annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 513 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10998 - 15/06/2011 11:32 VERDEN OG OS
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Måske er det her bedøvende ligegyldigt for alle andre end mig – så spring over - vil jeg foreslå.

Her i landet bruger vi ”vores” del af kloden ca. 4 gange mere, end den kan holde til, og på kloden som helhed må vi - for tiden - ca. 7 milliarder ”tobenede pattedyr” se, at flere end 20.000 af vore børn dør hver eneste dag pga. vanrøgt (sult og sygdom), samtidig med at vi konstant øger vores samlede antal – alt sammen noget, som meget nemt kunne være undgået.
Vi misbruger denne planet, ”Moder Jord”, det eneste sted vi har at bo.

Og reelt gør vi ikke noget ved det!
Misbruget fortsætter ”for fuld skrue” (”økonomisk vækst”), børn under 5 år dør fortsat i stort set uhindret omfang – og den uhæmmede befolkningstilvækst (uønskede graviditeter i Ulande) afhjælpes heller ikke.

Hvis vi ville, kunne vi meget let løse alle tre problemer.
Men vi har ikke viljen!

I universets og denne klodes historie har vi mennesker kun eksisteret meget kort tid – og inden vores stjerne, solen, har brugt sin sidste brint, eksploderer og synker sammen, er det for længst forbi for os mennesker.

Så selv om det er nemt at se, hvad vi burde gøre, er det måske i virkeligheden ret ligegyldigt, om vi fortsætter vores grådige fest – på de døende børns, de uønsket gravides - og klodens bekostning.
Det holder jo alligevel op – helt af sig selv – og i universets tidsforløb er et par hundrede (eller tusinde) år mere eller mindre vel nærmest for intet at regne.

De kristnes Kristus havde ikke øje for miljøet.
Det var ganske enkelt ikke i fare for et par tusinde år siden.
Vi have ild og agerbrug, men vi var ikke ret mange, så røgen fra Kains og Abels bål gjorde kun ubetydelig skade, og selv om agerbruget fordoblede vores antal, var vi stadig så få, at naturen stort set var upåvirket.
En nutidig Kristus vil nok ikke undlade at medtage naturen i det dobbelte kærlighedsbud (Gud og næsten).

Og når en nutidig Kristus nok græder over vore gerninger, så vil en nutidig Buddha nok smile - i aktiv medfølelse – på vejen mod Nirvana – udenfor denne verden (om jeg nogenlunde har forstået det).

Eller er det ikke sandt?

Og er det meningsløst at kæmpe for en bedre verden?

Jeg ved det jo ikke, men selv om det meget muligt stort set er meningsløst, vil jeg nok alligevel ikke kunne lade være at gøre det – aktivt at elske - den smule jeg formår.

Og det er så mening nok for mig smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/06/2011 11:32)
Top Svar Citer
#10999 - 15/06/2011 19:39 Re: VERDEN OG OS [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Arne.
Selvfølgelig kan det betale sig at kæmpe for en bedre verden, selvom man jo nok kan sige det hjælper ikke verden i den sidste ende, hvor det hele går op i et alt ødelæggende flammehav.

Men vi kan og skal passe på verden sålænge det er muligt, jeg så igår en udsendelse fra Roanda hvor man nu har fået næsten gratis sygdomsbekæmpelse, så alle kan deltage, derfor har man indledt et felttog overfor kvinderne i den fødemodne alder, at de nu kun behøver et eller to børn, idet børnedødeligheden er faldet drastisk, og det ser ud til at virke, så det er et eksempel andre afrikanske stater burde tage op, så vi ikke behøver at se børn i milliontal dør og istedet vokser et mindretal op og får et godt liv.
Dette kunne også medvirke til at mindske befolknings-tilvæksten.

Men der kræves mange andre tiltag for at mindske rovdriften på verdens naturalier, så at vores børns børns børn kan få et godt liv.
Her spiller verdens oliereserver stort ind, når olien tar slut, skal et milliontals biler, fly, skibe o.s.v. have andre energiformer for at kunne benyttes, ellers går verden vel helt istå, hvordan man vil løse disse problemer, har vi endnu ikke set meget til, forhåbentligt arbejdes der på højtryk bag lukkede døre på dette, for solenergi og vindenergi får ikke skibe og fly til at bevæge sig og atomenergiens dage ser ud til at være talte, hvis man da ikke finder nye veje indenfor atomenergien som er betydeligt mere síkre end de nuværende.

Og imens kører rovdriften videre på højeste gear, regnskove blir fældet, have blir overfisket, grisefarme vokser enormt, hvilket giver store miljøproblemer, markerne blir overgødet med grisegylle, hvilket igen gør at dette render ud i åer og floder og ender i havene, hvor ilten så forsvinder og fiskene uddør, dette sker pt i Polen, hvor gårdejere fra vesteuropa bygger store svinefarme, på steder hvor der ingen,eller kun uanseelige rensningsanlæg findes.

Jo Arne der er store udfordringer for at beskytte vor lille dejlige klode, jeg er bare bange for at der man ikke er indstillet på at kæmpe nok for at bevare den for eftertiden.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11000 - 15/06/2011 20:20 Re: VERDEN OG OS [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Vil gerne anbefale at læse: The last hours of ancient sunlight af Thom Hartmann. ...

Læste den for år tilbage, hvor den gjorde et stort indtryk. ... Er lige nu skrevet op til den på biblioteket, hvor den er svær at få fat i. ...

Forekommer mig at være mere aktuel nu end nogensinde. ...

Desværre er den ikke udkommet på dansk, hvilket egentlig kan (for)undre!!

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#11003 - 16/06/2011 09:58 Re: VERDEN OG OS [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram og hej Zenia.

I er begge inde på, hvad vi - menneskeheden - kan og bør gøre, inden det er for sent.
Og det er jo da også dét, jeg "bekender mig til" - og stræber efter at efterleve.

Men når jeg skrev, at det måske egentlig er ret ligegyldigt, at vi synes at gøre kloden ubeboelig for os selv - i vores grådighed - så var det også ud fra den "kætterske" tanke, der opstod, at det måske egentlig også er det rigtigste, at vi udrydder os selv - når vi nu ikke kan opføre os bedre blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/06/2011 09:58)
Top Svar Citer
#11004 - 17/06/2011 14:29 Re: VERDEN OG OS [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Ja måske vi kommer forsent til at redde jorden, men på den anden side, så vil jorden jo brænde op i en fjern fremtid, det vil blive et ragnarok når solens stråler bliver så stærke/kommer så tæt på, at havene og floderne tørrer ud, når alting pludseligt står i flammer og alt brændbart brænder totalt ud, de sidste mennesker på jorden får det varmt inden de brænder op, man kan så tænke på, at hvis det var en gud der havde skabt verden, så havde han ingen kærlighed/respekt for menneskene overhovedet.

Men vi (ateister) der forstår at holde hovedet koldt, ved der ingen mening er med det hele, det hele er bare en ren tilfældighed, var det andet siger jeg bare: hvorfor skulle guden hævne sig på en sådan bestialsk måde??, det er jo den der styrer verden påstår de troende.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er d..
29/03/2024 16:06
Signalfejl skabte forsinkelser på togdr..
29/03/2024 15:49
Polens præsident stopper lov, der skull..
29/03/2024 15:35
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Nyheder fra Religion.dk