|
1
registreret
(1 usynlig),
633
gæster og
363
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45660 - 25/03/2026 15:35
Næstekærlighed
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Næstekærlighed – jeg spurgte Googles AI:
Næstekærlighed er et centralt etisk princip, især i kristendommen, som handler om at vise omsorg, respekt og venlighed over for andre mennesker – uanset hvem de er.
Begrebet defineres ofte gennem det dobbelte kærlighedsbud, hvor Jesus sammenstiller buddet om at elske Gud med buddet om at "elske din næste som dig selv".
Her er de vigtigste aspekter af begrebet: •Det bibelske fundament: Buddet findes oprindeligt i Det Gamle Testamente (3. Mosebog 19,18), men bliver i Det Nye Testamente gjort til det vigtigste bud for menneskers samvær. • Hvem er "næsten"? I lignelsen om Den barmhjertige samaritaner forklares det, at din næste ikke nødvendigvis er din familie eller dine venner, men ethvert menneske, du møder, som har brug for din hjælp. • Agape-kærlighed: På græsk bruges ordet agape, som betegner en uselvisk, ofrende og handlingsorienteret kærlighed frem for blot en følelse. • Moderne fortolkning: I dag ses næstekærlighed ofte som et fundament for medmenneskelighed, tolerance og samfundsmæssigt ansvar, hvor alle mennesker anses for at være lige værdifulde.
Agape-kærlighed i moderne fortolkning er dét, der griber mig. En sådan næstekærlighed er jo også til de kriminelle, og da er det jo forkert blot at straffe dem. Da må det handle om at finde kriminalitetens årsager hos den enkelte – og at finde en vej for den enkelte ud af kriminaliteten – ægte kriminalforsorg.
Her siger Googles AI:
Hovedårsager til kriminalitet: • Familieforhold og opvækst: Hård opdragelse, manglende omsorg/tilsyn fra forældre, kriminalitet i familien og sociale problemer i hjemmet er betydelige risikofaktorer. • Social arv og miljø: Opvækst i belastede boligområder med ringe positiv social kontrol øger risikoen. Manglende ressourcer i hjemmet kan også spille ind. • Skole og uddannelse: Svag skoletilknytning, pjækkeri, mobning og bortvisning er stærke indikatorer. Højere uddannelsesniveau hos forældrene (særligt moderen) er en beskyttende faktor. • Kammerater og fritid: Tilknytning til venner med kriminel adfærd, misbrug eller færden i risikomiljøer. • Individuelle faktorer: Lav selvkontrol, manglende empati, impulsive træk og tidlige tegn på aggressiv adfærd. • Økonomiske og samfundsmæssige faktorer: Økonomisk ulighed og marginalisering (at stå uden for fællesskabet) kan motivere til berigelseskriminalitet. Hjælp til at komme ud af kriminalitet – kriminalforsorg - eksisterer. Se f.eks. Københavns Kommunes tilbud: https://ssp.kk.dk/til-unge/ssp-er-for-dig-i-alderen-18-25-aar
Denne form for næstekærlighed synes jeg, vi skal have meget mere af – i stedet for alene nærmest middelalderligt at straffe de kriminelle.
Næstekærligheden til de kriminelle siger mig: Kun nødvendig frihedsberøvelse, der hurtigst muligt afløses af aktiv og effektiv afkriminaliserende forsorg.
Det går jeg ind for – det er ægte næstekærlighed.
Jeg går også ind for ægte agape-kærlighed til verden/universet - her jo især kærlighed til denne klodes overflade, som vi jo har mulighed for aktivt at elske – som hvis også kloden var vores ”næste” - i stedet for at røve, plyndre og svine.
Arne
|
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|