annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 324 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 37 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 36 37 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11470 - 12/10/2011 18:41 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Zenia.
Jeg har skam også været på en slags pilgrimsfærd til religiøse steder, men ikke for at falde i svime over det jeg så, men det var mere af nysgerrighed, i 1980 tog jeg til Israel på rekreation efter en større operation, og da jeg nu var der besøgte jeg alle de høj religiøse steder der,der var selvfølgelig en vis stemning ved at stå i døren til gravkammeret og alle de andre steder, jeg iagttog nøje de andre der var på stedet og de var jo meget grebne af dette, at være der hvor man påstår at miraklerne skete, bl.a.det uforklarlige blålys der opstår i gravkammeret skærtorsdag tror jeg det er, men ingen videnskabmænd har endnu ikke fået tilladelse til at foretage en nærmere undersøgelse af "miraklet"-hvorfor mon?? man kunne tro det var det rene fup.

5 åer senere var jeg i Eliat på ferie med min dengang katolske viv, vi besøgte igen de samme steder og min viv var nu ikke videre katolsk fandt jeg ud af, hun var ikke grebet af stemningen.

Fornuften blokere for for både indsigter og intuition, jeg vil nærmere kalde det en fantasi verden, som er særdeles ufornuftig, jeg har altid skulle have beviser for alt, for at jeg ville tro på det og det har hjulpet mig meget i livet, jeg kan ikke leve på en livsløgn som de troende kan, forstår slet ikke de kan.

Du vil kun tro på en alkærlig gud og lægge den slemme ned i høkassen, jamen berøver du ikke dig selv evnen til at se klart, skal man tro på de gamle skrøner så var din gud jo ikke just alkærlig.

Jeg forstår ikke at du mener at fornuftige mennesker ikke har sympati for en bedre og skønnere verden, det er da noget sludder, jeg går og nyder naturen i fulde drag her i mit skånske eksil, hvor stilheden i skoven i min baghave og de halvvilde dyr gør at man føler sig priviligeret, selvom de æder mine æbletræer, tulipaner mm.

kh

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11471 - 12/10/2011 19:19 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
" jeg er ikke som du, blevet søgt påtvungen kristendom", det vil jeg da mene du var, du har bare ikke opdaget det, vi er nogenlunde på samme alder og dengang var det religionsinddoktrinering der var i sædet, de fleste faldt så på enden for det og troede på skrønerne.

Der er jo det med religion, at den maner folk til at missionere for den "gode" sag, hvilket idag som tidligere sagt udmønter sig i minikonfirmationer og andre kirkelige krumspring for at narre de unge til at melde sig under troens plettede fane.

The Big Bang er muligvis tæt på at blive tydeliggjort, og at kalde det en guds handling er jo som også tidligere sagt, hvem har så kreeret gud, er han selvgjort, kan du ikke høre det lyder lidt kunstigt, gud( erne) er noget der har fulgt mennesket siden det knapt kunne gå for millioner af år siden og af en eller anden mystisk grund blevet hængende, i starten nok fordi præsterne havde kæmpe magt over mennesket, en magt som heldigvis er aftaget kraftigt-nogle mennesker er blevet fornuftigere og har haft kræfter til at dæmpe præsternes hårdhændede styre, havde disse mennesker ikke været modige nok til dette, ville vi stadig gå rundt som en flok tosser, der lod sig kue af de "rare" præster.

Men for mig ser det ud til at du er faldet for røverhistorierne igen - ha ha.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11472 - 12/10/2011 19:32 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

"Driften til at søge hellige steder kan vist ikke forklares på en måde, som vil tilfredsstille et fornuftigt/rationelt sind, så det giver jeg afkald på".

- Jeg tror ikke du skal regne med at mennesker der ikke anspores af samme sysler som dig, ikke er istand til at forstå hvad det er du sysler med dér. Så kompliceret er du jo heller ikke, vel? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11473 - 12/10/2011 22:22 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg tror godt, du ved, at jeg er imod enhver form for ensretning i trosspørgsmål.

Du blev åbenlyst tvunget, hvad jo nok er ret sjældent (og jeg fornemmer, at du stadig - efter alle disse år - ikke er kommet af med din vrede).
Og jeg blev, som jo nok de fleste bliver, forført af den almindelige konsensus - som det jo nok sker vidt udbredt i de forskellige kulturer rundt om på kloden.

I vore dages Danmark (og Sverige) er der jo ikke længere så stærkt et kulturpres.
Langt færre børn bliver kristent døbt og endnu færre konfirmeret.
Tilslutningen til folkekirken svinder langsomt, men støt, og det er mit gæt, at en offentlig ikke-kirkelig begravelsesordning ville få endnu mange flere til at forlade den danske folkekirke.

