annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15795606
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393175
Et andet syn 1999346
Åndelig Føde 1562015
Jesu ord 1530372
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 155 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11642 - 08/11/2011 08:25 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7217
Sted: Sydsjælland
Der var noget i filosofiprofessoren Vincent Hendricks svar, jeg har det lidt svært med, så jeg tillod mig en replik, som jeg dog indtil nu ikke har fået svar på.

Her er min replik:
Mange tak for at du tog dig tid til at svare. Dit svar er nu på hjemmesiden: Trosfrihed.dk.

Din beskrivelse af denne klodes situation i universet er, synes jeg, et rigtig godt udgangspunkt – og ligeså tvivlen: Om menneskeheden er et plus for verden eller det modsatte – samt erkendelsen af det antropocentriske hos os mennesker (Så vidt jeg ved, er det noget, som også f.eks. tibetansk buddhisme er opmærksom på – at det selvcentrerede forvrænger vores udsyn).

Imidlertid er der stadig noget, der står uklart for mig.
Du skriver: ”Vi indgår bare som en del af eksperimentet efter Big Bang.” – men hvis Big Bang skal opfattes som et eksperiment, så synes jeg, det rejser spørgsmålet: Hvis Big Bang skal opfattes som et eksperiment, hvad er da årsagen til eksperimentet (hvis der er en årsag)?

Så længe det spørgsmål ”blæser i vinden”, tror jeg, det vil være en kilde til utallige forestillinger – ikke mindst forskellige former for religiøs tro, og dermed idéer om mening med tilværelsen.
Her skriver du: ”- i det store billede er vi blot et trin på udviklingsstigen, og mere mening end det er der ikke.”
Jeg forstår ikke, hvordan du når frem til så sikker en påstand.
Umiddelbart ligner den i mine øjne mere en tro end en viden.

På Trosfrihed.dk har der været megen fokus på forholdet mellem tro og viden (Et synspunkt har været, at det er meget at forlange, at en højt udviklet pattedyrhjerne som menneskets skulle kunne opklare universets gåder – det ville måske svare til at forvente, at en myre skulle kunne forstå internettet).

Et eventuelt svar fra dig vil blive modtaget med stor taknemmelighed.

P.S.: Det er min fornemmelse, at mange af os danskere ikke forlader os på folkekirkens religion (eller andre religioner) og ej heller er ateister, men snarere tænker: ”Der er mere mellem himmel og jord –”, og så ikke kommer længere
smiler
--------

Skulle der komme et svar fra Vincent, vil jeg naturligvis bringe det herunder.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/11/2011 08:26)
Top Svar Citer
#11643 - 08/11/2011 09:20 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Jeg vil bare takke dig, fordi du gør dig den ulejlighed at videregive dine spørgsmål/og svar til Vincent Hendricks. Jeg kan godt li' at du ta'r tyren ved hornene og skriver til ham med dine spørgsmål smiler

KNUS fra RoseMarie
Top Svar Citer
#11645 - 08/11/2011 15:46 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Vincent: Hvis du tænker på, at universet er 13 milliarder år gammelt, og jorden flyver ud i intetheden med 107.000 kilometer i timen, så er vi ingenting. Meningen må vi selv skabe. Måske ville det være bedre uden os: Ingen finanskrise og klimaproblemer. Menneskets forståelse af verden og dens indretning vil altid være svær antropocentrisk – altså en forklaring med udgangspunkt i os selv. Så i udgangspunktet er vi yderst selvcentrerede og derfor bliver nogle religiøse: for at finde en mening uden for os selv, for i det store billede er vi blot et trin på udviklingsstigen, og mere mening end det er der ikke. Vi indgår bare som en del af eksperimentet efter Big Bang.

Arne: ” men hvis Big Bang skal opfattes som et eksperiment, så synes jeg, det rejser spørgsmålet: Hvis Big Bang skal opfattes som et eksperiment, hvad er da årsagen til eksperimentet (hvis der er en årsag)?”

- Meningen fremgår da ellers klart for enhver – måske du sku’ nærlæse svaret: ”eksperimentet efter BB” gir jo ikke belæg for at indføre selve BB som tankeeksperiment, det er så at sige slet ikke hvad der står, vel Arne?

Det går an at betragte sidste udviklingstrin som konsekvens af adaptation i udviklingsrige kulturformer som eksperimenter (hvorved meningsdannelser skabes i kraft af kognition), hvilket mennesket som art betragtet jo udfører og skaber. Problemet med dine meninger er jo, at udsagnet vedr. ”meningen med selve livet” kun udtrykker menneskelige synsvinkler i selve livet. Livet bliver m.a.o. bare til omstændigheden hvori meningsdannelser der også vedr. politisk filosofi indenfor div. kulturformer osv. kommer til udtryk, dette i kraft af akkumuleret viden.

”Så længe det spørgsmål ”blæser i vinden”, tror jeg, det vil være en kilde til utallige forestillinger”.

- Nej, det er netop bare spørgsmål der har fantasiforestillinger som referent, men som slet ikke er indeholdt som konsekvens i svaret du reflekterer over. Kald gerne BB for en teori (viden), men at forestille sig at BB skulle have bestemte hensigter fra noget meningsgivende, er lutter ønsketænkning skabt af mennesket (udtrykt i religioner).

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (08/11/2011 15:49)
Top Svar Citer
#11646 - 08/11/2011 19:29 Re: Meningen med mit liv [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7217
Sted: Sydsjælland
Jeg har videresendt Simons indlæg til Vincent.

Så må det jo vise sig om universitetsprofessoren i filosofi vil berige os med sine ord blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11647 - 08/11/2011 20:04 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Skal Vincent nu besvare spørgsmål rettet til dine meninger og misforståelser af det du læser? ;)

mvh
Simon

P.s.: du burde flytte din opmærksomhed fra titler man ka' ha' til selve meningsindholdet i det du læser og besvarer.
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Tikka
06/05/2024 20:00
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Forsvarslektor: Tilslutning til våbenhv..
06/05/2024 21:50
Bernie Sanders genopstiller til Senatet
06/05/2024 21:37
Gallataffel for Frederik og Mary på kon..
06/05/2024 20:37
Uddannelsesminister støtter Københavns..
06/05/2024 19:56
Hamas accepterer våbenhvileforslag fra ..
06/05/2024 19:00
Nyheder fra Religion.dk