annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 210 gæster og 69 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 13 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11061 - 07/07/2011 09:11 Re: INTUITION [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Hej og godmor´n til dig Simon:

Så ukendt er jeg altså heller ikke. smiler Har bare ikke mod på at være med på en debat, som efter mine begreber slet ikke svarer til sit navn "trosfrihed". ...

Vid i øvrigt, at jeg ser dig og andre fra religion.dk som rigtig gode læremestre i, hvordan vi mennesker finder forskellige veje at gå, og enhver har jo SIN at vandre. smiler

Tolerance og en vis rummelihed samt lyst til at sætte sig ind i, hvad en anden tænker og står for, mener jeg imidlertid altid må være en forudsætning, hvis man da ønsker en givende debat???

Ellers bliver det da til en gang "Goddag mand"! "Økseskaft"! smiler

Fra en gammel ven, som bestemt også anerkender vigtigheden i at blive vejledet, også når man møder holdninger, man ikke ønsker selv at tage til sig. ...

Husker tilbage, hvor HansKrist engang skrev, at han gerne ville være tættere på bl.a. mig, hvor han så kunne pille alle unoder smiler ud af mig. ... HansKrist har ganske vist lært mig meget, men mest af alt, hvordan jeg ikke bør té mig. ...

God dag og v.h.
Zenia/Esther.
Top Svar Citer
#11062 - 07/07/2011 09:16 Re: INTUITION [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

NB: At jeg dukker op - ud af det blå - er ikke korrekt Simon, for jeg læser gerne og med stort udbytte, hvad Arne skriver, og jeg håber derfor, at han ikke mister modet her. smiler

Zenia
Top Svar Citer
#11063 - 07/07/2011 09:22 Re: INTUITION [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Simon mener øjensynlig, at debatterne her på Trosfrihed.dk skal underkastes, hvad man vel kan kalde "rationalistiske forhør" - med ham selv som "overdommer" blinker

Det har han jo lov til at mene.

Jeg har til gengæld lov til at mene noget andet - og til at ignorere hans selvbestaltede krav.

Jeg er tilhænger af det rationelle - dér hvor det kan gøre nytte.
Men verden og tilværelsen er efter min mening større, end hvad menneskets fornuft kan rumme.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/07/2011 09:23)
Top Svar Citer
#11066 - 08/07/2011 11:56 Re: INTUITION [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Simon mener øjensynlig, at debatterne her på Trosfrihed.dk skal underkastes, hvad man vel kan kalde "rationalistiske forhør".

- Det er faktisk ganske normalt i debatter, at folk underbygger deres meninger med fornuftige anskuelser der forklarer meningsindholdets relevans.

"Jeg har til gengæld lov til at mene noget andet".

- Jep, du bruger debatter som opslagstavle for trosbekendelser, og kan ikke forklare dine meningers relevans og betydning.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (08/07/2011 11:58)
Top Svar Citer
#11067 - 08/07/2011 14:02 Re: INTUITION [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej..

Det kan være en god idé at undersøge tidligere debatindlæg fra debattører, fordi man kan få et bredere ell. mere funderet syn på, hvad enkelte meninger i grunden udtrykker sig igennem. Dette er ikke muligt med ”unknowns”, og folk der har mod til at udtrykke deres meninger må i sagens natur også have mod til at registrere sig. Vi må i sagens natur respektere alles ret til at ytre sig udfra en hvilken som helst anskuelse, politisk som religiøs, hvilket dog ikke indebærer krav om respekt for selve meningsindholdet. Det er så dér debatter skabes, dér folk flytter standpunkt hvis og såfremt argumenter taler derfor. Og det er i præcis denne forbindelse du kan forstå og værdsætte begrebet ”Trosfrihed”, m.a.o. har du ligesom Arne intet at frygte, andet end spørgsmål der kan blotlægge sandheder samt nedbryde værdisyn man hidtil har efterlevet. Omvendt må vi jo også være så tilpas ærlige og åbne overfor at menneskers meninger faktisk kan være udtryk for løgn og rene selvbedrag, hvorfor det kan være et gode at få gjort op med den slags, trække vejret påny.

” Tolerance og en vis rummelighed samt lyst til at sætte sig ind i, hvad en anden tænker og står for, mener jeg imidlertid altid må være en forudsætning”.

- Og lige præcis dette serverer det klart: vores volumen er rummelig nok til at vi uden frygt kan acceptere alverdens forskelle i værdisyn, idet disse frit kommer til udtryk og konfronteres med atter andre - tit standpunkter vi selv reflekterer gennem konfrontation med standpunkter vi måske godt kan lide. Vi udvikler os. Statiske syn på livet uddør som oftest, og det gør de jo i konfrontation med nye livsanskuelser samt bedre forklaringer skabt gennem undersøgelser der langt bedre beskriver og løser forjklaringsproblemer. Dette er tilsyneladende en vedvarende proces i kulturer skabt af mennesker selv. Noget af det typiske i kulturer, er dertil denne frustration mennesker oplever når værdisyn forældes. Og det er i disse situationer vi må vise stærk argumentation for vore standpunkters videre overlevelse som værdisyn andre kan indse værdien i, og dermed videreføre. Kan vi ikke det, da er det måske meget fornuftugt at lægge dem bag sig, se dem som standpunkter i lyset af en anden tids tankeepoke, ik'? ;)

”Fra en gammel ven, som bestemt også anerkender vigtigheden i at blive vejledet, også når man møder holdninger, man ikke ønsker selv at tage til sig”.

- Lad dig vejlede indenfor afgrænsede vidensområder af evt. mentorer, livssynskapaciteter eksisterer ikke..;) Find nogle fornuftige værktøjer og metoder, med hvilke du kritisk kan undersøge evt. holdninger for egentlig substans i en kontekst. Det er alligevel dig selv der skal udføre arbejdet, ikke mentoren.

”Husker tilbage, hvor HansKrist engang skrev, at han gerne ville være tættere på bl.a. mig, hvor han så kunne pille alle unoder ud af mig. ... HansKrist har ganske vist lært mig meget, men mest af alt, hvordan jeg ikke bør té mig”.

- Hans er jo bare udsat for dril fra os der udmærket ved han befinder sig i ”religionens tørretumbler” – engang imellem vander vi så div. synspunkter og undres efterfølgende over produktet der popper frem, du ved, div. fil. fra oplysningstiden som ukritisk vaskes på paulusprogrammet med freudinficerede enzymer, og naturligvis med forventet resultat. Ingen er imidlertid i tvivl om alles gode hensigter eller hvor de åbenlyse meningers højborge befinder sig, og det samme gælder naturligvis for Arne. Arne kan ligesom Hans godt lige at gi’ den som forurettet embedsmand i troens tjeneste. Og som du ser er nogle af os fuld af "beundring"..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (08/07/2011 14:12)
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 13 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk