annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 408 gæster og 273 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 25 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11349 - 26/08/2011 19:01 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Tak for din lille "Ikon-ordbog" ... den gør jeg flittigt brug af smiler

Til dig har jeg en ikon ledsaget af et stykke musik ...



Måske kan du hjælpe mig til at "se" den?

KNUS fra RoseMarie



Redigeret af Admin (27/08/2011 12:50)
Top Svar Citer
#11350 - 26/08/2011 19:17 Re: Mystik [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Simon

Det med den "åndelige stol" er da vist også selvskrevet til et godt teaterstykke ... også i flere forskellige udgaver smiler ... For den ku' jo altså også godt brase sammen under én ... UPS ler

GRIN fra RoseMarie
Top Svar Citer
#11351 - 27/08/2011 12:18 Re: Mystik [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Rosemarie.

Jeg har set på Gudsmoder Ikónen du linkede til.


Mit første indtryk er, at den er meget smuk, og at Marias øjne er fulde af sorg.
Ikóner er jo evighedsbilleder, eller man kan sige, at de ikke er bundet til et bestemt tidspunkt - og sorgen skyldes naturligvis korsfæstelsen.
Kristusbarnet ser alvorsfuldt op mod ærkeenglen Gabriel, der løfter korset, som skal bruges til den kommende korsfæstelse.
Korset i Kristusbarnets glorie viser frem til, at Kristus overvandt døden.

Ærkeenglen Mikael i øverste venstre hjørne løfter lansen og et redskab mere, som skal bruges til at dræbe Kristus, når han - som så mange andre - hænger på korset.
I forskrækkelse taber Kristusbarnet den ene sandal og griber sin mors hånd.

Ak ja, nu er der grund for os til at græde smiler
Ikónens navn er da også: Passionens Gudsmoder (Den lidende Gudsmoder)

Maria ses ofte klædt i bjergrødt yderst (jordisk passion/lidenskab) og i blåt inderst (det himmelske), men her er det farverne sort og blåt der dominerer yderklædningen - sort for død og ny begyndelse og blåt for det himmelske (Korsfæstelse, død, genopstandelse og himmelfart er det jo nok, der tænkes på her).
Dog er der også lidt guld (Det uskabte lys) og sandelig også lidt grønt (spirende ny begyndelse).
Inderklædningen er her passionens lysende røde farve.

Marias glorie glider næsten i ét med baggrundens: Det uskabte lys.
Ikoner har ikke perspektiv - eller de har omvendt perspektiv - man kan jo ikke gå bag om evigheden blinker

Ikónen er muligvis meget slidt - ortodokse kristne kan simpelthen ikke lade være at kysse den - eller den er ikke så godt fotograferet (kan måske skyldes reflekser fra det beskyttende overfladelag af voks).
I hvert fald kan jeg ikke læse bogstaverne, der oftest er (med græske bogstaver): Mitir Theou (Moder til Gud) og IC XC (I vores alfabet: JS KS) for Jesus Kristus.

I Kristus glorien kan jeg heller ikke læse de tre bogstaver, Omikron (det korte O) Omega (det lange O) og Ni, som tilsammen udgør ordet O ON (Den værende: Guds ord til Moses ved den brændende tornebusk) - men jeg aner, at bogstaverne er der.

Så det er - i stor skønhed - Marias sorg - og Kristusbarnets alvor og forskrækkelse - over de lidelser, Jesusbarnet måtte gennemgå, mens han - sand Gud og sandt Menneske - levede blandt os - i Guds lys (som beretningen er).

P.S.: Johs. Brahms musik er også meget smuk, synes jeg, men jeg tror ikke ortodoks kristne ville synes om den i denne sammenhæng.
De ville nok foretrække mandsstemmer fra den ortodokse liturgi, som jo bruges ved de ortodokse gudstjenester (de kan nok heller ikke li' ordet "gudstjeneste", for når de sammen med præsten, mandskor, ikónerne, brændende vokslys, som alle tænder, og røgelse ser, lytter, snuser - og kysser ikónerne - og til tider fornemmer både Faderens, Sønnens og Helligåndens nærvær.

Er det et eventyr?
Ja, meget muligt - men berigende - og der kan jo også være et gran af sandhed i eventyr smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Admin (27/08/2011 12:54)
Årsag til redigering: indsat video
Top Svar Citer
#11352 - 27/08/2011 12:48 Re: Mystik [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Tak til RoseMarie for oplæg ... og for en øjen- og hjerteåbnende tolkning til Arne. ...
Tænker, at det ville være herligt, hvis du Arne ville give mere til os af dine forståelser på ikon-området.

God søndag og k.h.
Zenia
Top Svar Citer
#11353 - 27/08/2011 13:54 Re: Mystik [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.
Citat:
Det vigtige er imidlertid, at vi når vi virkelig ønsker at præcisere en betydning vi tillægger meninger, så også er istand til at forklare omstændighederne der giver nogen mulighed for at forstå betydningen.

Den har jeg "tygget lidt på".

Nu er "det vigtige" vel ikke noget, du "har patent på"? blinker

Men bortset fra det, hvad i alverden er det så, du skriver her?
Skal man lægge "meninger" til "betydninger"?
Nej, det er nok snarere, at du mener, man skal tillægge "meninger" en "betydning"?

Men hvorfor skal man det?

Jeg har f.eks. nogle meninger, idéer, visioner, som betyder noget for mig, og som jeg gerne vil dele med andre, ligesom jeg gerne erfarer om andres ditto.
Men jeg forlanger/forventer da ikke, at mine meninger skal "betyde" noget for andre.

Du vil også ha', at man skal forklare "omstændighederne der giver nogen mulighed for at forstå betydningen".

Jeg ka' ikke finde ud af, hvad det er, du mener.
"Nogen" referer det til "mulighed"? - eller er "nogen" noget, der referer til personer?

Jeg får - berettiget eller ej - en fornemmelse af, at du også vil have en "forklaring" på, hvor nogle foretrækker jordbær i stedet for melon - og andre det modsatte - og at der skal redegøres for "omstændighederne" herfor, så man kan forstå "betydningen" cool

Jeg tvivler på, at der er nogen, der forstår dig.
Jeg gør i hvert fald ikke.

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/08/2011 13:54)
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 25 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trump går efter 'absolut immunitet' ved..
26/04/2024 02:37
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk