0
registrerede
43
gæster og
313
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Velkommen til trosfrihed.dk
|
Når man ser på, hvad Homo sapiens indtil nu har præsteret åndeligt, så er det jo præget af fællesskab om et sæt dogmer - hvert af de mange fællesskaber på sin egen måde - og oftest afvisende de andre åndelige fællesskaber. For det enkel...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
Hej Tikka - yderst interessant Citat: Paulus brugte GT som teologisk grundlag for sin forkyndelse. Han tolkede og anvendte skrifterne i lyset af Kristus, for at forklare sit evangelium, - og derfor han måske ofte benyttede talemåden: Ifølge skr...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
Citat:Troede Paulus på skabelsesberetningen? Citat:Her bruger du udtrykket "troede på" men hvad betyder "troede på"??? Med ,,troede på,, tænkte jeg på, om Paulus tog skabelsesberetningen alvorligt som udtryk for Guds ska...
Se mere
|
|
Velkommen til trosfrihed.dk
|
#45159 - 22/06/2025 13:39 i denne tråd skrev jeg: Citat:Verdens Væren et ufatteligt og vidunderligt mirakel, som jeg oplever som ubeskrivelig Guddommelig Kærlighed. Det er min inspiration til mit liv: Kærlighed til alt værende I en anden sa...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
Hej Tikka Meget spændende og ja apropos hvad vi to senest har drøftet. Ja jeg forstår godt du som tidligere Bibelfundamentalist (JV-er tyder meget på) at du ønsker GT ind som autoritet og du skriver ligefrem at kristendommen bygger på GT (o...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
Jeg spurgte nettet: Troede Paulus på skabelsesberetningen? SVAR: Citat:Ja, det er stærkt indiceret, at Paulus troede på, eller i hvert fald refererede til, skabelsesberetningen, da han brugte den som en del af sit teologiske fundament og hen...
Se mere
|
|
Religion
|
Ja jeg ved godt du ikke vil modtage kritik og præsenteres for andre synspunkter end dine egne Hvorfor du selvfølgelig heller ikke vil læse Thomas Evangeliet når det ikke stemmer med din fortolkning af Logion 77 Citat:Jesus sagde: Den, der ha...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
Re: Lys
af Hanskrist
@ 24/08/2025 12:02
Tak Tikka Gik og tænkte på det samme Altså god søndag til dig også Plantede ca 40 jordbær stiklinger ud igår og tror jeg fortsætter til stykket der har været kartofler i bliver til jordbær stiklinger kun - så kommer vel op på 120 ny...
Se mere
|
|
Religion
|
Hanskrist, din adfærd gør, at jeg ikke er interesseret i at svare dig. Arne ...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Tikka
@ 24/08/2025 11:55
Indsendt af: HanskristKan du huske hvad det er vi egentlig kom fra og hvorfor vi har denne drøftelse Jeg kan godt - men kan du? Vi skulle jo gerne blive klogere ikke? - God søndag ....
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Tikka
@ 24/08/2025 11:47
Citat:At være Skriftklog var næppe en beskyttet titel Fra nettet: Hvad vil det sige at være skriftklog? Skriftklog (hebr. sofer, gr. grammateús) var en betegnelse for mænd, der var uddannet i de hellige skrifter, især Moseloven. Uddannels...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Hanskrist
@ 24/08/2025 11:43
Kan du huske hvad det er vi egentlig kom fra og hvorfor vi har denne drøftelse Jeg kan godt - men kan du? Vi skulle jo gerne blive klogere ikke?...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Tikka
@ 24/08/2025 11:40
Citat:Men kristne læser GT i lyset af Kristus Begivenheden. Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men det var det Paulus gjorde, når han missionerede. ....
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Hanskrist
@ 24/08/2025 11:38
Citat:Tikka: At være skriftklog på Jesu tid var en profession, og i øvrigt var det en meget lille gruppe/retning som især forekom hos farisæerne. især forekom hos farisæerne. Ja det var et flydende begreb - det forekom også i andre retnin...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Tikka
@ 24/08/2025 11:34
Indsendt af: HanskristAt være Skriftklog dengang var jo et flydende begreb selv om du beskriver det som vi har fået det overleveret som en ret præcis betegnelse for en helt bestemt homogen gruppe. Men sådan var det selvfølgelig ikke som det ej h...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Tikka
@ 24/08/2025 11:23
Citat:Tror du han rendte rundt som åndsfraværende optaget af Skrifterne (han giver jo selv svaret - Skrifterne og Bogstaven rullen slår ihjel det er Ånden der gør levende). Skrifterne og Bogstaven rullen slår ihjel det er Ånden der gør leve...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Hanskrist
@ 24/08/2025 11:17
Ja og Paulus var Skriftklog Og du Tikka er som tidligere JV -er også ekstremt skriftklog. Jesus og Paulus (der selv var Skriftklog) og de første kristne var truet og omgivet af de Skriftkloge jøder. Og derfor må Paulus selvfølgelig i sine Br...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Tikka
@ 24/08/2025 11:06
Citat:Hvis de kloger - gør sig klog på Skrifterne er det jo skriftkloge Nej! At være skriftklog var en uddannelse De skriftkloge fungerede som religiøse autoriteter, der ikke kun fortolkede loven, men også underviste og vejledte andre jøde...
Se mere
|
|
Religion
|
Ja du har taget patent på sandheden ved ikke at ville tage stilling til kritik af dine synspunkter - du docerer bare. Du vil ikke debattere dine synspunkter. Passer din læsning af logion 77 med følgende fra Thomas Evangeliet??? Citat:Jesus sag...
Se mere
|
|
Ã…ndelig fordybelse
|
af Hanskrist
@ 24/08/2025 10:13
Citat:Tak for eksemplerne – Nu er der jo forskel på skriftkloge og skrift tro/lovtro jødekristne. De jøde kristne kendte jo loven – formoder jeg, men jeg betvivler stærkt de nyoprettede menigheder bestod af skriftkloge Hvis de kloger - gø...
Se mere
|
|
|
|