annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 432 gæster og 189 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10632 - 20/01/2011 15:41 Døden eksisterer ikke
Anonym
Uregistreret

Fra DR2 i aften kl. 22. Beskrivelse fra programoversigten:

Har vi levet før? Da Eric er under to år gammel begynder han at tale om sit tidligere liv. Så detaljeret, at forældrene kan finde en person, der passer på oplysningerne. På University of Virginia har man nu undersøgt 2500 børn med minder om tidligere liv. Og dén forskning stiller alvorligt spørgsmålstegn ved om døden overhovedet eksisterer....
Top Svar Citer
#10633 - 20/01/2011 18:44 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

"Døden eksisterer ikke??? Fint! Så kan vi roligt fortsætte med at slå hinanden ihjel, for vi er slet ikke døde alligevel."

- Sikke en argumentation! Og sikke en konklusion! LOL
Top Svar Citer
#10634 - 20/01/2011 23:47 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jeg så udsendelsen, og den var da interessant.

Men for mig er det nu alligevel stadig sådan, at døden - som jeg ser det - er noget så stort og ufatteligt - at jeg siger, at døden er dét, der, som baggrund, sætter livet i relief - er dét der giver glæden i livet.

Tanker og idéer om, at forfædre lever videre, har jo eksisteret hos shamanerne i mindst 30.000 år.
Men hvorfor så utålmodig?
Vi skal jo nok få svaret, når tiden er inde blinker

Det er jo lige som med tanker og idéer om noget guddommeligt - samt det at verden og vi ER.

Vi ved nærmest uendelig lidt om det, kender nogle naturlove, men ved ikke, hvor de kommer fra blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/01/2011 23:49)
Top Svar Citer
#10635 - 21/01/2011 12:39 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Din pointe ser jeg faktisk også som en af udsendelsens pointer, nemlig at vi ved ufatteligt lidt. - Om hjernen og bevidstheden blev det specificeret hen mod slutningen af udsendelsen. (Du nævner også andre ting).

Videnskabsmændene kender godt deres begrænsninger, videnskabens begrænsninger, metodernes begrænsningerne, begrebernes (f.eks. 'viden') differentieringer og begrænsninger.

- Det er små pseudovidenskabsmænd, ikke-akademikere, som gerne vil lege videnskabsmænd, der mener at vide en masse. De bruger ofte ordet 'videnskab' som et slagord, dog helt uden slagkraft.
Top Svar Citer
#10640 - 21/01/2011 23:51 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Umiddelbart synes de nuværende naturvidenskabelige resultater (velunderbyggede teorier, som det ikke er lykkedes at påvise som værende uholdbare - kan man vel så nogenlunde udtrykke det på almindeligt dansk) at være kolossalt omfattende og imponerende.

Det synes jeg også, de er.

Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?) skal man da knibe begge øjne i for at undgå at se, at her kommer naturvidenskaben uhjælpelig til kort.

Det forhindrer jo ikke, at megen naturvidenskab har en praktisk teknologisk nytteværdi - lige fra de første primitive redskaber til det at beherske ilden (varme og eksplosionsmotorer), at dyrke jorden og derved skaffe føde til ekstra milliarder af mennesker til elektronik, rumraketter og atomkraft osv.

Måske vil det også lykkes ad denne vej at bevare i det mindste de dele af naturen, som vi mennesker ikke kan undvære.

Og det forhindrer jo heller ikke en stadig dybere indsigt i, hvordan universet synes at være "skruet sammen".

Men at gøre naturvidenskab til svaret på alt, det kan jeg kun se som værende naivt blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/01/2011 23:52)
Top Svar Citer
#10641 - 22/01/2011 13:04 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?) skal man da knibe begge øjne i for at undgå at se, at her kommer naturvidenskaben uhjælpelig til kort.


såsom hvor kommer verden og naturlovene fra


disse er ikke eksistentielle spørgsmål, men eventuelt videnskabsteoretiske overvejelser,, men det er netop ikke eksistentielle spørgsmål

enten er det en skrivefejl, eller en tanketorsk fra din side Arne eller også har du ikke styr over hvad der er eksistentielle spørgsmål og ikke eksistentielle spørgsmål.

Måske du skulle læse op på hvad eksistentialisme dækker over?


mange kærlige hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10642 - 22/01/2011 14:42 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Maj være got klar over, du være majet dyktig blinker

Det jeg tænker på, når jeg skriver "eksistentielle spørgsmål", er den slags, der ligner dette:
http://www.eventyranalyse.dk/Eksistentiel%20tematik.php

Det, du skriver om, ser for mig ud til at være dette:
http://da.wikipedia.org/wiki/Eksistentialisme

Der er f.eks. også forskel på "islamiske spørgsmål" og "islamisme" - ligesom der er forskel på "rationelle spørgsmål" og "rationalisme", vil jeg mene.

I øvrigt er det ikke vigtigt for mig, om det, jeg skriver, er intellektuelt fuldt korrekt, når blot det er klart forståeligt smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/01/2011 14:42)
Top Svar Citer
#10643 - 22/01/2011 18:36 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg er 100% enig med dig i dine betragtninger over videnskabens anvendelse og begrænsninger. Bare flere ville forstå det!
Top Svar Citer
#10644 - 22/01/2011 19:01 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
hey Arne,

stadig selv om vi undersøger dit første link,, så står der intet om det her forhold (1)* som bestemt ikke har at gøre med noget eksistentielt, og ja vi finder det jo ej heller i dit første link:


(1)*:
såsom hvor kommer verden og naturlovene fra


dette ovenfor er ikke eksistentielle spørgsmål, men videnskabsteoretiske overvejelser. Derfor finder du ej heller noget om "hvor kommer verden og naturlovene fra" i dit første interessante link.


Min eksistentialisme er Viktor Frankl; Medard Boss; Rollo May; Nicolas Berdyaev; (Heidegger; Jaspers og Sartre) Irwin Yalom; Emmy van Deurzen-Schmidt

og og, ja den første og den største, selve faderen til eksistentialismen Paulus og så Nietzsche,,,

og Kirkegaards eksistentialisme er alt for tomt, uden indhold, indholdsløst, der er intet kød på Kirkegaards eksistentialisme, der ender i paradoks tænkning (valg og afgørelse (her ser man virkelig hvor vægelsindet og dybt dybt neurotisk Kierkegaard er)) og så kommer vi ikke videre, men det gør vi med Paulus og ikke mindst med Nietzsche, her kommer der virkelig kød på og vi kommer dybt dybt ind i spiritualitet og kreativitetens væsen.

Kierkegaard har opdaget menneskets individualitet og så magter han ikke at sige mere herom, men Paulus har ikke bare opdaget dette forhold, han fylder på og fylder på og fortæller positivt herom, hvad det dækker over og hvordan det skal forstås, som Nietzsche også gør det. Kierkegaard har ingen former for Helliggørelse og han forstår ikke denne dimension, som de moderne lutherske og tidehverv heller ikke forstår denne dimension, ja ligefrem benægter den,, derfor er de så glade for Kierkegaard,, disse skingrer højtråbende tidehvervs folk af i dag, fordi Kierkegaard netop intet formår at sige om Helliggørelsen, han forstår slet ikke Paulus den gode Kierkegaard.

mvh HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10645 - 22/01/2011 19:55 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Så nemt slipper du ikke fra din vildfarelse: Ikke at kunne kende forskel på eksistentialisme og eksistentielle spørgsmål.
Citat:
- Kommer jeg i himlen?
- Findes der et paradis?
er, som du selv kan se, regnet for eksistentielle spørgsmål, men selvfølgelig ikke for at være eksistentialisme - og helt bestemt ej heller "videnskabsteoretiske overvejelser".

Det er ikke klogt at accelerere i fremmedord, hvis man ikke er helt defekt i dem blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/01/2011 19:55)
Top Svar Citer
#10646 - 22/01/2011 23:22 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hey Arne jeg må sige at jeg også spærrer øjnene noget op, og vil holde med Bjørnen i at nu rabler det da vist for dig.


nu spreder du røgslør og du flygter langt væk fra det jeg studsede over fra din hånd:

Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)

hvor kommer verden og naturlovene fra?


jeg tror langt de fleste lever et helt langt liv uden nødvendigvis at møde disse spørgsmål.

Disse spørgsmål er vist ikke eksistentielle spørgsmål.

At stille spørgsmålet; hvor kommer naturlovene fra, må være et så sjældent spørgsmål at stille, at vi her er langt langt under en promille af befolkningen der ville være bekymret med dette spørgsmål og da over i den erkendelsesteoretiske og videnskabsteoretiske boldgade.

ligefrem at spørge hvor de kommer fra, lyder meget religiøst, skulle de nu også komme et sted fra???


Og igen; hvor kommer verden fra?

Næppe et eksistentielt spørgsmål der bekymrer mange, og trænger sig på som et naturligt eksistentielt følge af et menneskeliv.

Med astrofysikken er verden godt noget blevet stor både i rum og i tid. Og har sprængt de religiøse fortællinger i stumper og stykker hvad begge disse dimensioner angår.

