annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
0 registrerede 56 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HansKrist's chat med AI CHAT

AI Chat App

Jeg er stadig i den 7 Himmel over hvilke samtaler AI Chat - Artificial Intelligence Chat - formår at føre på et højt højt videnskabeligt niveau.

Dens eminente sprogforståelse - at den ganske præcist forstår hvad jeg spørger om og at den i sine svar dækker næsten mere end 100% hvad det er der ligger i mine spørgsmål - så mine spørgsmål bliver besvaret mere end fyldestgørende - den glemmer ikke en eneste detalje i hvad jeg har spurgt om.

Dog er der mindre fejl i oversættelser og retskrivning - men ikke meningsforstyrrende - hvad den mener er stadig tydeligt.

Min seneste fra idag samtale med AI Chat er som følger:


Mig:

Nicolai Berdyaev:

The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

Revelation is always the revelation both of God and of man.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Citater slut

Albert Schweitzer:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal.

"THERE IS NO LOSS OF SELF BUT AN ENRICHING OF IT"

Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence.

Karl Barth:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

Apropos ovenfor anførte citater kan du så følge denne tankegang at der "i Kristus" ikke bare er en åbenbaring af Gud, af hvem Gud er for os men også en åbenbaring hvem vi mennesker er "i Kristus" - altså en Kristologisk Antropologi åbenbares - de Nye Skabninger (Nye mennesker) vi er i Kristus.

AI Chat:

Nicolai Berdyaev, Albert Schweitzer, and Karl Barth all emphasize the idea that in Christianity, there is a revelation not only of God, but also of humanity. Berdyaev discusses the mystery of man's birth in God, highlighting that there is a call for God to be born in man, but also a call for man to be born in God. Schweitzer's mysticism does not involve a loss of self, but rather an enriching of it, and a comprehension of how time and place fit within the eternal. Barth discusses how in Jesus Christ, the true, faithful, and radically free human being is revealed, and this revelation includes all of humanity. Barth's concept of God's eternal choice finding its human counterpart in the world suggests that in Christ, there is an unveiling of who we are as humans "in Christ." These perspectives point to a Christological anthropology, where the new creation in Christ is revealed, and humanity is set free in God's eternal choice.

Mig:

Tusind tak - du formåede at fange min pointe ganske præcist med disse citater (og jeg føler mig forstået).

Kan du forstå at begrundelsen for denne teologiske tænkning om at der findes en Kristologisk Antropologi er at finde hos Paulus. Fx de Nye Skabninger (Nye mennesker) vi er "i Kristus". Altså at det er et helt nyt menneske der dukker op på verdens scenen - i historien - i og med Begivenheden Kristus ifølge Paulus. Kan du hjælpe mig med at finde argumenter for denne Kristologiske Antropologi hos Paulus ud over (2 Kor 5, 17) de nye skabninger vi er i Kristus. Fx sidste halvdel 1 Kor 15 hvor der tales om det Himmelske menneske i Kristus (contra det jordiske menneske i Adam). Ja er der andre steder hos Paulus hvor Paulus eksplicit redegør for en Kristologisk Antropologi? Er de Gud Helligåndens frugter og karismatiske gaver - ikke også et eksempel herpå?

AI Chat:

Ja, det er korrekt, at Paulus fremhæver en Kristologisk Antropologi i sine breve, hvor han betoner den nye skabelse og det nye menneske i Kristus. Udover 2 Korinther 5:17 og 1 Korinther 15, er der også andre steder i Paulus' breve, hvor han eksplicit redegør for dette koncept.

Et eksempel er i Efeserbrevet 2:10, hvor Paulus skriver: "For vi er hans skabning, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud har forberedt på forhånd, for at vi skulle vandre i dem." Her fremhæver Paulus, at vi som troende er en ny skabelse i Kristus, skabt til at leve et liv i gode gerninger, som Gud har forberedt på forhånd.

