 00:31 Re: Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
''Placeboens kraft'' er det samme som de religiøse kalder tro.

Det er det samme som negative og positive tanker. Hvis vi tænker og føler negativt, så svækker vi vores immunforsvar.

Hvis vi derimod tror fuldt og fast på noget, så vil denne tryghed styrke vores immunforsvar. Vi lever længere og er sundere hvis vi finder tryghed i en illusion.

Tanken og følelsen er ligeså fysisk som kroppen.

Vi har alle brug for tryghed, der er intet der, som tryghed, kan få livet til at blomstre.

Men kærlighed er ikke nogen energi. Kærlighed er ikke sentimentalitet.

At komme hinanden ved - ikke at være ligeglad med et andet menneske - er kærlighed.

Kærlighed er en handling og den højeste handling er at forstå.
Top Svar Citer
#12070 - 29/01/2012 08:48 Igen groft citatfusk fra Arne. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

I en artikel fra dagbladet Information forsøger en journalist uden lægeuddannelse at belyse emnet placeboeffekt, som er et af de områder i den psykosomatiske forskning, der endnu ikke er tilfredsstillende forklaret. Artiklen er stort set nogenlunde sober, men den skæmmes noget af, at journalisten hen imod slutningen kolporterer en udtalelse fra en kvindelig akupunktør om, at akupunktur "dybest set er kærlighed". Det synspunkt vil nok få både læger og seriøse akupunktører verden over til at trække på smilebåndet.

Det bliver ikke bedre af, at journalisten derefter forsøger at give det indtryk, at en kvindelig psykiater, der forsker i terapier til styring af følelseslivet, er enig med hans akupunktør. Det siger hun klogeligt nok ikke, for udtalelsen er det rene vrøvl.

Akupunktur har intet med kærlighed at gøre. Det handler om en postuleret livsenergi (Qi) som antages at gennemstrømme kroppen gennem et system af meridianer, der er knyttet til 12 forskellige organer, hvoraf 2 er ikke-eksisterende, d.v.s. noget som kineserne fantaserede sig til. Hidtil har ingen anatomiske undersøgelser kunnet påvise hverken meridianer eller de 2 ekstra organer. Indstikning af nåle i bestemte punkter på meridianerne antages at kunne bremse eller øge strømmen af livsenergi.

Heller ikke den omfattende forskning i placeboeffekt, som artiklen egentlig handler om, omtaler kærlighed som en årsag til eller en del af virkningen af akupunktur. Forskningen handler blot om sammenhængen mellem sygdom/helbredelse og indbildning/autoritetstro.

Men denne journalistiske lapsus griber Arne som en kærkommen gave til at fremme sin fantasi om, at han "gennemstrømmes af kærlighed", som hans forhold til flere på debatten dog modsiges af. Han prøver også med sit indlæg uretmæssigt at tage den videnskabelige forskning til indtægt for sit synspunkt, på trods af at han ofte har hævdet, at han respekterer videnskaben. At bevidst forsøge at mistolke forskningen kan næppe siges at være et udtryk for respekt.

Hvad vi oplever her, er den form for citatfusk, som Arne flittigt betjener sig af i sine indlæg og kommentarer, nemlig at tage sætninger ud af deres kontekst og tolke dem i modstrid med det oprindelige indhold og emne. Artiklen handler om placeboforskning, og ingen af de citerede forskere bruger nogetsteds ordet kærlighed.

Men det gør Arne til gengæld, for han læser artiklen som en bekræftelse af hans "kærlighedsbudskab", og trækker dette frem som et hovedemne for artiklen, og som årsag til både akupunkturens og placeboeffektens virkninger. Det er jo en lodret løgn.

Det eneste Arnes indlæg bekræfter er, at han er en funktionel analfabet, der ikke kan forstå, hvad han læser, men digter sin egen mening ind i teksterne i modstrid med forfatternes intentioner. Vi så det samme i den nylige diskussion om Einstein citater, hvor både Arne og Hanskrist forsøgte at tage Einstein til indtægt for deres vidt forskellige religiøse holdninger i klar modstrid med Einsteins egne udmeldinger, indholdet i hans bøger og i de mange biografier, der er skrevet om ham, hvoraf han selv har godkendt flere.

Mottoet synes hos begge at være: Hvorfor kaste lys over et emne, når man kan forplumre det med sine yndlingsfantasier.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12071 - 29/01/2012 09:36 Re: Igen groft citatfusk fra Arne. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland

Citat:
Akupunktur har intet med kærlighed at gøre.
siger Ole.
Gad vide, hvordan Ole vil bevise dét blinker

Samtidig påstår Ole om mig:
Citat:
Han prøver også med sit indlæg uretmæssigt at tage den videnskabelige forskning til indtægt for sit synspunkt, på trods af at han ofte har hævdet, at han respekterer videnskaben. At bevidst forsøge at mistolke forskningen kan næppe siges at være et udtryk for respekt.
Jeg mener imidlertid ikke i min omtale af artiklen hverken at have "tolket", "bevidst mistolket", eller fremført egne meninger - det har da heller ikke været min hensigt - og jeg har i øvrigt linket til artiklen, så enhver selv kan orientere sig.

Dog har jeg til sidst tilladt mig at glæde mig over denne menneskelige evne, som endnu er meget lidt afklaret blinker

(At Ole så søger at irettesætte en af journalistens kilder - vel ud fra sit eget indgående kendskab til emnet? blinker - det synes jeg ikke, jeg vil spilde tid på at forholde mig til smiler )

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/01/2012 09:43)
Top Svar Citer
#12072 - 29/01/2012 10:43 Re: Igen groft citatfusk fra Arne. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er dig og journalisten, der forsøger at forbinde akupunktur med kærlighed. I de danske og engelske lærebøger i akupunktur (nogle oversat fra kinesisk), som jeg har stående, forekommer ordet kærlighed ikke. Terapien er beskrevet i dem alle, nøjagtigt som jeg har angivet.

I mit samarbejde med læger og akupunktører i Dansk Selskab for Integreret Medicin har jeg heller aldrig mødt den opfattelse, og du kan slet ikke finde den i Cochranes internationale bibliotek, som indeholder mange tusinde videnskabelige rapporter om undersøgelser af akupunktur og placeboeffekter.

Størstedelen af artiklen i Information er citater fra seriøse forskere. Her tilføjer du så for egen regning i din konklusion, at placebo"kraften" kan aktiveres "på forskellige (kærlige) måder" og antyder, at det kun er manglende viden hos forskerne, der forhindrer dem i at bekræfte din konklusion. Det ligger der overhovedet ikke i hverken citaterne eller den tilgængelige forskning. Det er misbrug af citaterne fra forskerne. Vil du påstå, at din konklusion er "ubevidst"? griner

Jeg skal ikke modbevise et fantasifuldt postulat, som du kommer med i modstrid med kendte fakta. Sådan fungerer videnskab ikke. Hvis du har en anden opfattelse end forskerne, så er det helt op til dig selv at bevise, at du har ret, hvis du vil være troværdig.

Journalistens kilde er en unavngiven herboende kvindelig akupunktør, hvis kvalifikationer ikke er oplyst, og som åbenbart ikke deler opfattelse med hverken forskere i akupunktur verden over eller klassiske akupunkturteorier. Jeg irettesætter hende ikke. Jeg kasserer simpelthen hendes udsagn på basis af ovenstående. At du anser det som troværdigt, fortæller mere om dig selv end om akupunktur og placebo. Det kan læserne så forholde sig til, hvis de har "spildt tid" på at læse dit indlæg. griner

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk