annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 443 gæster og 132 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 37 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 36 37 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11475 - 13/10/2011 09:18 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n Simon:

Så prøver jeg altså lige at forklare - så godt jeg kan - hvorfor jeg opsøger og har glæde af at være på hellige steder:

"Oplever under disse omstændigheder en samklang med det inderste, hellige i mig selv". ...

Det giver - kunne jeg også udtrykke det - samklang med noget, som jeg vil kalde min Sjæl.

Det er vist det nærmeste, jeg kan komme på et svar, så:

"That´s all folks!!!"

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#11476 - 13/10/2011 13:41 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.
Tak for dit svar.

For min skyld må du da gerne sige, at alle skabelsesberetninger er løgn.
Det mener jeg, du kan have ret i - forstået på den måde at ingen af dem er den fulde og absolutte sandhed.

Din vrede mod religionerne forstår jeg også - og kan jeg også deltage i - når de oprindelige religiøse idéer/intuitioner/visioner stivner i dogmer i organiserede religiøse systemer, som undertrykker almindelige mennesker (Råddenskaben, der breder sig).

Men jeg følger dig ikke, når det er menneskets evne til at opleve hellighed og hvad der er beslægtet hermed, du forkaster.

Jeg ved jo ikke, hvad det var, Moses oplevede på bjerget - eller hvad den arbejdsløse tømrersvend, Jesus, oplevede de tredive dage i ørkenen - eller hvad Muhammed oplevede i grotten - eller hvad Gautama Buddha oplevede under træet i Bodh Gaya - ja jeg ved end ikke, om det er historisk sikkert, at de har eksisteret - men jeg ved, at de oplevelser, idéer, intuitioner, visioner, der knytter sig til beretningerne om disse mennesker, i høj grad er levende og inspirerende for millioner af mennesker - at de, som du skriver "af en eller anden mystisk grund er blevet hængende".

Når jeg tænker på min morfar i min barndom, hans omsorg for mig (og min lillesøster) og hans evne til at inspirere, så sidder det stadig dybt i mig på en god og dejlig måde.
Mindet om ham lever videre - hans måde at være på - ja, hans ånd lever videre.
Han er død, og alligevel ikke, hans ånd lever videre i mig.
Derfor er det ikke svært for mig at se værdier i shamanismen.

At der har knyttet sig mange forestillinger til dét at dræbe et dyr og spise det - og nok endnu flere til det at "ofre førstegrøden til moder jords skød", som gav mangefold igen - det synes jeg heller ikke er svært at fatte.
Det "at gøre ild" må vel have været endnu mere magisk, og hele den holdning, mennesket dengang havde, var iflg. historisk forskning præget af ydmyghed og respekt for naturen.

Vi har ganske meget forkastet disse myter, men også fortidens respekt for naturen, og med vores højt udviklede intelligens og teknologi er vi nu åbenbart ude af stand til at indse - og handle på - at vi er ved at destruere den klode vi lever på.
Hvilket fremskridt!

Du skriver at alt det religiøse er "narresutter".
Jo, så er van Gogh's billeder vel også narresutter i forhold til, hvad vi kalder virkeligheden.

Og for mig er spørgsmålet, om ikke naturvidenskabens forsøg på at finde den sande "skabelsesberetning" er den allerstørste narresut.

Vi har enorme mængder af viden om Big Bang, men hvordan kommer vi udenom spørgsmålet om "en første årsag" eller det eneste alternativ, jeg kan få øje på: En uendelig række af forudgående årsager.
Begge er vel naturvidenskabeligt set absurde - ubrugelige.

Man kan selvfølgelig, som du, have en fast tro på, at videnskaben overvinder denne vanskelighed - men den tro synes jeg ikke er mere velbegrundet end en hvilken som helst anden tro blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/10/2011 13:41)
Top Svar Citer
#11477 - 13/10/2011 17:30 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"For min skyld må du da gerne sige, at alle skabelsesberetninger er løgn. Det mener jeg, du kan have ret i - forstået på den måde at ingen af dem er den fulde og absolutte sandhed".

- Nådada, m.a.o. er der noget sandt i skabelsesberetningerne - hvilket du velsagtens så kan vise os et par eksempler på? ;)

"Men jeg følger dig ikke, når det er menneskets evne til at opleve hellighed og hvad der er beslægtet hermed, du forkaster".

- At mennesker bruger deres evner til også at skabe helligdomme som derfor kan opleves, betyder skam ikke at mennesket har en særlig evne til at opleve helligdommene.
Helligdomme er kun særlige for den i forvejen religiøse troende, dvs. ikke for mennesket som art.

"Når jeg tænker på min morfar i min barndom, hans omsorg for mig (og min lillesøster) og hans evne til at inspirere, så sidder det stadig dybt i mig på en god og dejlig måde.
Mindet om ham lever videre - hans måde at være på - ja, hans ånd lever videre. Han er død, og alligevel ikke, hans ånd lever videre i mig".

