annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 450 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Et andet syn

Hej Esther.

Jeg glæder mig over at læse nyt fra dig.

Og din beretning om noget fra naturen, der symbolsk og inspirerende peger frem mod hele den kristne forestillingsverden, er da dejlig, synes jeg.

For mig er din fortælling fortryllende, som et eventyr, og den vækker mange følelser også hos mig.
De fire små fugle, englene, der sang for hyrderne Julenat, vækker da en uimodståelig glæde - i hvert fald i mig smiler

Du skriver, at din veninde havde helligåndsskallen med hjem fra Florida.
Nogen må vel have fortalt hende om symbolerne?
Men desværre ser det ikke ud til, at Google kender noget til det, så der bliver nok ikke lige nu "noget for øjet" til os - her på trosfrihedens mødested.

Og du skriver:
Citat:
Ingen vil kunne ødelægge min overbevisning om, at det Guddommelige meddeler sig til enhver, som er åben for det ... og på mange forskellige måder. ... Denne her ser jeg som én af dem. ... smiler

"Ødelægge en overbevisning" - ja, hvorfor skulle man dog gøre det?
Herude, hvor fornuften ikke kan hjælpe os, er der da ingen grund til at lade sig spærre inde i en eller anden form for ensretning.
Det er jo ikke en krimi, hvor vi alle skal blive enige om, hvem morderen er blinker

Det jo herude, hvor ingen ved noget, at der er frihed til at tro, mene, være overbevist om, intuitivt ane, fornemme, føle hvad som helst - eller som agnostikerne opgive at komme frem til noget - eller som ateisterne være overbevist om, at hvad andre når frem til, det er forkert.

Du er overbevist om, at "det Guddommelige" er noget almenmenneskeligt tilgængeligt - eller vel snarere noget os mennesker iboende.

Andre har sagt, at hvis man når helt ned på bunden af sit hjerte, finder man: Gud.
Måske det kan forstås som, at vi er en del af et guddommeligt skaberværk.

Og derfra er der vel ikke så langt til at opleve sig selv som en del af universet - og hvis universet er helligt (som det er for mig), ja - så føler jeg mig "på bølgelængde" med dig - også selv om jeg har opgivet begrebet Gud (dels fordi ordet er så misbrugt, og dels fordi, jeg ikke synes, det er stort nok smiler ).

Man kan selvfølgelig sige, at det er temmelig højrøvet, at tro, at vi mennesker er meget mere end alene vores forstand.

Men det er vel til at leve med - at være højrøvet blinker

Nu bli'r jeg lige pludselig i rigtig godt humør - tak for det, Esther smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk