annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 320 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 17 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11730 - 07/12/2011 00:01 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Jeg synes du er komisk på den lidt pinlige måde Arne, og gir da gerne et eksempel:

når du fx omtaler meninger du (og trosfæller du gerne finder på nettet) godt ka’ lide om selve livet, da overdriver du øjeblikkelig betydningen og har i næste øjeblik vendt hele molevitten på hovedet og taler nu om ’livets mening’ med hele menneskeheden. Det minder set i netop et komisk perspektiv om teenageren der pludselig ser en bums i panden, og pludselig tolker ”verdensbilledet” som om han har fået en pande på bumsen.

M.a.o. overdriver du som regel dine meningers relevans og betydning, så de i stedet for at være beskrivelser af noget nogen omkring dig ville kunne forholde sig til bliver til fantasier du hæver til skyerne, og som du fremhæver alene fordi du føler dit, dut og dat for dem.

Hvad angår dine ”Einstein-citater”, da bliver dette jo nøjagtig lige så komisk. Fra at være citater der skal belyse et eksakt meningsindhold du derfor må kende, flytter du meningsindholdet over i en ”kunstnerisk” betydning hvor i du så ka’ placere din egen overtro. Du vælter dig så at sige rundt i allegorier og tolker begrundet kritik som om nogen stod dig efter livet. Fald ned Arne, pust roligt – på debatter argumenterer man for synspunkter, citater kan fint bruges til at understøtte pointer, men det kræver jo at du ved hvad du taler om.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (07/12/2011 00:05)
Top Svar Citer
#11731 - 07/12/2011 01:14 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
HansKrist: hvis et menneske ikke er melankolsk i dag, så er det åndeligt og moralsk forstyrret,,
[x] Hanskrist: så er der ikke mere folkeuniversitet i dag, men i kan læse det meste i mit indlæg 05/12/2011 12:03
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: bjørn og simon er sat skak mat og uanset om arne siger jeg ikke er værd at læse, så er jeg den ukronede konge af begge debatter, den eneste der siger noget opsigtsvækkende og interessant og om 100 år er der kun mig der stadig huskes af denne flok af midde
[x] Hanskrist: middelmådige debattører og begavelser
[x] Hanskrist: jeg er da også den eneste debattør der har haft voldsom indflydelse på andre menneskers liv og skæbne
[x] Hanskrist: fordi jeg som den eneste siger noget nyt og inspirerende
[x] Hanskrist: der kan gribe sjæle og mennesker for livet
[x] Hanskrist: jeg filosofere med hammeren
RoseMarie:
[x] Hanskrist: ja jeg kan godt se han er din mand arne, ham einstein
RoseMarie: Jeg har altid drømt om at blive stenhugger ...
Arne Thomsen: @ Hanskrist: Jo, men det sjove er, synes jeg, at det kom helt bag på mig
[x] Hanskrist: einsteins gemyt er meget modsat dawkins gemyt og de aggressive aggiterende nyateister, der er en verden til forskel på dem. Einstein kan rumme det hele og mister hverken overblikket eller besindelsen og er ikke bange for at drøfte religion
[x] Hanskrist: og vedkende sig det positive og værdifulde ved religion (og endda spæde til), stor mand, modsat dawkins, simon og bjørn
[x] Hanskrist: og det er nok ikke bare i religiøs udsyn eller indblik dig og einstein kredser om det samme, I har nok også den samme fordomsfrie og uforfærdede og stilfærdige eller rolige besindige måde at gå til sagen på
[x] Hanskrist: uden at fornærme hverken einstein og dig arne så er vi nok over i noget kosmocentrisk, kosmisk bevidsthed, eller Ånden er i verden, som er i Ånden
[x] Hanskrist: et er sikkert og det er at vores hjerne er blevet til i samspil med den fysiske virkelighed igennem millioner af år, og det har selv sagt jo indskrevet virkeligheden, den fysiske virkelighed på en eller anden måde i os, så verden er i os, vi er mikrokosmi
[x] Hanskrist: mikrokosmiske væsner i en eller anden forstand
[x] Hanskrist: men det er selvfølgelig mere kompliceret end som så da vi skal ha adækvate instinktive reaktioner på vore omgivelser
[x] Hanskrist: og senere på sprog og tegn
[x] Hanskrist: men man kunne måske også bare sige at et er sikkert og vist og det er at vi er sansende åndelige væsner (med tænkning og sprog som midler til at vi kan deltage endnu mere intens i vore omgivelser end sanserne i første omgang gir os adgang til)
[x] Hanskrist: tænkningen kan måske også isolere os fra vores sanselige natur, men sådan behøver det vist ikke være, vi har jo ret til at priorietere vores liv sådan at vores tænkning ikke bliver voldelig overfor vores primære sanselighed, overfor vores sanselige natur
Michael: Hej HansKrist. Jeg har gennemskuet din hemmelighed. Hvis du var alene på en øde ø, hvem ville du da helst have med dig?
