annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 483 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål.

Hej Treram..

"Og biskopperne er meget delte nu, jeg har "næsten" ondt af de stakler der ikke ved hvilket ben de skal stå på, men kirkeministeren har talt og har vel det sidste ord i den sammenhæng".

- Ja, de har noget de skal se at blive enige om. Jeg tror ikke den går, at bruge samme taktik som tidligere - henholde kirkeministeren med snak i håb om, at tiden går og der kommer en ny kirkeminister der vil bifalde deres politik som endegyldig konklusion..;)

http://aalborgstift.dk/liv-tro/nyheder/2011/november/biskop-undsiger-kirkeminister/

"Det ser for mig dog ud til at de homoseksuelles giftetanker er lagt på is, da nu alle mulige kirketjenere, fra organister, kordegne,korpiger, gravere og ikke mindst præsterne vil benytte deres "ret" til ikke at ville medvirke ved homobryllupper, jeg på min side forstår så ikke de homoseksuelle, at de stadig vil prøve på at blive gift i en kirke, der i den grad ikke vil kendes ved dem og nærmest bandlyser dem".

- Der findes jo kristne homoseksuelle, mennesker med et syn på livet, fundamenteret i samme tro som både hetero- eller minusseksuelle, m.a.o. et livssyn baseret på samme tro men uden hensyn til seksuel observans. Dette må være søjlen hvorunder samværet for troende funderes.

Jeg har derudover svært ved at se en fragmentering af kirken alene p.a. ansattes køns- og seksualpolitik som biskoppers egeninteresse. Det er naturligvis muligt at se dette som første skridt imod adskillelse af stat/kirke, hvilket sikkert vil være situationen set med eftertidens øjne. Men som det nu er, vil jeg formode at ansatte i kirker cementerer pers. grundsyn alene for at bevare deres jobs. Offerviljen hos kristne troende har altid haft stor økonomisk tradition, ved du ;)
Pointen står imidlertid støt, for homoseksuelle kan bare finde sig en kirke der kan vie dem på samme præmisse som alle andre giftelystne, og det er jo det primære. Sekundært får vi bare synliggjort egentlige dogmatikere samt hvor højloftet der igrunden er i kirken.

Så i mine øjne er det fint at se kirkeministeriet gøre op med raslende paradokser og at man støtter op om seksuelle minoriteter med samme tro, og det kan jo sagtens tænkes at kun den ene ægtefælle er den troende part mens den anden bare udviser accept.

Hvis derfor præster og kirkens ansatte vil agere små fordømmende guder overfor præster der gerne vil vie homoseksuelle, ja at dette stiger dem til hovedet i en grad der ligefrem får bispehuer til at lette, ja da må de jo så så tage stilling til om de vil fortsætte erhvervet. Jeg kan ikke se det skulle bekymre samfundet i øvrigt, der findes sikkert troende kristne med et mere nutidigt menneske- og livssyn der evt. ka' overtage stillingen.

mvh
Simon
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 16:10
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Nyheder fra Religion.dk