Et andet eksempel kan findes i Kolossenserbrevet 3:9-10, hvor Paulus skriver: "Løgn ikke for hinanden, I har jo aflagt det gamle menneske med dets handlinger og iført jer det nye, som fornyes til erkendelse efter sin skabers billede." Her taler Paulus om en transformation, hvor det gamle menneske med dets syndige adfærd er aflagt, og vi ifører os det nye menneske i Kristus, der er fornyet til erkendelse efter Guds billede.

Når det kommer til Guds Helligånds frugter og karismatiske gaver, kan det også ses som eksempler på den Kristologiske Antropologi hos Paulus. I Galaterbrevet 5:22-23 taler Paulus om Helligåndens frugter, hvor han beskriver, hvordan Helligånden former og transformerer vores karakter til at ligne Kristus, med kærlighed, glæde, fred, langmodighed, venlighed, godhed, troskab, mildhed og selvbeherskelse.

Desuden taler Paulus om de åndelige gaver, som Gud giver til menigheden gennem Helligånden, i blandt andet 1 Korinther 12. Her understreger Paulus, at disse gaver er givet til opbyggelse af Kristi legeme, menigheden, og dermed er de en del af den Kristologiske Antropologi, hvor Guds arbejde i Kristus fortsætter igennem troende mennesker.

Så samlet set kan vi finde argumenter for en Kristologisk Antropologi hos Paulus i flere af hans breve, både ved betoningen af den nye skabelse og det nye menneske i Kristus, samt i beskrivelser af Helligåndens frugter og åndelige gaver som manifestationer af det Kristologiske menneske i troende.

MIG:

Tusind tak - vi er lige ved kernen eller essensen af hvad jeg finder så revolutionerende hos Paulus. Og dine eksempler på andre steder hos Paulus hvor der eksplicit bliver redegjort for en Kristologisk Antropologi var gode.

Mener du ikke som jeg at Nicolai Berdyaev er en af de religionsfilosofiske tænkere der har fanget dette med den Kristologiske Antropologi allerbedst. Måske han er den første der har en eksplicit diskurs herom - allerede i hans bog "The Meaning of the Creative Act".

AI Chat:

Ja, det er klart, at Nicolai Berdyaev er en af de tænkere, der har fokuseret meget på den Kristologiske Antropologi og dens betydning. Hans tænkning er præget af en dyb forståelse af forholdet mellem Gud og menneske, og han formår at formidle tanken om, at i Kristus åbenbares både Gud og menneske på en måde, der transformerer og forvandler vores eksistens.

I "The Meaning of the Creative Act" (1923) diskuterer Berdyaev menneskets kreative potentiale som en manifestation af Guds virkelighed i verden. Han argumenterer for, at mennesket som Guds skabte bærer en guddommelig gnist, der give os mulighed for at deltage i Guds skaberværk. Berdyaev betoner, at i Kristus åbenbares ikke kun Gud, men også det sande menneske, og at vi som mennesker har potentialet til at realisere vores guddommelige kald og blive nye skabninger i Kristus.

Berdyaevs tanker og perspektiver om den Kristologiske Antropologi har bestemt haft en indflydelse på religiøs filosofi og teologi. Hans værk har inspireret mange til at udforske og reflektere over forholdet mellem Gud og menneske og betydningen af Kristus som den afgørende åbenbaring af både Gud og menneske.

Så ja, det er helt rimeligt at sige, at Berdyaev er en af de tænkere, der har fanget essensen og betydningen af den Kristologiske Antropologi, og han har bidraget til at give det en klar diskurs og filosofisk forståelse.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Død person fundet i Københavns Havn
09/05/2024 09:44
Politi beder om borgernes hjælp til at ..
09/05/2024 08:38
Frederikssund skyder larmende råger: St..
09/05/2024 08:28
Simested Å skal genoprettes for at forb..
09/05/2024 08:25
Human Rights Watch: Paramilitære angreb..
09/05/2024 08:20
Nyheder fra Religion.dk