annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
0 registrerede 133 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed

Hr. lægprædikant..

Du har jo indset, at du agiterer for rent hokuspokus og der ingen fornuft findes i din tro om universet skabt af en guddommelig bevidsthed, nøjagtig som du har indset at Huxley ikke ka’ bruges som kosmologisk reference til forsvar for dén idé.
Så det hele strander udelukkende i dit eget grundsyn om livet selv som noget meningsfuldt, hvilket var hvad du oprindeligt påstod, men altså ikke ku’ producere overbevisende argumenter for. Det var på dette grundlag du faldt på halen for kreationisters metode med at ratificere religiøs dogmetro ved at forklare den kendte verden som et produkt af fantasien om en for mennesket altid ukendt guddommelig skaber – der bare ka’ flyttes længere og længere ud i uvisheden – der imidlertid ikke skaber belæg for at indføre guddommelige entiteter i videnskabelige forklaringsmodeller for bl.a. universets dannelse.
Det var m.a.o. din oprindelige men dårligt begrundede påstand om selve livet som noget meningsfuldt, du rigtig gerne ville ha’ flyttet opmærksomheden væk fra, men fik pludselig anbragt dig i endnu en kattepine, nemlig ved at elskværdiggøre selve uvidenheden, m.a.o. skulle din kærlighed til livet altså nu placeres i det du intet vidste om – derude i det ukendte hvor netop guden var placeret, pudsigt sammentræf, ikke sandt: kærligheden og guden, anbragt udenfor menneskets erkendeevne; ja hvor ér det nu vi før er stødt på dén idé, hmm…? ;)
Og sådan er du siden bare fortsat ud af tangenten – ja, klaveret er forlængst ophørt med at være synligt – med at sløre den ene forklaringsuduelighed efter den anden. At du helt må lægge afstand til en logisk sammenhæng i fornuftige betragtninger og metoder, sir naturligvis sig selv, men at du ligefrem har ladet dig opsluge af idéen om dig selv som en ”uforklarlig åndelig begavelse” der skal forklares ved hjælp af din storartede ”intuition”, det er dog alligevel den ultimative flugtrute – i hvilken forbindelse jeg ærligt skal bekende, at jeg længe har ventet at se beskeden om din forsvinden i det guddommelige univers pr. Gufo! Det er imidlertid ikke sket, ikke endnu da, og det glæder mig overordentligt Arne, idet jeg stadig må fastholde, at du må finde den mening du gerne tilskriver livet, blandt mennesker her på jordkloden – bare et hint, ja du ku’ jo starte med dig selv…;)

Uanset hvor godt jeg ka’ lide dig Arne, idet jeg jo synes du er en kærlig mand med stærke forventninger til det gode i mennesket, ja et godt syn for det urimelige og uretfærdige, ja så er jeg ikke overhovedet enig i nødvendigheden for disse maniske flugtforsøg fra fornuftige forklaringer for meninger og standpunkter vi mennesker indtar, og synes i øvrigt det er ganske meningsløst, at ville respektere alt og alle. At jeg anser dig for en troende der søger at forklare meningen med sit liv de forkerte steder, ka’ du strengt taget forholde dig indifferent til, men på debatter må vi trods alt fastholde argumenterne som flødeskummet på næsetippen; så jeg synes m.a.o. du har langt til mejeriet, men det skal ikke forhindre mig i at ønske dig en god aften - du overfølsomme "jesuit"! ;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Nyheder fra DR
Danmarks ambassade i Irak skal lukke
16/04/2024 17:46
Børsen skal genopbygges 'no matter what..
16/04/2024 17:44
Hospitalsgynækolog i Hjørring krænked..
16/04/2024 17:34
Sigtet fynsk betjent bekræfter flere s..
16/04/2024 17:08
Lovændring kan være på vej i Nordic W..
16/04/2024 16:37
Nyheder fra Religion.dk