Michael: Et spejl.
ole bjørn: Tak for underholdningen, Arne og Hansemand. Det er ustyrligt morsomt at se jer udlægge Einsteins tanker ved hjælp af forvanskede citater, uden at fatte en brik af, hvordan en fysiker opfatter verden. Fortsæt endelig.
[x] Hanskrist: jeg er ihvertfald mere på linie med einstein i både tænkning og det jeg gider tale om og i forståelsen af den fysiske virkelighed end både du bjørn og simon, I er ikke i nærheden og har netop misforstået som de meget naive possitivister I begge er,
[x] Hanskrist: I er nærmest til grin og den debat og samtale einstein så gerne førte den afviser I som totalt latterligt og har gjort i årevis
[x] Hanskrist: nu er I begge chokeret og skak mat
[x] Hanskrist: ha ha hvordan en fysiker opfatter verden, ha ha hvordan en fysiker opfatter verden,,, der er sgu ingen af jer der er fysiker som einstein og kan sige at I bare tilnærmelsesvis forstår hvordan einstein tænkte, ha ha lol
[x] Hanskrist: I er begge så langt fra einstein i gemyt og i ressoneren alt den tyske filosofiske dannelse einstein er så præget af, ejer I ingenting af som de angelsaksiske positivistiske fjollerikker I er,,,
[x] Hanskrist: men det store problem for jer, er at I slet ikke kan føre eller vil føre de samtaler einstein i den grad førte og var engageret i
[x] Hanskrist: einstein var af gemyt ganske ulig dawkins, dennett og H-er og Frank og Busk og jer to amatører, simon og bjørn
[x] Hanskrist: han er rummelig, han er seriøs og tænkende og finder moralske og religiøse samtaler af stor betydning og han giver bud på sin egen form for religiøse opfattelse og følelser ved utallige lejligheder
[x] Hanskrist: alt det I purrer afviser og latterliggør det er han seriøs beskæftiget med
[x] Hanskrist: det viser kun hvor angste og forarmede I er som mennesker, hvor forvirrede og hvor lidt engagerede I begge er i moralske og religiøse spørgsmål, ja religiøse spørgsmål som I slet ikke forstår, siden I har mødt dawkins, I tror begge det er noget med guder
[x] Hanskrist: der eksisterer
[x] Hanskrist: det hele er så latterligt og under mit niveau, og det har kun relevans for bibelfundamentaliste
r og så dawkins slænget
[x] Hanskrist: der hvor einstein havde så stor engagement der er I slet ikke engagerede og har ikke så meget som en fornuftig reflektion eller tanke, I har slet ikke et sprog herfor, I er simpelthen analfabeter, mangler simpelthen begreb om det, ord om det, og I fører i
[x] Hanskrist: ingen fornuftige samtaler med nogen om det endsige jer selv, i filosofisk reflektion,, dawkins har gjort jer snotdumme
[x] Hanskrist: det kan godt være dawkins projekt er en smule mere berettiget i bibelbælte usa, men vi befinder os sgu i europa
[x] Hanskrist: dawkins har gjort jer en bjørnetjeneste, nemlig fået jer til at projicere jeres egen dumhed over i alle mennesker med interesse i filosofi og teologi og religion
[x] Hanskrist: dermed har I afskåret jer selv fra de samtaler einstein deltog ivrigt i
[x] Hanskrist: det er menneske har ord for, det forstår det, men I har ikke ord for disse samtaler som einstein var så engageret i
[x] Hanskrist: einstein var modstander af mennesker hvis ego/jeg eller selvstændige tænkning, var kuppet af id'et og overjeget i en uhellig uheldig alliance,, han hadede det, og både bjørn og simon I aggiterer og er hysteriske som dawkins, I er ikke i balance
