annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 470 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 37 < 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11465 - 12/10/2011 12:23 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Jo da Simon - Det kan jeg godt forstå. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#11466 - 12/10/2011 14:01 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tillad mig en replik til din dialog med Zenia.

Når du skriver:
Citat:
Jeg undskylder at jeg ikke kan respektere de troende og deres tro om det så er protestanter, katolikker, muslimer, buddhister o.s.v. men fra jeg var bare 12 år har jeg været meget skeptisk angående en tro på en gud, jeg kunne ikke se jeg havde behov for hjælp fra en sådan, jeg troede ikke en døjt på alle vrøvlehistorierne religionslærerne på den tid (1946-51) prøvede at pådutte os, hvilket gav sig udslag i en masse kontroverser med dem og ture til rektor som tog det meget sindigt.
så er det jo let at se, at du nok ikke kan have noget særlig afslappet forhold til kulturelt betinget kristendom eller til religioner i det hele taget.

Det er efter min mening simpelthen noget svineri, når man forsøger at påtvinge andre mennesker - og da især børn/unge - en bestemt slags religiøs tro (Og det samme gælder selvfølgelig, hvis man forsøger at påtvinge andre mennesker ateisme).

Derfor forstår jeg godt, at du i stedet alene støtter dig til (natur)videnskaben:
Citat:
Jeg "tror" så mere på the Big Bang og videnskabens evne til at finde ud af hvad der virkelig skete med universets start.
For mig ser det ud til at de troende helt overser de videnskabelige landvindinger, men der kommer en dag hvor de må indrømme at de tog fejl, selvom det nok vil gøre ondt at miste sin umenneskelige "gud".
Det er da også imponerende, synes jeg, så langt et højtstående pattedyr, som mennesket, er nået via sin intelligens.
Men når du nu bekender din "tro" på Big Bang, så synes jeg nok, du må savne svar på nogle spørgsmål.
Teorien om Big Bang siger - iflg. Wikipedia:
Citat:
I den fysiske kosmologi er Big Bang den videnskabelige teori, ifølge hvilken universet dukkede frem fra en tilstand af helt enorm høj tæthed og temperatur for omkring 13,7 milliarder år siden.
Så må det vel være rimeligt at spørge:
- Hvad var det, der befandt sig i "en tilstand af helt enorm høj tæthed og temperatur"?
- Hvor kom det fra?
- Hvorfor "eksploderede" det?

Det er fantastisk, at vi er nået så langt i indsigt via videnskaben, men som "skabelsesberetning" er der jo åbenlyse mangler blinker

Jeg kommer til at tænke på nogle af de allerførste ord i Bibelen: "Bliv lys. Og der blev lys."
Bibelen forklarer dette med begrebet: Gud.
Videnskaben har ingen alternativ forklaring!

Nu er det nok ikke rimeligt at sidestille religiøse og videnskabelige verdensbilleder - ligesom det vel heller ikke er rimeligt at sidestille et digt og en doktordisputats, selvom de handler om det samme emne.
(Hvis det er en god disputats, og det er et godt digt, siger de vel begge noget, der nærmer sig sandhed - men hver på helt deres egen måde, som nok ikke rigtig kan sammenlignes).

"Digtet" bruger begrebet Gud, men da Moses ved den brændende tornebusk spørger Gud: "Hvem skal jeg sige, du er?", får han svaret: "Jeg er den, der ER."

Så indtil videnskaben er nået videre, er det vel forståeligt, at religiøse besvarer Big Bang teoriens ubesvarede spørgsmål med begrebet: Gud - et begreb, der er udenfor enhver definition smiler

Jeg er ikke begejstret for begrebet: Gud, men jeg ved ikke, hvad jeg skal sætte i stedet.

Vi ved, at universet er en flygtig verden (som sufien Rumi digtede for 8-900 år siden) - små 14 milliarder år gammelt, menes det at være - og det udvider sig med stadig større hastighed.
Jeg har læst, at videnskaben mener, at universet efter yderligere ca. 14 milliarder år ikke længere eksisterer (men måske er der flere universer).

Så kommer jeg til at tænke på folkekirkepræstens ord under højmessen: "Fra evighed og til evighed" blinker

Jeg er ikke, som du, blevet søgt påtvunget kristendom, men jeg "faldt for den" i forbindelse med min konfirmation.

Meget kort tid efter følte jeg mig forført, beløjet og bedraget og var følgelig antireligiøs i mange år.

I dag ser jeg meget mere afslappet på de religiøse idéer (men ikke religiøst misbrug) - som nærmest digteriske forsøg på at nærme sig sandheden.
Sandheden, som vi end ikke ved, om den eksisterer blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/10/2011 14:01)
Top Svar Citer
#11467 - 12/10/2011 14:10 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Jo da Simon - Det kan jeg godt forstå".

- Det synes jeg lyder rigtig godt! ;)

Men hvad forklarer så pilgrimsdriften, som var spørgsmål nr. 2?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11468 - 12/10/2011 14:14 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Sandheden, som vi end ikke ved, om den eksisterer".

- Sandheden er jo en egenskab ved et udsagn eller en påstand, så det lader sig rigtig fint gøre at undersøge om udsagn så også oppebærer den gyldighed der kvalificerer at de kan betragtes som sande.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11469 - 12/10/2011 16:21 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Kære Simon,

Driften til at søge hellige steder kan vist ikke forklares på en måde, som vil tilfredsstille et fornuftigt/rationelt sind, så det giver jeg afkald på ... har vist forsøgt før, men uden held, så dertil siger jeg blot: Fred være med det. smiler

Har ikke lyst til at spilde min ungdom på det, kunne jeg måske også sige. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 37 < 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Nyheder fra Religion.dk