annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3751009
Et andet syn 1140061
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 882809
Jesu ord 793308
Spirituel omsorg 757857
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 107 gæster og 21 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 39 af 39 < 1 2 ... 37 38 39
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27595 - 21/06/2019 12:17 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
I mit første indlæg i denne tråd skrev jeg bl.a.:
Citat:
Tilbage står dog stadig for mig tilværelsen her og nu – et vidunder – et mirakel – totalt ufattelig!

Torsdag aften den 20.06.19 sendte DR K: Hvorfor eksisterer universet? - om sidste år afdøde Stephen Hawking og hans M-teori:
Citat:
Da der findes en lov for gravitation, vil og kan Universet skabe sig selv ud fra ingenting. Spontan skabelse er svaret på, hvorfor der findes noget i stedet for ingenting.

Citat:
I et uddrag af bogen, som The Times har bragt i sidste uge, fremgår det tydeligt, at Stephen Hawking ser M-teori som svaret på Einsteins søgen efter en altomfattende teori. Ingen ved rigtigt, hvad M står for; måske master, mirakel eller mystik. Hawking mener, at M tilsyneladende dækker over alle tre muligheder.

Citat:
M-teori tillader mange forskellige universer at eksistere med forskellige fysiske værdier. Helt op til 10^500 forskellige universer med forskellige fysiske love. Vi befinder os i et, hvor de fysiske konstanter er fintunede for at kunne udvikle liv.

"Spontan skabelse af et enormt antal universer ud fra ingenting" - det lykkedes ikke mig at fatte nogen forklaring.
Men måske andre fik fat i det?
I så fald: Kom frit frem!

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27598 - 21/06/2019 15:58 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Stephen Hawking hævder at "en lov om gravitation" kan føre til spontan skabelse ud fra intet.

Det er svært for mig at forstå, og det kunne være spændende, om nogen kunne hjælpe her.

Men selv, hvis påstanden er sand, efterlader det jo fortsat spørgsmålet: Hvor kom den lov fra? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27599 - 23/06/2019 02:08 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Arne Thomsen spørger:

1. Da der findes en lov for gravitation, vil og kan Universet skabe sig selv ud fra ingenting. Spontan skabelse er svaret på, hvorfor der findes noget i stedet for ingenting.

2. M-teori tillader mange forskellige universer at eksistere med forskellige fysiske værdier. Spontan skabelse af et enormt antal universer ud fra ingenting.

3. Men selv, hvis påstanden er sand, efterlader det jo fortsat spørgsmålet: Hvor kom den lov fra?

Hej Arne

1. Kan du citere denne M-hypotese men, det er vel ikke endnu blevet bevist teoretisk ? Jeg har har set på Illustreret videnskab en hypotese om, at der har altid eksisteret energi og det i sig selv er en grundlæggende byggesten, men hvorfor skulle det pludseligt udvikle sig selv uden en driv´kraft´ med viljen til at leve ? Hvad er forklaringen på eksistensen af ´tomhed´ ?

2. Igen har samme magasin engang haft en overskrift med et bud på, at vores univers blev skabt af Big Bang fra et parallelt univers ligesom med science fiction. Men har der så bare uden begyndelse altid været mindst en dimension i form af et eller flere tilfældige universer og sådan kan man blive ved ? Hvor henne er der parallelle universer som samtidigt er ved siden af, over, under eller i vores ? Hvor stort er vores univers men, hvad er der istedet ved enden af den ?