[x] Hanskrist: modsat einstein han er rolig og i balance med sig selv, selvtillidsfuldt tør han taler om religiøse og åndelige (dvs bevidsthedsmæssige spørgsmål),
[x] Hanskrist: I tør ikke engang drøfte disse spørgsmål, fordi I tror at einstein abstraherer fra menneskelige spørgsmål og kun, KUN, talte om den fysiske virkelighed og videnskaberne hertil, og så var dette SANDHEDEN der gjorde at vi skulle holde kæft og ikke drøfte mo
[x] Hanskrist: moralske og religiøse, bevidsthedsmæssige, spørgsmål iøvrigt
[x] Hanskrist: det er også der badiou og zizek siger at dawkins går fejl i byen
HansKrist: uha nej da, einstein har aldrig ytret sig om religiøse og moralske spørgsmål, det er oversættelsesfejl og manipulation, goddaw mand med en økseskaft, hvor dum og latterlig vil du nedgøre dig selv til at være bjørn, det er sgu for idiotisk
[x] Hanskrist: de viser hvor trængt I begge føler jer, I føler jer enormt trængt fordi jeres billede af einstein, som I slet ikke forstår, det bryder sammen,, einstein skal pine død være et menneske der ikke var interesseret i religiøse og moralske spørgsmål, men sådan
[x] Hanskrist: er det bare ikke, kun jer og dawkins er blevet hysteriske og lider af en alvorlig neurose i den 6. sans kunne vi sige
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11732 - 07/12/2011 14:51 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Arne Thomsen: Wikipedia om Einstein: "Hans religiøse overbevisning lå nærmere Spinozas panteisme." Om det så er teisme eller ateisme? Er det overhovedet væsentligt?
ole bjørn: Prøv at forstå, Arne, at wikipedia ikke er andet end et brugerredigeret leksikon. De udtrykte opfattelser er ikke altid korrekte, men kun et udtryk for, hvordan den pågældende bidragyder har opfattet temaet, og ikke Einsteins tanker, der er udtrykt her.
Arne Thomsen: Prøv at forstå, Ole, at det ikke er sikkert, at du er klogere end, hvad Wikipedia lægger navn til
ole bjørn: Næh, Arne, men min viden er jo irrelevant for bedømmelsen af wikipedias sandhedsværdi, da det ikke er mig, der har skrevet det pågældende indlæg. Du udøver, så vidt jeg kan se, ingen kildekritik overfor de oplysninger, du selv bringer til torvs.
ole bjørn: Når jeg skriver noget, som jeg kun har andenhånds kendskab til, så undersøger jeg da mine kilders troværdighed. Jeg er ikke så naiv at tro, at fordi det står sort på vidt, så må det være sandt. Du æder bare alt råt, hvis det passer med din overbevisning.
Arne Thomsen: Mon ikke Wikimedia Foundation har noget større troværdighed, end en anonym person, der ytrer sig her på Trosfrihed.dk - uden kildeangivelse
Simon: Så for dylen da, nu er Wikipedia pludselig blevet Arnes biwel...suk.
ole bjørn: Du er sgu' for naiv, Arne. Jeg overlader trygt til læserne at afgøre hvem af os, der er mest troværdig.
Simon: Ja-ja, måske den næste argumentationsform for egne meninger, blir links til Wikipedia - velbekomme! ;)
Simon: Troen (troværd-ighed) er nu ikke meget værd, stillet over for tillidsvækkende argumenter der tåler testning, Arne...;)
Simon: Husker hvordan troende tidligere argumenterede med salmesang og bibelcitater, nu skal vi åbenbart tilbage til den faldgrubbe...er sgu da et trist syn, for hylen!
Arne Thomsen: Naivt at tro mere på dig, anonyme Ole, end på Wikimedia?