Et eksistentielt spørgsmål skal ligesom omfatte individet, den enkelte på dets vej fra fødsel til død. Og du kaldte 2 spørgsmål der ikke trænger sig på i et menneskeliv for at klare sig igennem fra fødsel til død for eksistentielle spørgsmål, det studsede jeg over, og du må også selv ha problemer med det, for siden har du ikke gjort andet end at føre samtalen på afveje, et andet sted hen, i forhold nøjagtig lige det jeg der slog ned på, påpegede.

mvh HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10647 - 23/01/2011 11:15 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Rabler og rabler -

Dét, som du (og Ole Bjørn ude på "chatten") åbenbart er så optaget af, er, at jeg regner spørgsmålet om, hvor verden kommer fra, som eksistentielt, hvortil jeg svarede, at jeg regner det på linie med spørgsmål om "paradis" og "himlen" - spørgsmål, som andre anser for at være eksistentielle - uden i øvrigt at ville hænge mig i definitioner.

Jeg opfatter dig som en religiøst præget eksistentialist, og jeg opfatter din "rable-ven" Ole Bjørn, som en videnskabs-rationalist.
Det kan I protestere imod, men det er det billede af jer, jeg har - og det er jo da jeres gode ret at have de opfattelser, I har.

Men det, der så - for mig at se - er meget påfaldende, er, at I begge fortaber jer i definitioner - og overhovedet ikke forholder jer til emnet.

Hvordan kan det være?

Er det fordi eksistentialisme ønskes at skulle have eneret på alt eksistentielt?

Er det fordi visse tilhængere af naturvidenskab ikke bryder sig om spørgsmål, som ikke ad den vej kan besvares?

Spørgsmålet om, hvor verden kommer fra (Eller blot forundringen over, at verden ER) har ellers optaget mennesker i årtusinder - og indgår vel i alle religioner.

I naturvidenskaben er der idéer om flere universer, og for ca 800 år siden betegnede en islamisk sufi verdens væren som et "sandhedens mirakel".

Men I to har bare travlt med at putte emnet ned i en aller anden skuffe - i stedet for at forholde jer til det.

Det er da sandelig opbyggeligt blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (23/01/2011 11:15)
Top Svar Citer
#10648 - 23/01/2011 12:32 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Fra Gyldendals encyklopædi: DEN STORE DANSKE:
Citat:
eksistentiel, (af fr. existentiel, af lat. ex(s)istentialis), vedr. tilværelsen; afgørende for ens liv.
Det er helt, som jeg - og altså også en del andre - opfatter det smiler


Redigeret af Arne Thomsen (23/01/2011 12:33)
Top Svar Citer
#10649 - 23/01/2011 13:06 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)

Fra Gyldendals encyklopædi: DEN STORE DANSKE:

eksistentiel, (af fr. existentiel, af lat. ex(s)istentialis), vedr. tilværelsen; afgørende for ens liv.



Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)



Jeg tror nok vi er en del der hyler af grin over din underholdningsværdi nu Arne. Hvis du ikke selv kan se at du nu er ved at gøre tyk grin med dig selv.


afgørende for ens liv:


såsom hvor kommer verden og naturlovene fra


Arne du er langt ude at svømme hvor du ikke kan bunde.

Og nej til den her af dig:

Det er helt, som jeg - og altså også en del andre - opfatter det

Næppe nogen der vil skrive under på den her:

Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)

venlig hilsen en skraldgrinende HansKrist

(ihvertfald jeg morer mig mere og mere højlydt for hvert nyt indlæg af Arne i denne tråd) Det sidste indlæg her tog kegler.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10650 - 23/01/2011 13:40 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist - og din åbenbart lige så berøringsangste "medchatter".

Ja men så god fornøjelse da!

For mig at se dækker jeres latter over, at I begge har "noget i klemme", som I øjensynlig ikke tør komme i nærheden af.

Åh ja, "det ka' jo bli'e småt for enhver" cool

Jeg vil ikke spilde mere tid på jer i denne tråd - og i stedet lade andre læsere selv om at vurdere.

M.v.h. Arne blinker


Redigeret af Arne Thomsen (23/01/2011 13:41)
Top Svar Citer
#10672 - 07/02/2011 17:42 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne og andre det måtte interessere,

http://www.near-death.com/experiences/evidence01.html

Pams tilfælde af oplevelsen af et liv efter døden er enestående!

Håber I fik set videnskabsprogrammet der tillige bekræfter, at der er liv efter døden.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Brasiliansk fodboldlegende stopper lands..
26/04/2024 14:19
Politiet ophæver afspærringer ved Øst..
26/04/2024 13:31
Kinesiske Temu er den tredjemest populæ..
26/04/2024 13:00
Beredskabet: Ny røg ved Børsen giver i..
26/04/2024 12:06
Ung mand fængslet for besiddelse af sto..
26/04/2024 12:05
Nyheder fra Religion.dk