annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 580 gæster og 108 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: EN HELT NY RELIGION?

Hej Anne, lige i forbifarten ganske kort:


Kristusbegivenheden som jeg opfatter den, og jeg har skævet til flere teologer for at sikre mig at min opfattelse er gangbar hos moderne teologer:


Kristusbegiveheden er blandt andet at vi bliver kastet (ekstatisk sparket) ud af vores relationsløse syndige selv (blandt andet skyldende en forkert religiøs statisk gudsopfattelse og selvopfattelse); hvor vi forlader os selv ved, i og med Kristus, for helt og aldeles at kunne være til for andre og andet end os selv, for igen at kunne være til i de oprindelige livgivende relationer (suveræne livsytringer) og dermed komme hinsides vores religiøse lovtrældom og svækkede tro/overtro på dit og dat.


Det er også det der pointeres så stærkt hos Paulus (hvor det dobbelte kærlighedsbud ikke eksplicit kommer til udtryk) hvor kærligheden (næstekærligheden alene) holdes op som værende lovens fylde:


Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven. Budene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde. Rom 13, 8 – 10.


Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus, Fil 2, 3 – 5.





Så jeg finder ikke den modsætning eller alternativ du opstiller Anne, som det kunne se ud til skulle fremgå af følgende:


Kærligheden forudsætter ikke en religion men relationer; det gode i livet skyldes ikke kun Kristusbegivenheden men måden, hvorpå vi mennesker er til stede – Citat slut.


Men du finder måske noget helt andet i Kristusbegivenheden?





For mig sker der i Kristusbegivenheden dette at vi befries fra os selv, vores substantielle syndige relationsløse opfattelse af os selv, og bindinger til os selv, og ditto Gudsopfattelse (primitiv monoteisme); hvorved vi hvirvles ind i den trinitariske Sønne-virkelighed, Kristusvirkelighed, hvor kærligheden er lovens og det religiøses opfyldelse.


Jeg prøver at sige, at Kristusbegivenheden er en katastrofe (1)*, hvor vores syndige substantielle Selvopfattelse og Gudsopfattelse -forståelse bryder totalt sammen, hvorved vi kastes ud i de næstekærlige oprindelige livgivende relationer med hinanden og bliver frygtløse, som Paulus og Jesus, overfor gammeldags religiøs praksis og Gudsopfattelse, fordi vi nu er hvirvlet ind i den trinitariske Sønne-virkelighed, Kristusvirkelighed, hvor der ingen Gud er at tilbede (som vi ikke i én eller anden forstand kan sige, ”Jeg og Faderen er et” til), hvor vi ingen Gud har at underkaste os, da vi ikke kender nogen ophøjet/overlegen menneskeløs Gud, Guddom, som vi kan tilbede. Alene den af Gud i Kristus skabte ny virkelighed er vigtig, den ”ny skabelse” er det eneste det kommer an på, og religiøsitet betyder ikke en dyt, som Tillich siger det et sted.


Jeg vil sige følgende uden at uddybe det:

Kristendommen indebærer en sekularisering, da det er baseret på et inkarantionsmysterium, hvor vi har hele guddomsfylden i Kristus.



(1)*:

Den religiøse åbenbaring, Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas berdyaev).


Kristusbegivenhedens katastofale karakter, skyldes at ”En skelnen mellem Gud ”i sig selv” og Gud ”i sin åbenbaring” slet ikke lader sig opretholde”. Dette var mit livs chock, Damaskusbegivenheden i mit liv; og til min store overraskelse fandt jeg dette udtrykt ganske klart hos Barth.



Kristusbegivenheden ganske kort defineret, ifølge nogle Barth citater jeg har fundet helt afgørende og uovertrufne, for en præcisering af hvad Kristusbegivenheden dækker over:


Karl Barth (ifølge Bent Flemming Nielsen, i hans bog ”Karl Barth”, side 50):


En skelnen mellem Gud ”i sig selv” og Gud ”i sin åbenbaring” slet ikke lader sig opretholde. Enhver tale om Gud ”i sig selv” er intet andet end en abstraktion, som tilmed udtrykker en menneskelig narcissistisk tendens til selvprojektion ud i det uendelige.


Derfor skal vi ikke finde Gud udenfor eller bag åbenbaringen men indenfor, ”i”.


Side 128 samme bog:
Den indre trinitariske væren er for Gud sammenfaldende med den ydre historiske virkelighed. Korsbegivenheden er den ydre, jordiske fuldbyrdelse og gentagelse af Guds eget indretrinitariske væsen.


Side 129 samme bog:
Det er nu ikke den usårlige, abstrakte Gud, der tales om. Men der tales om, at den Gud, som frit og af kærlighed lader sig såre, og som selv er virkelig i dette sammenfald af tid og evighed, ikke kan være fremmed for noget menneskes sår. Citater slut.





Mange kærlige hilsner Hanskrist.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
For tredje gang ligger der en haj på fo..
15/05/2024 00:41
Tidligere advokat for Trump grillet unde..
14/05/2024 23:47
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:38
Manchester City besejrer Tottenham og sp..
14/05/2024 23:20
Kong Frederik peger på ny teknologi som..
14/05/2024 21:32
Nyheder fra Religion.dk