Arne Thomsen: Din ydmyghed er overvældende
Arne Thomsen: Du og Simon er vist ikke værd at spilde mere tid på. I ved jo åbenbart ikke, hvad I selv mener
Arne Thomsen: Men nøjes med at håne andres meninger. Sandelig nogle vægtige og værdifulde bidrag
[x] Hanskrist: jamen arne det står fast at einstein førte samtaler som gør at bjørn og simon betragter ham som et sølle tilfælde,, problemet for dem, de to dawrekister, er at det er einstein der har ført disse samtaler om religiøse og moralske spørgsmål,, hi hi
ole bjørn: Jeg er da ikke anonym, Arne. Jeg er registreret medlem som dig, og adskillige debattører her har min privatadresse og telefonnummer. Når du påstår, at Simon og jeg ikke ved, hvad vi selv mener, hvad bygger du så det på? Din egen troværdighed?
[x] Hanskrist: så det er genialt at vi så sent bringer einstein ind i debatten,, for hvis vi havde haft hans tanker med fra starten, ville de epigoner og autoritetstro duksedrenge har varet deres mund
[x] Hanskrist: så nu har vi fanget bjørnen og simon
[x] Hanskrist: sjovt at se dem så forstyrret
ole bjørn: Hansemand, kunne du ikke lige give os et link til en teologisk diskussion, som Einstein har deltaget i. Det fremgår jo ikke af hans biografier eller egne værker.
[x] Hanskrist: de to duksedrenge er virkelig på røven
ole bjørn: Et link, Hansemand, så alle kan se, at det for en gangs skyld ikke er mundsvejr fra dig.

ole bjørn: Kom nu med et link, Hansemand. Ikke flere undskyldninger om, at dit vasketøj er vigtigere end din troværdighed.
[x] Hanskrist: kommer lige ind fra haven og tøjsnoren nu
[x] Hanskrist: Isin diskussin med Einstein om det personlige gudsbegreb forsvarer Tillich sin opfattelse af Gud som person på en sådan måde, at beskyldningen mod ham for panteisme viser sig grundløs, hvis panteisme forstås ud fra indiske eller spinozistiske forudsætning
[x] Hanskrist: står side 105 i Bjarne Lentz "Paul Tillich"
ole bjørn: Så kan vi måske undgå flere pinlige krumspring. Hvor er linket, Hansemand?
[x] Hanskrist: linket,, hvad mener du,, jeg bruger ikke Internettet, jeg er den gammeldags skole der ikke tror på alt er kommet på Internettet og meget af det der er, kan man ikke stole på nær så godt som fagfolks anerkendte bøger,
[x] Hanskrist: ja rent faktisk bruger jeg slet ikke internettet som kilde til min viden, ,jeg bruger kun fagbøger
ole bjørn: Altså, skal det forstås således, at en Bjarne Lentz har skrevet en bog om Tillich, som hævder at han ved, hvad Einstein tænker, men ikke selv udtrykker, og det kan vi læse i Bjarnes bog, hvis vi køber den!
[x] Hanskrist: engang en af du unge piger i århus der er med i disciples kirke blev fortørnet over mit syn på bibelen ville vide hvor jeg havde min viden fra,,
[x] Hanskrist: jeg gav hende utallige kilder fra teologiske fagbøger
ole bjørn: Jeg foretrækker nu Einsteins egne udtalelser om, hvad han tror på.
[x] Hanskrist: hun skrev tilbage,,, men på Internettet,, hvor findes det på Internettet????
[x] Hanskrist: kors da i røven, hvis man tænker sådan

ole bjørn: At tro på teksten i teologers bøger svarer til at tro på, at biblen er en sandfærdig historisk beretning.
[x] Hanskrist: google følgende: theology of culture einstein tillich
[x] Hanskrist: og du får, jeg får ihvertfald et kapitel jeg kan læse
ole bjørn: Jesus kunne tjene en formue som produktionsleder hos de større vinproducenter.