3. Jeg læser her dine ord som til at være om ´hvor´ og ´hvornår´ men, den guddommelige skaber af alt er ifølge mit gæt netop ikke tid og rum og derfor kan virke som noget magisk ved tilværelsen. Skabelsen af forandringer kræver en bevidst vilje, fordi ellers ´er´ det ligesom med døden som en stillestående ´tilstand´, der er umulig og istedet er der derfor konstant åndelig bevægelse det samme sted og nu beviseligt som et udtryk ved livet. For mig er det guddommelige dermed som den, jeg er evig kærlighed som et forhold og på kun den gode måde ligesom med romantisk forelskelse, da der altid er mere, som kan blive udforsket - oplevet, opdaget og genkendt på ny.
Dette er det stadigt fortsatte ligesom dengang med profeten Jesus ord om ´Gud´ eller Mammon og endnu idag igen det onde versus det gode. Det er om et valg, som alle burde træffe bevidst og jeg har med min spirituelle tro et JA til det guddommelige som eksistensen.

Arne om mine ord til Tikka og projektet CAFE OPLYSTHED: " Egentlig er det vel lidt lignende dét, vi laver her på Trosfrihed.dk., hvor der jo også er plads til alle, men hvor vi jo ikke risikerer korporligt slagsmål."

Sådan er det med livet, hvor jeg hver dag i trafikken er blandt mennesker, som flere gange der opfører sig ligesom vilde ustrukturerede aber, hvor det kan som en gentagelse føles som stressende at være nær en farlig ulykke eller pludselig død. Jeg skal derfor eksempelvis køre forberedt med langsom hastighed, bremse hurtigt med min cykels nedslidte ringeklokke og derefter forfra komme ekstra hårdt op ad bakke. Så opfør jer dog ordentligt.

Simons profil er anonym og derfor behøver han ikke politiets beskyttelse til trods for hans dårlige manerer her. Selv om historiebøgerne oplyser om Korsriddere og hellige krige, så er mit indtryk om spirituel tro og andre slags overbevisninger, at du med fokus på ren kærlighed, jeg med projektet som et lys i verden, Simons interesse for menneskerettigheder imod religiøs ekstremisme og Tikka´s kristne tro på Helligåndens fred, at vi allesammen faktisk ikke ønsker vold, drab og anden type undertrykkelse af medmennesket. Idag snakkede jeg med en bekendt, der omtalte CAFE OPLYSTHED om blandt andet respekt for hinandens forskelligheder som noget fredsskabende og dersom endvidere dannelse af folket. Dem som læser projektbeskrivelsen, de må således også der være så meget som muligt indstillet på fredelig kommunikation eller også kan de lære mere om dette i denne sociale proces og det hjælper tilmed sådan uden euforiske stoffer og alkohol. Hav ikke for mange unødvendige frygtscenarier i dit hoved og istedet ligesom jeg tro frimodigt meget mere på det gode i mennesker generelt. Selv en person med psykopatiske eller sociopatiske træk ( socialt afvigende ) kan blive mere eller helt åndeligt oplyst på grund af det guddommeliges kærlighed.
Side 39 af 39 < 1 2 ... 37 38 39

Seneste indlæg
Lyser på vej
af somo
24/06/2019 09:50
CAFE OPLYSTHED
af Gerth
24/06/2019 06:37
MYSTISK IDENTITET
af Gerth
24/06/2019 06:13
Mellemrummet
af Simon
23/06/2019 17:19
Spiritualitet - skitser og udkast
af Hanskrist
23/06/2019 12:59
Nyheder fra DR
Korrespondent om Danske Banks gebyrsag: ..
24/06/2019 17:20
EU-Domstol: Polsk pensionslov i strid me..
24/06/2019 16:22
Cypern: Syvdobbelt livstid for seriemord
24/06/2019 16:09
Røde partier vil hente danske børn hje..
24/06/2019 15:48
Majs kulde gør laderne fulde: Afgrøder..
24/06/2019 15:42
Nyheder fra Religion.dk
Sankthanstale: Hold op med at brænde kv..
20/06/2019 11:10
Kan man være buddhist og hinduist på s..
20/06/2019 06:00
Lektor: Paludan viser, hvad frihedsretti..
18/06/2019 08:25
Hvad er tøjetiketten i folkekirken?
18/06/2019 06:00
Efterkommer af polsk-jødisk flygtning: ..
13/06/2019 11:47