|
1
registreret
(1 usynlig),
1420
gæster og
382
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Fri tro
|
Jeg bemærker, at du ikke forholder dig til mit svar på dit ,,eksempel på en alternativ vej,,.
Derimod går du meget op i mit afsnit om åbenbaring og dine egne udlægninger af dette.
Du mener tilmed, at Paulus ikke er dogmatisk, hvilket jeg ikke er enig i.
Paulus har en del læresætninger, som fremgår i hans lejlighedsbreve til de menigheder, han oprettede i diasporaen.
Paulus' lære er centreret om Kristus-begivenheden – Jesus' død og opstandelse.
Hans læresætninger er eksempelvis:
At vi bliver frelst ved tro (retfærdiggørelse). Betydningen af korset og opstandelsen.
Livet i Kristus – den nye skabning. Menigheden som en samlet krop og nåden.
*
Åndsgaver og Åndens frugt er ganske rigtigt to forskellige ting, men Paulus forventede, at alle kristne bærer Åndens frugt.
Alle skal være kærlige og tålmodige. Åndsgaverne er ikke noget, alle har, men de er intet værd, hvis de ikke udøves med kærlighed – som er den første del af Åndens frugt. Altså: Åndens frugt skal bære evnerne = gaverne.
For at præcisere 2. Kor. 3, så står der jo netop i dette citat, at Paulus genkender det, han har undervist dem i.
Det kunne oversættes til:
Min undervisning er ikke noget, jeg selv har fundet på, men er en åbenbaring fra Ånden. Når den samme Ånd nu arbejder i jer, bliver min lære til jeres egen virkelighed. Derfor er jeres liv og tro det levende bevis på, at vi deler den samme sandhed.
Altså: Helligånden og deres åbenbaringer skal stemme overens med Paulus' lære.
Derfor er dette ikke en alternativ vej til tro, men selve fundamentet – hvis altså det er Paulus man tror, der har det sande evangelie.
Kort sagt: Helligånden og de troendes egne åbenbaringer skal altid stemme overens med det, Paulus lærer os, da han definerer – designer troen med autoritet fra den opstandne Kristus.
SLUT
.
|
|
|
|