[x] Hanskrist: Tillichs bog Theology of Culture højt estimeret og der er derfor ingen alvorlige fejl i den
[x] Hanskrist: altså den bringer ikke noget usandt til torvs,, man kan så være enig eller uenig i tillichs teologiske udsyn og ståsted, men det er noget andet
[x] Hanskrist: men nogle af einsteins citater tyder på at han har forstået tillichs kritik og efterfølgende har taget den til sig
ole bjørn: Og David var selvskreven til en generalstilling i Pentagon og Noah til et direktørjob i Mærsk's containerrederi.
[x] Hanskrist: det skal jeg være usagt, men jeg går efter at få det undersøgt om lejligheden byder sig til at blive underrettet herom
ole bjørn: Stol trygt på teologernes postulater. Så kommer du med garanti i himlen, når du dør.
ole bjørn: De kender nemlig de sandheder, som vi andre må klare os foruden, men hidtil har vi dog klaret os meget godt uden teologien, takket være ateister som Einstein.
[x] Hanskrist: http://www.sacred-te
xts.com/aor/einstein
/einsci.htm
[x] Hanskrist: nå nu ikke alt det pjat bjørn, ikke kun pjat, du har fået, som arne og simon også har fået, to interessante link ud over mit citat fra bjarne lentz

---------------


HansKrist: nå nu ikke alt det pjat bjørn, ikke kun pjat, du har fået, som arne og simon også har fået, to interessante link ud over mit citat fra bjarne lentz
[x] Hanskrist: The following article by Albert Einstein appeared in the New York Times Magazine on November 9, 1930
[x] Hanskrist: It has been reprinted in Ideas and Opinions, Crown Publishers, Inc. 1954, pp 36 - 40. It also appears in Einstein's book The World as I See It, Philosophical Library, New York, 1949, pp. 24 - 28.
[x] Hanskrist: I shall call it cosmic religious feeling
[x] Hanskrist: men der står jo meget mere i den artikel
[x] Hanskrist: hvis nu arne havde nævnt noget med cosmic religious feeling, kosmiske religiøse følelser, ja så bliver han dømt ude af bjørn og simon som udenfor pædagogisk rækkevidde, men nu er problemet for de to duksedrenge at det er Einstein
[x] Hanskrist: derfor kan vi slå fast med syvtommersøm at einstein ikke gik af vejen for at drøfte religiøse spørgsmål, ja at han endda gerne ville give udtryk for hans egne følelser og syn på tingene
[x] Hanskrist: manden er seriøs og kan indgå i en debat,, men hans artikel vækkede opsigt og fik en masse kritik fra folk som tillich der havde forstand på de her forhold, fordi de hele livet havde været professionelle på området
[x] Hanskrist: for sine egne følelser skulle der måske stå
[x] Hanskrist: einstein er metafysisk filosofisk og religiøs reflekterende i en grad som simon og bjørn dømmer sygeligt at være
[x] Hanskrist: og nu står bjørn og simon med sorteper og håret i postkassen
[x] Hanskrist: michael og RoseMarie kom vi fester,, vi har fået skovlen under de to duksedrenge bjørn og simon,, de har mistet deres helt einstein som de har fordømt i hårde vendinger, som udenfor pædagogisk rækkevidde,, det han beskæftiger sig med kan ingen mennesker v
[x] Hanskrist: ved deres fulde fem finde på at være beskæftiget med,,det er passe, det er out,, ha ha griiiin, hviiiiin
[x] Hanskrist: åh det er bare så morsomt at einstein kommer så sent ind i debatten og bjørnen og simon ville være parart til at æde mange af deres ord, men desværre har vi dem sort på hvidt
ole bjørn: Lad nu være med at fordreje sandheden, Hansemand. Einstein har ved flere lejligheder redegjort for sit syn på religion, både i artikler og i interviews, men han har aldrig diskuteret teologi med Tillich, og det ville han næppe gide.
[x] Hanskrist: en stor sejr for trosfrihed i dag
[x] Hanskrist: du vrøvler bjørn,, vil du se billeder af einstein og tillich sammen
[x] Hanskrist: næppe gide,, ha ha ha ,, Tillich er den mest omtalte og den mest toneangivende kulturpersonlighed i 50 -ernes usa,, ha ha ha
ole bjørn: Jeg har allerede omtalt Einsteins metafor om en "kosmisk religion" som en fordelagtig erstatning for en gudetro. Det er utroligt, som du kan udråbe en ydmygende afsløring af din uvederhæftighed som en sejr.
