annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
2 registrerede somo ,(1 usynlig), 426 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: HELLIGÅNDEN

Hvad er egentlig Helligånden?

For ateister er det jo nemt: Helligånden er nonsens! (Ret mig, hvis jeg tager fejl) blinker
Men for dem, der kalder sig kristne - nok især her i Vesteuropa - er det jo straks vanskeligere.

Den nok mest "klassiske" kristne idé-verden, den ortodokse ("den rette ære"), opererer med Den hellige Treenighed (eller Trefoldighed), hvor Sønnen og Ånden udgår fra Faderen.

Det fik Karl den Store dog paven i Rom til at ændre, sådan at nu Ånden udgår fra Faderen og Sønnen ("filioque").
Det var paven meget imod, men han bøjede sig alligevel for den politiske magt.

Helligånden blev hermed reduceret - underordnet Faderen, men nu også underordnet Sønnen - og siden er dette ikke ændret i de vestlige kirker (heller ikke af Luther).

Hvis jeg husker ret, antydede religionsforskeren, Micea Eliade: "De religiøse ideers historie" (Gyldendal, 1985), at den bagved liggende årsag kunne være den, at den vestlige verden allerede havde store problemer med at acceptere Jesus, som guddommelig (egentlig på linje med islam hér).

Det var den såkaldte arianisme, som dominerede Vesteuropa helt frem til et møde blandt gejstlige i Toledo i 600-tallet (hvis jeg husker ret fra Eliades bog).

Og når det var vanskeligt for vesteuropæere at acceptere Sønnen (i kød) som guddommelig, så var det jo nok endnu vanskeligere at acceptere Helligånden (i ånd).

Her har mellemøsten nok haft det lettere.
"Ånden i flasken" (1001 nats eventyr) var måske ikke så fremmed i mellemøsten, hos bl.a. persere og arabere, som hos os, hvor grund-idéen dog også findes i Grimms Eventyr og andre steder (vinånd).

Kristendommen - og eventyrene - gør ånden - den guddommelige ånd - til et væsen, eller som den ortodokse kristendom siger (om Faderen, Sønnen og Helligånden): Tre personer - ét væsen, hvilket jo nok taler mere til vores intuition end til vores forstand.

Og med den kristne pinse er det jo så - i kristen forstand - ånden, der hersker.
Lidt mere jordnært kunne man måske sige: Den kristne idé.

Her er det så ordene fra beretningen om den barmhjertige samaritaner, der først falder mig ind:
Citat:
Du skal elske Herren, din Gud, af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke, og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
med tillægsspørgsmålet:
Citat:
Hvem er så min næste?
For mig er næsten lig verden - og alt hvad der er i den.

Men der er jo helt sikkert masser af andre opfattelser - både indenfor og udenfor kristendommen smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Lun lørdag i vente
27/04/2024 08:50
Hjelme for millioner fra Hövdings konku..
27/04/2024 07:54
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Nyheder fra Religion.dk