- Jamen det er da også menneskeligt smukt, og noget vi alle oplever som ret naturligt. Men at vi er bærere af også minder og savn, betyder jo ikke at afdøde mennesker vi mindes og savner, ikke længere er døde.
Det er faktisk denne tænkemåde religioner i århundreder har anvendt som illustration på det "evige liv". Mennesker har kulturer langt tilbage ønsket at eviggøre sig i efterkommeres tanker ved statuer, buster, skrifter, osv.osv. Pointen er imidlertid, at religiøse mennesker på denne måde tilfører mennesket som art et liv efter døden, men at dette udelukkende sker fordi det er svært bærligt at erkende egen forgængelighed.

Omvendt ligger der så en stor positiv tanke i at erkende sin forgængelighed, fordi livet dermed bliver den eneste mulighed - hvorfor de 75 jomfruer samt alverdens andre religiøse påhit om efterlivsdrømme, dermed ikke bliver en gulerod for handlinger i selve livet. Man må ergo handle på bedste måde i de sociale rammer, hvilket bl.a. indebærer det som Treram er dybt inde på, at det skam ikke går an at bedrage andre såvel som sig selv - og da slet ikke når man samtidig fletter sandhedssøgning ind i billedet!

"Vi har enorme mængder af viden om Big Bang, men hvordan kommer vi udenom spørgsmålet om "en første årsag" eller det eneste alternativ, jeg kan få øje på: En uendelig række af forudgående årsager. Begge er vel naturvidenskabeligt set absurde - ubrugelige".

- Sm du selv var inde på i et tidligere indlæg, er din åndelige kapacitet jo heller ikke overvældende - det var jo, som du sagde, noget du ønskede for efterkommere..;)

Og netop videnskab (teorier) indebærer jo en selektiv forklaringsmodel, hvor den nuværende vidensmodel fortsat udvikles i kraft af rationelle tiltag på samme arbejdsbetingelser. M.a.o. stiger forklaringskraften som sum betragtet. Pointen er imidlertid at naturvidenskaber intet som helst har med religiøs tro at gøre, mens en del religiøse troende derimod ukritisk tolker videnskabelige elementer d af deres rette kontekst og forputter dem i en overnaturlig tro (kreationismen). Intet nyt under solen dér heller, Arne - du sidder m.a.o. stadig ubehjælpelig fast i det kreationistiske "ingenting-mantra" - hvorfor du naturligvis igen skal få mulighed for at nyde nedenstående foredrag, rigtig god fornøjelse..;)


mvh
Simon

http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo

Simon


Redigeret af Simon (13/10/2011 17:39)
Top Svar Citer
#11478 - 14/10/2011 07:37 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoron Simon.
Meget interessant foredrag af Lawrence Krauss, men tror du det er noget at de troende "tør" høre, de kunne jo miste deres tro, jeg har på fornemmelsen at de fleste troende undgår videnskabelige foredrag, hvilket jo ihvertfald afspejler sig her på debatten, også selvom de siger det modsatte.

Verden vil bedrages og det er den så sandelig blevet i hvertfald i 2011 år og det fortsætter, selvom flere og flere falder fra, som Arne jo også indrømmer.

Skabelsesberetningen er i hverfald et synligt bevis på al det kristne nonsens, også selvom de fleste kirkelige håndlangere jo efterhånden nødtvungent er begyndt at fortolke det anderledes, gu ved om de også er blevet klogere, man har da lov at håbe.

Der er mange gode foredrag på youtube om og imod religion, jeg ser og lytter tit på dem.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11479 - 14/10/2011 08:03 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoron Arne.
Jeg håber du fik set foredraget med Lawrence Krauss, det var da meget interssant, men om du så tror på hvad han siger må vi vente at høre.

"Men jeg følger dig ikke, når det er menneskets evne til at opleve hellighed og hvad der er beslægtet hermed, du forkaster."

Menneskets evne til at opleve hellighed er noget meget unaturligt og kan kun siges at være løssluppen fantasi, en fantasiverden der er gået i arv fra det ene hjernevaskede individ til det næste og som befænger menneskets hjerne som en kræftsvulst og jeg har sku medlidenhed med de stakler.

Ja rigtigt - en kæmpenarresut der stadig bliver dyppet i honning af de kære præster,de skulle jo nødigt blive arbejdsløse.
De troende tager patent på kærligheden, dette viser sig gang på gang, selv du mener ikke at ikke troende kan have et kærligt liv, nyde naturen, malerier, digte, verden, jorden, en god historie selvfølgelig kan vi det, vi er ikke umenneskelige, vi er endda mindre umenneskelige end de troende vil jeg vove at påstå.

Hvad alle de hellige figurer du altid taler om oplevede, er der vist ingen der ved noget som helst om, det er jo bare skrøner - fantsifostre som er udsprunget af menneskets fantasi mere eller mindre, men muligvis har der levet en Buddha, idet der er ligesom flere rigtige beviser på dette, men denne var ingen hellig person, bare en prins der fattede omsorg for sit fattige folk og derfor begyndte at meditere, han hidkaldte ingen himmelske magter, buddhister er jo ateister ved du nok.

Og koranen ja den er sandelig inspirerende for en kæmpe flok vildledte stakler, der kun tør leve efter denne skrækkelige bog, der bringer ulykke til hele verden. Jo det er sandelig meget "sødt".

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 37 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 36 37 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:12
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Nyheder fra Religion.dk