[x] Hanskrist: einstein er jo ikke idiot
[x] Hanskrist: jamen der er sgu da ingen teologer der har gudetro
[x] Hanskrist: fjols
[x] Hanskrist: er du blevet undervist af simon
ole bjørn: Einstein har været fotograferet sammen med masser af mennesker, men det er ikke ensbetydende med, at han har diskuteret religion eller andet med dem.
[x] Hanskrist: jeg kunne da huske at du havde det, men det passer jo ikke med dine ord på chatten de sidste par dage,, og det vidste jeg godt at du modsagde dig selv og var også flere gange ved at skrive det
[x] Hanskrist: om denne diskussion er foregået skriftligt eller mundtligt og om einstein har responderet på tillichs kritik aner jeg ikke
[x] Hanskrist: men hvis vi nu slog kold vand i blodet og undersøgte mine link og de link vi selv kan finde,, vi hurtigt kunne blive klar over om der har været en dialog, mundtligt eller skriftligt eller det blot er tillichs kritik af einsteins position som einstein aldr
[x] Hanskrist: aldrig har svaret på
ole bjørn: Kom med et link, der omtaler en dialog mellem dem, og vis, at Tillich har haft den mindste indflydelse på Einsteins holdning til religion. Det kan du ikke, og du fatter ikke Einsteins eller andre menneskers tankegange.
[x] Hanskrist: jeg så godt du modsagde dig selv bjørn de sidste par dage på chatten, men det er jo ligesom ikke mit problem, men dit problem
[x] Hanskrist: jo jeg fatter om noget einsteins tankegang
ole bjørn: Jeg HAR kikket på dine links, og de bekræfter ikke dine postulater. Vis mig, hvor jeg modsiger mig selv, så skal jeg tydeliggøre din manglende forståelse.
[x] Hanskrist: du sagde at einstein aldrig havde været beskæftiget og udtalt sig om noget religiøst og at det var citatfusk fra ende til andet og oversættelsesfejl der gjorde at der slet ikke stod hvad der stod
[x] Hanskrist: ha ha ha,, det var så morsomt at se dig skrive dette, når jeg husker tilbage på at du før i tiden havde været mere nuanceret og balanceret i dit sind,, der løb det hele af med dig i forgårs
[x] Hanskrist: vi fester på trosfrihed, fordi bjørnen skulle følge simon i simons totale benægtelser
[x] Hanskrist: og så kom bjørnen til at sige noget helt hen i skoven
[x] Hanskrist: du burde være i hi,, så havde du undgået at blamere dig
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: big big party i 100 meter skoven
[x] Hanskrist: aldrig har vi siddet og nydt sejrens sødme som i disse dage
[x] Hanskrist: duksedrengen har fået buksevand
[x] Hanskrist: duksedrengene
[x] Hanskrist: men det er sgu da synd for jer to amatører og autoritetstro duksedrenge at I afskærer jer selv fra at drøfte interessante filosofiske metafysiske religiøse og moralske og erkendelsesteoretisk
e spørgsmål
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11733 - 07/12/2011 17:31 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
HansKrist: """om universet var videnskabeligt uundgåelig"" bjørn citat,,,uff den skal ikke ud på tryk
[x] Hanskrist: vel bjørn,, hvor mange snaps har du fået
[x] Hanskrist: fik du silden galt i halsen da vi drøftede einstein og har skyllet den lidt for godt og grundig ned
[x] Hanskrist: med snaps forstås
[x] Hanskrist: nogle gange har jeg mine tvivl om du i det hele taget aner hvad du taler om og har med at gøre
ole bjørn: Einstein havde en drøm om at man kunne erstatte alle religioner med en intuitiv forståelse af kosmos. Han kaldte det en "kosmisk religion", som skulle være uden skyldfølelser eller tilbedelse.