Tilbage bliver så de mennesker, for hvem de kristne idéer betyder noget - forudsat, at de kan (gen)finde disse idéer i den dominerende kirkeform - og jeg går ud fra, at du ikke vil nægte dem denne deres trosfrihed, uanset at det ikke er en tro, du deler blinker
(Jeg har for længst meldt mig ud af den danske folkekirke, og jeg har ikke, agter heller ikke, at tilslutte mig nogen religion - heller ikke ateismen)

Din "profeti" om videnskabens videreudvikling af Big Bang teorien, så den giver svar på de spørgsmål, jeg stillede i mit forrige indlæg til dig, er jo forjættende, men jeg kan nu ikke komme bort fra, at det samme argument, som du bruger, "hvem har kreeret Gud", også rammer Big Bang teorien nærmest katastrofalt blinker

Imidlertid, skulle du få ret angående Big Bang, ville det jo være fantastisk!

Men indtil dette måtte være sket, står vi jo "med håret i postkassen" - ingen ved noget - end ikke om der overhovedet eksisterer en absolut sandhed - og der er "frit slag på alle hylder".

Det er i den situation, jeg har lagt vreden fra kulturpresset i min ungdom fra mig - og i stedet søger at se fordomsfrit på alle de idéer, menneskeheden har udviklet om, hvad verden er for noget, hvad meningen er/skal være med tilværelsen - ja man kunne jo også spørge, hvad meningen er med universet blinker

Så når du skriver til mig:
Citat:
Men for mig ser det ud til at du er faldet for røverhistorierne igen - ha ha.
så må jeg nok indse, at det ikke er lykkedes mig at forklare dig, hvad det faktisk er, jeg mener, når jeg ikke ser tilværelsen så unuanceret "enten - eller", som du synes at gøre blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/10/2011 22:23)
Top Svar Citer
#11474 - 13/10/2011 07:41 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoron Arne.
Jo jeg ved da godt du er imod enhver religiøs ensretning og tak for det.
Men du forstod vist ikke, at jeg mente, at du og titusinder andre der gik i skole i 1945-1951 og senere, blev inddoktrineret i religionstimerne, de fleste lod sig affinde med det eller tænkte ikke videre over hvad de fik fortalt, især historier som skabelseshistorien, da en gud skabte det hele, og som du selv nævnte lad det blive lys og gud tændte alle de små lamper der hængte på himmelbuen o.s.v.in den dur, det skulle man tro på var sandheden dengang, selv nogle troende er så blevet lidt klogere og siger nu, det bare skal fortolkes på en anden måde, efterhånden skal alle vrøvle historierne som vi fik fortalt som den rene skinbarlige sandhed, bare fortolkes på en anden måde, at sige det er løgn ville betydeligt nærmere sandheden.

Jeg er ikke vred, men forarget over at mennesket i år 2011 endnu ikke er blevet så klogt at det kan leve uden en narresut, som kun er fremkommet ved indædt inddoktrinering, man ser bl.a. i muslimske lande hvor børnene bliver pisket igennem koranen til de kan den udenad i søvne og lærer de den ikke får de tæsk.
Derfor har vi idag et kæmpe problem med muslimerne som misfortolker koranen og bruger den som et torturredskab og alle falder på røven for dem, deres religion skal skam behandles godt og de skal da have lov til at have moskeer i lille Danmark.

Om jeg får ret i the Big Bang er jeg bange for at jeg ikke når at opleve, men det går da fremad, men at tro på at en gud??? har skabt det hele og stadig skaber nye planeter er tåbeligt i mine øjne og at denne tager sig af alle mennesker der ber til denne er mindst lige så tåbeligt, så i mine øjne er troende ret så tåbelige mennesker.

Nu skrev jeg at jeg ikke var vred, det passer så ikke helt, jeg er meget vred på alle kirkelige håndlangere og nok især de katolske, som er en plet på samfundet, der burde fjernes, ja de burde alle fjernes, tænk hvor en fredelig verden vi ville få uden den sorte pest-religionen.
Børn skulle ikke mere gå til præst og få fortalt vrøvlehistorier, muslimske kvinder skulle ikke klædes som spøgelser, de ville få ligestilling med mænd, deres børn skulle ikke tvangs oplæres i koranen med udsigt til prygl,
børn i buddhistiske lande som i de første 3 år går i skole med munke og lærer alt om buddhismen, istedet for at lærer noget mere fornuftigt de kan bruge i hverdagen, før i tiden gik mange børn kun iskole de første 3 år og så kunne de intet da de blev taget ud af skolen, de kunne så lære at regne og læse istedet.

Alle de penge der går til religionerne opretholdelse, kunne bruges til bedre sygdomsbekæmpelse, bedre uddannelser for unge, mere hjælp til underudviklede lande o.s.v.

Men de troende vil hellere bruge pengene på noget helt uvirkeligt og dertil skal vi ateister så også bidrage, er det retfærdigt??

Det er iorden at de troende selv betaler for deres deltagelser i afguderiet, deres kirker o.s.v.men hold venligst staten udenfor, men det kan være at dette er under afvikling inden længe, med den nye røde regering og så må vi se hvormange der virkelig er religiøse, når de selv skal betale det hele, jeg tror på en halvering af de kirkelige håndlangere mindst.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 37 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 36 37 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
35-årig mand idømmes 13 års fængsel ..
19/04/2024 15:16
Jarlov vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Nyheder fra Religion.dk