annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15695368
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382881
Et andet syn 1992346
Åndelig Føde 1527327
Jesu ord 1523896
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 174 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 19 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11157 - 20/07/2011 11:21 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Ja, men dog - så kom der alligevel nogle "svar" på tre for mig vigtige spørgsmål blinker

Jeg kunne selvfølgelig godt have formuleret mit første spørgsmål som:
Hvad er årsagen til verdens eksistens?
Det udelukker jo imidlertid alt andet end årsager.

Men OK - videnskaben beskæftiger sig jo (også iflg. Ole) med årsager.
Og Oles svar her er så:
Citat:
Verdens eksistens er et konstateret faktum.

Det får mig til at mindes "Tante Et" i Gustav Wieds "Skærmydsler": "Maaner har den Farve Maaner skal ha'!" - for ca. 150 år siden.

Kald dét et svar.
Så er "Økseskaft" også et svar på "Goddag Mand", vil jeg mene blinker

Mit svar er:
Det er et mysterium - i betydningen, en gåde, noget vidunderligt.
Og netop dét vækker begejstringen i mig, som giver mig min mening med mit liv - helt uvidenskabeligt yeah

Den mening behøver ingen Gud.
Jeg ved ikke om Gud (eller guder) eksisterer.
Det ved naturvidenskaben heller ikke.
Og jeg behøver heller ikke at vide det blinker

Men jeg er jo godt klar over - jeg elendige agnostiker blinker - at jeg intet ved om sandheden om, hvordan verden i virkeligheden er (mit andet spørgsmål).

Det spørgsmål besvarer videnskaben - iflg. Ole - med den påstand, at sådan sandhed ikke eksisterer.
Meget muligt - men er det nu også videnskabeligt bevist? blinker

For mig minder min situation nok mere om det, at være forelsket.
Man ved ikke rigtig hvorfor, og man ved heller ikke ret meget om den eller det, man er forelsket i, men der er jo den mulighed, at forelskelsen kan udvikle sig til ægte kærlighed blinker

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/07/2011 11:22)
Top Svar Citer
#11158 - 21/07/2011 00:47 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Som jeg tidligere har skrevet, så afviser Arne konsekvent alle de svar, som han får på sine spørgsmål, dog uden nogensinde at argumentere sagligt imod dem. Nu går han endda så vidt som til at benægte, at verdens eksistens er et faktum. Den logiske konsekvens af dette er selvfølgelig, at Arne også benægter, at han selv eksisterer. Så langt kan man altså komme ud i absurditeten, når man ikke forstår hvad almindeligt kendte ord betyder.

Man kan så undre sig over, hvorfor Arne bliver ved med at stille de samme spørgsmål, når han ikke ønsker dem besvaret, men nu har Arne omsider afsløret, at han selv kender svarene, så hvorfor spørge os andre om noget han allerede ved. Det virker jo som om han lægger op til at demonstrere vores allesammens uvidenhed og hans egen overlegne klogskab.

Nu har Arne så i sin store visdom afsløret svaret på sit eget store spørgsmål om verdens eksistens, og det er:
Der eksisterer ingen svar på spørgsmålet!
Henrykt over dette mysterium, som Arne her har løst, kaster han sig så ud i en lovprisning af livet (som altså heller ikke eksisterer), og erklærer det sin kærlighed. Mon den kærlighed overhovedet eksisterer, for den er jo ikke videnskabeligt bevist.

Jeg må bøje mig i støvet for Arnes nyudviklede imponerende logik, som endda overgår kvantelogikken i kompleksitet. Hvilken videnskabelig og filosofisk bedrift. Spørgsmålet er så bare, hvad vi kan bruge Arnes specielle logik til.

Jeg kan ikke bruge den til noget. Kan du?

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#11159 - 21/07/2011 07:31 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Det kan man da vist kalde en indrømmelse - godt pakket ind i sarkasme og direkte fordrejninger smiler
Top Svar Citer
#11160 - 21/07/2011 10:50 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

For lige at afrunde "mysteriet", så er den store kineser sørme også begyndt at kalde sig agnostiker - take a bite of them apples! ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11161 - 21/07/2011 12:34 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det kan man vist kalde en fejltolkning af dimensioner, men det hænder jo, når man som Arne har en egenartet fortolkning af det danske sprog.

Jeg "indrømmer" skam gerne noget, Arne. Jeg indrømmer, at du ikke fatter en klap af, hvad moderne videnskab kan og ikke kan. Jeg indrømmer også, at en debat med dig er en umulighed for alle normalt begavede mennesker. Du forstår ganske simpelt ikke, hvordan en debat adskiller sig fra en række skiftende monologer. Jeg indrømmer også, at det er et ubestrideligt faktum, at du eksisterer, selv om du åbenbart benægter det selv. smiler

Jeg indrømmer også, at jeg finder det et stort mysterium, at du har gennemført en akademisk uddannelse med så ringe en forståelse af dit eget modersmål, men en mulig forklaring kunne jo være, at du blot havde lært pensum udenad, uden at vide hvad ordene dækker over.

Som du ser, Arne, kan der også opstilles en sandsynlig forklaringsmodel for dette mysterium. Måske den psykologiske videnskab en dag vil kunne opstille en bedre, som er nærmere den virkelighed, som du ikke vil acceptere.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 19 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Migranter søger mod Irland efter Storbr..
26/04/2024 10:57
Ombudsmanden: Forholdene på Kærshovedg..
26/04/2024 10:52
Østre Landsret evakueret på grund af b..
26/04/2024 09:58
To mænd anholdt i nordjysk narkosag
26/04/2024 09:42
SAS tabte én milliard svenske kroner i ..
26/04/2024 09:09
Nyheder fra Religion.dk