[x] Hanskrist: simon hva siger du til den her: om universet var videnskabeligt uundgåelig""" citat slut
[x] Hanskrist: ja men dette er sgu da kendt i 2000 år af teologer og er sgu da ikke noget nyt, også derfor han finder nogle skønne ting i buddhismen
ole bjørn: Der er redegjort for hans synspunkter i hans biografier, og de ligger milevidt fra Hansemands hjemmestrikkede pladder.
Arne Thomsen: Nå, Ole, så vender du omsider tilbage til noget, du har skrevet her for længe siden.
RoseMarie: ... nej, jeg har hverken fået sild eller snaps galt i halsen ... HOST HOST ... og ja, jeg har nok ikke fattet så meget ... og derfor spø'r jeg
[x] Hanskrist: jeg har intet med einsteins syn på religion at gøre,,, jeg betragter ham på området som yderst inspirerende sådan rent epistemeologisk især og ja så ka hans kosmiske religiøsitet, desværre kun lidt inspirere mig fordi Berdyaev og dem han refererer til har
[x] Hanskrist: gennemgået dette endnu mere grundigt
ole bjørn: Mange religioner har prøvet at tage Einstein til indtægt for deres tro, fordi han har nævnt en enkelt positiv detalje ved dem, men han var altså ateist og humanist.
[x] Hanskrist: nej RM det var nu ikke dig men bjørn jeg tænkte på, han lavede lige et selvmål for åben skærm: om universet var videnskabeligt uundgåeligt
Arne Thomsen: Einstein: "Der findes kun to måder at leve livet på. Den ene er, som om ingenting er et mirakel. Den anden er, som om alting er et mirakel."
RoseMarie: ... som et andet "fruentimmer" ... også selvom jeg ikke er blondine ...
[x] Hanskrist: ja men zizek og badiou er sgu da også ateister og humanister og alligevel er de dybt engageret i teologiske spørgsmål og i Paulus ikke mindst
[x] Hanskrist: problemet er at dig og simon ikke aner hvad teologi er
RoseMarie: ... jeg er bare videbegærlig, nysgerrig og mørkhåret
[x] Hanskrist: ja og nu ved du at bjørn og simon er alfahandlingslammet og du skal vælge mellem HansKrist eller arne der har højstatus i øjeblikket og har teten og magten her på trosfrihed
[x] Hanskrist: et kæmpe nederlag til bjørn
RoseMarie: ... og elsker at ta' ved lære af nogen, der ved mere end mig ... honestly
[x] Hanskrist: og ja simon
ole bjørn: Problemet er, Hansemand, at du ikke fatter Einsteins tanker, og heller ikke mine eller Simons eller andre menneskers. Du lever i en teologisk fantasi som udlukker dig fra normalt menneskeligt samvær.
Arne Thomsen: OB: "Einstein havde en drøm om at man kunne erstatte alle religioner med en intuitiv forståelse af kosmos. Han kaldte det en "kosmisk religion", ", mon den indeholder, at ingenting er et mirakel?
[x] Hanskrist: hvis du gør det, så er rangfølgen at bjørn og simon i øjeblikket er i bund
ole bjørn: Vi forstår både dig og Arne og Michael, for ingen af jer er enestående i jeres selvopfattelse. Det vrimler med navlebeskuere her i verden.
ole bjørn: Arne, hvornår går det op for dig, at Einstein i alle filosofiske spørgsmål udtrykte sig i metaforer. Du må prøve at trænge om bag ordene, hvis du vil gøre dig håb om at forstå ham.
[x] Hanskrist: ha ha ha ha det gør teologerne sgu da også
[x] Hanskrist: ha ha ha hviiiin griiinn bjørn du er morsom
[x] Hanskrist: du forstår ikke en hujende fis bjørn siden du har mødt simon og dawkins begge gør de dig dummere og dummere dag for dag
[x] Hanskrist: bjørn vågn nu op
[x] Hanskrist: det er metafor og symbolsprog og tillich forlanger endda at det skal forblive sådan for ellers gir vi hinanden mundkurv på

[x] Hanskrist: og så forstumme debatten på den måde at vi ikke kan udtale os om de ultimative ting omkring os selv og vores i verden væren
ole bjørn: "Mirakel" skal ikke tages bogstaveligt. Hvad Einstein mente var, at vi kan vælge at være betagede af universets komplekse elegance, eller at ignorere de fysiske sammenhænge, som f.eks. Hansemand gør i sine teologiske vildfarelser.
[x] Hanskrist: at der vokser selvbevidste væsner op som skaber en noosfære og lever i henhold til verden 3 eller noosfæren,, har ingen naturlov overhovedet nogensinde kunne gennemskue en dag ville spille en rolle i individets såvel som slægtens homo sapiens fortsættelse
[x] Hanskrist: ifølge naturlovene og de biologiske love skulle jeg slet ikke ha det liv jeg har
[x] Hanskrist: så korrekt jeg interesserer mig for hvad det er der er kommet her
ole bjørn: Hansemand jeg gider ikke mere besvare dine platheder. En samlet videnskabelig verden anser Dawkins for en fremragende begavelse, men i din indskrænkede opfattelse er han dum. Så enkelt er det.
[x] Hanskrist: jeg interesserer mig for mennesket som åndsvæsen, selvbevidst væsen
[x] Hanskrist: dawkins er som religionskritiker ikke bevendt, dur ikke, han er sløv og uvigtig, kun som symptom, men dawkins er før han fik demens en interessant forsker eller tænker indenfor den del af biologien han var beskæftiget med
[x] Hanskrist: der er jo gået inflation i dawkins
[x] Hanskrist: da han troede han magtede religionskritikken
ole bjørn: Arne, Einstein har sagt mange kloge ting, men han er ikke et alvidende geni, så hvad han siger er blot et udtryk for, hvordan han opfatter verden og menneskene. Men der er mange forskere, der er kommet med lige så fremragende formuleringer.
ole bjørn: Vi skal ikke kopiere deres verdenssyn, men bruge deres "bon mots" til at stimulere vor egen tænkeevne. Ellers lugter det af religiøs tilbedelse.
[x] Hanskrist: jeg har lige bestilt 500 kr bøger på amazon com hvor ihvertfald en af bøgerne vil kunne hjælpe mht vores debat
[x] Hanskrist: så har jeg købt for 1500 kr bøger i den her uge
[x] Hanskrist: det er for let at bruge det der dankort
[x] Hanskrist: spær min konto
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11734 - 08/12/2011 09:31 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Religion, tro, guder, og andet tant og fjas er altsammen menneskeskabt, det er helt utroligt hvad menneskets fantasi har afstedkommet, det er et mega sørgeligt indslag i menneskets historie, mennesket ville have været bedre stillet, hvis ikke en flok idioter havde opfundet nogle guder.

Og der er blevet udviklet en hel industri udi religionens navn, der er sågar proffesorer i teologi, som efter min formening burde efterskoles og få renset deres hjerner for al viraen, præsterne og biskopperne burde sendes på efterskoler, sammne med Hanskrist, ja hele slænget af "gejstlige" indenfor enhver religion burde mentalundersøges, for de er sku ikke normale mennesker.
De har nu holdt verden som gisler i små 2000 år, så det er på tide at nogen tager sagen i egen hånd og får verden på andre tanker, disse religiøse tosser har kun tanke for deres guder og deltager ikke i dagens vigtige spørgsmål om bl.a.jordens overlevelse, de tænker kun på deres egen overlevelse, en flok hysteriske mennesker der har eet tilfælles- stupiditet.

Verden har ikke brug for guder, den klarer sig udmærket uden disse skøre menneskenedværdigende gespendster, ja verden ville være et betydeligt bedre sted sted uden disse menneskeskabte komplet tåbelige idiotier.


Hele det religiøse hieraki er opbygget på et net af løgne og røverhistorier, og der er penge i det, penge der kunne bruges til noget betydeligt mere opbyggeligt og ikke til religiøs stupiditet.

Og selfølgelig skal vi have trosfrihed, men vi skal ikke være slaver af en religion og den skal holdes indenfor hjemmets mure, den skal ikke stille nogen som helst krav, så kan folk tro på hvadsomhelst.

mvh treram
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 17 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trump går efter 'absolut immunitet' ved..
26/04/2024 02:37
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk